2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ivalun:

Jag har nog testat de mesta! Slå på/av lägen.
Colour Tone standard
Intelligent mode off.
Lokal dimming testat low /medium/high

Bildläge "dynamisk blir bäst av alla - ,movie natural, standard etc..
Brightness maxat (50)..
Kontrast 40.
Sharpness 16.
Colour 37.
G/R 0
De som har gett mest är att ljustera Shadow detail. Uppe på 4 av 5

Movie-läget är det enda som är användbart, följt av Standard, på Samsung. "Standard" är okey med sådant som skogs-TV, men det är också ganska godtyckligt i vad som händer med bilden. Brukar mest använda det för att TV:n är mer ljusstark då.

Movie-läget är där du får normal bild och reglage som ger kontroll över lågdagrar. Då har du gamma-reglaget som heter BT.1886 vid SDR och ST.2084 vid HDR där du kan ljusa upp/mörka ned tonkaraktären. Vid HDR är Samsung något för ljus och där kan -1 eller -2 på ST.2084 ge mer väntade karaktär för HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Movie-läget är det enda som är användbart, följt av Standard, på Samsung. "Standard" är okey med sådant som skogs-TV, men det är också ganska godtyckligt i vad som händer med bilden. Brukar mest använda det för att TV:n är mer ljusstark då.

Movie-läget är där du får normal bild och reglage som ger kontroll över lågdagrar. Då har du gamma-reglaget som heter BT.1886 vid SDR och ST.2084 vid HDR där du kan ljusa upp/mörka ned tonkaraktären. Vid HDR är Samsung något för ljus och där kan -1 eller -2 på ST.2084 ge mer väntade karaktär för HDR.

Tack för tipset😁 ! ska testa detta o se !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tackar för infon
Presis köpt Q90T, nu på BF och kan nog tycka den känns något för ljus i svart rum - som jag alltid kollar film. Perfekt då skall jag leka med gamman där, vid UHD BD!

Permalänk
Medlem

Finns det någon topklass tv utan ljud /soundbar kopplar ju ändå tvn till surroundreciever så har aldrig använt inbyggt ljud i tv sen 80 talet typ

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Många som kör soundbar i denna tråd. Rätta mig om jag har fel för jag har dålig koll på sådana, men anses det inte vara underlägset ett vanligt 2.0 system och samtidigt också endast erbjuda 2 kanaler? Priset för en dyr soundbar känns inte diffa så mycket från en duglig amp och 2 högtalare så varför väljer så många att betala flera tusen för dåligt ljud?

Flickvänner/fruar är svaret på frågan, allt i livet är en kompremiss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Flickvänner/fruar är svaret på frågan, allt i livet är en kompremiss.

Rätt o riktigt. Sen småbarn som pillar på allt är ett gissel med. De behöver även tyst på kvällarna, så kan oavsett inte fläska på med ljudet.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krafo:

Lutar åt att köpa en Sony XH95 65" imorgon.
1. Vad tror ni om den storleken tillsammans med marksänd tv (Boxer) samt avståndet 3-3,7m.
Kommer bilden upplevas grynig? Boxer kör väl endast 720p?

2. Fiberanslutning finns, men vad jag förstår så finns det i dagsläget ingen bra appbaserad lösning för att titta "traditionellt" och lagligt.
Dvs IPTV-box med separat fjärr krävs, stämmer det?

Hallå, jag kör en 75" Sony XH95 med 2.8m avstånd, funkar hur bra som helst. Streamar allt via AT4K, SVT Play, CMORE (TV4), DPlay tror alla de tre kör 720P? Visst, jag ser att det är sämre bild, men det är tillräckligt bra för nyheter och mainstream TV.

Vilka kanaler vill du se?

CMORE erbjuder stort kanalutbud som vi kör med. Sen har DPlay också en massa kanaler. Jag övergav mainstream TV för flera år sen, streamar ALLT via appar. Saknar inga kanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Många som kör soundbar i denna tråd. Rätta mig om jag har fel för jag har dålig koll på sådana, men anses det inte vara underlägset ett vanligt 2.0 system och samtidigt också endast erbjuda 2 kanaler? Priset för en dyr soundbar känns inte diffa så mycket från en duglig amp och 2 högtalare så varför väljer så många att betala flera tusen för dåligt ljud?

Ok, du har fel.

Det var många år sedan en bra soundbar enbart erbjöd 2 kanaler. Var har du fått det ifrån? Det går att få en riktigt bra surround-känsla inklusive höjd-kanaler med bra tryck även med enbart en soundbar + trådlös subwoofer. Köper du en uppsättning med bakre surroundhögtalare som även inkluderar en bakre höjdkanal kommer du kunna få en väldigt bra Atmos-upplevelse. Där kommer din stereo-uppsättning troligen inte ha mycket att komma med upplevelsemässigt tyvärr.

Det har hänt ganska mycket på soundbar-fronten (särskilt de lite dyrare modellerna) de senaste åren allt eftersom att den marknaden växt. Med det sagt finns det ju naturligtvis dåliga produkter också, så man får läsa recensioner som för allt annat.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Priset för en dyr soundbar känns inte diffa så mycket från en duglig amp och 2 högtalare så varför väljer så många att betala flera tusen för dåligt ljud?

Utrymme är inte nåt alla har. Hade jag haft kvar golvarna jag körde med tidigare när jag hade 48" hade jag aldrig lyckats trycka in en 75" i min etta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Filmläget på min 65Q95T känns väldigt gultonat med ganska dassiga färger, framförallt vid skogstv. Är set något som låter bekant?

Eftersom frun är föräldraledig tittas det en del på både dag och kvällstid, med olika mycket ljus i rummet som följd. Pga detta använder vi den intelligenta ljusavkänningen som reglerar ljusstyrka. Men denna har jag förstått inte är att rekommendera med hänsyn till förlorad kontroll över bilden. Finns det någon kompromiss här? För stänger jag av den funktionen så bränner man antingen sönder ögonen på kvällen pga för hög ljusstyrka, eller tråkig lyster på dagen pga för låg ljusstyrka.

Just nu har jag tvn i intelligent läge, utom när jag tittar på HDR på kvällen, då jag hellre slår över på filmläget. Problemet då är att man vant sig vid de livliga färgerna under det intelligenta läget, vilket gör att filmläget åter känns lite färglöst :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Filmläget på min 65Q95T känns väldigt gultonat med ganska dassiga färger, framförallt vid skogstv. Är set något som låter bekant?

Eftersom frun är föräldraledig tittas det en del på både dag och kvällstid, med olika mycket ljus i rummet som följd. Pga detta använder vi den intelligenta ljusavkänningen som reglerar ljusstyrka. Men denna har jag förstått inte är att rekommendera med hänsyn till förlorad kontroll över bilden. Finns det någon kompromiss här? För stänger jag av den funktionen så bränner man antingen sönder ögonen på kvällen pga för hög ljusstyrka, eller tråkig lyster på dagen pga för låg ljusstyrka.

Just nu har jag tvn i intelligent läge, utom när jag tittar på HDR på kvällen, då jag hellre slår över på filmläget. Problemet då är att man vant sig vid de livliga färgerna under det intelligenta läget, vilket gör att filmläget åter känns lite färglöst :/

Vad har du haft för inställningar på dina tidigare TV-apparater? Att du tycker filmläget känns gultonat kan bero på att du är van att titta på en kall bild, och då upplever man en varmare bild som gulare. Så testa att köra med filmläget ett tag, så du får tid att vänja dig. Tycker du fortfarande att det ser gult ut så kan du testa att ändra color tone till Warm 1 i stället för Warm 2 som är default. Sen är ju HDR mer kontrast- och färgrik, så det är inte så konstigt att du tycker SDR ser matt ut efter att ha tittat på HDR-material, och speciellt om du går från HDR till vanlig "skogs-TV" där bilden är mer komprimerad.

Filmläget kommer i regel alltid närmast en bild så som skaparna har tänkt att du ska uppleva den, men ljus påverkar hur vi uppfattar färg, och det är inte säkert att ett ljussvagt filmläge med varmare ton är det mest optimala i ett ljust rum mitt på dagen, och i ert hem så kanske standardläget ger en bättre bild på dagen. Jag tror mer på att växla mellan standard (kanske med Warm 1) och filmläge för dag och kvällstittande i stället för att använda automatisk ljusavkänning, just för att du får mer kontroll över bilden.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Bildexpert 📺

Alldeles för många har suttit alldeles för länge med en TV-bild som är helt fel. Överdrivna färger, överdrivna kontraster och alldeles isblått. Så har man "lärt sig" att det är så bilden ska se ut. Då känns Movie-lägen, Filmmaker mode, Dolby Vison, Netflix Calibrated och Expert-, Professionell-läge, ISF-läg, (börja ni ana en trend här?) Bio-lägen etc. att upplevas som tråkiga och lite gula. För hjärnan jämför hela tiden den relativa skillnaden mot vad man är van med.

Om Kubrick, Lucas, Cameron, Renck med flera hade velat att filmen såg ut som en Samsung i Dynamic Mode så hade de gjort filmen så från början. Alla de här lägen nämnda ovan är gjorda för att så långt det är möjligt utan kalibrering, följa de internationella standarder som finns för bildsignalen. Kör man Dynamic mode får man aldrig se filmen så som den är skapad. Allting ser istället ut som samma "dynamic mode" hela tiden.

Så byter man till en Philips och köras deras "Dynamic Mode" och får då en helt annan sorts bild, kanske tycker den är mycket sämre än Samsungs Dynamic mode och så blir man besviken på nya TV:n. Man var ju så nöjd med gamla TV:n.

Eller så lär man sig hur film- och tv-serier faktiskt ska se ut. Lär sig uppskatta det högst genomtänkta valet av form och färg som varje film och modern TV-serie har som en del av sitt berättande. Alla sådan skillnader suddas ut när man köra Dynamic mode. Så lär man sig uppskatta TV som kan hålla filmens karaktär utan att bli platta och tråkiga.

Vill man få lite hum om hur det skiljer sig åt kan man göra en ganska enkel sak idag:

Ta en selfie med telefon. Gärna utan allt för mycket filter.

Dela selfien på TV:n. Växla mellan olika bildlägen som Dynamic, Movie etc. Jämför med selfien i telefon. Eller för den delen en spegel.

Permalänk
Snusfri

Haft min Samsung Q6F 65" inställd på "Normal" och ställde om till "Movie" idag och bilden blev helt klart gulare så det kommer att ta ett tag att vänja sig vid det, men bilden kändes behagligare faktiskt.

Är det några mer inställningar man bör göra för att få bättre bild?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alldeles för många har suttit alldeles för länge med en TV-bild som är helt fel. Överdrivna färger, överdrivna kontraster och alldeles isblått. Så har man "lärt sig" att det är så bilden ska se ut. Då känns Movie-lägen, Filmmaker mode, Dolby Vison, Netflix Calibrated och Expert-, Professionell-läge, ISF-läg, (börja ni ana en trend här?) Bio-lägen etc. att upplevas som tråkiga och lite gula. För hjärnan jämför hela tiden den relativa skillnaden mot vad man är van med.

Om Kubrick, Lucas, Cameron, Renck med flera hade velat att filmen såg ut som en Samsung i Dynamic Mode så hade de gjort filmen så från början. Alla de här lägen nämnda ovan är gjorda för att så långt det är möjligt utan kalibrering, följa de internationella standarder som finns för bildsignalen. Kör man Dynamic mode får man aldrig se filmen så som den är skapad. Allting ser istället ut som samma "dynamic mode" hela tiden.

Så byter man till en Philips och köras deras "Dynamic Mode" och får då en helt annan sorts bild, kanske tycker den är mycket sämre än Samsungs Dynamic mode och så blir man besviken på nya TV:n. Man var ju så nöjd med gamla TV:n.

Eller så lär man sig hur film- och tv-serier faktiskt ska se ut. Lär sig uppskatta det högst genomtänkta valet av form och färg som varje film och modern TV-serie har som en del av sitt berättande. Alla sådan skillnader suddas ut när man köra Dynamic mode. Så lär man sig uppskatta TV som kan hålla filmens karaktär utan att bli platta och tråkiga.

Vill man få lite hum om hur det skiljer sig åt kan man göra en ganska enkel sak idag:

Ta en selfie med telefon. Gärna utan allt för mycket filter.

Dela selfien på TV:n. Växla mellan olika bildlägen som Dynamic, Movie etc. Jämför med selfien i telefon. Eller för den delen en spegel.

Helt rätt. Har en vän som trillskas med att alltid köra på kall bild. Tycker det ser rent förjävligt ut när jag kommer till honom
Han tycker väl liknande när han är hos mig. Spelar ingen roll hur mycket jag förklarar det du säger. Sagt han borde lära om sig - Lära sig RÄTT men men vissa vägrar. Och får väl då leva med en helt galen bild. Totalt förvrängd mot hur det skall se ut!

Permalänk
Medlem

Har beställt en Sony XH95 65" , velade länge mellan en 55" eller 65". Har idag en 11 år gammal 37" LG och känns som en 65" kommer bli gigantisk på tvbänken. Hoppas jag inte ångrar mig.

Visa signatur

Asus TUF GAMING X570-PLUS, Ryzen 7 5800X, CM Hyper 212, Cruzial Ballistic DDR4 3200 C16 2x16GB, RTX 3070 Ventus, Corsair RM750X v2, Fractal Define R4, ASUS ROG PG279Q G-Sync

Permalänk
Medlem

Sätter man om till Movie/Cinema mode (Om man inte har/får HDR10+/HDR10/Dolby Vison mode på det man tittar på) så kan man om man vill sänka det gula lite att gå ner ett snäpp på färgtemperaturskalan från Warm 2 ner till Warm 1 t.ex så är det ändå rätt godtroget till originalet.

Vissa serier/filmer tycker jag om på Warm 2 och vissa på Warm 1.

Sen så är också färgtemperaturen skillnad på panel och tillverkare med. Vet att Samsung är rätt gula överlag utan rätt detalj speciellt på hudtoner på människor och vad jag vet kan man inte ändra på det. Det bara är så.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av NorthLight:

Helt rätt. Har en vän som trillskas med att alltid köra på kall bild. Tycker det ser rent förjävligt ut när jag kommer till honom
Han tycker väl liknande när han är hos mig. Spelar ingen roll hur mycket jag förklarar det du säger. Sagt han borde lära om sig - Lära sig RÄTT men men vissa vägrar. Och får väl då leva med en helt galen bild. Totalt förvrängd mot hur det skall se ut!

Har träffat en rejäl dos personer som köpt kanske det bästa på marknaden, eftersom de vill ha det "bästa". Har varit allt från Pioneer Kuro-plasma till OLED och stora LCD i flaggskeppsklass. Och de är frustrerade för de tycker inte bilden är bra. Så pekar de på sin gamla 40-tums Sharp/Philips/Thomson/etc. som de haft innan där det inte finns kvar några nyanser av mörkgrått eller ljusgrått. Det klipper både uppåt och nedåt och alla färgerna drar mot pastell i något slags skruvat färghjul av nyanser. Eller tvärtom för den delen – även om det är ovanligare.

Där får jag förklarar att även om jag dra i reglagen så kommer jag aldrig få den bättre TV:n att se ut så som den gamla TV:n. Dess förvrängning är unik för sin tid och även sin modell, ofta grundad i att TV:ns färghantering är felprogrammerad eller bygger på någon egenutvecklad "förbättringsalgoritm" som bara finns i den generationen TV. Philips var väldigt duktiga på det senare. En Philips från 2012 förvränger färger på sitt sätt. Så kunden som köpte en ny Philips 2017 får färgerna presenterade på något helt annat sätt. Och blir då halvt förtvivlad över att det inte längre ser ut som 2012-modellen de stirrat på i 5 år

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dizzö:

Vissa serier/filmer tycker jag om på Warm 2 och vissa på Warm 1.

Bättre att vara konsekvent med en av dem, för det du märker av med olika filmer/serier, beror på att det finns en idé och tanke bakom färgvalet.

Halva poängen med en kalibrering är att slippa hålla på och byta färginställningar godtyckligt. Det du ser är så som det är skapat. Låt fjärren vila. Njut av filmen.

Permalänk
Medlem

Min fru tycker ofta det finns vettigare saker att lägga pengarna på än dyr ny teknik. Så när vi köper tv sker det med ganska stora mellanrum, sisådär 5-6 år hinner det gå från köp till köp. Så oftast får vi ju en märkbar uppgradering till en relativt liten peng. Senast köpte vi en Philips får 7000 serien. Tycker den klarar sig bra i förhållande till våra modesta krav. Skaplig bild och inga problem med att köra konsolspel på den och få en njutbar upplevelse. Men det är väl också så att eftersom vi aldrig riktigt köpt en toppklass-tv så vet vi heller inte vad vi missar. Rätt skönt ändå

Däremot måste jag säga att jag är skapligt trött på Philips trasiga mjukvara. Mycket buggar i menyer. Dessutom tenderar ett nytt problem uppstå vid varje uppdatering. Först var vi många som hade problem med att överdelen av bilden laggade efter. Det löste Philips med en uppdatering. Men samma uppdatering gjorde så att Dolby Vision slutade fungera och möjligheten att streama i 4k från Youtube och Disney+ mm försvann. Philips ska fixa detta i veckan men man undrar ju redan nu vad som blir nästa mjukvarumiss

I övrigt tack Thomas för en, som vanligt, grym och pedagogisk genomgång.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte fått min LG CX ännu, men många pratar om "filmmaker mode" - har jag förstått det hela rätt så är det således en funktion man egentligen alltid vill ha på, när man tittar på en film? Om det nu är så att den är så bra som den beskrivs och man tittar på film från en högkvalitetskälla? Sen kanske det är något man slår av när man tittar på Youtube, semesterfilmer eller videofiler kodade av, låt oss säga, "amatörer" 🏴‍☠️?

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Karate Taco:

Nu har jag inte fått min LG CX ännu, men många pratar om "filmmaker mode" - har jag förstått det hela rätt så är det således en funktion man egentligen alltid vill ha på, när man tittar på en film? Om det nu är så att den är så bra som den beskrivs och man tittar på film från en högkvalitetskälla? Sen kanske det är något man slår av när man tittar på Youtube, semesterfilmer eller videofiler kodade av, låt oss säga, "amatörer" 🏴‍☠️?

Filmmaker mode är Hollywood-kreatörernas sätt att få till en "stäng av skiten"-funktion runt sådant som lägger till saker till bilden som aldrig fanns där från början. Dynamisk kontrast, påhittade färger och framför allt interpolering. I grunden ett sätt för en film att automatiskt aktivera filmläget på en TV, ungefär som konsoler automatiskt kan aktivera spelläget med ALLM.

Finns också motsvarande lägen som "Netflix calibrated". Namnet är dock lite missvisande, då det inte garanterar att TV:n är kalibrerad. Bara att de väljer de funktioner som borde motsvara en kalibrerad bild. Vitbalans i dessa lägen är fortfarande ganska så exemplarberoende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Bättre att vara konsekvent med en av dem, för det du märker av med olika filmer/serier, beror på att det finns en idé och tanke bakom färgvalet.

Halva poängen med en kalibrering är att slippa hålla på och byta färginställningar godtyckligt. Det du ser är så som det är skapat. Låt fjärren vila. Njut av filmen.

Yes du har helt rätt!
Skrev lite dumt och menade mer Warm 1 på typ youtube/standard TV och sen Warm 2 på filmer/serier.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultra5:

Har beställt en Sony XH95 65" , velade länge mellan en 55" eller 65". Har idag en 11 år gammal 37" LG och känns som en 65" kommer bli gigantisk på tvbänken. Hoppas jag inte ångrar mig.

Den kommer kännas SJUKT stor

Men däremot så handlar det om standard vänja sig.

Det är som man skaffar en 6.5" mobil från 5.5"

Man tycker det är galet stort i början o sen bara vänjer man sig och uppskattar det.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Uppdaterat guiden med en snabböversikt så att man kan se vilka modeller som är direkt jämförbara och vilka som är i en enklare eller bättre kategori av produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Uppdaterat guiden med en snabböversikt så att man kan se vilka modeller som är direkt jämförbara och vilka som är i en enklare eller bättre kategori av produkter.

När man trycker på länkarna för att se en tillverkares utbud så kommer man till en inloggningssida, skall det vara så?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MacAllan:

När man trycker på länkarna för att se en tillverkares utbud så kommer man till en inloggningssida, skall det vara så?

Japp, vi fiskar efter ditt lösenord till tinder och familjeliv.

Fixat nu, bara detta system som får en att vilja kör näven i väggen lite för ofta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Japp, vi fiskar efter ditt lösenord till tinder och familjeliv.

Fixat nu, bara detta system som får en att vilja kör näven i väggen lite för ofta...

Haha, då hade ni blivit besvikna, finns inget av intresse där

Permalänk
Medlem

Vill bara flagga för Er som köpt en Samsung tv nyligen så har Samsung en kampanj där man vid registrering får 10 års ”inbränningsgaranti”, hittas på deras hemsida under kampanj och gäller angivna modeller.

Men nej, jag vet inte om det är värt något eller hur krångligt det är att registrera nyinköpta tv:n.

Vill för övrigt tacka Laxpudding och övriga medlemmar som skriver i denna tråd. Har varit väldigt givande, speciellt psykologin och folks kval över rätt val. Igenkänning på den även om mitt tvinköp togs med snabbt beslut bara för att slippa mina vanliga kval. Började med att gamla tv:n gick sönder, köpte först en Philips 65 tums ”The One” men den läckte så mycket ljus ”under ramen” på flertalet ställen så det blev återlämning till Webhallen utan några som helst problem och sen landade det i en Samsung 65 tums tv Q80T för 12990 kr, hade gärna valt en större tv men svårmotiverat ur prissynpunkt tycker jag.

Allt gott!

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nodens:

Vill bara flagga för Er som köpt en Samsung tv nyligen så har Samsung en kampanj där man vid registrering får 10 års ”inbränningsgaranti”, hittas på deras hemsida under kampanj och gäller angivna modeller.

Men nej, jag vet inte om det är värt något eller hur krångligt det är att registrera nyinköpta tv:n.

Samsung säljer väl i och för sig ingen TV med en paneltyp som har problem med inbränning så det är nog en ganska billig kampanj för dem att köra. Däremot håller jag med om att extra garanti knappast är negativt så om man ändå köpt en kvalificerad modell är det ju ändå ett bra tips.

Däremot bör ingen köpa en TV enbart för den kampanjen.

@Laxpudding: Finns det någon TV med legitimt bra motion handling för 24p-innehåll? OLEDs lider ju av tydlig stuttering på grund av deras snabba responstid men även LCD:er är ju ganska snabba numera. Finns det någon modell som hanterar detta korrekt (dvs. utan att göra allt till såpopera)? Har hört att Sony ska ha bäst motion handling men det är ju bara ett relativt mått trots allt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag förstår mig inte på local dimming inställningarna på q90/q95. Ser absolut ingen skillnad på low/high och standard höjder ljusstyrkan över hela bilden. Nån som har nån idé?