3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bult:

Mitt 3080 Suprim X har fortfarande inte skeppats från webhallen, så det lär inte dyka upp innan helgen då jag bor långt norrut Men man ska väl inte klaga, har ju ett påväg iallafall! Ni andra som knep ett 3080 suprim x, har era skickats än?

Har precis fått grön bock på min och ska kunna hämtas i butik på lördag, den gröna symbolen har aldrig varit så vacker . Fick dock min order via PM så kanske var längre fram i kön än dig?

Visa signatur

CPU - Amd Ryzen 9 5900X /// CPU Cooler - be quiet! Dark Rock 4
/// GPU - MSI 3080 Suprim X/// PSU - Corsair RM850i /// MB - Gigabyte aorus 570x pro /// RAM - G.Skill 32GB 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo /// Case - Phanteks Eclipse P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

mitt suprim x räknas vara klar för uthämtning tills på lördag 👍😀

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Jag tycker kritiken är lite orättvis men jag tar självklart emot kritiken och förstår frustrationen.

Där emot fick vi försening på STRIX 3080/3090 korten på några veckor tyvärr. Vi har levererat tidigare men sen blev det en lucka men dem börjar dock lämna fabrik och bör dyka upp fler under December. TUF har levererats varje vecka.

Det är fint att ni är synliga här på forumet och delar information, men det som gör att kritiken från bl.a. @Phrawmi är berättigad är att vi initialt får information som tyder på att det blir en försening / "förskjutning på cirka en vecka" på grund av "stigande Express flyg-priser från Kina direkt till Norden".

Skrivet av Asus.David:

Det är på g fler. Pga av stigande Express flyg-priser från Kina direkt till Norden har vi flyttat om och centraliserat våra leveranser från Asien till Europa och tar dem via vårt Europeiska centrallager nu. Det blev en förskjutning på cirka en vecka men vi ska börja rulla mer f om denna veckan av både STRIX OC och TUF modellerna. Det ser ut som vi kan leverera följande veckor också. Men tyvärr kan jag inte svara på vardera butiks kö och hur man påverkas iom att vi har många partners i Norden som delar på leveranserna.

Ytterligare en vecka senare så delas nedan information som tyder på något helt annat än att frakten mellan Asien och Europa skulle vara bekymret i och med att korten i fråga börjar lämna fabriken nu...(= de har inte producerats förrän nu?)

Skrivet av Asus.David:

Ja det är nog tidigast mellan 1-2 veckor till dem landar tyvärr.

Detta är alltså de leveranser som skulle nått t.ex. Webhallen 13 nov och 20 nov?
1-2 veckor från idag = 10/17 Dec (baserat på att Webhallen skrivit att de får grejer på torsdagar)
Helt plötsligt pratar vi om en "förskjutning på cirka en vecka" på grund av bekymmer med logistiken som blivit nästan en månad lång på grund av bekymmer med produktionen?
Det blir liksom... dubbla budskap? Eller kan du förtydliga?

Återigen, underbart att ha en väg in till er, Webhallen och andra företag på forumet men det blir en hel del sammanlagd frustration om man väger in att
i) folk beställt kort 17 sep och inte fått dem än (visst, säkert mest p.g.a. Nvidia)
ii) det kommer information som inte verkar vara korrekt (se ovan)
iii) man bundit upp en del deg i någonting som inte levererats än

Vill inte framstå som alltför osympatisk men när läget är så "spänt" och så många undrar var dears kort är så är det viktigt att informationen som kommer är konsekvent och korrekt.
Skulle uppskatta att få svar på frågan ovan.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

Ja det är nog tidigast mellan 1-2 veckor till dem landar tyvärr.

Det tog över fyra veckor för de första korten att komma... nu säger du att ASUS tog en sex veckors paus? Mycket besviken tog jag chansen på STRIX, men tack för informationen ändå.

Visa signatur

Nvidia 1080Ti FE
Intel 10900k + NZXT Kraken X73 @ 5GHz
64GB Corsair Vengeance @ 3600Mhz
Samsung 970 EVO PLUS 2TB
ASUS ROG MAXIMUS XII HERO

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDawg:

Har precis fått grön bock på min och ska kunna hämtas i butik på lördag, den gröna symbolen har aldrig varit så vacker . Fick dock min order via PM så kanske var längre fram i kön än dig?

Fick en betallänk i PM samt så har jag grön bock jag med så jag väntar bara på att det ska skeppas!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d - Gigabyte AORUS x570 PRO - 32gb 3200mhz CL15 - Fractal Design Lumen s24 - ASUS TUF RX 7900 XTX - Fractal Design North
Topping DX3 Pro Plus - Hifiman Edition XS - Sennheiser HD650

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Göteborgaren:

mitt suprim x räknas vara klar för uthämtning tills på lördag 👍😀

Ni tre i Sisjön kan ju släppa allt ni gör och springa till butiken ser jag

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

asså är dom redan där 😀 står fortfarande lördag för mej nämligen?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Göteborgaren:

asså är dom redan där 😀 står fortfarande lördag för mej nämligen?

De är knallgröna bara köra

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

grymt 😀 tackar 🥳

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

De är knallgröna bara köra

Påstår du att mitt kort finns att hämta där nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bnr:

Det är fint att ni är synliga här på forumet och delar information, men det som gör att kritiken från bl.a. @Phrawmi är berättigad är att vi initialt får information som tyder på att det blir en försening / "förskjutning på cirka en vecka" på grund av "stigande Express flyg-priser från Kina direkt till Norden".

Ytterligare en vecka senare så delas nedan information som tyder på något helt annat än att frakten mellan Asien och Europa skulle vara bekymret i och med att korten i fråga börar lämna fabriken nu...(= de har inte producerats förrän nu?)

Detta är alltså de leveranser som skulle nått t.ex. Webhallen 13 nov och 20 nov?
1-2 veckor från idag = 10/17 Dec (baserat på att Webhallen skrivit att de får grejer på torsdagar)
Helt plötsligt pratar vi om en "förskjutning på cirka en vecka" på grund av bekymmer med logistiken som blivit nästan en månad lång på grund av bekymmer med produktionen?
Det blir liksom... dubbla budskap? Eller kan du förtydliga?

Återigen, underbart att ha en väg in till er, Webhallen och andra företag på forumet men det blir en hel del sammanlagd frustration om man väger in att
i) folk beställt kort 17 sep och inte fått dem än (visst, säkert mest p.g.a. Nvidia)
ii) det kommer information som inte verkar vara korrekt (se ovan)
iii) man bundit upp en del deg i någonting som inte levererats än

Vill inte framstå som alltför osympatisk men när läget är så "spänt" och så många undrar var dears kort är så är det viktigt att informationen som kommer är konsekvent och korrekt.
Skulle uppskatta att få svar på frågan ovan.

Vi kan endast gå på den förhandsinformation vi får från nVidia och fabrik. Tyvärr är det inte 100% säkerhet på informationen genom ledet. Det är många ställen det kan bli flaskhals, GPU brist från nVidia, GDDR6X Minnesbrist, begränsningar i fabrik pga pandemin, fullt eller överbokade flyg(medicin, läkemedel etc har t ex prio i dagsläget).
Så vi försöker bara göra det bästa med den informationen vi har.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Hcz:

Påstår du att mitt kort finns att hämta där nu?

Yes!

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

De är knallgröna bara köra

Jag har beställt ASUS 3070 hos er att hämta i butik på sveavägen som det står grön bock på när jag kollar mina beställningar. Innebär det att man kan hämta?

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

@Webhallen

bytte just min beställning från zotac trinity OC till zotac amp holo och det står 1st med en grön bock på bokningssidan, så stod det aldrig på trinity. ska man bli upphetsad eller försöka lugna sig lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterRotkiv:

Med tanke på att CoD ersatte Watch Dogs Legion skulle jag tippa på att man får något annat spel om ens kort levereras efter 10/12.

10/12 är ju ett datum som låter bekant, kanske kan komma något annat spel med korten då? Man får väl lov att hoppas iaf.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lyrael:

Jag förstår att du nog inte kan svara på det men när de väl kommer pratar vi liksom leveranser kring 10 kort eller mer upp emot 50?
Tänker att det behöver ju komma komma åtminstone 25 kort i veckan till varje återförsäljare om de ska ha en chans att beta av backorders innan februari 2021

sorry, undviker att svara på det. det är väldigt varierande per butik och land.

Permalänk
Medlem

@Asus.David

Skit i medicinen, viktigare med GPU korten. Vi lider enormt här 😂. Skämt å sido, tack för återkopplingen. I och med dom priserna satt på era kort kontra andra kort så kan jag tänka mig att ni har en rätt så fin marginal i och med er varumärke.
Jag tolkade att det blev försenat pga förhöjda avgifter för flygfrakten. Vilket kan jag tycka är att vara girig. Menar andra leverantörer har liknade problem men säkerligen med mindre marginal också. Som sagt kan ha tolkat fel men därav mitt förra inlägg.

Återigen tack för återkopplingen och att du informerar och svarar på frågor/kritik! Du och Patrik på @webhallen är jätteschyssta som kommer in här då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bult:

Mitt 3080 Suprim X har fortfarande inte skeppats från webhallen, så det lär inte dyka upp innan helgen då jag bor långt norrut Men man ska väl inte klaga, har ju ett påväg iallafall! Ni andra som knep ett 3080 suprim x, har era skickats än?

Samma här, beställde via PM och status har inte ändrats från mottagen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SK83RJOSH:

Det tog över fyra veckor för de första korten att komma... nu säger du att ASUS tog en sex veckors paus? Mycket besviken tog jag chansen på STRIX, men tack för informationen ändå.

nä inte en 6 veckors paus, cirka 3 veckor blev förseningen på dem följande leveranserna. Men det spelar ingen roll, det är ändå synd att dem är försenade. Flera av oss Asus anställda står också i kön och väntar :/.

Permalänk
Medlem

@webhallen

Patrik, ursäkta att jag stör dig.

Funderar ju byta strixen mot denna Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER 10GB

Är det samma problem/huvudvärk med kötiden eller är det lite enklare på Aorus mastern om jag byter? Sedan undrar jag om den får plats i detta chassi: Fractal Design Meshify C / Tempered Glass(Artikelnr: 286252)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Gällande spelkod så är reglerna att man måste ha sitt kort i sin dator för att kunna aktivera koden, så även om vi schysstade och gav i efterhand så hade alla koder vart ogiltiga. Så man måste ha sitt kort skickat / köpt på och senast den 10e december tyvärr.

Nu står det ju lite konstigt på deras sida, https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/campaigns/cod-black-ops-...

Tror det är detta datum som gäller: Inlösningsperioden upphör den 11 januari 2021.

Så de går ju inte ut direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phrawmi:

Sedan undrar jag om den får plats i detta chassi: Fractal Design Meshify C / Tempered Glass(Artikelnr: 286252)

Du måste flytta på din fläkt i fronten för detta kort.

Card size
L=319 W=140 H=70 mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Ni tre i Sisjön kan ju släppa allt ni gör och springa till butiken ser jag

Kul! Stannar förbi efter jobbet imorgon och plockar up det

Permalänk
Medlem
Skrivet av swire:

Du måste flytta på din fläkt i fronten för detta kort.

Card size
L=319 W=140 H=70 mm

https://i.imgur.com/aGk944b.png

Tack för du kika! Uppskattas. 🙂

Är så dålig på detta, därför har jag köpt Webhallen Config. Då kommer dom säkert lösa det i och med det finns en lösning. Fläktarna jag köpt är: Corsair H100i Elite Capellix / iCUE-RGB / 240mm.

Då återstår det endast höra lite kring kötiden från webbhallen, då byter jag kort. Kan inte vänta längre än januari. Beställde strixen i november så vet att jag va sen men tänkte att till januari borde jag få. Men lär få vänta till sommarn i den här takten

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phrawmi:

@Asus.David

Skit i medicinen, viktigare med GPU korten. Vi lider enormt här 😂. Skämt å sido, tack för återkopplingen. I och med dom priserna satt på era kort kontra andra kort så kan jag tänka mig att ni har en rätt så fin marginal i och med er varumärke.
Jag tolkade att det blev försenat pga förhöjda avgifter för flygfrakten. Vilket kan jag tycka är att vara girig. Menar andra leverantörer har liknade problem men säkerligen med mindre marginal också. Som sagt kan ha tolkat fel men därav mitt förra inlägg.

Återigen tack för återkopplingen och att du informerar och svarar på frågor/kritik! Du och Patrik på @webhallen är jätteschyssta som kommer in här då och då.

Tack själv! kan inte kommentera prissättningen varken för oss eller konkurrenterna men givetvis så lär dem ha samma svårigheter med grafikkort. vi försöker sätta priser så rimligt det går baserat på dem kostnader vi har. jag kan ärligt säga att vi som jobbar med det är lika frustrerade att inte få sälja också, oavsett marginal måste man ju kunna ha produkter att sälja för att de ska räknas ;). T ex är vi strax över 80st personer på Asus Norden, flera av våra grafikkorts konkurrenter är inte lokalt representerade, men det är en annan topic. Vi är iaf många röster som skriker efter grafikkort till Norden.

Tack igen!

Permalänk

Och där blev mitt 3080 gaming x från Inet flyttat från 15:e december till 15:e Januari

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

sorry, undviker att svara på det. det är väldigt varierande per butik och land.

Nedprioriteras norden jämfört med andra länder eller? Känns ju tyvärr som att Asus kommer tappa populäritet här framöver. Har själv märkt i kön på inet att det är väldigt många avbokningar. Och jag förstår dem, överväger det också. Känns ju tyvärr väldigt mörkt. Har inte lust att vänta
2-3 månader till om det fortsätter i denna takten.

Är tacksam för alla uppdateringar! Det känns mycket bättre att ha dig här att ge oss information om hur det ser ut även om det inte alltid är så glada nyheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bult:

Mitt 3080 Suprim X har fortfarande inte skeppats från webhallen, så det lär inte dyka upp innan helgen då jag bor långt norrut Men man ska väl inte klaga, har ju ett påväg iallafall! Ni andra som knep ett 3080 suprim x, har era skickats än?

Det kan gå snabbt! Mitt var planerat till att komma till Malmö-butiken på fredag, men det dök upp där 15:00 idag. Så nu sitter jag med det här hemma

Permalänk
Medlem

Lite ljus i tunneln... Kanske. Man vågar ju inte hoppas för mycket.
Mitt ASUS EKWB GeForce RTX 3080 bokat på Webhallen direkt de släppte dom för bokning verkar börja rör på sig. Fick status ändrad till "Transporteras till centrallagret. Beräknat leveransdatum är Måndag 2020-12-14"

Visa signatur

CPU: 5600X Moderkort: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING Minnen: Corsair Vengeance LPX 32 GB (2x16 GB) DDR4 3 600 MHz GPU: Asus 3080 EKWB M2: WD Black SN850X 1TB Samsung 960 Evo 1TB Nätagg: EVGA SuperNOVA 750W G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lyrael:

Nedprioriteras norden jämfört med andra länder eller? Känns ju tyvärr som att Asus kommer tappa populäritet här framöver. Har själv märkt i kön på inet att det är väldigt många avbokningar. Och jag förstår dem, överväger det också. Känns ju tyvärr väldigt mörkt. Har inte lust att vänta
2-3 månader till om det fortsätter i denna takten.

Är tacksam för alla uppdateringar! Det känns mycket bättre att ha dig här att ge oss information om hur det ser ut även om det inte alltid är så glada nyheter.

Nä, vi får den andel vi historiskt brukar få. Som sagt tidigare får vi lite mer OC modeller för att Norden traditionellt sålt mer OC men annars är det just efterfrågan mot den låga produktionsfarten som skapar detta. Samt att just TUF 3080 blev otroligt poppis, kanske mer än vid en vanlig lansering.