Jag står för personlig frihet. Restriktioner och onödiga lagar begränsar personlig frihet. Äganderätt är en av våra friheter. Rätt att resa vart man vill. Rätt att göra vad man vill. Rätt till ett privatliv. Rätt till sin egen kropp. Och så vidare.
Anledningen till att dina ideal är omöjliga att praktiskt genomföra är att ett samhälle har fler än en person att ta hänsyn till. Det är alltid en fråga om en avvägning - dina rättigheter och skyldigheter måste vara kompatibla med andras rättigheter och skyldigheter (givet att alla har samma rättigheter). Vad väger tyngst, min rätt att bete mig så att du blir smittad med covid-19, eller din rätt att inte bli smittad? Min rätt att spela hög musik mitt i natten, eller din rätt att få lugn och ro när du ska sova?
Att alla ska ha rätt att göra vad de vill funkar bara om alla är totalt eniga om vad som ska göras. Så fort någon tycker annorlunda, så måste det ske en inskränkning i någons frihet att göra precis som den vill. Frågan är alltså alltid vilken avvägning man ska göra, var ska man dra gränsen, vilka rättigheter väger tyngst? Vad vill vi ha för samhälle? Med lite eftertanke inser man lätt att ett laglöst samhälle skulle vara extremt hämmande och ofritt. Inte på grund av lagar, utan på grund av alla individer som på olika sätt tar sig rätten att inskränka din frihet, eftersom överenskommelse om hur man ska bete sig saknas.
Att komma överrens om vilka rättigheter och skyldigheter som gäller är en del av samhällskontraktet, en hörnsten vår civilisation bygger på. Utan samhällskontrakt återstår anarki och civilisation i fritt fall. Utopin att "alla ska ha rätt att göra vad man vill" är en motsägelse som är omöjlig så fort det finns fler viljor än en.
Detta med individers friheter och rättigheter är absolut relevant nu i covid-19-tider, med de restriktioner och begränsningar som samhället nu avkräver sina medborgare med motivationen att minska smittspridningen. Vilken nivå ska restriktionerna ligga på, vad är en rimlig avvägning? Det är såklart värt att diskutera, det jag vill belysa är att din utgångspunkt att alla ska ha rätt att göra precis som de vill inte är försvarbart ens om målet är att maximera allas frihet.