Permalänk
Medlem

Någon som kör med datorskärm här? jag vill köpa en 27-28 skärm, vad rekommenderas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aligiggs:

Någon som kör med datorskärm här? jag vill köpa en 27-28 skärm, vad rekommenderas?

Tänk på att PS5 inte har stöd för 1440p, endast 1080p och 4k.
Men kanske kommer..
"in an interview with Japanese website AV Watch, Sony reps Masayasu Ito and Hideaki Nishino said the addition of 1440p support was under consideration and could happen given sufficient demand."

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Tänk på att PS5 inte har stöd för 1440p, endast 1080p och 4k.
Men kanske kommer..
"in an interview with Japanese website AV Watch, Sony reps Masayasu Ito and Hideaki Nishino said the addition of 1440p support was under consideration and could happen given sufficient demand."

Om han inte köper en av de 1440p skärmar som stöjder 4k som sedan skalas ner till 1440p: (Förklaring och skärmar som stödjs nedan)

https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/jppwin/a_quick_exp...

Permalänk
Medlem

Jag har ett ljud i min som verkar komma från fläkten. Ett mer högfrekvent fläktljud, ungefär som en pump kan låta på en cpu kylare. Jag hör att det kommer från fläkten också. Undrar om det går o göra något åt. Hör det inte om jag spelar dock men störande ändå.

Edit: Det här högfrekventa ljudet, fast min låter inte lika högt: https://youtu.be/ukwBd5geJb8

Här har vi en till: https://youtu.be/iGMaSlykpis

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag har ett ljud i min som verkar komma från fläkten. Ett mer högfrekvent fläktljud, ungefär som en pump kan låta på en cpu kylare. Jag hör att det kommer från fläkten också. Undrar om det går o göra något åt. Hör det inte om jag spelar dock men störande ändå.

Edit: Det här högfrekventa ljudet, fast min låter inte lika högt: https://youtu.be/ukwBd5geJb8

Här har vi en till: https://youtu.be/iGMaSlykpis

Sett några trådar på reddit om det där ljudet. De flesta som har det verkar ha den sämre fläktvarianten i sin. Då många har öppnat upp och kopplat ur fläkten och då har ljudet försvunnit. Så verkar vara just fläkten.

Permalänk

När jag försöker slå på HDR på min PS5 säger den att min TV inte stödjer HDR. Har en Sony Bravia KD-75XG9505 så borde stödja det. Vad gör jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

När jag försöker slå på HDR på min PS5 säger den att min TV inte stödjer HDR. Har en Sony Bravia KD-75XG9505 så borde stödja det. Vad gör jag fel?

Du behöver aktivera "Enhanced Mode":

https://www.sony.se/electronics/support/articles/00167580

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk

Vilken brist det är på PS5-spel. Alltså, spel endast gjorda för Ps5. Nästan allt ges fortfarande ut på Ps4. Hade jag haft en Ps4 pro hade jag verkligen inte brytt mig om att skaffa en Ps5 nu. Jag hade en gammal vanlig Ps4 så det var dags att uppdatera.

Folk som inte fått tag på en konsol behöver kanske inte vara så oroliga, än finns det inte mycket.

Permalänk
Medlem

Jag har både Valhalla och Ghost of Tsushima att spela så rätt många timmar där för mig.. och båda har ps5 patch släppt.. Har massvis med backlog att göra med spel också som jag inte hunnit med ännu från ps4. Detta är tänkt att sysselsätta mig medans jag väntar på Control och Cyberpunk ps5 patch även om det kan dröja rätt länga vad det verkar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasroos:

Vilken brist det är på PS5-spel. Alltså, spel endast gjorda för Ps5. Nästan allt ges fortfarande ut på Ps4. Hade jag haft en Ps4 pro hade jag verkligen inte brytt mig om att skaffa en Ps5 nu. Jag hade en gammal vanlig Ps4 så det var dags att uppdatera.

Folk som inte fått tag på en konsol behöver kanske inte vara så oroliga, än finns det inte mycket.

Ja så är det ju varje ny generation. Så är inget nytt. Tror nog alla som köper en ps5 nu är väl medvetna om det Och är man inte medveten om det, alltså köper en ps5 och SEN kollar utbudet och blir besviken...ja vad ska man säga

Men är man nöjd med vad PS4 pro presterar och inte vill ha/behöver ny hårdvara än så kan det va bra att vänta. Så slipper man mycket av de problemen som oftast är i början

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasroos:

Vilken brist det är på PS5-spel. Alltså, spel endast gjorda för Ps5. Nästan allt ges fortfarande ut på Ps4. Hade jag haft en Ps4 pro hade jag verkligen inte brytt mig om att skaffa en Ps5 nu. Jag hade en gammal vanlig Ps4 så det var dags att uppdatera.

Folk som inte fått tag på en konsol behöver kanske inte vara så oroliga, än finns det inte mycket.

Det är ju mer än bara det med nya spel, ja inte många men andra funktioner som är fina att använda som 3d ljud, ny handkontroll som är grym. Samt bättre flyt och upp till 120hz. Mycket snabbare laddningstider samt när man startar upp spelen och nytt gränssnitt i menyerna. Men köp inte om man inte vill det är ju faktiskt frivilligt. Hade en pro innan men ångrar knappas att jag köpte denna nu.

Permalänk
Skrivet av niklasroos:

Vilken brist det är på PS5-spel. Alltså, spel endast gjorda för Ps5. Nästan allt ges fortfarande ut på Ps4. Hade jag haft en Ps4 pro hade jag verkligen inte brytt mig om att skaffa en Ps5 nu. Jag hade en gammal vanlig Ps4 så det var dags att uppdatera.

Folk som inte fått tag på en konsol behöver kanske inte vara så oroliga, än finns det inte mycket.

Hade det inte varit för Demon's Souls, så hade jag inte varit så jävligt stressad av att skaffa mig en PS5:a vid release. Älskar det spelet! Fick nästan importera den originala ur Japan innan den lanserades i EU, man kan säga att online mekaniken göra hela grejen värt att kika på. Stark rekommenderat för er som inte har köpt den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Tänk på att PS5 inte har stöd för 1440p, endast 1080p och 4k.
Men kanske kommer..
"in an interview with Japanese website AV Watch, Sony reps Masayasu Ito and Hideaki Nishino said the addition of 1440p support was under consideration and could happen given sufficient demand."

Skrivet av Entash:

Om han inte köper en av de 1440p skärmar som stöjder 4k som sedan skalas ner till 1440p: (Förklaring och skärmar som stödjs nedan)

https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/jppwin/a_quick_exp...

Tyckte först inte att det var så värst konstigt, men med tanke på att 3d-ljudet kräver hörlurar så är det lite konstigt att dem inte har med stöd för FOV och 1440P.

Skrivet av niklasroos:

Vilken brist det är på PS5-spel. Alltså, spel endast gjorda för Ps5. Nästan allt ges fortfarande ut på Ps4. Hade jag haft en Ps4 pro hade jag verkligen inte brytt mig om att skaffa en Ps5 nu. Jag hade en gammal vanlig Ps4 så det var dags att uppdatera.

Folk som inte fått tag på en konsol behöver kanske inte vara så oroliga, än finns det inte mycket.

Skrivet av Gurra101:

Det är ju mer än bara det med nya spel, ja inte många men andra funktioner som är fina att använda som 3d ljud, ny handkontroll som är grym. Samt bättre flyt och upp till 120hz. Mycket snabbare laddningstider samt när man startar upp spelen och nytt gränssnitt i menyerna. Men köp inte om man inte vill det är ju faktiskt frivilligt. Hade en pro innan men ångrar knappas att jag köpte denna nu.

Jag hade PS4 Pro innan och är helt nöjd med min PS5:a.
Kontrollen är ett stort steg upp samtidigt som spelen och allt annat flyter på mycket bättre.
Sen så tror jag att det kommer ta ganska lång tid innan konsolen sjunker i pris och frågan är ju också om det inte kommer ta ganska lång tid innan hårdvaran får kvalitets förbättringar.

Sen så är det väl garanti i 3år, så det borde vara rätt lugnt ifall problem dyker upp under tiden.

Men har manen stram budget och inte är någon större fan av de exklusiva spelen(eller inte känner något behov att ha dem innan de går ner i pris) så kanske man kan vänta tills ekonomin ordnar till sig eller när det släpps något spel som man känner att man måste ha.
Själv så är jag inget fan av laddningstider heller så det var också en stor anledning till att jag ville byta så fort från möjligt(hade PS4 Pro med SSD innan).

Men ingen panik, dock så är det en väldigt trevlig uppgradering(även för de som inte har 4K TV).

Permalänk
Medlem

Fick hem min PS5 under gårdagen Köpte under BF en SSD (NVMe M.2) att lagra PS4-spel på. Det har varit en del problem med några olika kombinationer av kabinett/adaptrar och dess olika chipset (finns några få olika som används). Men tog en chansning utan att veta allt för mycket om dem.

Kan nu efter lite testande rapportera att WD Blue SN550 NVMe M.2 + ICY BOX IB-1817M-C31 (A2 rev på chipset) fungerar som det ska hittills, även efter rest mode. Snabb laddning och överföring. Blir lite varm men inget överdrivet. Köpte en disk på 1TB som säkert lär fyllas.

Förhoppningsvis fixar Sony till buggarna kring detta så att man inte ska behöva oroa sig över om filsystemet plötsligt blir skadat efter omstart som det blir med ganska många kabinett.

Mer läsning:
https://www.resetera.com/threads/best-external-storage-for-ps...
https://forums.anandtech.com/threads/stable-nvme-usb-adapter....
Bonuslänk:
https://www.resetera.com/threads/ps5-backwards-compatibility-...

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZD:

Fick hem min PS5 under gårdagen Köpte under BF en SSD (NVMe M.2) att lagra PS4-spel på. Det har varit en del problem med några olika kombinationer av kabinett/adaptrar och dess olika chipset (finns några få olika som används). Men tog en chansning utan att veta allt för mycket om dem.

Kan nu efter lite testande rapportera att WD Blue SN550 NVMe M.2 + ICY BOX IB-1817M-C31 (A2 rev på chipset) fungerar som det ska hittills, även efter rest mode. Snabb laddning och överföring. Blir lite varm men inget överdrivet. Köpte en disk på 1TB som säkert lär fyllas.

Förhoppningsvis fixar Sony till buggarna kring detta så att man inte ska behöva oroa sig över om filsystemet plötsligt blir skadat efter omstart som det blir med ganska många kabinett.

Mer läsning:
https://www.resetera.com/threads/best-external-storage-for-ps...
https://forums.anandtech.com/threads/stable-nvme-usb-adapter....
Bonuslänk:
https://www.resetera.com/threads/ps5-backwards-compatibility-...

Lite overkill med NVMe, då laddningstider i spel ligger på samma nivå som en långsam SSD(går inte snabbare med lagringsenheter som är snabbare än 550MB/s).
Dock så går det väl snabbare när man ska förflytta data emellan den interna och externa lagringen, vilket är trevligt IOFS.
Förhoppningsvis så kanske spel patchas för lite högre hastigheter i framtiden, då kan man ju få användning för upp till 1250MB/S i alla fall(högsta hastigheten utan flaskhalsar för USB-gränsnittet, USB 3.2 Gen2).

Själv så har jag en 1TB SDD i min PS4 Pro som jag kanske kommer sätta i någon form av adapter, men känner ingen brådska än.

Permalänk
Medlem

Någon som kan tipsa om en liten och smidig extern hdd på minst 1TB? Så man kan ladda ner ps4 spelen till den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe:

Ok, det var inte på, men även efter detta vägrar PS5:an gå med på att TV:n har HDR. Kan det ha med förstärkaren att göra, passerar ju genom den?

Snabb googling visar att så är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Ok, det var inte på, men även efter detta vägrar PS5:an gå med på att TV:n har HDR. Kan det ha med förstärkaren att göra, passerar ju genom den?

Snabb googling visar att så är fallet.

Har samma problem, var inga problem med ps4pro men ps5 vill inte veta av hdr genom förstärkaren.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Lite overkill med NVMe, då laddningstider i spel ligger på samma nivå som en långsam SSD(går inte snabbare med lagringsenheter som är snabbare än 550MB/s).

Ja precis, spelen laddas inte snabbare än de gjorde på en PS4 Pro, ungefär 0.5 Gb/s. Så en vanlig SATA SSD är gott nog. Disk och kabinett var dock nedsatt i pris så det blev ändå ungefär det samma, och då kan jag ev få användning för den snabbare hastigheten senare eller använda den i en dator t ex. Det bästa är att hitta en vanlig extern SSD till ett bra pris. Det är många som kört på Samsung T5/T7 exempelvis, men de kostar lite mer.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Har samma problem, var inga problem med ps4pro men ps5 vill inte veta av hdr genom förstärkaren.

Går ju att köra ps5 direkt till tvn och sen få ut ljudet genom arc alternativt optisk. Jag kör med optisk så får iallafall dolby och dts vilket duger då jag inte använder ps5 för film.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Ok, det var inte på, men även efter detta vägrar PS5:an gå med på att TV:n har HDR. Kan det ha med förstärkaren att göra, passerar ju genom den?

Snabb googling visar att så är fallet.

Skrivet av MinpinStudios:

Har samma problem, var inga problem med ps4pro men ps5 vill inte veta av hdr genom förstärkaren.

Vilken reciver har ni?
Ni behöver ju aktivera förbättrat läge i den med mäst troligt.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Vilken reciver har ni?
Ni behöver ju aktivera förbättrat läge i den med mäst troligt.

Har en Sony STR-DN1050. Den verkar inte stödja HDR. Detta från Sonys supportsida.

https://www.sony.com/electronics/support/articles/00171719

Så verkar vara dags för en ny förstärkare tyvärr. Skulle köpt en STR-DN1080 under Black Friday när den var på rea.

Permalänk

Helvete vad tyst min är. Spelat en timme och hör i princip ingenting. Kan fläkten vara trasig? Känner dock att det blåses ut luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberpunk2077:

Helvete vad tyst min är. Spelat en timme och hör i princip ingenting. Kan fläkten vara trasig? Känner dock att det blåses ut luft.

Hur länge tror du din PS5 hade varit igång om fläkten var paj?

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberpunk2077:

Helvete vad tyst min är. Spelat en timme och hör i princip ingenting. Kan fläkten vara trasig? Känner dock att det blåses ut luft.

Samma här, i princip helt ljudlös

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk

Fått hem ps5an nu men jag har stött på ett problem. Kopplar jag in den i recievern så blir bilden svart i några sekunder, ljudet är fortfarande på, och sen så händer detta med jämna mellanrum. Har kopplat in den direkt i TVn nu och då händer detta inte. Någon som har förslag på vad det kan bero på?
Kan tillägga att detta problem inte uppstår med min series X.

Permalänk
Skrivet av ktd:

Har du testat med annan HDMI-kabel? Den du hade innan kanske inte orkar med bandbredden?

Använder den som följde med konsolen.

Permalänk
Medlem

Tänkte mer på den som går till Tv från AVR. Men såg efter jag skrivit att det funkar med XSX och då ska det inte vara kabeln.

Har du testat att köra PS5an i samma port som din XSX sitter i och se om det blir samma sak?

Permalänk
Skrivet av ktd:

Tänkte mer på den som går till Tv från AVR. Men såg efter jag skrivit att det funkar med XSX och då ska det inte vara kabeln.

Har du testat att köra PS5an i samma port som din XSX sitter i och se om det blir samma sak?

Ska prova det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberpunk2077:

Helvete vad tyst min är. Spelat en timme och hör i princip ingenting. Kan fläkten vara trasig? Känner dock att det blåses ut luft.

Låter inte cd-läsaren heller om du kör spel via den?