Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Det blev en disk från Inets julkalender. Det är väl BF-nivå på det priset om man är ute efter en bra 2.5" disk? Min andra M.2 sparar jag till en PCIe 4.0. Frågan är nu om jag ska boota från samt ha OS på den nya disken eller fortsätta boota från min 660p.

https://www.inet.se/produkt/4302307/samsung-860-evo-2tb-julka...

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Samsung 870 QVO MZ-77Q2T0BW 2TB kostar enligt prisjakt ca 300kr extra (ej i lager dock), är det värt att vänta på den nyare 870 tror ni ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdAm25:

Samsung 870 QVO MZ-77Q2T0BW 2TB kostar enligt prisjakt ca 300kr extra (ej i lager dock), är det värt att vänta på den nyare 870 tror ni ?

Prestandamässigt ser 860 EVO att ligga klart före QVO-varianterna och skall väl även ha längre livslängd, samt kommer med 5 års istället för 3 års garanti.

https://thepcenthusiast.com/samsung-870-qvo-vs-860-qvo-and-ev...

TLC vs QLC.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som beställde från ProShop och fått sin order levererad? Beställde 2/12 och den står fortfarande med status "Under behandling". Verkar som att de blivit överväldigade av alla som beställt grejor...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Någon som beställde från ProShop och fått sin order levererad? Beställde 2/12 och den står fortfarande med status "Under behandling". Verkar som att de blivit överväldigade av alla som beställt grejor...

Jag beställde 27/11. Dom skickade 5/12, ska vara framme imorgon 8/12.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AdAm25:

Samsung 870 QVO MZ-77Q2T0BW 2TB kostar enligt prisjakt ca 300kr extra (ej i lager dock), är det värt att vänta på den nyare 870 tror ni ?

Nej, KÖP INTE
https://www.techpowerup.com/review/samsung-870-qvo-1-tb/

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av noxela:

Jag beställde 27/11. Dom skickade 5/12, ska vara framme imorgon 8/12.

De tar alltså en vecka på sig att överhuvudtaget skicka varan. Jisses...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

De tar alltså en vecka på sig att överhuvudtaget skicka varan. Jisses...

Kan bero på Black Friday. Beställde från Webhallen samma dag. Det kom idag 7/12. Så det verkar vara fler butiker som har långa leveranstider just nu.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Produkt: Legion T5 - Black
Länk: https://www.lenovo.com/se/sv/desktops-and-all-in-ones/legion-...
Pris: 9 349,15 kr
Kategori: Datorer

Ryzen 3600, RTX 2070, 512gb NVMe, 16GB ram för 9,3k med rabattkod är svårslaget.

Edit: korrekt länk

Vad tror ni om denna? Tar lite emot att beställa färdigbyggda datorer...
Någon som slagit till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifr:

Vad tror ni om denna? Tar lite emot att beställa färdigbyggda datorer...
Någon som slagit till?

Svårt att få tag i komponenterna lösa just nu. Hade jag varit i behov av en midrange-dator med max budget 10k så hade denna varit ett givet köp för mig.

Edit: övre-midrange*

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av noxela:

Kan bero på Black Friday. Beställde från Webhallen samma dag. Det kom idag 7/12. Så det verkar vara fler butiker som har långa leveranstider just nu.

Ja, det gör det. Samt Corona som bidragit till ökad e-handel misstänker jag.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxela:

Kan bero på Black Friday. Beställde från Webhallen samma dag. Det kom idag 7/12. Så det verkar vara fler butiker som har långa leveranstider just nu.

Så är det utan tvekan, har skrivit det i några andra trådar. Men elgiganten skulle ta nästan 2 veckor på sig att skicka mitt paket, nu har dom skickat det idag istället för på fredag som första svaret var.
#tålamod

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifr:

Vad tror ni om denna? Tar lite emot att beställa färdigbyggda datorer...
Någon som slagit till?

2070 nu när 3000-serien redan är igång?!?! 2000-serien har inte alls varit prisvärt.

Jag skulle inte gått på det iaf. Hellre bygga egen eller om man behöver lägga till lite extra i budget för 3000-serien.

Det där är utgående modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

2070 nu när 3000-serien redan är igång?!?! 2000-serien har inte alls varit prisvärt.

Jag skulle inte gått på det iaf. Hellre bygga egen eller om man behöver lägga till lite extra i budget för 3000-serien.

Det där är utgående modell.

Det är en GPU som fortfarande är relevant i nyare titlar. Inget fel med den för det paketpriset. Förra generationens GPU kan fortfarande vara prisvärd, det är ju pris/prestanda som påverkar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

+ PostNords importavgift då det tydligt står att den skickas från Hong Kong.

Nej, ingen importavgift alls. Har handlat massor från Amazon.de förut. så har erfarenhet.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Networker:

Nej, ingen importavgift alls. Har handlat massor från Amazon.de förut. så har erfarenhet.

Och 100% av de varor som jag fått skickade till mig direkt från Kina, oavsett om det sålts via Amazon.de har blivit belagda med Postnords avgifter.

De ska gå att claima tillbaka från säljaren med hjälp av Amazon, men ändå.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Det är ett konstigt upplägg att säljaren får pynta för det. Jag köpte något för en mindre än en hundring på Amazon.de och åkte på avgiften från Postnord.
Säljaren refunderade ordern bara, utan större krångel. Men kändes elakt då de garanterat gick back där.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Bra dropp i pris för HP Z27, men jag blev tvungen att söka lite på varför den var så dyr till att börja med. Anledningen verkar stavas design och USB-C, i övrigt är den verkligen inget upphetsande. 10-bitspanel förvisso, men max 350 nits och 99% av sRGB eller 100% av Rec. 709.

Ingenting jag hade köpt ens för 2 600 spänn med så dassig färgåtergivning, om inte kravspecen är just USB-C och en skärm för kontorsbruk.

Verkar som det var fel pris ändå. Var intresserad av en 4k-skärm förhemmakontoret men den blev avbokad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Och 100% av de varor som jag fått skickade till mig direkt från Kina, oavsett om det sålts via Amazon.de har blivit belagda med Postnords avgifter.

De ska gå att claima tillbaka från säljaren med hjälp av Amazon, men ändå.

Blir intressant att se. (Dock HK, inte Kina.)
Har beställt multum från Amazon.de, aldrig varit några svenska avgifter, inte ens på alkohol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det är ett konstigt upplägg att säljaren får pynta för det. Jag köpte något för en mindre än en hundring på Amazon.de och åkte på avgiften från Postnord. Säljaren refunderade ordern bara, utan större krångel. Men kändes elakt då de garanterat gick back där.

Lag på det. Konsumenten ska informeras om slutpriset innan man ingår ett avtal.

Permalänk
Medlem

RTX 2060 säljer fortfarande som smör kan jag säga som hade en annons uppe och även kollat på Tradera samt sett hur de försvunnit snabbt vid prissänkningar hos butiker. Varken den eller givetvis 2070 är "försent" att köpa nu. Det är en jättebra deal! Anledningen är helt enkelt för att Nvidia och AMD inte släppt kort i denna prisklassen.

Permalänk
Medlem

Eftersom Deltaco GAM-075 diskuterats och tipsats om flera gånger, inklusive jag själv, så tänker jag att det inte är mer än rätt att jag säger hur det nu gått. Nu har även jag drabbats av ghosting och det är W-knappen som krånglar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Jag hade exakt samma problem med Webhallen för knappt ett år sedan. Jag köpte lite grejor i mellandagarna, inför årsskiftet, för att få med dem i bokföringen innan årsskiftet. De skickar bekräftelse, drar pengar osv 27-28/12 men på kvittot står det sedan 5/1 och de vägrar att ändra och skyller på att ordern inte bekräftas förrän den har plockats eller något sådant, och det är det datumet som står på kvittot.

haha, ja tänk vad det kan vara. Man kan ju tycka att om orden inte bekräftats så skall dom inte heller dra pengar. Nåja, man får väl bara inse att den lilla mannen har lite att sätta emot mot de Norska storföretagen oavsett varumärket på hemsidan

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

Hur många är det som fått/inte fått sina lurar från Bonniers?
Jag beställde STYLEBY den 23e november och har ännu inte sett några lurar.

Permalänk
Medlem

@Fextreme_fa Samma här - beställde den 20 nov och i skrivande stund, inga lurar i sikte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Hur många är det som fått/inte fått sina lurar från Bonniers?
Jag beställde STYLEBY den 23e november och har ännu inte sett några lurar.

De jag beställde den 11 nov kom den 23. De jag beställde 23 nov har inte kommit än.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Hur många är det som fått/inte fått sina lurar från Bonniers?
Jag beställde STYLEBY den 23e november och har ännu inte sett några lurar.

Samma här, beställt 20e nov

Permalänk

Såg att någon hade tipsat om följande dator:

https://www.lenovo.com/se/sv/desktops-and-all-in-ones/legion-...

Hur kollar jag upp om det är möjligt att ansluta fler hårddiskar?
För 500 GB lär inte räcka långt för datorn kommer användas för att spela spel.
Har sökt på moderkortet B550 MATX och PCI platser, men osäker om jag har hittat rätt moderkort.

https://www.komplett.se/product/1159993/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Hur många är det som fått/inte fått sina lurar från Bonniers?
Jag beställde STYLEBY den 23e november och har ännu inte sett några lurar.

Ingenting här heller än. Skickat 27e enligt Postnord.

Edit: förtydligande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allavetinget:

Såg att någon hade tipsat om följande dator:

https://www.lenovo.com/se/sv/desktops-and-all-in-ones/legion-...

Hur kollar jag upp om det är möjligt att ansluta fler hårddiskar?
För 500 GB lär inte räcka långt för datorn kommer användas för att spela spel.
Har sökt på moderkortet B550 MATX och PCI platser, men osäker om jag har hittat rätt moderkort.

https://www.komplett.se/product/1159993/datorutrustning/dator...

Du borde ha åtminstone ett par sata-kontakter lediga eftersom vissa modeller av datorn ser ut att ha extra hårddiskar som tillval, och antagligen så är det samma moderkort över hela serien. Ett B550 mATX moderkort utan Sata kontakter är också ovanligt.
Eventuellt så kan du ha tur att ha en andra nvme-slot också.