Proshop har fått in noll Radeon RX 6800 XT och RX 6800 från partnertillverkare

Permalänk
Medlem

Riktigt illa är det ☹️

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Nvidia verkar tala klartext nu och inte "vi kunde inte förutspå den höga efterfrågan" skitsnacket som Jensen försökte med.

We dont get enough chips https://www.tomshardware.com/news/nvidia-rtx-shortages

Så går det om man väljer Samsungs skitnod för att spara några kronor.

Vi ska nog vara glada för att de valde en annan tillverkare. Tänk om även Nvidia hade valt TSMC... vilket h-lvete hade inte det varit?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Nvidia verkar tala klartext nu och inte "vi kunde inte förutspå den höga efterfrågan" skitsnacket som Jensen försökte med.

We dont get enough chips https://www.tomshardware.com/news/nvidia-rtx-shortages

Så går det om man väljer Samsungs skitnod för att spara några kronor.

Fast de säger inte att yield är dålig, bara att de inte kan få mera tillverkning tilldelat till sig, detta är typ satt i sten flera månader i förväg. Så är ju ganska uppenbart. Samt att det finns brist på andra komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorerk:

Situationen i England är liknande. Scan.co.uk som är en relativt stor leverantör här, har liknande bekymmer. De har än så länge inte fått ett enda AMD RX6XXX kort. Och de har fortfarande en massiv backorder på NVIDIA RTX3XXX kort.
Det har inte gått att beställa något sedan lanserings dagarna då samtliga leverantörer har stängt av beställningar tills att samtliga orderar är uppfylda.
https://www.scan.co.uk/shops/amd/radeon-6000-series-faqs
https://www.scan.co.uk/shops/nvidia/rtx-30-series-faqs

Vet du om det går att beställa på Scan och frakt till Sverige?

Sett många som lyckats köpa ett Nvidia FE kort därifrån.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bobbeyblade:

Är helt klart så att Nvidia sålt wafers till Cryptomining.

AMD kan mycket väl också ha gjort det, sen delar de antagligen produktionskapacitet med NextGen som säkerligen är prioriterade de är ju en väsentlig del av AMDs Cashflow.

Det är väldigt omodernt att presentera rykten och obekräftad information som fakta.

Permalänk
Medlem

Om Nvidia sålt till krypto-killarna. Var är alla inlägg om att detta hänt på mining-sidorna?
Måste ju finnas bilder på tusentals kort som går varma just nu.
Sedan förstår jag inte varför de inte ska få köpa kort? Spelar väl ingem roll vad man har korten till?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Den allmänna bristen på kort är väl mest sur för de som är inne i någon sorts Cyberpunkhajp, och väntar på RTX-kort för att kunna spela det med raytracing under julen. Raytracing till AMD ska ju komma först senare.

Så om nu bristen på RX 6000-kort till stor del beror på att Sony och Microsoft har prioriterats i produktionslinorna för att kunna få ut så många konsoler som möjligt innan jul, vilket känns troligt, kan alltså presumtiva köpare av dessa kort lugnt pynta vidare och ignorera alla rapporter om aktuell lagerstatus.

Det kommer att finnas kort i butikerna när Cyberpunk till slut får sin raytracing för AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Inte direkt.
Butiker hade faktiskt NVIDIA kort vid lanseringarna, även om det var begränsat.
Är stor skillnad på 50-150 kort och -> 0 <-

Speciellt när man går ut och säger att det inte skall vara samma brist som NVIDIA. Och sen säger man att där skall finnas fler tredjepartskort än nvidia laserat totalt, men skepar sedan 0 tredjepartskort till en rätt stor butik.

ÅF hade ju faktiskt referensvarianter av 6800- och 6800XT-kort i lager vid release (även där var det uppemot ett par hundra hos handlare), svårt att jämföra helt med nVidias 3000-serie eftersom kunder i Sverige vackert fick (försöka) köpa FE-korten via deras egen store enbart, alt. gråimportera.

Oavsett finns inget som egentligen rättfärdigar någon av de katastrofala releaserna. Nu är det rejält upp till bevis för AMD de närmaste 2 månaderna, de behöver tillverka och distribuera en rätt galen mängd GPUer (och deras partnertillverkare kort) för att ha en chans att rädda ens en bråkdel av situationen.

Och det tål att sägas igen - titta på tabellerna. Det finns en rad nVidia-baserade partnertillverkade kort som inte dykt upp hos ÅF överhuvudtaget heller. Och då ligger de ändå 8-9 veckor före AMD i tid sedan release.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Vet du om det går att beställa på Scan och frakt till Sverige?

Sett många som lyckats köpa ett Nvidia FE kort därifrån.

Ingen anning om det går, men då de använder DPD så borde det teknisk sett kunna skicka till Sverige.
Vad jag kan se så verkar det finnas RTX 3090 inne nu.
https://www.scan.co.uk/products/pny-geforce-rtx-3090-24gb-xlr...

Så om du är villig att betala närmare 20K SEK så kan du kanske beställa online.

Brukar köpa från dem då jag bor ca 30min ifrån deras butik/lager alternativt från Overclockers.co.uk.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Jämförelsen med Nvidia blir väl mest intressant om 2 månader eftersom situationen var densamma med 3080 vid launch som den är för 6800 XT just nu. Utöver AMDs löfte finns det inte mycket som tyder på det men om de får igång produktionen kan ju situationen ändras snabbt.

Måste man alltid jämföra med nvidia på detta sätt?

Vem bryr sig om vad nVidia gjort eller hur det såg ut för nvidia? Det ändrar väl inte fakta i AMDs fall? Är AMDs situation mer okej för att nvidia var likadana/sämre/lite bättre?

Nej fyfan. Flopp rakt igenom enligt mig. Snacka om att AMD hade ett guld tillfälle att ge nvidia rakt på käften, men de sumpade det ganska rejält. Detta är bara pinsamt.

Permalänk
Medlem

kul att vi fortfarande påverkas av Crypto Miners när de köper pallvis med grafikkort före oss.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorerk:

Ingen anning om det går, men då de använder DPD så borde det teknisk sett kunna skicka till Sverige.
Vad jag kan se så verkar det finnas RTX 3090 inne nu.
https://www.scan.co.uk/products/pny-geforce-rtx-3090-24gb-xlr...

Så om du är villig att betala närmare 20K SEK så kan du kanske beställa online.

Brukar köpa från dem då jag bor ca 30min ifrån deras butik/lager alternativt från Overclockers.co.uk.

jag brukar köpa lite allt möjligt i UK, speciellt RC relaterade Hobby prylar som är lite udda, då Sverige är på tok för litet så finner man de sällan här hemma där de finns på hyllan. så de är inga problem med frakt till Sverige.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Inte direkt.
Butiker hade faktiskt NVIDIA kort vid lanseringarna, även om det var begränsat.
Är stor skillnad på 50-150 kort och -> 0 <-

Speciellt när man går ut och säger att det inte skall vara samma brist som NVIDIA. Och sen säger man att där skall finnas fler tredjepartskort än nvidia laserat totalt, men skepar sedan 0 tredjepartskort till en rätt stor butik.

Det fanns ju dock typ det antalet founderskort av 6800 XT. Tycker egentligen inte det är relevant heller för produkterna säljer slut oavsett vilket med en realistisk lagermängd, det viktiga är hur fort man kan börja skicka mer kort och där har Nvidia fullständigt misslyckats. Hur det ser ut med AMD på den fronten återstår att se vilket är min poäng.

Skrivet av DeadByBirth:

Måste man alltid jämföra med nvidia på detta sätt?

Vem bryr sig om vad nVidia gjort eller hur det såg ut för nvidia? Det ändrar väl inte fakta i AMDs fall? Är AMDs situation mer okej för att nvidia var likadana/sämre/lite bättre?

Nej fyfan. Flopp rakt igenom enligt mig. Snacka om att AMD hade ett guld tillfälle att ge nvidia rakt på käften, men de sumpade det ganska rejält. Detta är bara pinsamt.

Hade du läst artikeln hade du vetat varför jag tog upp det.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Är detta mycket att diskutera? Kolla next-gen konsol priserna så kan vi hålla där. Hur i hel**** får dom ihop en PS5 / Xbox under 6000kr? Dom ger inte många kronor / per AMD plattform. Hur håller man låga priser? Stora volymer. Det är full prio på den fronten vill jag lova. Konstigt att AMD ens vill samköra 6XXX släppet som dom har nya Ryzen + konsolerna. Sist någon ville föra 3-fronts krig var det Adolf o hur bra gick det...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Inte direkt.
Butiker hade faktiskt NVIDIA kort vid lanseringarna, även om det var begränsat.
Är stor skillnad på 50-150 kort och -> 0 <-

Speciellt när man går ut och säger att det inte skall vara samma brist som NVIDIA. Och sen säger man att där skall finnas fler tredjepartskort än nvidia laserat totalt, men skepar sedan 0 tredjepartskort till en rätt stor butik.

jo men de fanns kort, sen att de fanns leverantörer som XFX osv som sålde pallvis till Krypto Mining företag gjorde att vi blev utan.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Om Nvidia sålt till krypto-killarna. Var är alla inlägg om att detta hänt på mining-sidorna?
Måste ju finnas bilder på tusentals kort som går varma just nu.
Sedan förstår jag inte varför de inte ska få köpa kort? Spelar väl ingem roll vad man har korten till?

https://www.sweclockers.com/nyhet/30875-brist-pa-geforce-rtx-...
Finns även andra källor som pratar om denna nyhet.

Nej, det spelar ingen roll egentligen. Dock så kan det det ses som smutsigt av nvidia att beklaga sig om att efterfrågan är gigantisk och priser långt över MSRP när de själva har skapat den genom att sälja alla till en kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Om Nvidia sålt till krypto-killarna. Var är alla inlägg om att detta hänt på mining-sidorna?
Måste ju finnas bilder på tusentals kort som går varma just nu.
Sedan förstår jag inte varför de inte ska få köpa kort? Spelar väl ingem roll vad man har korten till?

om jag hade ett Krypto mining bolag, så är man insatt i grafikkorts världen, å då veta att man snuvat en massa folk på kort för att tjäna pengar på krypto mining är inget jag som bolag vill skylta med, och jag skulle inte ens skylta med att man gjort ett stort inköp av grafikkort oavsett om brist eller ej! jag skulle inte ens vilja att bolaget var känt övht pga värdet på hårdvaran å för att bli ev utsatt för div stölder osv. inte bara stöld av korten.

jag är lite fundersam över varför bolagen kör grafikkort å inte ASIC riggar som jag gjorde åren 2012 till 2015.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Varför är det så att ingen har? Är det covid-19 som ställer till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Är detta mycket att diskutera? Kolla next-gen konsol priserna så kan vi hålla där. Hur i hel**** får dom ihop en PS5 / Xbox under 6000kr? Dom ger inte många kronor / per AMD plattform. Hur håller man låga priser? Stora volymer. Det är full prio på den fronten vill jag lova. Konstigt att AMD ens vill samköra 6XXX släppet som dom har nya Ryzen + konsolerna. Sist någon ville föra 3-fronts krig var det Adolf o hur bra gick det...

Ja det är väl exakt det som kanske är värt att diskutera? Tror dom flesta med lite branch förståelse inser att det är högst troligt att det är TSMC som är flaskhallsen, men alla dessa produkter har varit planerade länge, det är ingen nyhet för varken AMD eller TSMC. Så varför står man nu med en lansering man inte har kretsar till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Inga är bättre än inga?

Beroende på hur man avrundar.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Ingen här som vanligt tänker på att fabrikerna i Kina var nerstängda på grund av Covid.

Så inte undra på att det inte finns tillräckligt med grafikkort.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ja det är väl exakt det som kanske är värt att diskutera? Tror dom flesta med lite branch förståelse inser att det är högst troligt att det är TSMC som är flaskhallsen, men alla dessa produkter har varit planerade länge, det är ingen nyhet för varken AMD eller TSMC. Så varför står man nu med en lansering man inte har kretsar till?

För mellan chefer älskar att säga till övre chefer vad som är möjligt. Önsketänkande istället för att vara realister.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Tar väl på mig foliehatten direkt.

Kan det vara så att Trumps ban för kinesiska tillverkare att använda amerikanska chip gör det omöjligt att få fram chip?
Typ som för Huawei.
Eller tar julhandeln med alla konsoler som ska fixas fram bort produktion av gpu:s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Absolut, fast det som är relevant är ju hur det ser ut cirka 1-2 månader efter lansering. Jag kan inte komma på en enda ny produkt som var lätt att få tag på köpa typ 1-2 veckor efter lansering. AMD har ju lyckats spektakulärt dåligt med tillgången i det här tidiga skedet, och 0 levererade kort är ju anmärkningsvärt få, men det är ju först när en brist börjar bli långvarig som hos Nvidia som man verkligen kan prata om en misslyckad lansering.

Nu finns det ju inget som tyder på att AMD kommer att få ordning på sin situation inom de närmaste 1-2 månaderna, annat än vad AMD lovat (vilket inte står högt i kurs hos mig), och att Proshop inte fått in ett enda partnerkort är en oroväckande signal, men att redan 1-2 veckor efter lansering uttala lanseringen som ett fiasko är alldeles för tidigt och historielöst.

Oavsett, om du behöver ett grafikkort idag så ligger Nvidia bättre till, det går att jaga upp enstaka kort här och där om man verkligen har ett. Både jag och min fru har lyckats få tag på ett 3070 (för mig) och ett 3080 (för henne). Och får man ju dock inte glömma att Nvidia har ett 2 månaders försprång.

Är ju dock relativt enkelt att få tag på ett 3080 eller 3070. Och 3060ti fanns ju tydligen i drivor på sin launch.
De enda korten som det är riktigt svårt att få tag på är ju de kort som lanserades för intropriser, eller de korten som är populära bland kunder.
Om inte ens Nvidia kan möta efterfrågan så lär AMD inte ha en chans.

Permalänk
Medlem

Börjar bli lite bigfoot varning på gpu lanseringarna nu mera, folk pratar om dem, vissa har till och med fångat dem på bild. Men jag är fortfarande skeptisk.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Riktigt bedrövligt.
Tar man en titt på Prisjakt blir man inte gladare, priserna på
* 6800-korten spänner mellan 7509 till 9089, en bit över referensmodellens 6249
* 6800XT-korten spänner mellan 9009 till 10756, en bit över referensmodellens 6990
Gissar på att AMD just nu inte bryr sig ett sk*t om detta då all deras kapacitet hos TSMC går till Ryzen3

Permalänk
Inaktiv

Jag önskar höra alla personer som protesterade vildsint och hätskt när jag sa att AMD inte är att lita på.
Önskar även höra deras förklaring nu.

Man skulle också önska sig lite grävande journalist från någon aktör i hårdvarubranschen. Som nästintill åker till fabrikerna och ställer AMD mot väggen. Tycker Intel och AMD får alldeles för mycket spelrum och hårdare tag behövs från journalistkåren och köpare.
Det är inte ok att dom kommer undan med absurda bortförklaringar om och om igen. Speciellt när det är en bransch med oligopol med starka och dominerande aktörer.

Dom hade inte kunnat bete sig på det här viset med konkurrenskraftiga konkurrenter. Detta är ett problem vi kommer se mer av ju mer komplexa och teknologiskt krävande apparatu vi möts av eftersom det leder till spets kompetens och dyr produktuveckling. Då gäller det att kunderna kan lita på att tillverkarna vill vårat bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Snarare spöklanseringar.

Permalänk
Medlem

Undrar hur Proshops relationer med AMD, Nvidia och grossister blivit sedan de blivit focal-point för media. Man kanske vill tro att de skulle kunna få fler kort än snittet bara för att siffrorna får sån tyngd, men skulle också kunna vara så att leverantörer blivit arga på dem och de får mindre.

Skrivet av gashemi:

Nvidia verkar tala klartext nu och inte "vi kunde inte förutspå den höga efterfrågan" skitsnacket som Jensen försökte med.

We dont get enough chips https://www.tomshardware.com/news/nvidia-rtx-shortages

Så går det om man väljer Samsungs skitnod för att spara några kronor.

Bra att du suttit och studerat Nvidia ekonomi, kommit fram till att det bara handlade om några kronor samt att noden är skit. Bra för AMD som sitter där och bara spottar ur sig grafikkort på all den enorma kapacitet som TSMC hade över i år.

Seriöst.. är det inte bra att fler fabriker sattes i spinn för att möta vår marknad än om allting hade gått genom en och samma flaskhals?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Börjar bli lite bigfoot varning på gpu lanseringarna nu mera, folk pratar om dem, vissa har till och med fångat dem på bild. Men jag är fortfarande skeptisk.

Ha det gött

Belive in the dream!

Jag tycker inte man kan avgöra ngt om denna lansering eller jämföra efter lika mycket tid har gått mellan dem. Att jämföra AMD's tredjeparts lansering för en vecka sedan med nVidias som skedde för 8-9 veckor sedan är en väldigt vriden jämförelse tycke jag personligen Man får ju också tänka på att AMD börjat tillverka korten senare, sen tar man de 5-6 veckor det tar för båtarna med containers att komma över med korten. Ja då är vi där vi är. Tillverkas ett kort och skickas från Fabrik så är den inte framme i vår del av världen förrän mitten av Januari (tar den jämförelsen då Inet drog den jämförelsen när bristen på Cooler Master Nrp200 chassit var som störst). Detsamma gäller det mesta som tillverkas där. Ingenting flygs i Covid tider om man inte har Apple pengar)

Återkom Första veckan i Februari med hur det ser ut då.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|