Brist på GDDR6-minne sätter käppar i hjulen för nya grafiklanseringar

Permalänk
Melding Plague

Brist på GDDR6-minne sätter käppar i hjulen för nya grafiklanseringar

Efter att Nvidia bekräftat dålig tillgång på grafikkretsar kommer nästa känga – brist på minneskretsar att para dem med.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

That's just great.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Saved by a bell, försökte köpa 3080 med lååååång väntan inblandad, försökte köpa 6800XT, båda fail. I sista stund fick jag tag i ett RTX3070, i övermorgon släpps Cyberpunk 2077 och jag kände att mitt 2070 Super nog var väl klent särskilt för RT. 3070 är hela 79% snabbare än 2070 Super med RT ON. Hoppas det räcker(det är i alla fall snabbare än 6800XT med RT).

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ja va ska man säga 😕🤯

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Lanseringarna är som hype-tåget, stannar inte för nån. 😋
(reality be damned)

Permalänk
Medlem

Det bara rullar in positiva nyheter för oss datorentusiaster på löpande band nu....verkligen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

får iaf passa på att njuta av alla leveranser nu, för efter nyår så drar covid vaccinet igång och ska skickas runt hela världen så då stannar det väl allt annat upp helt ett tag 🤔

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Skrivet av RVX:

Det bara rullar in positiva nyheter för oss datorentusiaster på löpande band nu....verkligen

Ja, måtte denna trend brytas snart!

Visa signatur

Asus X-570 E-Gaming || AMD Ryzen 7 3700x || 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz || MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X || Corsair AX1200 ||

Permalänk
Medlem

Kan 2020 ta slut bara..

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Se det som att ni sparar på miljön istället.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Äsch bara en massa skitsnack!!! Hela branchen begränsar sin produktion så de kan sparka lite folk och blåsa upp priserna.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd

Man kan nästan tro att dom har drabbas av minne förlust.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Ja 2020 har minsann varit ett konstigt år på många sätt...

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serverfel:

Äsch bara en massa skitsnack!!! Hela branchen begränsar sin produktion så de kan sparka lite folk och blåsa upp priserna.

Från ett ekonomiskt perspektiv så hade det gått åt helvete att göra på det sättet som du säger. Sluta sprid dynga.

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket av minnena som "äts upp" av de nya konsollerna? 16gb i varje PS5 och Series X samt 10gb i Series S lär ju göra avtryck på marknaden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av meanh:

Undrar hur mycket av minnena som "äts upp" av de nya konsollerna? 16gb i varje PS5 och Series X samt 10gb i Series S lär ju göra avtryck på marknaden.

PS5 och series X går ju inte heller att köpa någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Undrar hur mycket av minnena som "äts upp" av de nya konsollerna? 16gb i varje PS5 och Series X samt 10gb i Series S lär ju göra avtryck på marknaden.

För dem finns det å andra sidan sådant överflöd utav?
Nej enda syndabocken är COVID inte nån konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Från ett ekonomiskt perspektiv så hade det gått åt helvete att göra på det sättet som du säger. Sluta sprid dynga.

Har du hört talas om OPEC, karteller, oligopol eller monopol? Det fungerar precis så eftersom folk är villiga att överbetala för de kretsar som finns att tillgå

Permalänk

Dags för grafikkort med HBM minne igen?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Äsch bara en massa skitsnack!!! Hela branchen begränsar sin produktion så de kan sparka lite folk och blåsa upp priserna.

Skrivet av medbor:

Har du hört talas om OPEC, karteller, oligopol eller monopol? Det fungerar precis så eftersom folk är villiga att överbetala för de kretsar som finns att tillgå

Lite faktiska bevis hade varit trevligt när man hävdar sådant.
Många förhållandevis komplexa aspekter som påverkar produktionen och distributionen av halvledare - det är inte bara att ta råvaran från ett brott intill fabriken, snickra till lite och skicka iväg.

Det är ett extraordinärt år i världen, känns naivt att tro att det inte skulle påverka även produktionen och distributionen av halvledare.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Har du hört talas om OPEC, karteller, oligopol eller monopol? Det fungerar precis så eftersom folk är villiga att överbetala för de kretsar som finns att tillgå

Jämför du det på riktigt med OPEC? Vart ska man ens börja.. Nej jag tror faktiskt inte ens jag tänker börja, om du tror det är jämförbart så är diskussionen körd i botten från start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Lite faktiska bevis hade varit trevligt när man hävdar sådant.
Många förhållandevis komplexa aspekter som påverkar produktionen och distributionen av halvledare - det är inte bara att ta råvaran från ett brott intill fabriken, snickra till lite och skicka iväg.

Det är ett extraordinärt år i världen, känns naivt att tro att det inte skulle påverka även produktionen och distributionen av halvledare.

Skrivet av anon134512:

Jämför du det på riktigt med OPEC? Vart ska man ens börja.. Nej jag tror faktiskt inte ens jag tänker börja, om du tror det är jämförbart så är diskussionen körd i botten från start.

Nej jag menade inte att likställa minnestillverkarna med OPEC, men det finns många (om än extrema) fall där sådan ekonomi visst fungerar. Det är ganska få aktörer som idag tillverkar minnen, hårddiskar, kisel-kretsar etc. Det är inte helt otänkbart att de kan ha vissa avtal och annat mellan varandra, då det ofta pratas om just att minska produktion för att öka marginalerna från de stora aktörerna när minnespriserna går ned för mycket. Svårt att se att en sådan strategi skulle fungera på en helt öppen marknad då konkurrenterna snabbt kan ta dessa marknadsandelar. Mycket annat spelar så klart in när man diskuterar komplicerade produkter och brancher... dessa fabriker kostar ju som en svensk statlig årsbudget eller så, då måste det finnas garanterad marknad när den är redo flera år senare. Detta tror jag garanteras mellan bolagen till viss del, annars skulle det bli väldigt svårt och farligt att fortsätta innovera och utveckla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Från ett ekonomiskt perspektiv så hade det gått åt helvete att göra på det sättet som du säger. Sluta sprid dynga.

Inte om tillverkaren säljer "under bordet" till andra aktörer för att just blåsa upp priset när produkterna väl hamnar hos konsumenten, om någonsin (läs: grafikkort tex).

Permalänk
Medlem

HMB? GDDR5? Vad som helst lär ju beräkna siffror snabbare än vad icke-existerande hårdvara gör.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Situationen är en smula beklämmande överlag, se hur Inets lagerstatus är för samtliga grafikkort, några enstaka 710/1030 och ett å annat rx 570, lika illa ställt med AMD cpuer.

Permalänk
Medlem

Förvånar inte så mycket när Nvidia köpt upp stora kvantiteter GDDR6X (till konsumentkorten) och HBM2 (till A100).

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Saved by a bell, försökte köpa 3080 med lååååång väntan inblandad, försökte köpa 6800XT, båda fail. I sista stund fick jag tag i ett RTX3070, i övermorgon släpps Cyberpunk 2077 och jag kände att mitt 2070 Super nog var väl klent särskilt för RT. 3070 är hela 79% snabbare än 2070 Super med RT ON. Hoppas det räcker(det är i alla fall snabbare än 6800XT med RT).

Ja klarar du dig med lite begränsad upplösning så räcker det ju.
3070 snittar 64 fps i 1080p DLSS Quality mode, RT Ultra, enl Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Förvånar inte så mycket när Nvidia köpt upp stora kvantiteter GDDR6X (till konsumentkorten) och HBM2 (till A100).

Nu var det ju iofs GDDR6 nyheten handlade om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja klarar du dig med lite begränsad upplösning så räcker det ju.
3070 snittar 64 fps i 1080p DLSS Quality mode, RT Ultra, enl Nvidia.

Tack, ja vill jag köra RT Ultra vilket jag vill för att få reflektioner så blir det nog 1080p med DLSS till 1440p. DLSS skulle väl inte finnas vid launch utan komma under December. Dock är DLSS en killer feature.

Tråkigt att det var så förbenat svårt att få tag i 3080

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Insåg inte alls hur extremt liten tillgång det va på de här korten.
Jag kände att det va dags att uppdatera min PC så jag gick in och kikade på Elgigantens hemsida för att se om det fanns något
nytt kul i lager. Har ju hållit koll på de nya RTX korten precis som alla andra, men inte varit så påläst i själva tillgången.

Kollade min lokala Elgiganten och såg att det fanns ett Pny RTX 3070 i lager så jag bokade det i butik och körde och hämtade det.
Insåg efteråt hur sjukligt låg tillgång det varit och vilken extrem tur jag måste haft. Såg sedan att det i princip inte existerande någon annanstans och gick inte att få tag på varken ett 3070 eller 3080.

Hoppas det löser sig för alla!