Hjälp, min skärm flimrar hela tiden när jag spelar!

Permalänk
Medlem

Hjälp, min skärm flimrar hela tiden när jag spelar!

Tja!

Jag har en ASUS Tuf Gaming A15 dator med rtx 2060 (120hz)

Den har rätt så nyligen börjat flimra i skärmen och det är extremt irriterande. Har försökt googla men hittar inte så mycket. Har ni något förslag på vad man kan göra?

(den flimrar mest på spel med höga grafikkrav)

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Hej.

Blir det "artefakter i grafik "?
Är det mer "tearing"?
Senaste drivrutinerna till grafikkortet :)?

Kan du underklocka grafikkortets memory med ca 100mhz.
Pröva ladda ned MSi afterburner, eller om asus har ett eget på datorn ?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Det är mest som om skärmen blinkar. Den blinkar extremt snabbt vilket gör det irriterande förögonen. På senaste tiden har jag även märkt att när jag stänger av spelet så är det fortfarande en fryst bakgrund på det på skrivbordet. Ibland när jag startar om datorn så är det kvar...

Jag köpte datorn rätt så nyligen (ca 5månader sedan), vet ej om det finns senare drivrutiner till grafikkortet. Kan kolla det. Jag hittade förut ett program till datorn (istället för MSi afterburner), men nu tycks jag inte hitta det. Får väll ta och ladda ned MSi afterburner istället...Vad gör jag när jag väll skaffat afterburner? Är det där jag underklockar datorn?

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Kolla i settings vilken refreshrate (Hz) skärmen går i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Kolla i settings vilken refreshrate (Hz) skärmen går i.

Den går i 120 Hz, vilket skärmen är kapabel till.

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Den går i 120 Hz, vilket skärmen är kapabel till.

Kör du på samma kabel som tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Kör du på samma kabel som tidigare?

Ojdå, verkar som om jag glömde berätta att det alltså är en laptop som jag har dessa problem med.

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Ojdå, verkar som om jag glömde berätta att det alltså är en laptop som jag har dessa problem med.

Nej det gjorde du ju egentl7gen, bara jag som slarvade när jag läste igenom ursprungsposten... Hur har det utvecklat sig?

Permalänk
Medlem

Utvecklat sig? Menar du om det blivit värre sedan det började? Nja, det började från ingenstans och har varken blivit bättre eller värre. Flimrar lika mycket varje gång. Ibland när jag låter den ''vila'' ett tag så flimrar den inte på ett par timmar...

Om du undrade om jag har provat något åtgärd så har jag inte det ännu. Har inte riktigt haft tid...

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Är det något som du kan filma?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Är det något som du kan filma?

Kan prova nästa gång det händer!

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Är det något som du kan filma?

Hittar inget sätt att lyckas skicka en video här från min iphone!

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Prova att stänga av G-sync i Nvidia kontrollpanelen.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Prova att stänga av G-sync i Nvidia kontrollpanelen.

Kan prova

...

https://cdn.discordapp.com/attachments/427217887187435522/784107935994871848/image0.jpg

Hittar ej bildinställningar...På youtube såg det helt annorlunda ut!

Är detta något jag bör uppdatera, och hur fungerar det?

https://cdn.discordapp.com/attachments/427217887187435522/784108858444349440/image0.jpg

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Kan prova

...

https://cdn.discordapp.com/attachments/427217887187435522/784107935994871848/image0.jpg

Hittar ej bildinställningar...På youtube såg det helt annorlunda ut!

Är detta något jag bör uppdatera, och hur fungerar det?

https://cdn.discordapp.com/attachments/427217887187435522/784108858444349440/image0.jpg

Din dators skärm har troligtvis inte stöd för g-sync/adaptive sync om du inte hittar det, borde finnas i "hantera 3D inställningar". Då är det nog något hårdvarufel med grafikkortet i datorn(mest troligt) eller att du har något program som gör auto överklockning så det blir instabilt. Kan nämligen bli artefakter när GPUn inte klarar core clock på mängden ström man har satt. Du kan ju kolla aktivitetshanteraren på "startup" vad som startar med Windows och sätta det till disabled om det är något program som skulle kunna ha sådan funktion, sen sätta stock eller lägre clock i afterburner för att se om det löser sig. Annars är det troligtvis bara att försöka få den reparerad/utbytt på garanti men kan vara värt att testa ominstallera Windows innan du gör det för att vara säker på att det är hårdvarufel det handlar om så du slipper vara utan dator i 1 månad om det visar sig att det inte är fel på datorn.

Edit: Uppdatera också grafikdrivrutinen, det är Nvidia graphics från din andra bild.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Din dators skärm har troligtvis inte stöd för g-sync/adaptive sync om du inte hittar det, borde finnas i "hantera 3D inställningar". Då är det nog något hårdvarufel med grafikkortet i datorn(mest troligt) eller att du har något program som gör auto överklockning så det blir instabilt. Kan nämligen bli artefakter när GPUn inte klarar core clock på mängden ström man har satt. Du kan ju kolla aktivitetshanteraren på "startup" vad som startar med Windows och sätta det till disabled om det är något program som skulle kunna ha sådan funktion, sen sätta stock eller lägre clock i afterburner för att se om det löser sig. Annars är det troligtvis bara att försöka få den reparerad/utbytt på garanti men kan vara värt att testa ominstallera Windows innan du gör det för att vara säker på att det är hårdvarufel det handlar om så du slipper vara utan dator i 1 månad om det visar sig att det inte är fel på datorn.

Edit: Uppdatera också grafikdrivrutinen, det är Nvidia graphics från din andra bild.

Alright...

https://cdn.discordapp.com/attachments/427217887187435522/784129427839516692/image0.jpg

Länken ovan är från aktivitetshanteraren, och det verkar inte vara något program som har en sådan funktion...

Så ett par saker jag bör kolla upp:
Senaste drivrutiner
Artefakter
Underklocka?

Har tyvärr haft mycket problem med laptopen. Det var ett tag då skärmen fryste direkt när jag satt på den. Däremot innan jag loggade in så kunde jag se rörelse. Detta var extremt irriterande. Jag gjorde en factory reset och just det har inte hänt sedan jag factory resettade den. Det var i juli/augusti tror jag. Innan jag gjorde en factory reset så flimrade skärmen även då, och det höll sig i ca 2 månader efter. Nu är flimrandet alltså tillbaka.

Uppdateras drivrutiner vid factory reset? Kommer däremot inte ihåg om jag valde att behålla alla filer, men är rätt så säker på att jag gjorde en full factory reset. Alternativet att reparera den verkar inte så lämpligt. Har bara hört negativa saker från sådana som lagar datorer. Kostar extremt mycket.

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Om du sänker / höjer ljusstyrkan på skärmen, påverkar det flimret?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Om du sänker / höjer ljusstyrkan på skärmen, påverkar det flimret?

Vet ej, har inte provat. Ska oxå meddela att skärmen ''bara'' flimrar när jag spelar spel som pushar datorn rätt så mycket
(T.ex Forza horizon 4)

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Alright...

https://cdn.discordapp.com/attachments/427217887187435522/784129427839516692/image0.jpg

Länken ovan är från aktivitetshanteraren, och det verkar inte vara något program som har en sådan funktion...

Så ett par saker jag bör kolla upp:
Senaste drivrutiner
Artefakter
Underklocka?

Har tyvärr haft mycket problem med laptopen. Det var ett tag då skärmen fryste direkt när jag satt på den. Däremot innan jag loggade in så kunde jag se rörelse. Detta var extremt irriterande. Jag gjorde en factory reset och just det har inte hänt sedan jag factory resettade den. Det var i juli/augusti tror jag. Innan jag gjorde en factory reset så flimrade skärmen även då, och det höll sig i ca 2 månader efter. Nu är flimrandet alltså tillbaka.

Uppdateras drivrutiner vid factory reset? Kommer däremot inte ihåg om jag valde att behålla alla filer, men är rätt så säker på att jag gjorde en full factory reset. Alternativet att reparera den verkar inte så lämpligt. Har bara hört negativa saker från sådana som lagar datorer. Kostar extremt mycket.

Artefakter behöver du inte kolla upp, det är bara vad jag tror du beskriver med "flimmer". Som sagt brukar det bli så vid hårdvarufel med grafikkortet(eller vid överklockning), GPUn är tillräckligt stabil för att inte krascha men får fortfarande fel. Gav dock lite fel info, artifacting brukar vara relaterat till memory, inte core clock. Man kan också få det när minnet på GPUn går för varmt så kolla så temperaturen inte är för hög på GPUn också. Kan också vara så att det inte alls är det utan något annat.

Jag menar att du ska kontakta återförsäljaren du köpte datorn av för att få den reparerad/utbytt på garanti, inte någon tredjepart. Eftersom du säger att problemet löstes efter återställning så kan det ju vara någon programvara som orsakar det. Du kan ju testa avinstallerar all ASUS bloatware, kanske det som orsakar det och du behöver inte något av det i vilket fall. Ladda ner drivrutiner från ASUS hemsida istället(produktsidan för din dator under support).

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kallissimo:

Vet ej, har inte provat. Ska oxå meddela att skärmen ''bara'' flimrar när jag spelar spel som pushar datorn rätt så mycket
(T.ex Forza horizon 4)

Måste fråga. Flimrar eller blinkar till en gång ? G synk kan göra så när den går på sen av. Men det var för man såg sådant.
Flimra tolkas som många blinkningar och mycket snabba i följd.

Finns ju att du kan starta i nvidias kontrollplanen. G synk indikator. OM du har problem med G Synk när du spelar . Så ser du den indikator försvinna och komma tillbaka.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Måste fråga. Flimrar eller blinkar till en gång ? G synk kan göra så när den går på sen av. Men det var för man såg sådant.
Flimra tolkas som många blinkningar och mycket snabba i följd.

Finns ju att du kan starta i nvidias kontrollplanen. G synk indikator. OM du har problem med G Synk när du spelar . Så ser du den indikator försvinna och komma tillbaka.

Det flimrar konstant. Det är många blinkningar och mycket snabba i följd. Det syns väldigt tydligt på film men jag lyckas inte kopiera in en video här.

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kallissimo:

Det flimrar konstant. Det är många blinkningar och mycket snabba i följd. Det syns väldigt tydligt på film men jag lyckas inte kopiera in en video här.

Lägg filmen på din OneDrive och dela den. Kopiera länken. Sen klistra in den här när du skriver.

Kolla min länk
https://1drv.ms/u/s!An0FBzVUuO-qk1JTGgF_2FFbNI5D?e=6oyOZ8

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Lägg filmen på din OneDrive och dela den. Kopiera länken. Sen klistra in den här när du skriver.

Kolla min länk
https://1drv.ms/u/s!An0FBzVUuO-qk1JTGgF_2FFbNI5D?e=6oyOZ8

https://1drv.ms/v/s!AtsKs9spQa7_l1h_qHwLi1Yr4vez

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Det du beskriver låter likt det jag får när jag är out of range på freesync spannet, min skärm klarar att köra freesync mellan 40-144hz, skulle den gå under 40 fps så upplever jag flimmer som satans, ser några nämnt att stänga av Gsync men inte sett något svar att du gjort det.

Nu vet jag inte om Gsync fungerar likadant som Freesync med tanke på att det är en extra modul på skärmarna om de inte nyttjar den öppna standarden men kan vara värt att testa stänga av och se om flimmret kvarstår.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokefa:

Det du beskriver låter likt det jag får när jag är out of range på freesync spannet, min skärm klarar att köra freesync mellan 40-144hz, skulle den gå under 40 fps så upplever jag flimmer som satans, ser några nämnt att stänga av Gsync men inte sett något svar att du gjort det.

Nu vet jag inte om Gsync fungerar likadant som Freesync med tanke på att det är en extra modul på skärmarna om de inte nyttjar den öppna standarden men kan vara värt att testa stänga av och se om flimmret kvarstår.

Kan ta och titta på det...Har aldrig under 60 fps så det är nog kanske inte det problemet du har.

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Avstängd

Ser mysko ut. Detta ser ut att vara skärmen som där är problem med. Kanske.
Stäng av G synk helt både i nvidia kontrollpanel och i skärmens inställningar.
Prova köra med ULMB. Men nu när jag säger detta. Hur har du inställningarna i skärmen. Man kan ändra mellan G synk ock ULMB

Sen i skärmen finns ju Response Time . Ha den alltid på normal.
Sen testa med en annan skärm eller din tv

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk

Har samma problem på min 27" gsync skärm.

Kommer om fps går under 140fps eller över 145hz vilket gör gsync mer eller mi dre oanvändbar för tungdrivna spel eller extremt lättdrivna.

Min skärm har inte ulmb eller vad ni kallade det vad jag vet iaf.

Kör utan gsync och tunar grafiken för att stabilt hamna runt 140fps och fps lås på 144hz

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Ser mysko ut. Detta ser ut att vara skärmen som där är problem med. Kanske.
Stäng av G synk helt både i nvidia kontrollpanel och i skärmens inställningar.
Prova köra med ULMB. Men nu när jag säger detta. Hur har du inställningarna i skärmen. Man kan ändra mellan G synk ock ULMB

Sen i skärmen finns ju Response Time . Ha den alltid på normal.
Sen testa med en annan skärm eller din tv

Det flimrar ej om jag kopplar in en annan monitor. Laptopen har inte g sync.

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat både laptop-skärmens drivrutiner och grafikkortets drivrutiner. Hittills funkar det bra, men hur länge, det återstår att se! Ska testa ha på laptopen i några timmar med grafikkrävande spel, så får vi se. Flimrar det ej mer så vill jag bara tacka (vilket jag gör ändå, även fast det kanske inte funkar) för de tipsen jag fick!

Visa signatur

Kreff