AMD Radeon RX 6900 XT

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av JonasT:

Jag frågade AMD imorse hur det låg till med deras grafikkortsförsäljning via AMD.com och det officiella svaret var att de endast skeppar till utvalda länder i Europa, där Sverige inte är en del av dem.

Ah där ser man, känns sällsynt korkat av dem att ha en /se-del av shoppen och Sweden som valbart under country (har iaf för mig att det var en begränsad lista) om det nu är så.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd

Dyr, dålig tillgång och medioker RT prestanda.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag frågade AMD imorse hur det låg till med deras grafikkortsförsäljning via AMD.com och det officiella svaret var att de endast skeppar till utvalda länder i Europa, där Sverige inte är en del av dem.

Så hur svårt kan det då vara att 1, inte lägga upp produkterna på https://www.amd.com/en/direct-buy/se (SE...) och 2, se till att när du väljer land under SHIPPING så finns inte Sverige med där.

Inte nog med att dom papperslanserar, dom låter en praktikant sköta deras webshop...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Tarasus:

Så hur svårt kan det då vara att 1, inte lägga upp produkterna på https://www.amd.com/en/direct-buy/se (SE...) och 2, se till att när du väljer land under SHIPPING så finns inte Sverige med där.

Inte nog med att dom papperslanserar, dom låter en praktikant sköta deras webshop...

Ja och svaret kommer när man gjort alla stegen också, inte när man lagt in address.. ^^

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Efter alla dessa grafikkortstester blir jag bara ännu mer övertygad om att 3080 är det bästa kortet för mig. Ska köpa så fort jag kan och det finns i lager...

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Efter alla dessa grafikkortstester blir jag bara ännu mer övertygad om att 3080 är det bästa kortet för mig. Ska köpa så fort jag kan och det finns i lager...

Ja det är tydligt att AMD inte vill ha svenskar som kunder.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Efter alla dessa grafikkortstester blir jag bara ännu mer övertygad om att 3080 är det bästa kortet för mig. Ska köpa så fort jag kan och det finns i lager...

Var själv lite i valet och kvalet med 6800XT. AMD tappade bollen där totalt då korten kommer dröja innan de går att få tag på så då blev det ett 3080 som faktiskt går att få tag på.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tack, lite roligare titlar där

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig att AMD skulle komma ikapp Nvidia i energieffektivitet igen, i topp segmentet dessutom, otroligt. Dock känns kortet inte värt pengarna över en 6800 xt.

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

Känns skönt att Nvidia gjorde detta bättre än AMD ändå. Trots allt tjöt och fake-news hur himla mycket bättre AMD:s kort skulle vara över 3080/90.. 👌 Så återigen rätt val att köra på ett 3080 gjorde man. 😎. ( Även fast de inte ens lutade åt ett AMD kort. )

Permalänk
Medlem

Starkt, dock inte ett Hawaii i repris som jag trodde. men skönt att man inte väntade på det här

Permalänk
Medlem

Härligt med lite konkurrens. Men verkar ju som kortet är sämre än 3080 i princip på alla användbara sätt. Eller finns det något scenario där någon köper ett kort för 15k och kör 1080p? Spenderar man dom pengarna så är det väl för att maxa allt, eller är det bara jag som har missat något?

6800 verkar väl dock vara ett helt ok kort. Men 6900 verkar ju helt onödig, eller finns det någon användare som har nytta av dom starka sidorna av det kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag frågade AMD imorse hur det låg till med deras grafikkortsförsäljning via AMD.com och det officiella svaret var att de endast skeppar till utvalda länder i Europa, där Sverige inte är en del av dem.

Alltså fy tusan vad trött man blir....
På AMD, inte er obviously..får även passa på och berömma er för era utmärka recensioner 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Såhär ser jag på saken:
Amd med 6900XT/6800 (Navi) känns precis som början av Zen historian. Visst kom det lite hickups men med facit i handen (Zen3) så är jag övertygad att det dröjer inte länge innan AMD tar klivet över Nvidia. Vi behöver ge AMD lite andningsrum när det gäller graffebiten
Prismässigt, Holy shit,... Känner mig att jag behöver ge mig klapp på axeln och nöja sig med min 2070 super.

Permalänk
Viking
Skrivet av Nemesis(SM):

Såhär ser jag på saken:
Amd med 6900XT/6800 (Navi) känns precis som början av Zen historian. Visst kom det lite hickups men med facit i handen (Zen3) så är jag övertygad att det dröjer inte länge innan AMD tar klivet över Nvidia. Vi behöver ge AMD lite andningsrum när det gäller graffebiten
Prismässigt, Holy shit,... Känner mig att jag behöver ge mig klapp på axeln och nöja sig med min 2070 super.

Ja, håller med. Att de gick från 5700 XT -> 6900 XT på ett år är ganska imponerande.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Efter alla dessa grafikkortstester blir jag bara ännu mer övertygad om att 3080 är det bästa kortet för mig. Ska köpa så fort jag kan och det finns i lager...

Det som är synd med 3080 är "bara" 10GB VRAM.
För MFS har man sett att VRAM spelar roll. Vet inte om det finns några andra spel som drabbas redan nu.

Man köper ju inte ett grafikkort bara för idag och några månader framåt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det som är synd med 3080 är "bara" 10GB VRAM.
För MFS har man sett att VRAM spelar roll. Vet inte om det finns några andra spel som drabbas redan nu.

Man köper ju inte ett grafikkort bara för idag och några månader framåt.

Det är exakt därför jag har accepterat faktumet att jag lika gärna kan invänta 3080Ti som, enligt ryktena, släpps nästa månad (https://www.sweclockers.com/nyhet/30776-nvidia-uppges-sjosatt...).

Det är inte som att det kommer komma några 3080 i lager till dess ändå, och med en 55CX OLED behöver man mer än 10 GB.

Aldrig har man velat slösa såhär mycket pengar under såhär lång tid och blivit nekad av företaget man vill slänga sina pengar på.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Hade den kostat som en 3080 så hade det varit mer logiskt sett till DXR prestandan.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Rx 6900xt blev ju lite som ett antiklimax måste jag säga. Rx 6800 duger utmärkt, tror faktiskt det kortet är "sweeispot" om det kostat 5500-6000 kr. Nu gav jag mer men det är verkligen riktigt bra. Svalt, tyst och duger till + 60 fps i ultraupplösning i 1440p i alla spel just nu. Riktigt nöjd!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Kan någon kunnig förklara varför det skiljer sig så mycket mellan olika testares resultat i samma speltitlar? Har (förutom sweclockers) kollat hardware unboxed:s och Gamers Nexus recensioner på youtube, samt läst techpowerup:s recension och de resultat dom får i samma speltitlar skiljer sig väldigt mycket mot för här. Självklart beror det ju på någonting, men det skulle vara intressant att få veta vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drupps:

Kan någon kunnig förklara varför det skiljer sig så mycket mellan olika testares resultat i samma speltitlar? Har (förutom sweclockers) kollat hardware unboxed:s och Gamers Nexus recensioner på youtube, samt läst techpowerup:s recension och de resultat dom får i samma speltitlar skiljer sig väldigt mycket mot för här. Självklart beror det ju på någonting, men det skulle vara intressant att få veta vad.

Troligtvis för att Sweclockers inte testar samma "slingor" i spelen. Kan ju skilja en hel del beroende på vad i spelet man vrider kameran emot. Sweclockers kanske visar mer himmel än gamers nexus och därför borde de få högre medel FPS.
3d mark och liknande borde vara ganska jämnt eftersom det är identiskt varje gång det körs men det kan ju variera lite beroende på processor och ramminne.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte orkat läsa hela artikeln. Men såg en Youtube review på denna kort. Enigt JayzTwoCents är "out of box" kortet begränsat med 250w och inte 300w som AMD har visat i presentationen. Minns mycket väl att BF5 i 4k var 6900XT mycket bättre än 3090. Inget fanboy, men ville påpeka det ifall kortet har testats med 250w här på SC.

Videon: https://youtu.be/-PtTUnj4od4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empeboy:

Nu har jag inte orkat läsa hela artikeln. Men såg en Youtube review på denna kort. Enigt JayTwoCents "out of box" kortet är begränsat med 250w och inte 300w som AMD har visat i presentationen. Minns mycket väl att BF5 i 4k var 6900XT myclet bättre än 3090. (Inget fanboy, men ville påpeka det)

Videon: https://youtu.be/-PtTUnj4od4

Nämnas bör att vid 300W så uppmätte Jay hela 110 grader Celsius vilket sannolikt är varför kortet är strypt.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är det för dumt svar? Höjer du strömmatningen på RX 6900 till det RTX 3090 tar så blir skillnaden i prestanda mindre eller kanske rentav lika i rasterering.

Läs igenom mitt inlägg bättre nästa gång!

AMD lägger all fokus på Ryzen och Epyc. Jag tror inte Radeon Group är särskilt prioriterat hos AMD just i detta nu tyvärr.

Just nu tror jag fokus ligger på att få kisel till den kommersiella marknaden. Hur viktiga vi entusiaster tror att vi är så är vi bara fis i rymden jämfört med den betydligt mer inkomstbringande företagsmarknaden. Vad jag har hört råder det brist på det mesta inom komponenter, från cpuer till paneler.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Troligtvis för att Sweclockers inte testar samma "slingor" i spelen. Kan ju skilja en hel del beroende på vad i spelet man vrider kameran emot. Sweclockers kanske visar mer himmel än gamers nexus och därför borde de få högre medel FPS.
3d mark och liknande borde vara ganska jämnt eftersom det är identiskt varje gång det körs men det kan ju variera lite beroende på processor och ramminne.

Ja det förklarar ju varför snittfps skiljer sig mellan olika recensenters tester. Men det förklarar inte varför korten placerar sig olika i samma titlar hos olika testare. Det kan ju i och för sig som du påpekar bero på vilken processor och ramminne som körs i respektive testbänk, men om en viss processor gör ett visst kort mycket bättre/sämre än en annan processor så är det ju så pass anmärkningsvärt att det borde nämnas i recensionerna, visst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemesis(SM):

Såhär ser jag på saken:
Amd med 6900XT/6800 (Navi) känns precis som början av Zen historian. Visst kom det lite hickups men med facit i handen (Zen3) så är jag övertygad att det dröjer inte länge innan AMD tar klivet över Nvidia. Vi behöver ge AMD lite andningsrum när det gäller graffebiten
Prismässigt, Holy shit,... Känner mig att jag behöver ge mig klapp på axeln och nöja sig med min 2070 super.

Det är en intressant tanke faktiskt. Med facit i hand är det först lite lätt att säga Jaha, dom nådde inte riktigt upp till Nvidia, what a suprise. Dock med tanke på att dom inte hade nånting att ens erbjuda i toppklassen vid förra generationen, till att nu vara med och slåss är riktigt imponerande.
Sen att korten knappt går att få tag på är totalt under isen, om man tyckte Nvidias lansering var en papperslansering så vet jag inte riktigt vad man ska kalla denna? Amd visar ju prov gång på gång tyvärr att deras pr-avdelning verkligen inte vet vad dom sysslar med ibland. Går och ut och lovar att det inte ska bli en papperslansering....ja jo. Här hade dom ett gyllene tillfälle att knipa en mängs kunder, och dom missar öppet mål.
Har ändå sedan framgångssagan med Zen hoppats på att dom skulle ta samma approach på gpu-sidan, dvs starta helt från scratch. Nu är jag inte för insatt för att uttala mig om det här i grund och botten är baserad på en äldre arkitektur eller om det verkligen är helt nytt. Jag menar...kan dom på cpu sidan så varför inte på gpu?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av opA:

Känns skönt att Nvidia gjorde detta bättre än AMD ändå. Trots allt tjöt och fake-news hur himla mycket bättre AMD:s kort skulle vara över 3080/90.. 👌 Så återigen rätt val att köra på ett 3080 gjorde man. 😎. ( Även fast de inte ens lutade åt ett AMD kort. )

Så du säger att du är fanboy och att du tycker du gjorde rätt som valde ditt lag? Your point being?

AMD var lååångt efter, nu är dom inte det bortsett från RT prestanda. Inga läckor jag sett har satt AMD långt framför Nvidia, men i vissa scenarion vilket verkar stämma. Från 5700xt till det här är godkänt i min bok.

Idag får man nog köpa det kort man lyckas få tag i och vara nöjd med det. Så fanboys behöver inte ens argumentera för sitt lag. "Jag har ett bra grafikkort" räcker.

Och hade dessa kort inte kommit från AMD hade ditt 3080 kostat 15k, så du borde vara glad också.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

AMD försökte men... RTX 3090 fortfarande herre på täppan #AMD VS #NVIDIA ^^

finns det folk som seriöst tror att amd kommer göra bättre gpu än nvidia ? seriöst

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Donnerstal:

Ja, håller med. Att de gick från 5700 XT -> 6900 XT på ett år är ganska imponerande.

Fast 5700 var ju ett helt ok kort i sin prisklass också.
Så så enormt är ju inte klivet sett ur det perspektivet. (Menar inte det som något negativt om 6x00 snarare positivt om 5700)

Stora skillnaden är ju egentligen mest att de hängt med upp i de övre prisklasserna den här gången.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Viking
Skrivet av UndaC:

Fast 5700 var ju ett helt ok kort i sin prisklass också.
Så så enormt är ju inte klivet sett ur det perspektivet. (Menar inte det som något negativt om 6x00 snarare positivt om 5700)

Stora skillnaden är ju egentligen mest att de hängt med upp i de övre prisklasserna den här gången.

Prestandamässigt är det imponerande. Inte lika om man räknar in priset (tills det eventuellt sänks till msrp).

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz