Användare köper strålningsburar till Wifi-routrar – klagar på prestanda

Permalänk
Medlem

Kanske en länktips till en 230v timer, skulle kunna vara ett seriöst alternativ om man inte vill konfigurera upp det i routern direkt...

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Känns det inte lite ofräscht ändå att skriva en artikel som denna? Lägga tid och energi på att vara elitistisk och göra narr av en person som kanske helt enkelt inte vet bättre.

Tycker jag inte. Ibland förtjänar man att göras narr av. Men det är också bra att det tas upp och sprids hur korkat sånt här är och att göra det med viss humor och sarkasm kan vara effektivt. Kan man inte ta att göras narr av när man gjort något korkat så ska man nog jobba med sig själv snarare..

Skulle inte förvåna mig om detta får motsatt effekt på total strålning dessutom, då wifimodem (alltså i mobiler och annan utrustning utanför buren) väl har en förmåga att öka sin strålningsnivå vid dålig signal..?

Permalänk
Medlem

Folk attackerade ju 5G master för de trodde att det spred Covid.

Det bästa med den logiken är att, hur kan de se skillnad på 2G 3G 4G från 5G?

De kan inte.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Vi snackade om routrars/APs Wi-Fi, så när jag säger att radiovågor är ofarliga för människor var det inte rimligt av mig att anta folk skulle förstå att det var dessa jag snackade om?

Vi snackade om en artikel baserad på osanning och pseudovetenskap, så var det inte rimligt av mig att belysa falska påståenden och ge en korrekt förklaring förankrad i vetenskapen?

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Till alla som vill ha interaktiv läsning med detta folkslag så föreslår jag "Strålningsupproret!" på Facebook, väldigt intressant läsning där

Visa signatur

Ryzen 5600x || 16GB RAM || Gigabyte B550 || Asus STRIX GTX 1080 Gaming || RM850x || Laptop: Dell XPS 13 9370

Permalänk
Medlem

Dom köpte nog buren för sent, wifi signalerna verkar redan ha hunnit bränna upp deras hjärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

https://abounderrattelser.fi/tradlos-5g-ar-ett-miljogift/

5G är nyttigt och ingen fara för någons liv på Jorden? Varför kan aldrig något diskuteras riktigt. Antingen covid spridning med 5g. Eller så är 5G 100% risk fritt och rent av nyttigt.Jag hävdar att du har till hälften rätt eftersom dom andra inte heller går diskutera med. Oftast två läger om allt eller inget. Nyttigt eller mega farligt. Jag kan inget om strålning alls. Bara vet finns gränsvärden.När det finns gränsvärden betyder det att inte ofarligt till 100%. Så vad gäller för bin tex då?Det minskar ju på bin något helt otroligt har man läst och får stora konsikvenser. Så livet kanske inte bara går ut på gå runt som en zombie med snabb bra täckning med sin smartphone? Jag tycker kanske inte sweclockers ens ska diskutera sådant här och hålla sig 100% bara till hårdvara bara. För det går som sagt idag inte diskutera seriöst inom sådant ämne som strålning. Finns bara riskfritt 100% eller mega farligt. Jag tror inte på 100% riskfritt eller på mega farligt för människor. Men hur påverkar 5g 4g 3g 2g på tex bin och andra små levande ting?Är ni alla experter som är smartphone zombie beroende på strålning?

Varför dör (honungs)bin?
https://natgeo.se/djur/insekter/fyra-skal-till-varfor-bin-dor
Kvalster, Ensidig kost (ensidiga odlingar), bekämpningsmedel och klimatförändringen.

Vad kan du göra?
https://www.naturskyddsforeningen.se/radda-bin
Ät Eko-mat, odla blommor, bygg vildbi-hotell och sätt upp en bi vattnare.

Om man inte kan något om ett ämne brukar det gå ganska lätt att söka sig till information.
Givet att man använder sig av någolunda neutral sök fras, vänder sig till myndigheter eller ställer öppna frågor i forum.

Vad säger ansvarig myndighet om strålning från 5g och wifi?
(Notera att strålsäkerhetsmyndigheten inte ska förväxlas med desinformationskanalen strålskyddsstiftelsen)
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/magnetfalt-o...
"5G använder liksom tidigare generationer mobiltelefonisystem radiovågor för att överföra information trådlöst. Det finns inga säkerställda hälsorisker med radiovågor så länge referensvärdena inte överskrids. "

https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/magnetfalt-o...
"Strålsäkerhetsmyndigheten har mätt exponeringen för radiovågor på olika platser i samhället. Resultatet visar att även om vi lägger ihop exponeringen från olika typer av sändare så är den totala exponeringen för radiovågor låg. Därför bedömer myndigheten att det inte finns några hälsorisker med exponeringen från basstationer för mobiltelefoni, trådlösa datornätverk och liknande sändare."

Litar du på myndigheten, eller är deras uppgift att mörka en större konspiration?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Ja det var ju väldigt underhållande. Även bra att poängtera hur korkade människor är.

Ser inte problemet. Ingen tvingar dig att klicka på artikeln.

Tänk om någon tvingade mig att klicka på artikeln? Hur gör vi då?

Skämt åsido så tycker jag att saker som dom kan skämta om på redaktionen inte nödvändigtvis behöver bli en artikel. Lite låg nivå.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

https://abounderrattelser.fi/tradlos-5g-ar-ett-miljogift/

5G är nyttigt och ingen fara för någons liv på Jorden? Varför kan aldrig något diskuteras riktigt. Antingen covid spridning med 5g. Eller så är 5G 100% risk fritt och rent av nyttigt.Jag hävdar att du har till hälften rätt eftersom dom andra inte heller går diskutera med. Oftast två läger om allt eller inget. Nyttigt eller mega farligt. Jag kan inget om strålning alls. Bara vet finns gränsvärden.När det finns gränsvärden betyder det att inte ofarligt till 100%. Så vad gäller för bin tex då?Det minskar ju på bin något helt otroligt har man läst och får stora konsikvenser. Så livet kanske inte bara går ut på gå runt som en zombie med snabb bra täckning med sin smartphone? Jag tycker kanske inte sweclockers ens ska diskutera sådant här och hålla sig 100% bara till hårdvara bara. För det går som sagt idag inte diskutera seriöst inom sådant ämne som strålning. Finns bara riskfritt 100% eller mega farligt. Jag tror inte på 100% riskfritt eller på mega farligt för människor. Men hur påverkar 5g 4g 3g 2g på tex bin och andra små levande ting?Är ni alla experter som är smartphone zombie beroende på strålning?

Att 5G skulle fått bin att dö är en myt.

https://www.snopes.com/fact-check/5g-cellular-test-birds/

Att 5G skulle vara skadligt.. på kort sikt finns det inte heller några belägg för.

https://www.nytimes.com/2019/07/16/science/5g-cellphones-wire...

Faktum är att det går emot vad vi vet om icke joniserad strålning. Med andra ord. Din källa är kraftigt bristfällig. Dels är den bara en debattartikel.. och dels bygger t.ex. på strålskyddsstiftelsen. Vilket består av en samling amatörer med noll kunskap om ämnet som sprider skräck runt sig. De har tom. blivit utsedda till årets årets förvillare av VOF 2013. https://www.vof.se/utmarkelser/tidigare-utmarkelser/arets-for... Dessutom så är delar av den byggd på fullständiga felaktigheter. Som att 5G inte diskuteras... bara för att kvinnan ifråga inte hört talas om det.

Man behöver inte vara expert inom ett område för att inse vem man ska lyssna på. När det finns mer eller mindre en konsensus inom ett forskarfält så borde det säga en något. Orsaken varför det inte går att diskutera "seriöst" är för att det finns så mycket oseriöst argumenterande där ute där 5G påstås sprida COVID och Cancer när det i verkligheten inte ens går igenom din hud.

Skrivet av Yorgo_:

Tror nog att du har missat poängen "de" försöker framföra.
Det är inte att masterna i sig sprider Covid-19.
Utan att masternas strålning bidrar till att immunförsvaret försvagas, och att folk därför blir sjuka.

Vilket är rent struntprat.

Tog men titt på ett par av de källorna och de flesta menar att mer forskning krävs alternativt kör med ganska grov cherrypicking där ett par personer visar symtom och därför ignoreras resten.

Din andra källa hänvisar lider lite av samma problem.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Tur jag inte höll på att ta en klunk av något när jag började läsa kommentarerna. Den absolut första var så klockren att jag hade fått rengöra både skärm, tangentbord och hela skrivbordet om vi säger så

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

https://abounderrattelser.fi/tradlos-5g-ar-ett-miljogift/

5G är nyttigt och ingen fara för någons liv på Jorden? Varför kan aldrig något diskuteras riktigt. Antingen covid spridning med 5g. Eller så är 5G 100% risk fritt och rent av nyttigt.Jag hävdar att du har till hälften rätt eftersom dom andra inte heller går diskutera med. Oftast två läger om allt eller inget. Nyttigt eller mega farligt. Jag kan inget om strålning alls. Bara vet finns gränsvärden.När det finns gränsvärden betyder det att inte ofarligt till 100%. Så vad gäller för bin tex då?Det minskar ju på bin något helt otroligt har man läst och får stora konsikvenser. Så livet kanske inte bara går ut på gå runt som en zombie med snabb bra täckning med sin smartphone? Jag tycker kanske inte sweclockers ens ska diskutera sådant här och hålla sig 100% bara till hårdvara bara. För det går som sagt idag inte diskutera seriöst inom sådant ämne som strålning. Finns bara riskfritt 100% eller mega farligt. Jag tror inte på 100% riskfritt eller på mega farligt för människor. Men hur påverkar 5g 4g 3g 2g på tex bin och andra små levande ting?Är ni alla experter som är smartphone zombie beroende på strålning?

Observera att om vi säger att någonting är ofarligt så betyder det inte att det är nyttigt. När vi säger att någonting är nyttigt så betyder det att det är bra för din hälsa. 5G är varken farligt eller nyttigt för oss. Det är helt neutralt. Det påverkar inte biologisk liv alls åt endera håll.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Dom borde ju klaga på att de faktiskt får signal. Man borde lätt kunna konstruera en bur som blockerar 99% av radiovågorna...

Men ska man vara ett uns allvarlig så finns det väl en poäng i att många routrar idag har onödigt hög signalstyrka. Trängsel i luften gissar jag sätter ned prestanda i rätt många områden? Så man kanske skulle saluföra nån slags radiotät tapet och dito radiotät film att montera över fönstren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan2k:

Dom borde ju klaga på att de faktiskt får signal. Man borde lätt kunna konstruera en bur som blockerar 99% av radiovågorna...

Men ska man vara ett uns allvarlig så finns det väl en poäng i att många routrar idag har onödigt hög signalstyrka. Trängsel i luften gissar jag sätter ned prestanda i rätt många områden? Så man kanske skulle saluföra nån slags radiotät tapet och dito radiotät film att montera över fönstren?

En kub i bly kan garanterat ge bra resultat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Miniresning*

Var trevliga mot varandra i tråden eller ta helg!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av helloween1978:

Meningen med den artikeln är att påvisa mänsklighetens dumhet och idioti för alla som inte redan visste att vi människor saknar allt vad logiskt tänkande och förstånd heter.
Sen att vi människor är för dumma för att ens inse att vi är så efter är en helt annan sak.
(lite ironi i inlägget men ändå)

Jag skulle påstå att människor är fullt kapabla till logiskt tänkade och förstånd. Problemet är att det inte är vårt standardläge utan något man måste lära sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan2k:

Dom borde ju klaga på att de faktiskt får signal. Man borde lätt kunna konstruera en bur som blockerar 99% av radiovågorna...

Men ska man vara ett uns allvarlig så finns det väl en poäng i att många routrar idag har onödigt hög signalstyrka. Trängsel i luften gissar jag sätter ned prestanda i rätt många områden? Så man kanske skulle saluföra nån slags radiotät tapet och dito radiotät film att montera över fönstren?

Det behövs inte. 5GHz kan (lite överdrivet) knappt tränga igenom en blöt papperspåse. Väggar och fönster stoppar det tämligen effektivt.

Signalen kan såklart läcka mellan lägenheter genom att följa vattenrör eller elkablar. Men att gå igenom bärande väggar? Nej, inte i praktiken.

HF-signaler är bra på att studsa RUNT hinder.. Men inte att gå igenom dem.

2.4GHz har lite bättre penetrationsmöjlighet, men inte så himskans mycket ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simpan2k:

Dom borde ju klaga på att de faktiskt får signal. Man borde lätt kunna konstruera en bur som blockerar 99% av radiovågorna...

Men ska man vara ett uns allvarlig så finns det väl en poäng i att många routrar idag har onödigt hög signalstyrka. Trängsel i luften gissar jag sätter ned prestanda i rätt många områden? Så man kanske skulle saluföra nån slags radiotät tapet och dito radiotät film att montera över fönstren?

Hmm, snarare brukar väl nyare tekniker innebära lägre signalstyrka, eller? Beamforming är ju ett bra exempel på en teknik som minskar den generella "strålningen" då signalen istället riktas mot mottagaren. Samma med 5GHz som dels inte behöver konkurrera med en massa annat som mikrovågsugnar, BT och så som 2,4 behöver göra och dels inte penetrerar väggar och därför minskar på störningen mellan olika nät.

Även när det gäller mobilnäten så går ju signalstyrkan ner för varje generation då tekniken blir bättre. Så att hugga ner 5G-master är inte så smart, bättre att rikta in sig på gamla NMT-basstationer eller så i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Var trevliga mot varandra i tråden eller ta helg!

"eller"?

Eh.. Kram

Permalänk
Medlem

Förr hade dom på många vårdcentraler och sjukgymnastikavdelningar "Kortvågsapparater". Skulle dom vara riktigt avancerade så investerade dom i Mikrovågsapparat med magnetron. Kortvågen gick på 27 MHz. Frekvensen på mikrovågorna minns jag inte. Utmärkta apparater för placeboterapi. Det var lampor som blinkade och fläktar som väsnades. På den tiden vart folk "botade" av radiovågor. Det var bättre förr brukar man ju säga och ibland stämmer det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stigw:

Förr hade dom på många vårdcentraler och sjukgymnastikavdelningar "Kortvågsapparater". Skulle dom vara riktigt avancerade så investerade dom i Mikrovågsapparat med magnetron. Kortvågen gick på 27 MHz. Frekvensen på mikrovågorna minns jag inte. Utmärkta apparater för placeboterapi. Det var lampor som blinkade och fläktar som väsnades. På den tiden vart folk "botade" av radiovågor. Det var bättre förr brukar man ju säga och ibland stämmer det.

Man ska absolut inte underskatta placeboeffekten. Folk blir ju fortfarande botade av sockerpiller, homeopati, akupunktur m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

En kub i bly kan garanterat ge bra resultat.

Den som är nyfiken kan ju lägga in telefonen i mikron och titta in genom fönstret för att se vad som händer med täckningen. Mikrons meshgaller ligger nära WiFi och 4G-frekvenser, så den blockerar dessa signaler ganska bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Äh, bra artikel, precis som den Sweclockers i juli skrev om skolan i Täby som köpte in strålskydd.

Däremot håller jag med om att man ska vara försiktig med lyteskomik.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Den som är nyfiken kan ju lägga in telefonen i mikron och titta in genom fönstret för att se vad som händer med täckningen. Mikrons meshgaller ligger nära WiFi och 4G-frekvenser, så den blockerar dessa signaler ganska bra.

Värt att nämnas att mikron EJ ska vara igång med mobilen där i.

( man vet aldrig, folk köpte ju nätburen )

Permalänk
Medlem

Buren fungerar ju så varför klagar dom?

Permalänk

Ser inte riktigt det roliga med artikeln. I grund och botten handlar det om människor, utan bättre vetande, som har blivit lurade till följd av vilseledande marknadsföring. Alla har inte ett intresse för teknik och spenderar sina fredagar med att löda egna kretskort. Vad gäller underhållningsvärde så är den här artikeln i paritet med att läsa människor som har förlorat sitt kapital till följd av de har blivit rekommenderade dåliga finansiella produkter, eller människor som har fått allvarliga biverkningar till följd av att deras läkare har ordinerat fel medicin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Känns det inte lite ofräscht ändå att skriva en artikel som denna? Lägga tid och energi på att vara elitistisk och göra narr av en person som kanske helt enkelt inte vet bättre.

Brukar ju vara kännetecknet av en elitistisk och osympatisk kultur. Även om det är lite roligt så är det väldigt osympatiskt. Lite som om sweclockers nyheter skulle driva med forumposter här. Finns ju människor som är ute och cyklar på de flesta forum..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talanglos:

Ser inte riktigt det roliga med artikeln. I grund och botten handlar det om människor, utan bättre vetande, som har blivit lurade till följd av vilseledande marknadsföring. Alla har inte ett intresse för teknik och spenderar sina fredagar med att löda egna kretskort. Vad gäller underhållningsvärde så är den här artikeln i paritet med att läsa människor som har förlorat sitt kapital till följd av de har blivit rekommenderade dåliga finansiella produkter, eller människor som har fått allvarliga biverkningar till följd av att deras läkare har ordinerat fel medicin.

Nu tar du i lite väl . Onödiga/verkningslösa hälsoprodukter har ju funnits i hundratals år som till exempel kristaller och spikmattor. Det här är bara ännu en verkningslös hälsoprodukt i ledet. Det är inte i närheten av samma sak som att bli bankrutt på finansmarknaden eller att få fel medicin.

Det roliga i artikeln var ju att produkten faktiskt levererar vad den lovade i och med att strålningseffekten minskar (som ju självklart bara är en försämring), vilket folk i amazon-recensionerna inte verkat förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Det händer inte ofta, men ibland kostar vi på oss att skriva nyheter och artiklar i humorns tecken. Det passar inte alla, och därför gör vi inte det i överflöd, men ibland kan vi ändå tycka att det är ok att skriva med glimten i ögat också. I just den här nyheten hänger vi inte ut någon specifikt, men man kan så klart läsa humorn mellan raderna.

Jag och andra redaktörer blandar in personliga åsikter när vi känner att vi med personlig erfarenhet ger oss nog på fötterna för att flika in med kunskap i frågan. Vi är precis som alla andra inte felfria, och i de fall där jag spekulerar lyfter jag fram det i texten också. Skulle det leta sig in rena faktafel i en artikel vill vi väldigt gärna att medlemmar använder rättelsefunktionen för att påkalla felen så att de kan åtgärdas.

Tycker du gör intressanta artiklar och har inte tänkt på kvaliten som någon annan menade. Självklart ska man kunna lägga in personliga åsikter och erfarenheter, oftast är det rätt tydligt och blir mycket roligare att läsa. Ett förslag som kanske hade gjort att det inte sticker lika mycket av att läsa inlägg som detta, är att separera på "redaktionsroll" och "medlemm". Alltså att skapa en "rolig forumtråd" med samma information som i artikeln och sedan ev lyfta upp denna på startsidan som ni gör med vissa trådar. Skulle göra det mer acceptera och att ni kan göra fler inlägg som dessa, då de verkar uppskattade av både er själva och ganska många medlemmar.

positiv feedback
Permalänk
Medlem

Hmm.... det påminner mig om det här:

//Anders

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Akta dig för solen.

Jovars jag är inte sugen på hudcancer. Nu är ju huden härdad med pigment för att klara sig mot solen som stoppar strålningen från den istället för att låta den fritera våra organ.

Visserligen är solstrålningen en helt annan dimension av styrka men samtidgt får ju kroppen vilopaus från den minst 8 timmar om dagen.

Vad har det för effekt om man har en lampa lysande dygnet runt? Inget man dör eller får camcer av kanske. Betyder det att det är lungt? Om man känner att det har en negativ inverkan även om det vore en placebo effekt så gör man bäst i att undvika den!