Black Friday 2020 – Tips, erbjudanden och diskussion

Permalänk
Medlem

@nian02 Ja elgigantens lagersaldo och kösystem verkar ju lämna lite att önska. Fick precis idag mail om en annan disk som det tipsades om här för några månader sedan skickades idag, en Seagate Barracuda Q1 960GB SSD för 729kr som givetvis hade 100+ i lager när man beställde i oktober. Hörde givetvis ingenting medans andra som beställt efter fick sina snabbt. Jag hann ju glömma av det nu när jag faktiskt börjar bygga ihop nya datorn och då givetvis också redan köpt annan disk. Dock kan man ju aldrig få för mycket disk så nu slipper jag definitivt ha några gamla reliker till mekaniska diskar som surrar i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tror du är både cynisk och helt orealistisk i dina ekonomiska bedömningar.

Marginalerna på den här typen av produkter är som bäst runt 30-40%, så de kommer garanterat gå minus på försäljningen av dessa saker. Däremot så kanske de vinner kunder för framtiden (som köper fler saker från Anova eller Elektrolux). Förhoppningsvis (ur deras synvinkel) så får de igen en snygg kundhantering i längden.

Snyggt hanterat - oavsett.

Pratar du fakta? Det låter som du har en insikt i vad det kostar att massproducera värmestavar? Spontant känns det annars som att komponenter och tillverkning av dessa borde vara tämligen billigt? Tittar man på marknadne finns det trotts allt några som ligger vid 1000 lappen och som ändå fått riktigt bra betyg, kan inte tänka mig att de säljer utan en rejäl vinst? Eller?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tror du är både cynisk och helt orealistisk i dina ekonomiska bedömningar.

Marginalerna på den här typen av produkter är som bäst runt 30-40%, så de kommer garanterat gå minus på försäljningen av dessa saker. Däremot så kanske de vinner kunder för framtiden (som köper fler saker från Anova eller Elektrolux). Förhoppningsvis (ur deras synvinkel) så får de igen en snygg kundhantering i längden.

Snyggt hanterat - oavsett.

Philips hade tidigare 40% rabatt med Benify.
Kostnaden för material och tillverkning borta i Kina är inte mycket mer än max 500:- för båda produkterna tillsammans. De stora kostnaderna är utveckling, reklam.
Så de är inte en förlust även om marginalen blir mindre helst om man räknar in fler kostnader än bara tillverkning och material.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har fått mail eller svar från Asus för kampanjen de hade? Köpte i tid och deltog i tid men ej hört något eller fått bekräftelse mejl och idag är ju sista dagen, ska man göra om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yahbulon:

Är det någon som har fått mail eller svar från Asus för kampanjen de hade? Köpte i tid och deltog i tid men ej hört något eller fått bekräftelse mejl och idag är ju sista dagen, ska man göra om?

Har du loggat in på ditt konto?

Jag var med i en tidigare kampanj och då bildade man ett konto där processen kunde följas. Stod ganska tydligt när ansökan var ”received”, ”accepted” osv.

Men räkna med att det kommer dröja innan du får pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yahbulon:

Är det någon som har fått mail eller svar från Asus för kampanjen de hade? Köpte i tid och deltog i tid men ej hört något eller fått bekräftelse mejl och idag är ju sista dagen, ska man göra om?

Jag köpte asus-routern från elgiganten och deltog i deras cashbackkampanj. Jag fick bara ett mejl med mitt "application id" och att det kunde ta upp till 20 arbetsdagar innan man får något mejl om huruvida man får sina pengar eller inte.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X | GPU: MSI RTX 2070 Armor | MB: Asus ROG Strix X470-F Gaming | RAM: G.Skill Flare X 3200MHz 2x8GB | SSD: Kingston KC2000 M.2 1TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Monitor: AOC 24” LED G-Sync g2460Pg 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addechew:

Jag köpte asus-routern från elgiganten och deltog i deras cashbackkampanj. Jag fick bara ett mejl med mitt "application id" och att det kunde ta upp till 20 arbetsdagar innan man får något mejl om huruvida man får sina pengar eller inte.

fick inget mejl, försökte nu igen men fick att denna produkt redan är registrerad för promotion. inget mejl oroar men får då vänta ett par veckor och säkert bli blåst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yahbulon:

fick inget mejl, försökte nu igen men fick att denna produkt redan är registrerad för promotion. inget mejl oroar men får då vänta ett par veckor och säkert bli blåst.

Har du tittat i din skräppost på mejlen? Mitt mejl hamnade nämligen där.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X | GPU: MSI RTX 2070 Armor | MB: Asus ROG Strix X470-F Gaming | RAM: G.Skill Flare X 3200MHz 2x8GB | SSD: Kingston KC2000 M.2 1TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Monitor: AOC 24” LED G-Sync g2460Pg 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addechew:

Har du tittat i din skräppost på mejlen? Mitt mejl hamnade nämligen där.

Tack, samma här!

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem

Skulle mycket gärna uppskatta era synpunkter!

Har köpt en LG Oled C9 55 tum från Netonnet för 9700.

Har nu hittat en LG Oled B9, fast 65 tum för 15700.

Ska man byta? Är jävligt sugen på 65 tum men det är en modell äldre.

Synpunkter uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mazey95:

Skulle mycket gärna uppskatta era synpunkter!

Har köpt en LG Oled C9 55 tum från Netonnet för 9700.

Har nu hittat en LG Oled B9, fast 65 tum för 15700.

Ska man byta? Är jävligt sugen på 65 tum men det är en modell äldre.

Synpunkter uppskattas.

65 b9" kostade ju 16-17k som ny dock så skulle knappast se 15 700 som ett bra pris begagnad.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5107987

(Kostade 17k från och med december till april dvs med lägsta dipp på 15 990)

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

65 b9" kostade ju 16-17k som ny dock så skulle knappast se 15 700 som ett bra pris begagnad.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5107987

(Kostade 17k från och med december till april dvs med lägsta dipp på 15 990)

Du menar att det är bättre att hålla kvar vid den jag köpt och kanske avvakta och se om C9 65" droppar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mazey95:

Du menar att det är bättre att hålla kvar vid den jag köpt och kanske avvakta och se om C9 65" droppar

C9 och B9 är från samma år, 2019.

B9 är en billigare variant som bland annat har en lite sämre (äldre?) processor och inte är lika ljusstark.

Det är upp till dig om du tycker skillnaderna mellan modellerna samt prisskillnaden gör det värt att byta upp dig storleksmässigt.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c9-vs-lg-b9/802/91...

Här kanske @Laxpudding kan hjälpa dig genom denna video. https://youtu.be/pYMPqsyPCEA

Permalänk
Medlem
Skrivet av nian02:

Ja jag detta verkar helkonstigt. Jag beställde en, tipsade en vän som beställde en dag efter mig. Han fick sin inom 2 dagar. Min har inte skickats än, så min slutsats blir därför att elgiganten inte har något kösystem alls och jag är tveksam om jag kommer få den över huvud taget. 🙁

Fick precis mail om att M2 disken är på väg så din kommer nog också snart. Tyvärr så verkar Elgigantens hantering av beställningar lite slumpmässigt.

Permalänk
Skrivet av jensa86:

Jag har inte haft den så länge att jag behövt byta ut något än så har ingen erfarenhet av just det. Dock är det inte Lenovo som tillverkar den utan den är bara brandad Lenovo. "Proscenic m7 pro" är orginalet och söker man på det kan man hitta alla tillbehör tex på amazon. Inet har det tyvär inte själva.

EDIT: Glömde ju svara på första frågan. Har faktiskt inte testat den med en matta än då jag inte har någon på den våningen den kör. Dock har den fått helt ok recensioner på det. Dvs varken sämre eller bättre än andra. Långhåriga mattor går ju inte direkt med några robotar dock. Den har dock kört lite på en större dörrmatta men den är ju rätt låg och korthårig så inget riktigt bra prov. Det klarar den dock galant, betydligt bättre än en annan robot jag haft. Den misstog ibland dörrmattan för en trappa (svart gummikant runt som lurade sensorn) och fastnade ibland där. Har dock aldrig märkt det på denna dock.

Fått hem den nu och försöker connecta den till mitt wifi, appen är otydlig (trots jag kör på engelska). Har du lyckats connecta så man kan ställa in scheman och styrka med hjälp av appen?

Kört "add device> Lenovo Cleaner T1s (pro)>resetta hotspotten>next>Ser troligtvis robotens namn under ett streck, och en röd ruta med checkmark, men när jag trycker på next får jag en ruta som säger
"Fail to connect robot hotspot" no eller yes, trycker man yes får man välja router men kommer inte vidare efter det.
EDIT: Verkar ha löst det genom att välja robotens wifisignal och sedan backa.

Permalänk
Medlem

@Smasher89 Ja som sagt så lämnar appen lite att önska tyvär. Det som är viktigt där som jag själv hade problem med är att köra 2.4GHz på WiFit. Stängde själv av 5GHz när jag inte lyckades ansluta min andra nu. Sen fick jag bara ett felmeddelande (givetvis på kinesiska) när jag valde T1s (pro) och fick välja den utan pro. Sen ska man först välja sitt eget WiFi i menyn i appen för att sedan ansluta till det som roboten skapar och då konfigurerar appen den att ansluta till ditt eget.

Sen var det ännu värre att använda två kan jag tala om Det gick fint men det fanns absolut ingen information om hur man gjorde och det var inte direkt intiutivt. Men det gick i alla fall och när man väl vet hur det fungerar så funkar det helt okej, om än lite omständigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Fått hem den nu och försöker connecta den till mitt wifi, appen är otydlig (trots jag kör på engelska). Har du lyckats connecta så man kan ställa in scheman och styrka med hjälp av appen?

Kört "add device> Lenovo Cleaner T1s (pro)>resetta hotspotten>next>Ser troligtvis robotens namn under ett streck, och en röd ruta med checkmark, men när jag trycker på next får jag en ruta som säger
"Fail to connect robot hotspot" no eller yes, trycker man yes får man välja router men kommer inte vidare efter det.
EDIT: Verkar ha löst det genom att välja robotens wifisignal och sedan backa.

Stockholmspriser...

Permalänk

Fick svar från Anova att de strulat till det med ordern, fler som fått dessa mail? Att priset 1599 var inkorrekt, det riktiga skulle vara 3299kr. För sous vide och vakumförpackaren. Så från det angivna 3-6 dagars frakt tid från hanterat, så har det blivit att de kommer till varuhus i Europa den 30e december...

Läser man omdömena på Amazon, så är de inte nådiga om hur dåliga produkterna har blivit som de sålt de senaste åren. Att kvalitén är kass, att produkterna går sönder efter ett fåtal användningar och att supporten är bristfällig.

Förstår inte hur de kunde missa denna deal.. När de annonsera om den för fullt på Facebook och under drygt 1 veckas tid, om inte längre.

Var allt planerat, för minns jag läste en kommentar att de gjort såhär förut. Att varorna skulle inte skickas föänn i början av nästkommande år.

Alla Facebook inlägg om denna deal är raderade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av streamner:

Fick svar från Anova att de strulat till det med ordern, fler som fått dessa mail? ...

Ja.

Exempel från denna tråd:
#18784430
#18785858
Annan tråd:
#18784393
#18785838

Permalänk
Medlem
Skrivet av streamner:

Fick svar från Anova att de strulat till det med ordern, fler som fått dessa mail? Att priset 1599 var inkorrekt, det riktiga skulle vara 3299kr. För sous vide och vakumförpackaren. Så från det angivna 3-6 dagars frakt tid från hanterat, så har det blivit att de kommer till varuhus i Europa den 30e december...

Läser man omdömena på Amazon, så är de inte nådiga om hur dåliga produkterna har blivit som de sålt de senaste åren. Att kvalitén är kass, att produkterna går sönder efter ett fåtal användningar och att supporten är bristfällig.

Förstår inte hur de kunde missa denna deal.. När de annonsera om den för fullt på Facebook och under drygt 1 veckas tid, om inte längre.

Var allt planerat, för minns jag läste en kommentar att de gjort såhär förut. Att varorna skulle inte skickas föänn i början av nästkommande år.

Alla Facebook inlägg om denna deal är raderade.

Så avboka din beställning då? Varför beställde du om det är sån skit?

Du slipper vänta på en usel produkt, stackars anova slipper sälja till lågt pris och vi slipper ditt gnäll. Win-win-win!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Så avboka din beställning då? Varför beställde du om det är sån skit?

Du slipper vänta på en usel produkt, stackars anova slipper sälja till lågt pris och vi slipper ditt gnäll. Win-win-win!

Om jag hade köpt en sådan hade jag snarare varit tacksam för hens inlägg istället för att kalla det för gnäll. Visst, att mailet nämns ytterligare en gång kan väl ses som tjatigt men annars vet var det väl relevanta upplysningar?

Man kan förstås argumentera att köparen redan ska veta allt detta men nu är det ju inte så världen fungerar. Speciellt inte när halva sweclockers får någon sorts kockfeber. Ska vi gissa att det här blir nästa års hyllvärmare?

Men men, jag har inte köpt något så jag kanske borde hålla tyst. Om du vill så kan du få kalla mitt inlägg för gnäll om du vill, det är inte långt ifrån sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Om jag hade köpt en sådan hade jag snarare varit tacksam för hens inlägg istället för att kalla det för gnäll. Visst, att mailet nämns ytterligare en gång kan väl ses som tjatigt men annars vet var det väl relevanta upplysningar?

Man kan förstås argumentera att köparen redan ska veta allt detta men nu är det ju inte så världen fungerar. Speciellt inte när halva sweclockers får någon sorts kockfeber. Ska vi gissa att det här blir nästa års hyllvärmare?

Men men, jag har inte köpt något så jag kanske borde hålla tyst. Om du vill så kan du få kalla mitt inlägg för gnäll om du vill, det är inte långt ifrån sanningen.

Ett tips är att köp denna testvinnare och spara lite pengar och få snabbare leverans

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/koksmaskiner/till...

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Robortic:

Ett tips är att köp denna testvinnare och såra lite pengar och få snabbare leverans

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/koksmaskiner/till...

Komplettera med denna vacuumförpackare och du får båda till paketpriset 798:- Hälften mot Anovas felaktiga superpris.

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/koksartiklar/matf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robortic:

Philips hade tidigare 40% rabatt med Benify.

40% kan jag köpa. Här talade vi om över 70%. Klart mer tveksamt då (om det inte handlar om gamla produkter man vill rensa ut).

Tyckte det iaf. var klart snyggt hanterat av företaget att stå för sina fel, så att vi kunder inte drabbas.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robortic:

Ett tips är att köp denna testvinnare och spara lite pengar och få snabbare leverans

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/koksmaskiner/till...

Denna har jag köpt, gett bort och testat. Fungerar jättebra, och kan verkligen varmt rekommendera den.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du en skärm eller tv som kan ta emot signalen men skalar ner den hade det ju lastat datorn lika mycket.
Jag vet inte vad som händer om man väljer 4k på YT och ser hur cpu och gpulasten blir i aktivitetshanteraren, jag provade på en äldre i5 laptop (med integrerad grafik) jag har och där går cpu i taket när jag försöker spela 4k medan gpun ligger typ 40 % men jag vet inte vilken del det är som plågas mest av att dekoda i 4k och skala ner bilden...

Jag gillar inte mediaspelare för de har ofta dåliga interface som inte funkar bra med mus och tangentbord, dessutom vill jag kunna dela ut hdder i lanet utan att tramsa med "lokal streaming" En medialaptop är en mycket mer passande pryl för mig och den går ju dessutom att ha till lite annat, har 2 äldre maskiner som jag har till dedikerade uppgifter som kanske skulle gå att byta mot nått billigt, å andra sidan så såg jag också att Vuescan släppts till Raspberry Pi i somras vilket plötsligt förvandlade dess kapacitet som scanner och printerserver maskin rätt brutalt i en positiv riktning men då behöver man en licens som kostar halva den där datorn. Det är aldrig enkelt

Här är en produkt som jag tror skulle passa dig bättre!

En liten burk, med samma CPU som i denna bärbara HP jag skriver om ovan (och på just nu), men dubbelt så många kärnor (4 istället för 2), och med mer RAM (6 GB istället för 4 GB). Dessutom ännu lägre pris på ca 1700-2000 SEK med frakt, istället för 2500 (grymt prisvärd för en enkelt bärbar dator, men skall man använda enbart till TV så är det ju onödigt att betala för en skärm till som man inte nyttjar).

https://youtu.be/xmzijWC_gwc

Den gamla versionen finns för 2000 på svenska Amazon (även det ett helt OK pris), men vill du ha den nya Pro-modellen så kan du beställa direkt hos tillverkaren.

https://www.amazon.se/CHUWI-10-station%C3%A4r-fyrk%C3%A4rnig-... (2000 SEK)

https://store.chuwi.com/products/chuwi-larkbox-pro ($209).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Någon som också väntar på sina adidaslurar? Har fortfarande inte fått mina. Kommer de i lådan eller till ombud de som fått?

Permalänk
Medlem

Antog att det är fler som slog till på SteelSeries Arctis Pro Wireless För 1790kr på BF. Fick mina, ganska bra ljud men de har ett _väldigt_ högt bakgrundsbrus så när det är tyst eller nästan tyst var det enda jag kunde tänka på det brus som lurarna gav. Satt åt lite väl också över öronen på en medel/lite över medelstor skalle. Fick tyvärr åka i retur.

Nu blir det återigen sladd men med HiFi-lösning + lös mic .. men OMG! Det verkar vara 10ggr mer komplicerat med att hitta rätt ljud än själva datorn idag! Googlat sönder mig senaste dagarna :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av seamp2000:

Någon som också väntar på sina adidaslurar? Har fortfarande inte fått mina. Kommer de i lådan eller till ombud de som fått?

Jag fick mina för två veckor sen ungefär, landade i postlådan. Fick automatisk avisering från postnord