Två separata trådlösa nätverk, en vanlig och en med vpn?

Permalänk

Två separata trådlösa nätverk, en vanlig och en med vpn?

Hej,

Hoppas någon vet hur man kan åstadkomma detta med en router av typen ASUS RN-66U.
Kör idag bara vanlig trådlös wifi vis routern men önskar använda vpn för att nå ut till amerikanska netflix mha vpn. Orkar aktivera och de aktivera vpn för hela familjen för då blir det jävla liv bla bla pappa jag kan inte se på svtplay.
Så tänkte se om det går ha en vanlig trådlös nät och en trådlös nät med vpn tunnel på samma router??

Tusen tack i förkant för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Letade förra året efter detta men hittade inget Unifi, tyvärr. Det är nog lättare du köper en extra router som har stöd för VPN och kör den i bryggläge med eget VPN SSID

Permalänk
Medlem

Borde väl inte vara några konstigheter, kör en som tex gäst nätverk och tunnla de IP- adresser du vill ska gå via VPN trafik eller varför inte köra VPN klient direkt på enheten?
Däremot kommer din router gå på knäna då den inte pallar av att hantera VPN trafik så bra.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ett billigt sätt är att skaffa en Rasberry Pi 4 och sätta upp den som VPN gateway.
Kör man med Wireguard så klarar den mer än 500 Mbit/s.
Här en guide hur man gör: https://vpn-expert.info/vpn-router-raspberry-pi-raspap-and-no...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Tusen tack till alla som svarat. Inser då att det är dags att antingen uppgradera router eller köpa en enhet till som klarar vpn. Var medveten att routern är en äldre typen men hade ju innerligt hoppats att se om det gick.
Uppskattar alla kloka tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Ett billigt sätt är att skaffa en Rasberry Pi 4 och sätta upp den som VPN gateway.
Kör man med Wireguard så klarar den mer än 500 Mbit/s.
Här en guide hur man gör: https://vpn-expert.info/vpn-router-raspberry-pi-raspap-and-nordvpn-wi-fi-hotspot-access-point/

Fungerade det med Netflix till slut?
Jag letar efter ett sätt att se USA Netflix också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellisi:

Fungerade det med Netflix till slut?
Jag letar efter ett sätt att se USA Netflix också.

Jag använder en Google Chromecast med Google TV för detta.
Funkar bra att köra VPN med den.
Det går också att sideloada BBC iplayer.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Så funkar det för alla som kör VPN via mjukvara. Du har ett nät och en ISP, sedan kör du VPN mjukvaran på en datorn och då kopplar den upp VPN via datorn och mot en server på Internet, allt trafik går den vägen från just den datorn. Övriga enheter på nätverket kör via ISPn som vanligt. Sedan kan man fixa detta via hårdvara också om man vill det, men dom flesta har nog inget behov av det. Jag kör med mjukvara och kan slå av och på när det passar eller behövs, mycket smidigt.

Permalänk
Medlem

Hej!

Gissar att du vill köra någon VPN likt NordVPN? (Antar NordVPN fom nu)
Nu har jag inte testat just detta, men verkar som att det går att bygga manuella IPSec tunnlar mot NordVPN (https://support.nordvpn.com/Connectivity/Router/). Då skulle jag rekommendera ex. en EdgeRouter-X (min favorithemmaroutern), som stödjer IPSec IKEv1 och IKEv2, samt OpenVPN. Helst vill du nog använda IPSec IKEv2, men om inte du får det att lira så funkar det att köra en OpenVPN-tunnel mot NordVPN (https://support.nordvpn.com/Connectivity/Router/1047410702/Ed...). EdgeRouter-X stödjer hardware offloading för IPSec tunnlar, så det innebär att du inte tappar lika mycket prestanda när du kör tunnlarna.

EdgeRoutern stödjer flera olika VLAN, samt (typ) VRF:er. Så du kan med enkelhet skapa ett separat nätverk som skickar all sin trafik ut över NordVPN. Du har också möjligheten att köra ett nät med PBR regler på routern, vilket i praktiken skulle kunna innebära att du kan ha ett nät/wifi och så säga att all trafik som ska till Netflix behöver gå via NordVPN tunneln. Då behöver har du ett nät med åtkomst till både din svenska internetaccess och din NordVPN internetaccess - lite som en poor mans version av SD-WAN.

Uppdatera gärna hur du väljer att gå vidare.

Visa signatur