LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Så då är BFI rekommenderat för spelade?
Testade i 100 Hz utan att uppleva flimmer, men om VRR droppar under 100 Hz kan man förvänta sig flimmer?

VRR lär inte gå att kombinera med BFI på den här TV:n tyvärr så man får välja

Helst när man spelar med BFI så bör man sikta på att kunna ha konsekventa 120fps utan dippar, så man kan köra nån form av vsync. Då kommer du kunna få en riktigt skarp bild, men det kräver en del tweakande för att tex se till att minimera input lag och säkra att frameraten håller sig hög nog. (det lär kräva en del pillande på TV:n för rätt inställningar där också)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

är det någon som har fått OTA 03.11.30 uppdateringen? Fixar det Gsync på 30## korten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psygnoziz77:

är det någon som har fått OTA 03.11.30 uppdateringen? Fixar det Gsync på 30## korten?

Ja och ja. fast den förra, .26, fungerade redan fint i 444 limited 10bit 120.

Permalänk
Medlem

Är det någon annan som upplever platt och livlöst ljud på cx48?
Har inte använt tvns högtalare förrän nu, men de låter förskräckligt jämfört med min 55" b6.

Lyckligtvis fick jag bättre ljud genom att koppla den genom min 20år gamla jvc stereo jag har min PC genom.

Men det kanske är värt att börja fundera på en soundbar eller dylikt.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

När jag kör SipTV får jag ofta felmeddelande att det är lågt eller slut på minne. Kollar jag under info har jag 0,71GB ledigt.
Jag har Netflix, Plex och YouTube installerat förutom SipTV. Någon som har liknande problem eller vet om en fix?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MaxieTheHatter:

Är det någon annan som upplever platt och livlöst ljud på cx48?
Har inte använt tvns högtalare förrän nu, men de låter förskräckligt jämfört med min 55" b6.

Lyckligtvis fick jag bättre ljud genom att koppla den genom min 20år gamla jvc stereo jag har min PC genom.

Men det kanske är värt att börja fundera på en soundbar eller dylikt.

48:n har rätt hopplösa högtalare. Finns ingen kraft men S-ljud och vokaler från röster kan skära igenom betong nästan. TV:n på låg volym och på andra sidan lägenheten hör man inte vad som sägs. Men ändå SA O E S E S Z I E A S-ljuden.

Annars är det få TV som har "bra ljud" i den mening om vad man är van med från ett par reguljära stereohögtalare. Philips modeller med inbyggd soundbar är väl de som jag skulle säga fungerar bäst.

Permalänk
Medlem

Bluetoothlurar och bildläge ”spel” funkar inte på CX...
Blev så glad att det gick att koppla in mina Bose QC 2 och spela PS5. Läste mig till att bluetooth inte kan skicka signal lika snabbt som bilden..

Men vad är egentligen skillnaden i spelläget mot tex film?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av dopeey:

Bluetoothlurar och bildläge ”spel” funkar inte på CX...
Blev så glad att det gick att koppla in mina Bose QC 2 och spela PS5. Läste mig till att bluetooth inte kan skicka signal lika snabbt som bilden..

Men vad är egentligen skillnaden i spelläget mot tex film?

Spelläget slår automatiskt av en hel del funktioner som kan ge extra latens, till exempel "bildförbättrande" grejer för interpolering.

Bluetooth ger av naturen en del latenser, som jag antar de "vanliga" lägena helt enkelt kompenserar för. Det viktiga är ju att bild och ljud är i sync där, och om TV:n kontrollerar båda kan den justera så det blir rätt. I spelläget däremot skulle ju sådana justeringar lägga till latens ställt mot din kontroll, vilket går emot vad hela tanken är.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

48:n har rätt hopplösa högtalare. Finns ingen kraft men S-ljud och vokaler från röster kan skära igenom betong nästan. TV:n på låg volym och på andra sidan lägenheten hör man inte vad som sägs. Men ändå SA O E S E S Z I E A S-ljuden.

Annars är det få TV som har "bra ljud" i den mening om vad man är van med från ett par reguljära stereohögtalare. Philips modeller med inbyggd soundbar är väl de som jag skulle säga fungerar bäst.

Förväntade mig inga underverk, inbyggda högtalare imponerar sällan.

Men jag förväntade mig mer, b6:an låter ändå godkänt.

Medveten om att mindre storlekar har klenare högtalare men det är enorm skillnad på 48" och 55".
Om LG inte gjort högtalarna sämre generation 6 -> 10

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Efter många års avvaktande byttes nu plasman ut. Valde att inte få min CX55” kalibrerad/inställd från Elgiganten för jag tänkte ”kan själv” men det var kanske en lögn 😅

Det behöver inte bli proffsbra men gärna så nära referens jag kan på egen hand utan instrument. Finns det några goda råd? Har sett så många av @laxpudding härliga videos jag hittat kopplat till CX.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Roighan:

Efter många års avvaktande byttes nu plasman ut. Valde att inte få min CX55” kalibrerad/inställd från Elgiganten för jag tänkte ”kan själv” men det var kanske en lögn 😅

Det behöver inte bli proffsbra men gärna så nära referens jag kan på egen hand utan instrument. Finns det några goda råd? Har sett så många av @laxpudding härliga videos jag hittat kopplat till CX.

Generellt är CX:arna "close enough" i bildkvalitet från fabrik, skulle jag säga. Om du inte har ganska hög krav.

Nöj dig med att pilla på basics. Välj vettiga bildlägen, slå av "bildförbättrande" funktioner och justera ljusstyrka etc så det passar din miljö. Då tror jag du kommer ganska nära.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Generellt är CX:arna "close enough" i bildkvalitet från fabrik, skulle jag säga. Om du inte har ganska hög krav.

Nöj dig med att pilla på basics. Välj vettiga bildlägen, slå av "bildförbättrande" funktioner och justera ljusstyrka etc så det passar din miljö. Då tror jag du kommer ganska nära.

Tack, ska pilla med det. Fick bara för mig att den drar för mycket åt varmt ljus ur kartong. Skulle du säga att expert-lägena är vettiga att utgå ifrån? Tråden avslöjar att du haft många långa månaders erfarenhet av denna pjäs.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Roighan:

Tack, ska pilla med det. Fick bara för mig att den drar för mycket åt varmt ljus ur kartong. Skulle du säga att expert-lägena är vettiga att utgå ifrån? Tråden avslöjar att du haft många långa månaders erfarenhet av denna pjäs.

De har väl en tendens att dra lite åt grönt om jag minns rätt (@Laxpudding?), men det varierar mellan olika exemplar med. Och att gå loss på vitbalansen utan mätutrustning kan lika gärna sluta med ännu mer fel bild.

Jag kör ISF Bright för typ allt SDR, och Cinema för typ allt HDR. Med lite pill för att anpassa till mitt rum och för att slå av diverse funktioner.

Förutom det Game för... ja, spel, SDR respektive HDR.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Kör just nu med den som följer med PS5an. Men den är lite för kort så nu är en lite längre Club 3D påväg från Amazon.
Den ska vara certifierad men jag ska skanna den med appen när den kommer för att se om den verkligen är det.

Fick kabeln idag och den är certifierad enligt appen. Skönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Fick kabeln idag och den är certifierad enligt appen. Skönt.

Kan du länka sladden?

Antar att det var denna?
https://www.amazon.se/Club-3D-CAC-1372-Ultra-Speed/dp/B07H5Y5...

Permalänk
Permalänk

Lånar tråden lite för en fråga. Får hem min GX nästa vecka och tänkte höra om ni tror att dessa kablar blir bra för PS5 samt MiniPC framöver?

https://www.webhallen.com/se/product/303394-iiglo-HDMI-2-1-ka...

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Lånar tråden lite för en fråga. Får hem min GX nästa vecka och tänkte höra om ni tror att dessa kablar blir bra för PS5 samt MiniPC framöver?

https://www.webhallen.com/se/product/303394-iiglo-HDMI-2-1-ka...

Jag kör den kabeln till mitt 3080, klarar 4k 120hz 10bit utan problem.
Ps5 kör jag med den inkluderade kabeln, har inte spelat något som kör i 120hz men det verkar fungera bra.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Ni som kör AOC kabel för längre avstånd, vad har ni för tips som funkar bra med CX? Supra finns, men det kostar som det smakar. Går det att komma undan någon tusenlapp billigare?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Skrivet av MaxieTheHatter:

Jag kör den kabeln till mitt 3080, klarar 4k 120hz 10bit utan problem.
Ps5 kör jag med den inkluderade kabeln, har inte spelat något som kör i 120hz men det verkar fungera bra.

Tack som sjutton för ditt svar!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

@emilakered tack för tipsen. Börjar få lite ordning på bilden sakta men säkert. Vilka reglage drar du i för att ankra svart och vitt. Ljusstyrka för svart, kontrast för vitt och hoppas att jag lyckats stänga av alla dynamisk effekter? Vill ju behålla Oled svärta men samtidigt få kvar de mörka gråtonerna. Har fått till Film hemma bättre än Bio då den bilden blir för mörk i nyanserna mot svart för mig.

Har förövrigt upptäkt att appleTV inte kör självlysande undertexter i HDR på Netflix likt LGs inbyggda app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roighan:

@emilakered tack för tipsen. Börjar få lite ordning på bilden sakta men säkert. Vilka reglage drar du i för att ankra svart och vitt. Ljusstyrka för svart, kontrast för vitt och hoppas att jag lyckats stänga av alla dynamisk effekter? Vill ju behålla Oled svärta men samtidigt få kvar de mörka gråtonerna. Har fått till Film hemma bättre än Bio då den bilden blir för mörk i nyanserna mot svart för mig.

Har förövrigt upptäkt att appleTV inte kör självlysande undertexter i HDR på Netflix likt LGs inbyggda app.

Stänger din apple tv av sig när du slår av tvn?
Min tv stänger av sig om jag stänger av apple tvn men inte vice versa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dopeey:

Stänger din apple tv av sig när du slår av tvn?
Min tv stänger av sig om jag stänger av apple tvn men inte vice versa.

Jag använder bara LG fjärrisen och stänger jag av TV stänger aTVn av och sätter jag på så sätter den på alt. sätter på när jag väljer hdmi3 som den är ansluten till. Alla aTV knappar är inte mappade mot LG fjärrkontrollen men tillräckligt många för att manövrera en sittning

LG fjärrisen hanterar även Sony recievern för volym via ARC. Så en fjärrkontoll to rule them all... nästan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roighan:

Jag använder bara LG fjärrisen och stänger jag av TV stänger aTVn av och sätter jag på så sätter den på alt. sätter på när jag väljer hdmi3 som den är ansluten till. Alla aTV knappar är inte mappade mot LG fjärrkontrollen men tillräckligt många för att manövrera en sittning

LG fjärrisen hanterar även Sony recievern för volym via ARC. Så en fjärrkontoll to rule them all... nästan

Vad märkligt, det funkar inte för mig. Volym är inga problem och att navigera funkar. Men just att stänga av ATV med LG går inte. Även om jag har CEC aktiverat. Kanske är min Sonos Beam i ARC som ställer till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dopeey:

Vad märkligt, det funkar inte för mig. Volym är inga problem och att navigera funkar. Men just att stänga av ATV med LG går inte. Även om jag har CEC aktiverat. Kanske är min Sonos Beam i ARC som ställer till det.

För mig var det en digital box som ställde till problem. Så fort den var inkopplad i teven eller recievern, även om den var avstängd, satte den ARC och hela systemet ur spel. Men kopplades den bort så fungerade allt. Tog mig ett tag att hitta felkällan. Ditt problem låter lite annorlunda. Du kan ju inte koppla bort din soundbar precis.

Permalänk
Medlem

Fick hem TV idag med hem installation.
Den åkte direkt tillbaks till butiken, för det första så heter jag inte Hälge som är märkt I kartongen.
Teknikern som skulle montera den trodde inte det heller,
Säljs det en ny så ska det vara ny, man ville inte ha någon beggad, det är riktigt fullt.. Troligen finns det folk som köper deras kablierling av tvn som de kallar..

Hämtar jag ut en ny bil ska mätare inte vara mer viss mil, den ska rekondas, tillbehör ska monteras, från verkad till hallen osv.. Det köper jag..
Men en electronic köper jag fan inte det.. Får se när nya TV dyker upp...

Visa signatur

------------

Permalänk

Får tvn på måndag som vår sovrumstv. Jag heter Helge och den skulle vara lazerkalibrerad. Nu vill jag inte ha den heller!

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Fasiken måste vara blind! Hur lång är det kabeln?

Skulle behöva en längre kabel till min PS5, tror den som följer med bara är 1.5m? får spånk när man ser kablar som hänger utanför kabellisten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Just den är 2 meter men finns i andra längder.

1 meter
2 meter
3 meter

Permalänk

Köpte precis en LG CX 65” som jag direkt hängde upp på väggen. Vad gör man nu med foten? Tung, tar plats och kommer aldrig användas.

Har den ett andrahandsvärde eller är det bara att åka med den till tippen?