Phanteks p400 + arctic freezer 360 fläkt konfiguration

Permalänk

Phanteks p400 + arctic freezer 360 fläkt konfiguration

Hej!
Jag ska montera en Arctic freezer II 360 i fronten på mitt P400a men har lite funderingar gällande konfigurering av fläktar och skulle vilja ha era synpunkter gällande vad ni tror blir bäst.

Alternativ 1:
Använda de 3 tillhörande rgb fläktarna + de 3 Arctics fläktarna i en push/pull lösning trots att Phanteks är "air flow" och Arctics är "statsikt tryck"
(totalt 9 fläktar i chassit)

Alternativ 2:
Köpa till 3st arctics p12 och använda 6st likadana i en push/pull lösning och montera Phanteks rgb fläktarna som utsug i bak och resterande 2 i toppen av chassit.
(totalt 9 fläktar i chassit)

Alternativ 3:
Köra enbart pull och ersätta fläktarna i fronten med de medföljande Arcitcs och därefter montera Phanteks rgb fläktarna som utsug i bak och resterande 2 i toppen av chassit.
(totalt 7 fläktar)

Jag vill inte att det ska vara ett jetplan under bordet här hemma men tänker samtidigt att ju fler fläktar ju lägre rpm bör de kunna snurra och där med inte göra så himla mycket oväsen?

Mvh

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@kalleteodor:
Vänligen notera att vi inte tillåter bumpar eller inlägg vars enda syfte är att trycka upp tråden i listningen på forumet. Detta i enlighet med §4 i forumreglerna.

Till din fråga:
Push-pull ger i princip ingenting och att blanda olika fläktar låter som gjort för att få turbulens och således oljud.
Alt 3. är det enda rimliga i mina ögon. Kör dina statiska fläktar till radiatorn i pull och gör valfritt med chassifläktarna.

Om du kör alt 1 eller alt 2 så kommer inget paja men alt 1 kommer ge mer oljud och alt 2 låter onödigt dyrt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin