2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk

Bästa 55-tum Tv jag kan få för 8000kr

Hej alla,

Jag tänkte köpa en TV till föräldrarna som julklapp. Användningsområdet är primärt att kolla film och serier och den att det ska vara en Smart TV då lilla systern bor hemma och hon kollar Netflix och youtube. Jag har seriöst ingen aning vad som är bra och dåligt då jag aldrig ägt TV förut.

Har en budget på cirka 7000-8000 kr. Tänker att 55” är lagom för vardagsrum.

Vad är den bästa TV:en jag kan få just nu med bästa bild kvaliteten för min budget och hur den kommer att användas?

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatomen123456:

Hej alla,

Jag tänkte köpa en TV till föräldrarna som julklapp. Användningsområdet är primärt att kolla film och serier och den att det ska vara en Smart TV då lilla systern bor hemma och hon kollar Netflix och youtube. Jag har seriöst ingen aning vad som är bra och dåligt då jag aldrig ägt TV förut.

Har en budget på cirka 7000-8000 kr. Tänker att 55” är lagom för vardagsrum.

Vad är den bästa TV:en jag kan få just nu med bästa bild kvaliteten för min budget och hur den kommer att användas?

Tack

Jag kan inte så mycket om tv-apparater. Men jag satt i samma sits som dig för ett par timmar sedan. Och det bästa jag kunde hitta, i den prisklassen, var Sony XH80. Det mesta annat i den prisklassen är dessvärre slutsålt.
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153461/sony-55-x...

Själv körde jag istället på en Sony XH95, då man i mina ögon verklar får en grymt mycket bättre tv för dem extra 2 tusen kronorna! Sedan om man verkligen får det, vet jag inte riktigt. Men Ljud och Bild gav den 6/6. Så aa hehe
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153457/sony-55-x...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Skrivet av Mattias10:

Jag kan inte så mycket om tv-apparater. Men jag satt i samma sits som dig för ett par timmar sedan. Och det bästa jag kunde hitta, i den prisklassen, var Sony XH80. Det mesta annat i den prisklassen är dessvärre slutsålt.
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153461/sony-55-x...

Själv körde jag istället på en Sony XH95, då man i mina ögon verklar får en grymt mycket bättre tv för dem extra 2 tusen kronorna! Sedan om man verkligen får det, vet jag inte riktigt. Men Ljud och Bild gav den 6/6. Så aa hehe
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153457/sony-55-x...

Tack, jo mycket är slutsålt men kan tänka mig vänta till mellandagarna

Hittade denna även: https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/157167/samsung-5...

Ska kika närmare på de du länkade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatomen123456:

Tack, jo mycket är slutsålt men kan tänka mig vänta till mellandagarna

Hittade denna även: https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/157167/samsung-5...

Ska kika närmare på de du länkade

Den gick för 6k under Black week. Och storebror, Q70T, gick för 8k. Så dem gick bort för mig, pga det.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Jag sa ”fuck it” och köpte en 55 CX ifrån Komplett. Gratis retur ifall det skulle var en död pixel. Nu väntar jag på både ett 3080 och min första OLED. För att ge en uppfattning om vad jag byter upp mig ifrån så är det alltså denna relik:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=177245

Jag tror att jag har haft den i 13 år.

Stort tack för guiden och svaren på mina frågor Thomas/Laxpudding.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Skrivet av MartaaN:

Jag slog till på en Samsung 65Q95T på rean.

Bilden är fin men ja upplever problem med rörelse-hanterningen framförallt vid sportsändningar men även vid snabba handrörelser på netflix etc.

Har försökt korrigera i bildinställningar men tycker inte ja får det till en acceptabel nivå.
Har tittat genom apparna i tvn (Dplay och Netflix) Har även använt mig av Chromecast (3e generationen) och inget hjälper. På min gamla tv hjälpte det att ändra till 50Hz i chromecasten för att få mycket mjukare rörelser, men ger ingen direkt skillnad på den nya.

Vid fotboll så är det tydliga eftersläpningar på bollen vid högt passningstempo och skott vilket gör det hopplöst att titta på.

Har någon upplevt likande med samma modell eller har någon lösning? Skulle det göra skillnad om jag uppgraderade till en Chromecast Ultra eller Nvidia Shield?
Just nu känns det lite som att ja köpt grisen i säcken 😐

Låter sjukt illa. Slog till på 85-tummaren som kommer hem hit imorgon. Nu blir man lite orolig. Kollar mycket fotboll bland annat.

Permalänk
Skrivet av Mattias10:

Den gick för 6k under Black week. Och storebror, Q70T, gick för 8k. Så dem gick bort för mig, pga det.

Ahh surt när man missar sånt, hoppas på mellandagarna.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av blunden:

Rörande reflexfiltren hade du svårt att uttala dig antar jag? Tycker du dig ha sett att dessa tydligt förbättrats över tid eller har utvecklingen, med vissa undantag, stått still om man jämför inom samma reflexfilter-typ?

Osäker på vad du frågade om runt reflexfiltren? Men om du vill ha en koll på hur det ser ut idag, ta en titt på toppmodellerna, med undantag för Sony XH90 och Q80T samt LG Nano9-serien för att se det bästa som finns idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Låter sjukt illa. Slog till på 85-tummaren som kommer hem hit imorgon. Nu blir man lite orolig. Kollar mycket fotboll bland annat.

Fortsatte mixtra med inställningarna och helt plötsligt blev det bra bild med den inbyggda appen för Dplay, vet inte riktigt vad ja skruva på men blev helt godkänd bild iaf, så du behöver nog inte oroa dig. Är nog mer mina tekniska tillkortakommanden än tvn det är fel på 🙂

Permalänk
Skrivet av MartaaN:

Fortsatte mixtra med inställningarna och helt plötsligt blev det bra bild med den inbyggda appen för Dplay, vet inte riktigt vad ja skruva på men blev helt godkänd bild iaf, så du behöver nog inte oroa dig. Är nog mer mina tekniska tillkortakommanden än tvn det är fel på 🙂

Haha, skönt att höra. Uppdatera gärna hur det går! Är ingen stjärna själv så alla tips jag kan få är till stor hjälp 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Osäker på vad du frågade om runt reflexfiltren? Men om du vill ha en koll på hur det ser ut idag, ta en titt på toppmodellerna, med undantag för Sony XH90 och Q80T samt LG Nano9-serien för att se det bästa som finns idag.

Det handlade väl mest om att jag ville få en känsla för hur de på OLEDs nu är jämfört med de LCD-baserade panelerna för ett antal år sedan. Kan förstå att det är svara på. Får nog nöja mig med ditt tidigare svar om att de är riktigt bra. Kan se om jag hittar någon gammal modell som är med i RTINGS lista med foton på reflexfiltren från deras recensioner.

Hoppade dock in på /r/oled och läste om folks problem där med döda pixlar, dålig gray uniformity, banding, felaktigt kalibrerade paneler från fabrik (ljusare rektangel i mitten), paneldefekter som uppstår inom något år, flimmer i mörka scener på grund av near black overshoot, etc. Nog för att andelen med problem lär vara rejält mycket lägre i verkligheten än det framstår där så är det ändå ett ganska effektivt sätt att sänka suget på en ny OLED.

Kanske väntar några år till och hoppas att DTS:X dör ut så att avsaknaden av DTS spelar mindre roll. Vanlig DTS och DTS-HD MA kan man ju ändå dekoda till LPCM.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstawake:

Samsung QLED QE65Q80T eller Sony Bravia KD-65XH9505??

Beställde en Samsung QLED QE65Q80T från Media Markt för 12990 kr som ännu inte skickats från deras centrallager. Undrar nu om Sony Bravia KD-65XH9505 för samma pris är en bättre TV? Kommer användas främst för film och lite spel (genom pc om det går?). Kommer inte använda mycket streamingtjänster.

Skrivet av werter123456789:

Undrar samma fast Sony Bravia KD-85XH9505

XH95 är jämförbart med Q90T

Q80T är jämförbart med XH90

Både Q80T och XH90 har mindre ljusstyrka, FALD och förlorat vidvinkel filtret mot sina storebröder inom respektive märke.

Så XH95 = Q90T vilket är bättre än Q80T.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

För er som ska ha en TV, vänta på mellandagsrean! Satt och kollade på förra årets modeller och många fick en bättre sänkning till mellandagarna än till black friday. Exempelvis förra årets OLED 55B9 hade ett ordinarie pris 16000, sänktes till 11990 för Black friday och under mellandagarna 9990. Som minst så sänktes de till samma pris som vid Black friday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Eftersom "handskaken" sker mellan TV och enhet för att sedan skickas vidare med passthrough behöver TV:n kunna säga "hej, jag har DTS". Så även om det teoretiskt skulle gå att bara skyffla vidare signalen blir det inte så i praktiken...

Läste på lite mer och stötte på detta citat:

Citat:

A one megabit per second, bi-directional data signal is modulated on top of the eARC
audio signal. This bi-directional signal is used to allow the eARC TV to discover the
eARC audio device. This data signal has several other functions: It allows the TV to
read a list of audio formats supported by the audio device, allows the TV to send lip
sync correction data, and it lets the audio device send regular “heartbeat” signals to the
television, letting the television know that its built-in speaker should be muted.

Enligt den texten från ett whitepaper från Lattice Semiconductor låter det ju inte som att TV:n på något sätt rapporterar format den stödjer till ljudsystemet. Därmed borde det ju egentligen inte kräva att ens TV har stöd för formatet. Jag skulle egentligen behöva läsa igenom relevanta delar ur den fulla tekniska specifikationen, men det känns återigen mer som att det är upp till TV-tillverkaren att stödja passthrough av ljudformat som den inte själv kan hantera. Sedan kan ju som sagt licenser sätta käppar i hjulet, vilket enligt en diskussion på Roku-forumet mycket väl kan vara fallet.

https://www.latticesemi.com/-/media/LatticeSemi/Documents/Whi...

https://community.roku.com/t5/Playback-Issues-Audio-Video-Pow...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

XH95 är jämförbart med Q90T

Q80T är jämförbart med XH90

Både Q80T och XH90 har mindre ljusstyrka, FALD och förlorat vidvinkel filtret mot sina storebröder inom respektive märke.

Så XH95 = Q90T vilket är bättre än Q80T.

Har xh95

4k/120Hz VRR ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av werter123456789:

Har xh95

4k/120Hz VRR ?

Nej.

Kolla denna guiden:

https://www.sweclockers.com/artikel/30583-tv-guiden-for-2020-...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

Är det någon som har både Samsung-tv och Samsung soundbar? Jag köpte själv en soundbar för några månader sedan men inte Samsung, vilket innebär att jag inte kommer kunna kombinera soundbar med tv:n som jag får hem idag.

Hur stor impact skulle ni säga att denna kombination har? Bör jag svära över att jag köpte JBL 9.1 eller kan man sova lugnt? Är ju en 85"-tv så teoretiskt skulle den ju kunna skapa ett mer dynamiskt ljud ihop med centerhögtalaren, men det kanske är av marginell betydelse då ljudet från TV:n ofta är rätt kasst oavsett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Är det någon som har både Samsung-tv och Samsung soundbar? Jag köpte själv en soundbar för några månader sedan men inte Samsung, vilket innebär att jag inte kommer kunna kombinera soundbar med tv:n som jag får hem idag.

Hur stor impact skulle ni säga att denna kombination har? Bör jag svära över att jag köpte JBL 9.1 eller kan man sova lugnt? Är ju en 85"-tv så teoretiskt skulle den ju kunna skapa ett mer dynamiskt ljud ihop med centerhögtalaren, men det kanske är av marginell betydelse då ljudet från TV:n ofta är rätt kasst oavsett?

Jag kör samsung tv och jbl soundbar, funkar utmärkt

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

3;dje gången gillt som man säger, jag köpte ju först Samsung QLED Q80T 75" blev inte nöjd med bild samt avsaknad av DV. Köpte LG CX 65",familjen tyckte den blev för liten.

Så nu blev det Sony XH95 75", och nu efter två dagars pillande är jag väldigt nöjd.. Denna blir en keeper.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zoux:

3;dje gången gillt som man säger, jag köpte ju först Samsung QLED Q80T 75" blev inte nöjd med bild samt avsaknad av DV. Köpte LG CX 65",familjen tyckte den blev för liten.

Så nu blev det Sony XH95 75", och nu efter två dagars pillande är jag väldigt nöjd.. Denna blir en keeper.

Jag skulle peka med hela handen att XH95 åtgärdar den som är svagheterna hos Q80T och ger storleken som kostar lite för mycket med en 77-tums OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag skulle peka med hela handen att XH95 åtgärdar den som är svagheterna hos Q80T och ger storleken som kostar lite för mycket med en 77-tums OLED.

Yes!

Nu är det bara att leva med valet att man får avstå VRR och 4K/120hz från den nyligen införskaffade XBSX lådan... Men jag är nöjd med 60hz, det räcker åt mig. Prioriterar DV istället, och precis som du påpekade, smidigheten när TV:n växlar mellan bildlägena är grymt skönt... Upplever dock att det funkar smärtfriast om jag använder mig av de inbyggda apparna och avstår från att köra AT4K. AT4K envisas med att skicka ut en DV signal hela tiden, även på material som inte är DV, som t.ex TV4 streaming via CMORE, eller YouTube appen.

Men det går OK att köra via inbyggda apparna... bara jag kan hitta ett sätt att scrolla i tablån och se repriser på program som redan gått på TV4... Det går i AT4K:s gränssnitt, nån som vet om det är möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoux:

Yes!

Nu är det bara att leva med valet att man får avstå VRR och 4K/120hz från den nyligen införskaffade XBSX lådan... Men jag är nöjd med 60hz, det räcker åt mig. Prioriterar DV istället, och precis som du påpekade, smidigheten när TV:n växlar mellan bildlägena är grymt skönt... Upplever dock att det funkar smärtfriast om jag använder mig av de inbyggda apparna och avstår från att köra AT4K. AT4K envisas med att skicka ut en DV signal hela tiden, även på material som inte är DV, som t.ex TV4 streaming via CMORE, eller YouTube appen.

Men det går OK att köra via inbyggda apparna... bara jag kan hitta ett sätt att scrolla i tablån och se repriser på program som redan gått på TV4... Det går i AT4K:s gränssnitt, nån som vet om det är möjligt?

Vad är AT4K?

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Vad är AT4K?

Apple TV 4K

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4,5 Ghz | Asus Sabertooth Z77 | Gigabyte GTX 780 3GB SLI | Corsair Dominator Platinum 1866Mhz 16GB CL9 | SSD 128GB Samsung 840 | 4 TB Western Digital | Corsair AX860i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoux:

Yes!

Nu är det bara att leva med valet att man får avstå VRR och 4K/120hz från den nyligen införskaffade XBSX lådan... Men jag är nöjd med 60hz, det räcker åt mig. Prioriterar DV istället, och precis som du påpekade, smidigheten när TV:n växlar mellan bildlägena är grymt skönt... Upplever dock att det funkar smärtfriast om jag använder mig av de inbyggda apparna och avstår från att köra AT4K. AT4K envisas med att skicka ut en DV signal hela tiden, även på material som inte är DV, som t.ex TV4 streaming via CMORE, eller YouTube appen.

Men det går OK att köra via inbyggda apparna... bara jag kan hitta ett sätt att scrolla i tablån och se repriser på program som redan gått på TV4... Det går i AT4K:s gränssnitt, nån som vet om det är möjligt?

Obs, du ska ställa in 4k 50Hz i Apple TVn. Den ställer sedan automatiskt in Dolby Vision/HDR-läget när någon film eller annat program körs som stödjer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Obs, du ska ställa in 4k 50Hz i Apple TVn. Den ställer sedan automatiskt in Dolby Vision/HDR-läget när någon film eller annat program körs som stödjer det.

Aha, Tack det ska jag prova. Men varför inte 4K 60hz?

Permalänk
Bildexpert 📺

AppleTV stället man med fördel in på att byta frekvens baserat på innehåll. Så att SVT-Appen kan kör 50 Hz och Netflix kan köra 24 Hz, Youtube 60 Hz och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

AppleTV stället man med fördel in på att byta frekvens baserat på innehåll. Så att SVT-Appen kan kör 50 Hz och Netflix kan köra 24 Hz, Youtube 60 Hz och så vidare.

Löser inte det sig automagiskt om man aktiverar "Matcha bildfrekvens"?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zoux:

Löser inte det sig automagiskt om man aktiverar "Matcha bildfrekvens"?

Precis det jag beskriver

Permalänk
Medlem

Nån annan som är besviken på reflexfiltret på Q90/Q95t? Att ha direkta ljuskällor såsom levande ljus och glödlampor i rummet är bara att glömma då dom fångas upp och smetas ut över hela skärmen. Till och med saker som inte ens är i direkt reflektion och ligger långt bort från tv:n fångas upp 😭

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Nån annan som är besviken på reflexfiltret på Q90/Q95t? Att ha direkta ljuskällor såsom levande ljus och glödlampor i rummet är bara att glömma då dom fångas upp och smetas ut över hela skärmen. Till och med saker som inte ens är i direkt reflektion och ligger långt bort från tv:n fångas upp 😭

Surt! Det ska ju vara ett signum för de dyrare LCD TVna.

Ännu en anledning man är glad man ändå körde OLED.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X