Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Det står i artikeln att det beror på att företagen (Curevac och Moderna) inte tidigare varit verksamma i Sverige och därmed inte omfattas av läkemedelsförsäkringen. Hur gör du din tolkning?

Vilken tolkning frågar du om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Vilken tolkning frågar du om?

Fet text

Skrivet av Lofen:

För att ta upp ett ämne som tagits upp tidigare som är ganska angeläget så finns det nu klarhet i vad som gäller vid biverkningar, staten tar ansvaret. Det betyder att läkemedelsbolagen inte är så säkra på att det inte kommer biverkningar senare och därför inte vill ställa några garantier. Tyvärr är staten väldigt bra på att ducka från ansvar så den garantin de ställer är väldigt lite värd i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ok. Det är ingen tolkning, det är fakta. Jag skulle varit tydligare.

Skrivet av Lofen:

"Enligt AstraZeneca ska företaget också ha blivit undantagna ansvar för deras coronavaccin i de flesta av de länder de har slutit avtal med."
https://www.dagensarena.se/innehall/lakemedelsbolagen-kraver-ansvarsfrihet-for-coronavaccin/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Ok. Det är ingen tolkning, det är fakta. Jag skulle varit tydligare.

Så du menar nu att artikeln från Göteborgs-Posten inte stämmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Så du menar nu att artikeln från Göteborgs-Posten inte stämmer?

På vilket sätt tycker du att jag säger det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

För att ta upp ett ämne som tagits upp tidigare som är ganska angeläget så finns det nu klarhet i vad som gäller vid biverkningar, staten tar ansvaret. Det betyder att läkemedelsbolagen inte är så säkra på att det inte kommer biverkningar senare och därför inte vill ställa några garantier. Tyvärr är staten väldigt bra på att ducka från ansvar så den garantin de ställer är väldigt lite värd i mina ögon.

Skrivet av Lofen:

På vilket sätt tycker du att jag säger det?

Du hänvisar till staten tar ansvaret och säger sedan att "Det betyder att läkemedelsbolagen inte är så säkra på att det inte kommer biverkningar senare och därför inte vill ställa några garantier.", men ingenstans står det där att det betyder det du sa? Jag kan ha svårt att läsa, för jag ser inte det du ser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Du hänvisar till staten tar ansvaret och säger sedan att "Det betyder att läkemedelsbolagen inte är så säkra på att det inte kommer biverkningar senare och därför inte vill ställa några garantier.", men ingenstans står det där att det betyder det du sa? Jag kan ha svårt att läsa, för jag ser inte det du ser.

Jag citerade tidigare ett inlägg jag skrivit tidigare i denna tråden där jag länkar till artikeln Läkemedelsbolagen kräver ansvarsfrihet för coronavaccin för att styrka det jag skrev. Du kanske missade det citatet eller länken i det.

/Vill bara tillägga att jag inte är emot vaccinationen, rent generellt är jag mycket possitiv till vårt svenska omfattande vaccinationsprogram.

Lade till kommentar om min syn på vaccinationer i allmänhet.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Jag citerade tidigare ett inlägg jag skrivit tidigare i denna tråden där jag länkar till artikeln Läkemedelsbolagen kräver ansvarsfrihet för coronavaccin för att styrka det jag skrev. Du kanske missade det citatet eller länken i det.

Du ser bakåt vilka av dina inlägg jag svarat på, jag har citerat dig. Frågan var om GP har fel, för de säger ingenting om det du pratar om?

Permalänk
Avstängd

För den som har möjlighet utifrån rådande livsomständigheter bör vänta åtminstone 60 dagar och se hur vaccinet tycks påverka en större del britter som nu vaccinerats. Det kan ta upp till cirka 60 dagar (och i vissa fall längre) innan så kallade "långsiktiga biverkningar" dyker upp. Källa: https://sciencebasedmedicine.org/deciding-between-a-vaccine-a...

Här är en intressant artikel där tandlossning potentiellt kan vara en av dessa (och många) långsiktiga bieffekter av så kallad "long covid-19": https://sciencebasedmedicine.org/covid-19-and-tooth-loss/ Kardemumman (hehe) av den är att det saknas data på hur COVID-19 potentiellt kan orsaka tandlossning som bieffekter.

En sak som nämndes (vilket jag inte kände till innan) är att bakterier som bildas i munnen när man är dålig på att borsta tänderna ofta kan i vissa fall orsaka lunginflammationsliknande symptom och/eller sjukdomar.

Med andra ord: om Du vill undvika tre olika lungsjukdomar samtidigt i vinter - borsta tänderna mer ofta än vad du annars gör! Nyckeln är oxå egentligen att INTE skölja bort all tandkräm efter borstningen utan bara spotta en hel del. Tandkrämen fungerar som munskölj - skyddar emaljen. Borsta endast med mjuk tandborste.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Du ser bakåt vilka av dina inlägg jag svarat på, jag har citerat dig. Frågan var om GP har fel, för de säger ingenting om det du pratar om?

Jag ser vilka du har svarat på ja, hur vet jag om du har läst dom då?

Du begär att jag ska vara tydlig men du själv lämnar dina frågor väldigt öppna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Jag ger upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Du skriver ju:

För att ta upp ett ämne som tagits upp tidigare som är ganska angeläget så finns det nu klarhet i vad som gäller vid biverkningar, staten tar ansvaret. Det betyder att läkemedelsbolagen inte är så säkra på att det inte kommer biverkningar senare och därför inte vill ställa några garantier.

För att vara ultratydlig: Att staten tar ansvaret är INTE = Det betyder att läkemedelsbolagen inte är så säkra på att det inte kommer biverkningar senare och därför inte vill ställa några garantier.

Att staten tar ansvaret för två av läkemedelsbolagen = för att dessa två bolag inte haft verksamhet i Sverige och därmed inte omfattas av läkemedelsförsäkringen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

För den som har möjlighet utifrån rådande livsomständigheter bör vänta åtminstone 60 dagar och se hur vaccinet tycks påverka en större del britter som nu vaccinerats. Det kan ta upp till cirka 60 dagar (och i vissa fall längre) innan så kallade "långsiktiga biverkningar" dyker upp. Källa: https://sciencebasedmedicine.org/deciding-between-a-vaccine-a...

Här är en intressant artikel där tandlossning potentiellt kan vara en av dessa (och många) långsiktiga bieffekter av så kallad "long covid-19": https://sciencebasedmedicine.org/covid-19-and-tooth-loss/ Kardemumman (hehe) av den är att det saknas data på hur COVID-19 potentiellt kan orsaka tandlossning som bieffekter.

Svårt att se om tandlossning är en biverkning på britter kanske.

Citat:

En sak som nämndes (vilket jag inte kände till innan) är att bakterier som bildas i munnen när man är dålig på att borsta tänderna ofta kan i vissa fall orsaka lunginflammationsliknande symptom och/eller sjukdomar.

Infektioner i överkäken kan också sprida sig uppåt vad jag förstår och orsaka mycket värre problem än lunginflammation.

Citat:

Med andra ord: om Du vill undvika tre olika lungsjukdomar samtidigt i vinter - borsta tänderna mer ofta än vad du annars gör! Nyckeln är oxå egentligen att INTE skölja bort all tandkräm efter borstningen utan bara spotta en hel del. Tandkrämen fungerar som munskölj - skyddar emaljen. Borsta endast med mjuk tandborste.

Man bör skölja munnen med antingen fluorskölj eller tandkrämen man har kvar från borstningen i 30 sekunder. Helst inte spotta alls förrän sköljningen är klar. Tryck heller inte för hårt med borsten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beginner:

Vaccinationer. Försökt få klarskap i hur äldre (min far, 88 i mars) utan hemtjänst "placeras" i "rangordning" men misslyckas. Han har ingen hemtjänst utan det är jag som är hans "hemtjänst". Undrar även hur det är för egen del då vi bor i samma kåk och jag hjälper honom med omvårdnad osv. Blir jag sjuk så påverkas han och så även hans liv.

Sidospår. Isolerar oss sedan detta skiten började förutom att vi åker till Stora Coop en gång (torsdagar) i veckan och handlar. Bra där för det är inte många i butiken så det är väldigt lätt att hålla avstånd.

Är lite snopen då jag i lördags som gick fick sveda i halsen och näsan och visst, förkylning. Vete fan hur jag fick den. Självklart smittat ner farsgubben. Turligt nog en lindrig variant. Rinnande näsa och retar till i halsen emellanåt.

Han skulle på sin årliga kontroll av aortasystemet i torsdags men ringde självklart återbud till det. Handlingen bestod i att jag fick pressa min bror att handla det mest nödvändiga åt oss, under hans ljudliga protester, och hämta det i stan själv. Öppna bagageluckan och gå iväg så han kunde ställa kassen där.

Det som är så dj-vla dretigt att bo på landet. Ingen hemkörning alls. Måste in till stan. Föredrar stora affärn än lilla affären vi har med trånga/tighta gångar där man verkligen gnuggar näsor med andra. Visst kan man beställa och hämta men finns en del som vi ska ha som inte finns med på deras köpsidor, går inte ens att köpa och hämta hos den lokala butiken.

Sitter nu och det fattas saker vi skulle behöva ha hem för brorsan hittade inte sakerna i butiken och behagade inte säga något. Iofs hade det inte hjälpt ändå då jag inte hade gått in i butiken ändå snuvig som jag är.

Hemtjänst är väl bara att beställa, mina föräldrar som bägge är över 85 har hemhjälp med städning och matköp, Apotek m.m.
Från de att dom beställa hemtjänst via kommunen till dom fick hjälp var knappt en vecka och dom betalar under 2 tusen i månaden och dom har hjälp flera gånger i veckan.

Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/alla-hogstadieele...

Högstadieskolan jag arbetar på, och övriga i kommunen, går över till undervisning på distans med start måndag.

Detta i en kommun i norra delen av Stockholms län. Gissar att övriga kommuner i länet gör samma.

Väldigt lägligt för mig som köpt Cyberpunk men ännu inte hunnit starta det 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Vaccinationer. Försökt få klarskap i hur äldre (min far, 88 i mars) utan hemtjänst "placeras" i "rangordning" men misslyckas. Han har ingen hemtjänst utan det är jag som är hans "hemtjänst". Undrar även hur det är för egen del då vi bor i samma kåk och jag hjälper honom med omvårdnad osv. Blir jag sjuk så påverkas han och så även hans liv.

Mitt tips är att ringa till vårdcentralen han tillhör och ställ frågor kring detta. Var artig. Försök gärna få bokat ett samtal med din fars läkare om detta (där givetvis din far ska delta). Dom kan säkert inte säga nåt speciellt nu i närtid, men gissningsvis så kommer frågan upp på bordet. Ni kan sen återkomma lite senare när information finns.

Skrivet av Beginner:

Sitter nu och det fattas saker vi skulle behöva ha hem för brorsan hittade inte sakerna i butiken och behagade inte säga något. Iofs hade det inte hjälpt ändå då jag inte hade gått in i butiken ändå snuvig som jag är.

Ett tips är Svenska kyrkan som hjälper till med att handla och hämta ut mediciner. Annars kanske det finns någon granne ni kan ringa som kan tänkas hjälpa till? Jag tror också att din far i skulle kunna få hjälp av kommunen, men jag vet inte vart man vänder sig och jag misstänker att det är rätt lång startsträcka där.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Du skriver ju:

För att ta upp ett ämne som tagits upp tidigare som är ganska angeläget så finns det nu klarhet i vad som gäller vid biverkningar, staten tar ansvaret. Det betyder att läkemedelsbolagen inte är så säkra på att det inte kommer biverkningar senare och därför inte vill ställa några garantier.

För att vara ultratydlig: Att staten tar ansvaret är INTE = Det betyder att läkemedelsbolagen inte är så säkra på att det inte kommer biverkningar senare och därför inte vill ställa några garantier.

Att staten tar ansvaret för två av läkemedelsbolagen = för att dessa två bolag inte haft verksamhet i Sverige och därmed inte omfattas av läkemedelsförsäkringen.

Och därför bifogade jag en länk i tidigare inlägg där det framgår vad jag menar, jag skrev något blev ombedd att förtydliga och gjorde det med god tydlighet. Om ni inte vill läsa ska inte jag tvinga er men gnäll inte på mig. Jag har delat av mig av information som tydligt styrker min tes vilket jag också har skrivit tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Direkt när jag följde den länken fick jag se nedanstående bild mitt på sidan. Kändes inte helt seriöst då hydroxychloroquine knappast visat sig ha någon större verkan mot Covid-19. Är sidan verkligen seriös?

Edit: Läste vidare och den verkar vara seriös. Fick bara seriösa WTF vibbar när det första jag möttes av var den tweeten....

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Hemtjänst är väl bara att beställa, mina föräldrar som bägge är över 85 har hemhjälp med städning och matköp, Apotek m.m.
Från de att dom beställa hemtjänst via kommunen till dom fick hjälp var knappt en vecka och dom betalar under 2 tusen i månaden och dom har hjälp flera gånger i veckan.

Ja och man ringer kommunens biståndshandläggare/mottagningsgrupp för att få hjälp beviljad. Är det akut kan hjälp sättas in per omedelbart, allt enligt socialtjänstlagen.

Permalänk
Medlem

https://omni.se/alla-svenskar-kommer-att-fa-sms-om-coronaregl...

Detta kunde de väl fan gjort från dag ett? Har länge gått och undrat hur de tänkt nå ut till de som inte behagar läsa/se nyheter via media.

Måste vara bra mer effektivt att ALLA nås av budskapet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Och därför bifogade jag en länk i tidigare inlägg där det framgår vad jag menar, jag skrev något blev ombedd att förtydliga och gjorde det med god tydlighet. Om ni inte vill läsa ska inte jag tvinga er men gnäll inte på mig. Jag har delat av mig av information som tydligt styrker min tes vilket jag också har skrivit tidigare.

Jag ger upp.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Direkt när jag följde den länken fick jag se nedanstående bild mitt på sidan. Kändes inte helt seriöst då hydroxychloroquine knappast visat sig ha någon större verkan mot Covid-19. Är sidan verkligen seriös?
https://sciencebasedmedicine.org/wp-content/uploads/2020/12/HCQvVaccineTweet.png

Edit: Läste vidare och den verkar vara seriös. Fick bara seriösa WTF vibbar när det första jag möttes av var den tweeten....

Det är ScienceBasedMedicine som har funnits i flera år som drivs av flera olika medicinska experter som PLUS arbetar som Science Communicators (det där 99% av alla så kallade "vetenskapsjournalister" aldrig besitter hur mycket de än vill flasha med arbetstiteln) med syftet att kommunicera faktiska vetenskapen bakom många mainstreams nyhetsrapporteringar kring vetenskap särskilt COVID-19 i rådande tider då deras fokus är just på medicin. De debunkar även pseudoscience såsom akupunktur, homeopati, chi, med mera.

Anledningen till att Du ser den där tweeten i början är för att visa: "japp, detta är verkligheten idag. Detta är typexempel på vad många människor ser som 'platser att hämta nyheter ifrån' och därför skall vi titta närmare på detta." Eftersom de debunkar mycket inom medicin så ser du artikel om HCQ av just den anledningen: för det fungerar helt enkelt inte, enligt nuvarande kliniska data, mot COVID-19.

Jag rekommenderar VARMT och HJÄRTLIGT att Du bokmärker den där hemsidan om Du vill följa en rikligt bearbetad följetong av COVID-19 och andra medicinska saker. Bland annat Steven Novella, medgrundaren av The Skeptics Guide to the Universe och bloggaren bakom Neurologica, är med och skriver där regelbundet.

Han är en så kallad vetenskaplig skeptiker vilket betyder att Du använder vetenskap för att vara skeptisk och viktigast utav allt: Du är ALLTID redo att ändra din ståndpunkt när nya rigorösa vetenskapliga data kommer in. Sistnämnda betyder att det måste vara statistiskt signifikanta data med signifikanta "Effect Sizes" och inga tecken på "data cherrypicking" och/eller "p-hacking".

Vad väntar du på? Bokmärk sidan nu och börja känn dig mer upplyst än enbart Medcram!

P.S. Det som gör dessa "experter" mycket pålitliga är att de ALDRIG har produkter att sälja och de har INGA PROBLEM MED ATT PEKA UT ANDRA "EXPERTER" SOM FAKTISKT AGERAR SOM ÄKTA "SHILLS" ÅT FÖRETAG. (Caps-Lock använt med dramatisk effekt). Detta är min julklapp till Alla på Sweclockers!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Är alltid en balans i det hela också, jag håller med dig i stort. Men.
Med ditt resonemang.
Tycker du att man ska få ligga med vem man vill om man har HIV? Fascism att tvinga någon med HIV att ha kondom vid sex.
Det är en balansgång alltid.

Intressant att jämföra HIV med en "förkylning", förklarar dock folks aggerande i denna tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är inte resebolagen som kommer begränsa, de kommer sälja resor precis som du säger.
Däremot tror jag vi kommer se begränsningar på stats-nivå, d.v.s. att land X inte släpper in resande som inte kan uppvisa vaccinationsintyg.

Kommer aldrig ske, kanske unddr en begränsad tid fram tills sjukvården i hårt drabbade länder kommer i kapp, sedan bussiness as usual

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Kommer aldrig ske, kanske unddr en begränsad tid fram tills sjukvården i hårt drabbade länder kommer i kapp, sedan bussiness as usual

Med tanke på hur hårt en hel del länder har agerat så kommer det nog sannolikt att ske, däremot kommer det förstås inte vara för evigt, men vill man resa 2021 ska man nog räkna med att det krävs. Fungerar sen vaccinet så har alla glömt bort detta 2022 och då är allt som ”vanligt” igen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Intressant att jämföra HIV med en "förkylning", förklarar dock folks aggerande i denna tråden

Menar du att Covid-19 är att jämställa med en vanlig förkylning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Öva läsförståelse, vad i hela friden får du den slutsatsen ifrån?
Det här var en diskussion gällande restriktioner och straff för smittspridning. Jag jämförde med en annan smitta än Covid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Ja, nu vet jag inte vem som har menat på vad i tråden, men visst är det intressant att jämföra när det finns likheter och olikheter. Båda är till exempel allmänfarliga, men bara covid-19 är samhällsfarlig.

Permalänk
Medlem

https://xkcd.com/2397/ tyckte jag var bra, inkl muspekar-hover-meddelandet.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Så, då har jag åkt på skiten till slut också trots mina "ocd-paranoida" åtgärder. Jag har feberfrossa, ont i huvudet och alla leder och extrem trötthet sedan i onsdags. Luktsinnet försvann men har kommit tillbaks dock och rent allmänt känner jag mig lite bättre just nu. Jag har inte ens försökt få ett test, men tror inte det kan vara något annat.

Vad jag inte förstår är hur jag blivit smittad, Jag har inte varit ute alls sedan i september ( vilket var 3.e gången sedan mars ), all mat levereras var 3.e vecka och spritas noggrant, jag har inte varit i närheten av någon annan människa. Däremot kort innan jag fick mina symptom var det aktivitet i trapphuset ( flyttfirma ) några minuter innan jag fick mina matkassar levererade. Den enda rimliga förklaringen är att viruset har hängt kvar i luften i trapphuset och jag har snortat i mig det när jag öppnade dörren och bar in mina matkassar.

Känns som skiten är hyffsat smittsam och FHM råden är ganska tandlösa. God handhygien är alltid bra men sprids viruset i huvudsak via luften hjälper det ju inte så mycket. Munskydd hade kanske hjälpt, speciellt om de i trapphuset använt det ( även om det bara är för att minska inoculumen ), men det "verktyget" sparar man fortfarande - Som att vänta med säkerhetsbältet tills efter man kraschat in i bergväggen...

Ursäkta min rant och svammel, jag vet att detta är ytterst anekdotiskt, men ändå empiriskt för mig. jag har fortfarande feber. Skall gå och vila nu.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell