Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag står för personlig frihet. Restriktioner och onödiga lagar begränsar personlig frihet. Äganderätt är en av våra friheter. Rätt att resa vart man vill. Rätt att göra vad man vill. Rätt till ett privatliv. Rätt till sin egen kropp. Och så vidare.

Anledningen till att dina ideal är omöjliga att praktiskt genomföra är att ett samhälle har fler än en person att ta hänsyn till. Det är alltid en fråga om en avvägning - dina rättigheter och skyldigheter måste vara kompatibla med andras rättigheter och skyldigheter (givet att alla har samma rättigheter). Vad väger tyngst, min rätt att bete mig så att du blir smittad med covid-19, eller din rätt att inte bli smittad? Min rätt att spela hög musik mitt i natten, eller din rätt att få lugn och ro när du ska sova?

Att alla ska ha rätt att göra vad de vill funkar bara om alla är totalt eniga om vad som ska göras. Så fort någon tycker annorlunda, så måste det ske en inskränkning i någons frihet att göra precis som den vill. Frågan är alltså alltid vilken avvägning man ska göra, var ska man dra gränsen, vilka rättigheter väger tyngst? Vad vill vi ha för samhälle? Med lite eftertanke inser man lätt att ett laglöst samhälle skulle vara extremt hämmande och ofritt. Inte på grund av lagar, utan på grund av alla individer som på olika sätt tar sig rätten att inskränka din frihet, eftersom överenskommelse om hur man ska bete sig saknas.

Att komma överrens om vilka rättigheter och skyldigheter som gäller är en del av samhällskontraktet, en hörnsten vår civilisation bygger på. Utan samhällskontrakt återstår anarki och civilisation i fritt fall. Utopin att "alla ska ha rätt att göra vad man vill" är en motsägelse som är omöjlig så fort det finns fler viljor än en.

Detta med individers friheter och rättigheter är absolut relevant nu i covid-19-tider, med de restriktioner och begränsningar som samhället nu avkräver sina medborgare med motivationen att minska smittspridningen. Vilken nivå ska restriktionerna ligga på, vad är en rimlig avvägning? Det är såklart värt att diskutera, det jag vill belysa är att din utgångspunkt att alla ska ha rätt att göra precis som de vill inte är försvarbart ens om målet är att maximera allas frihet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

För ett gym är i regel inte en social aktivitet samt så är det väsentligt hälsofrämjande.

Okej, men det är en social aktivitet handla på Åhlens?

Nej, det faktum att aktiviteten är social eller inte spelar ju ingen som helst roll. Det handlar ju enbart om smittspridning. Man kan ha sociala aktiviteter utan att det behöver finnas en påtaglig risk för smittspridning. Varför ska det "förbjudas"?

Visst är det i regel bra med aktiviteter som är hälsofrämjande, men det innebär ju inte att dessa har någon slags särställning över alla andra aktiviteter. Framförallt inte eftersom man kan tillgodose sig träning på andra sätt än just gym under dessa speciella tider.

Med det sagt så är jag inte för att gymmen ska stängas, jag är bara inte överens om att det har en specifik särställning över andra aktiviteter som kan genomföras på samma "säkra" sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Anledningen till att dina ideal är omöjliga att praktiskt genomföra är att ett samhälle har fler än en person att ta hänsyn till. Det är alltid en fråga om en avvägning - dina rättigheter och skyldigheter måste vara kompatibla med andras rättigheter och skyldigheter (givet att alla har samma rättigheter). Vad väger tyngst, min rätt att bete mig så att du blir smittad med covid-19, eller din rätt att inte bli smittad? Min rätt att spela hög musik mitt i natten, eller din rätt att få lugn och ro när du ska sova?

Att alla ska ha rätt att göra vad de vill funkar bara om alla är totalt eniga om vad som ska göras. Så fort någon tycker annorlunda, så måste det ske en inskränkning i någons frihet att göra precis som den vill. Frågan är alltså alltid vilken avvägning man ska göra, var ska man dra gränsen, vilka rättigheter väger tyngst? Vad vill vi ha för samhälle? Med lite eftertanke inser man lätt att ett laglöst samhälle skulle vara extremt hämmande och ofritt. Inte på grund av lagar, utan på grund av alla individer som på olika sätt tar sig rätten att inskränka din frihet, eftersom överenskommelse om hur man ska bete sig saknas.

Att komma överrens om vilka rättigheter och skyldigheter som gäller är en del av samhällskontraktet, en hörnsten vår civilisation bygger på. Utan samhällskontrakt återstår anarki och civilisation i fritt fall. Utopin att "alla ska ha rätt att göra vad man vill" är en motsägelse som är omöjlig så fort det finns fler viljor än en.

Detta med individers friheter och rättigheter är absolut relevant nu i covid-19-tider, med de restriktioner och begränsningar som samhället nu avkräver sina medborgare med motivationen att minska smittspridningen. Vilken nivå ska restriktionerna ligga på, vad är en rimlig avvägning? Det är såklart värt att diskutera, det jag vill belysa är att din utgångspunkt att alla ska ha rätt att göra precis som de vill inte är försvarbart ens om målet är att maximera allas frihet.

Anarki är inget som är dåligt. Det behöver förstås finnas lagar som hindrar folk att ta frihet från andra. Men minimalt med lagar. Libertarianismen tilltalar mig. Förstår att det är svårt att uppnå helt och hållet men det finns massor som kan göras för att öka allas frihet.

Jag menar att människor kan ta ansvar över sig själva. Man måste inte göra allt som man får göra. För mig är det enda rimliga att alla restriktioner upphör och folk börjar ta eget ansvar.

Samhällskontraktet är inte giltigt om man själv inte undertecknat det. Påtvingade kontrakt är knappast frihet.

OK jag ska försöka svara på frågorna.

Din rätt att inte bli smittad har inget att göra med mun rätt att befinna mig var jag vill. Är du rädd för att bli smittad håller du avstånd och undviker platser med mycket folk. Folk får skylla sig själva om de utsätter sig för faror.

Man kan komma överens med sina grannar vad som är OK eller inte. Staten behöver inte stifta lagar om detta. Funkar det inte gör man upp direkt med grannen alternativt flyttar till ett annat grannskap där man trivs bättre.

När det gäller covid-19 så tycker jag man tar ansvar över sig själv utan att ställa orimliga krav på andra. Som exempel på orimliga krav är att bestämma var folk får vara, med vem och hur många de umgås med. Det har inga andra än de inblandade något med att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Anarki är inget som är dåligt. Det behöver förstås finnas lagar som hindrar folk att ta frihet från andra. Men minimalt med lagar. Libertarianismen tilltalar mig. Förstår att det är svårt att uppnå helt och hållet men det finns massor som kan göras för att öka allas frihet.

Jag menar att människor kan ta ansvar över sig själva. Man måste inte göra allt som man får göra. För mig är det enda rimliga att alla restriktioner upphör och folk börjar ta eget ansvar.

Samhällskontraktet är inte giltigt om man själv inte undertecknat det. Påtvingade kontrakt är knappast frihet.

Om du stiger på en buss ett tåg eller liknande så accepterar du deras resevilkor och är juridiskt bunden att följa dem och detta är helt utan din skriftliga signatur.

Om du inte gillar det system vi har här i Sverige så får du engagera dig politiskt och ändra på det, du kan bli välbeld på köpet, riksdagsledamöter tjänar ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

OK jag ska försöka svara på frågorna.

Din rätt att inte bli smittad har inget att göra med mun rätt att befinna mig var jag vill. Är du rädd för att bli smittad håller du avstånd och undviker platser med mycket folk. Folk får skylla sig själva om de utsätter sig för faror.

Man kan komma överens med sina grannar vad som är OK eller inte. Staten behöver inte stifta lagar om detta. Funkar det inte gör man upp direkt med grannen alternativt flyttar till ett annat grannskap där man trivs bättre.

När det gäller covid-19 så tycker jag man tar ansvar över sig själv utan att ställa orimliga krav på andra. Som exempel på orimliga krav är att bestämma var folk får vara, med vem och hur många de umgås med. Det har inga andra än de inblandade något med att göra.

Det var ju några på en hjärtintensiv som kanske resonerade så, en halloweenfest hade de i alla fall, mitt under brinnande pandemi. Sedan fick avdelningen smittoutbrott och fyra patienter dog. Vad jag förstår ångrar de sig lite nu i efterhand. SR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Anarki är inget som är dåligt. Det behöver förstås finnas lagar som hindrar folk att ta frihet från andra.

Din andra mening förklarar exakt vad som är dåligt med din första mening.

Skrivet av ronnylov:

Jag menar att människor kan ta ansvar över sig själva.

Ja, det är väl en bra utgångspunkt, men man måste ändå ha en mekanism som tar hand fallen där människor inte sköter sig. För att skydda de som sköter sig.

Skrivet av ronnylov:

Det menar jag är nödvändigt om samhället och civilisationen ska fungera. Du kan inte ha grupper inom samhället som lever efter sina egna lagar eftersom det påverkar andra.

Skrivet av ronnylov:

Så du tycker alltså att min frihet att besöka platser med mycket folk ska stå tillbaka för din rätt att sprida baciller där. Det är också frihetsbegränsande. Du säger att jag är fri att inte röra mig där, men det är likväl en begränsning i friheten, vilket var min poäng. Två personer kan inte båda vara absolut fria i relation till varandra, eftersom den enes frihet påverkar den andres.

Skrivet av ronnylov:

Man kan komma överens med sina grannar vad som är OK eller inte.

Precis, man får göra en avvägning mellan våra friheter, vi kan inte båda göra precis som vi vill utan vinner båda på att ta hänsyn till varandra. Men vad händer om din granne struntar i vad du vill och envisas med att spela hög musik mitt i natten? Är det bättre att alla grannar som vantrivs med den högljudde marodören flyttar än att hyresföreningens ordningsregler ser till att den högljudde vräks om den inte sköter sig? Ser du inte alls att det finns ett värde i att ha gemensamma förhållningsregler?

Skrivet av ronnylov:

Staten behöver inte stifta lagar om detta.

Statens våldsmonopol är den enskilt största anledningen till att vår civilisation utvecklats i den explosiva takt den gjort de senaste hundra åren. Den laglöshet du verkar önska dig var normen under medeltiden där lokala krigsherrar gjorde lite som de ville. En vanlig taktik under deras ständiga privata krig var att skaffa sig maktfördelar genom att mörda så många av sina konkurrerande krigsherrars bönder som möjligt. Utan en stat fanns det inget som hindrade dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Om du stiger på en buss ett tåg eller liknande så accepterar du deras resevilkor och är juridiskt bunden att följa dem och detta är helt utan din skriftliga signatur.

Om du inte gillar det system vi har här i Sverige så får du engagera dig politiskt och ändra på det, du kan bli välbeld på köpet, riksdagsledamöter tjänar ganska bra.

Ja här håller jag med. Samtidigt borde man vara fri att själv köpa en buss och sätta egna villkor får de som åker i den, man är fri att resa på annat sätt än buss eller helt enkelt gå. Inget staten ska lägga sig i vilka regler företagen eller enskilda har i sina affärsrelationer.

Politiker är tillsatta på befolkningens uppdrag, vi betalar skatt för att de ska göra sitt jobb åt oss. Man borde ha rätt att låta bli att betala skatt till de politiker som man tycker missköter sig. Så fort de gör impopulära beslut drabbar det dem i egna plånboken. Samtidigt om man väljer att inte betala skatt till dem får man själv bekosta de resurser man använder såsom vård, skola o.s.v. Också ha rätt att starta egna alternativ och få betalt för samt kunna välja andra alternativ än de skattefinansierade som man hellre betalar till. Konkurrens också inom allmänna tjänster. Det kan finnas allmänna system som man kan välja om man vill vara med i eller inte. Är man med och betalar får man följa reglerna. Men man ska kunna välja andra alternativ med andra regler och priser. Alternativen betalar man då till direkt och inte någon omväg via skatter, samtidigt som man slipper skatterna för dessa tjänster. Ett alternativt samhälle för friheten att ta egna beslut. Så tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Din andra mening förklarar exakt vad som är dåligt med din första mening.

Ja, det är väl en bra utgångspunkt, men man måste ändå ha en mekanism som tar hand fallen där människor inte sköter sig. För att skydda de som sköter sig.

Det menar jag är nödvändigt om samhället och civilisationen ska fungera. Du kan inte ha grupper inom samhället som lever efter sina egna lagar eftersom det påverkar andra.

Så du tycker alltså att min frihet att besöka platser med mycket folk ska stå tillbaka för din rätt att sprida baciller där. Det är också frihetsbegränsande. Du säger att jag är fri att inte röra mig där, men det är likväl en begränsning i friheten, vilket var min poäng. Två personer kan inte båda vara absolut fria i relation till varandra, eftersom den enes frihet påverkar den andres.

Precis, man får göra en avvägning mellan våra friheter, vi kan inte båda göra precis som vi vill utan vinner båda på att ta hänsyn till varandra. Men vad händer om din granne struntar i vad du vill och envisas med att spela hög musik mitt i natten? Är det bättre att alla grannar som vantrivs med den högljudde marodören flyttar än att hyresföreningens ordningsregler ser till att den högljudde vräks om den inte sköter sig? Ser du inte alls att det finns ett värde i att ha gemensamma förhållningsregler?

Statens våldsmonopol är den enskilt största anledningen till att vår civilisation utvecklats i den explosiva takt den gjort de senaste hundra åren. Den laglöshet du verkar önska dig var normen under medeltiden där lokala krigsherrar gjorde lite som de ville. En vanlig taktik under deras ständiga privata krig var att skaffa sig maktfördelar genom att mörda så många av sina konkurrerande krigsherrars bönder som möjligt. Utan en stat fanns det inget som hindrade dem.

Ja du är fri att besöka platser och eventuellt sprida baciller. Både du och jag har den friheten. Både du och jag tar en risk om vi beger oss dit. Full frihet för oss båda. Hur är det orättvist?

Den som äger huset sätter reglerna i huset och den som hyr sin bostad kommer överens med ägaren om ett kontrakt där reglerna framgår. Om grannen själv äger sitt hus har man inget att säga till om, man får försöka komma överens eller så får någon flytta. Varför ska staten lägga sig i detta?

Staten har alltid utövat våld mot medborgarna. Betala skatt eller så dödar vi dig eller sätter dig i fängelse. På vilket sätt är det frihet? Förr var det en kung som ingen kunde välja. Vi har av någon konstig anledning fortfarande kung men tack och lov har kungen ingen makt. Men enskilda människor är fortfarande försvarslösa mot statens våldsmonopol. Vet inte hur man bäst löser detta på annat sätt än att minimera statens inflytande så mycket det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

De som säljer resor och anställer förlorar på om de utesluter människor. Sök annat jobb, res med någon annan så visar man dem missnöje med plånboken.

Det är inte resebolagen som kommer begränsa, de kommer sälja resor precis som du säger.
Däremot tror jag vi kommer se begränsningar på stats-nivå, d.v.s. att land X inte släpper in resande som inte kan uppvisa vaccinationsintyg.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Samt så är väl argumentet att "folk kan ta ansvar och sköta sig" kraftigt motbevisat år 2020. Om en majoritet (inte ens alla hade behövts) hade tagit eget ansvar istället för att hoppas på att andra tar ansvar, så hade vi inte haft spridning i Sverige. Det som hörts under hela 2020 är att många höjt rösten för att vi ska ha strängare lagar, utegångsförbud, masktvång osv samtidigt som många också rest till Alperna i början av året och sedan efter det rest mycket inom Sverige.

Jag är lite naiv av mig och brukar hoppas att människor innerst inne vill göra goda gärningar och kan ta eget ansvar, men 2020 visar på att det är alldeles för många som inte lever upp till den standarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är inte resebolagen som kommer begränsa, de kommer sälja resor precis som du säger.
Däremot tror jag vi kommer se begränsningar på stats-nivå, d.v.s. att land X inte släpper in resande som inte kan uppvisa vaccinationsintyg.

Sådant är redan idag vanligt för de som inte har koll på det. Väldigt många länder i världen kräver vaccinationsintyg för inresa, ett vanligt exempel är vaccination mot gula febern som krävs för inresa i de flesta afrikanska länder.
Risken är överhängande att det kommer att krävas vaccination för covid för att få resa utanför EU i alla fall - Minst.

EDIT:
Folk får såklart göra vad som de vill - Men jag hoppas verkligen att så mycket som möjligt kräver vaccinationsintyg. Hade jag fått bestämma hade alla som inte vaccinerat sig (eller kan uppvisa medicinskt intyg på att vaccination inte är möjligt) fått leva med restriktioner tills dess att de tar sitt förnuft till fånga... Men det är ju jag, som litar på erkänd vetenskap och inte på konspirationsteoretiker på Youtube.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ronnylov:

Och hur tycker du det har funkat hittills i år? Hela vår strategi har baserats på eget ansvar. Ändå har vi högsta smittspridningen i norden. Hur förklarar du det, om nu folk är kapabla att ta ansvar?
Eller är det bara så att ansvaret inte sträcker sig utanför den egna sfären, och alla andra kan gå och dö utan konsekvens för dig och din frihet?

Eller är det så att själva närvaron av restriktioner får folk att agera tvärt emot dem, bara för att? Det låter galet barnsligt och inget jag skulle vänta mig av vuxna människor "kapabla att ta ansvar".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Och hur tycker du det har funkat hittills i år? Hela vår strategi har baserats på eget ansvar. Ändå har vi högsta smittspridningen i norden. Hur förklarar du det, om nu folk är kapabla att ta ansvar?
Eller är det bara så att ansvaret inte sträcker sig utanför den egna sfären, och alla andra kan gå och dö utan konsekvens för dig och din frihet?

Eller är det så att själva närvaron av restriktioner får folk att agera tvärt emot dem, bara för att? Det låter galet barnsligt och inget jag skulle vänta mig av vuxna människor "kapabla att ta ansvar".

Utan restriktioner så får man göra som man vill och då kan man inte säga att någon beter sig fel.

Det är knappt någon överdödlighet. En promille av de under 70 år som blir smittade dör. Fler dör av rökning och stillasittande. Är pandemin ett så stort problem jämfört med allt annat elände? Jag tycker det är överdrivet.

1) Finns det några bevis att hårda restriktioner minskar smittan? Om så är fallet, varför finns smittan kvar i Frankrike och Storbritannien?

2) Finns något bevis för vi skulle bete oss annorlunda utan några restriktioner? Räcker det inte med en guide?

3) Varför har man inte samma hårda lagar mot värre problem? Straffa de som inte motionerar, de som röker eller äter fel? De belastar vården mera än corona.

4 ) Hur räknar man ut vilka effekter restriktionerna haft jämfört med om de inte fanns? Jag skulle vilja se data.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ronnylov:

Utan restriktioner så får man göra som man vill och då kan man inte säga att någon beter sig fel.

Ah. Utan regler finns det inget rätt och fel. Gotcha.
Det låter mest som ett get out of jail free-card, för att du ska kunna kissa i grannens rabatt och nacka hans katt utan konsekvens. Det finns inga regler som säger att det är fel, så då är det inte fel.

Skrivet av ronnylov:

Det är knappt någon överdödlighet. En promille av de under 70 år som blir smittade dör. Fler dör av rökning och stillasittande. Är pandemin ett så stort problem jämfört med allt annat elände? Jag tycker det är överdrivet.

1) Finns det några bevis att hårda restriktioner minskar smittan? Om så är fallet, varför finns smittan kvar i Frankrike och Storbritannien?

2) Finns något bevis för vi skulle bete oss annorlunda utan några restriktioner? Räcker det inte med en guide?

3) Varför har man inte samma hårda lagar mot värre problem? Straffa de som inte motionerar, de som röker eller äter fel? De belastar vården mera än corona.

4 ) Hur räknar man ut vilka effekter restriktionerna haft jämfört med om de inte fanns? Jag skulle vilja se data.

1. Folk måste FÖLJA restriktionerna för att det ska ha effekt. Gör man det? Oklart.

2. Våra restriktioner i Sverige ÄR råd. Vi har inte lagstiftat om i stort sett nånting utom alkoholförbud efter 22, eller avstånd för serveringar och liknande företag. För dig som privatperson är det upp till dig själv. Det finns inga lagförbara konsekvenser för den som träffas mer än 8 pers. Mer än moraliskt stigma, möjligen.

3. Fel väg att gå, men jag tycker det borde vara högre skatt/straffavgifter på tex godis, tobak eller dålig mat. Det står dig då fritt att käka donken 5 dagar i veckan, men det kommer kosta en årslön i månaden. Go nuts.

4. Vi har inget att jämföra med. Det finns inget parallellt universum där Storbritannien INTE införde restriktioner. Och att jämföra länder med varann går bara till en viss gräns. Så datan du efterfrågar finns i stort sett inte. Vi får bestämma oss för en aktionsplan och hålla oss till den, tills den visar sig vara felaktig eller ohållbar. Hindsight is 20-20, men att skåda framtiden är få förunnat.

radbrytningar för läsbarhet
Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ah. Utan regler finns det inget rätt och fel. Gotcha.
Det låter mest som ett get out of jail free-card, för att du ska kunna kissa i grannens rabatt och nacka hans katt utan konsekvens. Det finns inga regler som säger att det är fel, så då är det inte fel.

1. Folk måste FÖLJA restriktionerna för att det ska ha effekt. Gör man det? Oklart.

2. Våra restriktioner i Sverige ÄR råd. Vi har inte lagstiftat om i stort sett nånting utom alkoholförbud efter 22, eller avstånd för serveringar och liknande företag. För dig som privatperson är det upp till dig själv. Det finns inga lagförbara konsekvenser för den som träffas mer än 8 pers. Mer än moraliskt stigma, möjligen.

3. Fel väg att gå, men jag tycker det borde vara högre skatt/straffavgifter på tex godis, tobak eller dålig mat. Det står dig då fritt att käka donken 5 dagar i veckan, men det kommer kosta en årslön i månaden. Go nuts.

4. Vi har inget att jämföra med. Det finns inget parallellt universum där Storbritannien INTE införde restriktioner. Och att jämföra länder med varann går bara till en viss gräns. Så datan du efterfrågar finns i stort sett inte. Vi får bestämma oss för en aktionsplan och hålla oss till den, tills den visar sig vara felaktig eller ohållbar. Hindsight is 20-20, men att skåda framtiden är få förunnat.

Ja men man får betänka att det finns en risk grannen kommer att ge igen om du nackar hans katt. Vet inte hur det är nu men förr var det lagligt att avliva lösdrivande katter.

"En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av Polismyndigheten. Lag (2014:707)" Så det är fortfarande lagligt om man inte vet att det är grannens katt och man har jakträtt o.s.v.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ronnylov:

Ja men man får betänka att det finns en risk grannen kommer att ge igen om du nackar hans katt. Vet inte hur det är nu men förr var det lagligt att avliva lösdrivande katter.

Så anledningen till att du låter bli (givet att du inte gillar katten nu, att mörda djur för skojs skull är en helt annan diskussion) är av rädsla för repressalier från grannen? Dvs samma som en lag som säger att du får ett straff om du utför samma handling? Hur är det mer eller mindre fritt i något av fallen?

Nu menar jag i fallet att du VET att det är grannens katt, och kriteriet du tog upp inte gäller. Dvs, handlingen faller under djurplågeri.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja du är fri att besöka platser och eventuellt sprida baciller. Både du och jag har den friheten. Både du och jag tar en risk om vi beger oss dit. Full frihet för oss båda. Hur är det orättvist?

Det verkar vara något fundamental vi är oense om här. Det jag försöker säga är att det du gör begränsar det jag kan göra, och tvärtom. Vi kan alltså inte båda vara fullt obegränsat fria. Det kanske är så att vi lägger olika mening i begreppet ”fri”? Du verkar t.ex. säga att jag visst är fri att välja om jag vill besöka platsen och riskera bli smittad, om jag vill reducera risken kan jag låta bli att besöka platsen. Jag är alltså fri att göra valet, därmed fri. Men givet att jag inte vill bli smittad, så är jag inte längre fri att besöka platsen. Din frihet att besöka den har begränsat min frihet att göra detsamma.

Skrivet av ronnylov:

Den som äger huset sätter reglerna i huset och den som hyr sin bostad kommer överens med ägaren om ett kontrakt där reglerna framgår.

Exakt! Och vad är regler om inte en begränsning i frihet? Det är därför vi har regler, själva poängen är att de ska begränsa individuell frihet. Istället för att alla ska hävda full frihet att göra som de vill, uppnår vi en överenskommelse som reglerar hur vi ska bete oss för att inte inkräkta för mycket på varandras rättigheter.

Frihet är en ändlig resurs. Om du ser frihet som en kaka, så är regler till för att styra hur frihetskakan ska delas. Exakt i vilka proportioner beror på samhällskontraktet, men i demokratier brukar man eftersträva alla människors lika rättigheter, dvs att att frihetskakan ska delas lika. Om man istället låter alla ta hur mycket kaka de vill (personligt ansvar!) är risken att den starkaste eller mest egoistiske roffar åt sig mest, vilket lämnar lite åt övriga.

Skrivet av ronnylov:

Staten har alltid utövat våld mot medborgarna. Betala skatt eller så dödar vi dig eller sätter dig i fängelse. På vilket sätt är det frihet?

Tja, jag skulle kunna säga som du att du har friheten att välja om du vill betala skatt eller bli satt i fängelse, alltså är du fri. Syftet med statens våldsmonopol är att det ska finnas en stark oberoende tredjepart som skiljedomare som upprätthåller överenskomna förhållningsregler i konflikter. Bara för att A är mäktigare än B ska inte B behöva vara As slav, till exempel. Det är statens uppgift att se till att Bs rättighet att inte bli misshandlad eller smittad upprätthålls, även om det inskränker As frihet att misshandla eller smitta vem den vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Utan att lägga mig i diskussionen om friheter så vill jag nog påpeka att det nog inte är helt sant. Det finns lagförbara konsekvenser av att inte följa råden om man misstänkte, visste, eller borde vetat att man var sjuk och bröt mot råden. Finns ju några såna exempel under pandemin har jag för mig.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Hurtigbullen:

Utan att lägga mig i diskussionen om friheter så vill jag nog påpeka att det nog inte är helt sant. Det finns lagförbara konsekvenser av att inte följa råden om man misstänkte, visste, eller borde vetat att man var sjuk och bröt mot råden. Finns ju några såna exempel under pandemin har jag för mig.

Fast det gäller alltid, inte specifikt under pandemin. Det har alltid (well, sen 1994 iaf) varit olagligt att medvetet smitta folk med allmänfarliga sjukdomar, och du kan tvångsisoleras på sjukhus om du inte följer rimliga smittskyddsförordningar. Jag menar de nya restriktioner som tillkommit sedan våren 2020, specifikt riktade mot Covid-19.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det verkar vara något fundamental vi är oense om här. Det jag försöker säga är att det du gör begränsar det jag kan göra, och tvärtom. Vi kan alltså inte båda vara fullt obegränsat fria. Det kanske är så att vi lägger olika mening i begreppet ”fri”? Du verkar t.ex. säga att jag visst är fri att välja om jag vill besöka platsen och riskera bli smittad, om jag vill reducera risken kan jag låta bli att besöka platsen. Jag är alltså fri att göra valet, därmed fri. Men givet att jag inte vill bli smittad, så är jag inte längre fri att besöka platsen. Din frihet att besöka den har begränsat min frihet att göra detsamma.

Exakt! Och vad är regler om inte en begränsning i frihet? Det är därför vi har regler, själva poängen är att de ska begränsa individuell frihet. Istället för att alla ska hävda full frihet att göra som de vill, uppnår vi en överenskommelse som reglerar hur vi ska bete oss för att inte inkräkta för mycket på varandras rättigheter.

Frihet är en ändlig resurs. Om du ser frihet som en kaka, så är regler till för att styra hur frihetskakan ska delas. Exakt i vilka proportioner beror på samhällskontraktet, men i demokratier brukar man eftersträva alla människors lika rättigheter, dvs att att frihetskakan ska delas lika. Om man istället låter alla ta hur mycket kaka de vill (personligt ansvar!) är risken att den starkaste eller mest egoistiske roffar åt sig mest, vilket lämnar lite åt övriga.

Tja, jag skulle kunna säga som du att du har friheten att välja om du vill betala skatt eller bli satt i fängelse, alltså är du fri. Syftet med statens våldsmonopol är att det ska finnas en stark oberoende tredjepart som skiljedomare som upprätthåller överenskomna förhållningsregler i konflikter. Bara för att A är mäktigare än B ska inte B behöva vara As slav, till exempel. Det är statens uppgift att se till att Bs rättighet att inte bli misshandlad eller smittad upprätthålls, även om det inskränker As frihet att misshandla eller smitta vem den vill.

Men vi är alla statens slavar. Vad gör man då för att befria sig? När det inte finns något annat alternativ att välja så finns ingen frihet.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ronnylov:

Men vi är alla statens slavar. Vad gör man då för att befria sig? När det inte finns något annat alternativ att välja så finns ingen frihet.

Eftersom det samhälle du efterfrågar inte existerar (längre), så har uppenbarligen våra föregångare sett det för gott att ge upp vissa av sina (och dina) friheter för att skapa ett mer balanserat samhälle, där dina friheter vägs mot mina rättigheter. Skyldigheter vägs mot påföljder.

Du har inte funderat på att frånvaron av ett sådant samhälle du förespråkar antyder att det kanske inte är hållbart i längden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En stilla undran, hur många gånger ska frihetsdiskussionen dras, anyone? 😧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Så länge som folk tycker det är bra att få sina friheter begränsade för ett virus skull.

Staten: Nu tar vi friheter ifrån er!
Folket: Å tack snälla, så vi har längtat!
Enstaka som ser felet: Nehej du tar inte min frihet!
Folket: Är du dum eller, varför vill du vara fri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag ger mig, jag tycker @Shudnawz summerade det bra.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ronnylov:

Så länge som folk tycker det är bra att få sina friheter begränsade för ett virus skull.

Staten: Nu tar vi friheter ifrån er!
Folket: Å tack snälla, så vi har längtat!
Enstaka som ser felet: Nehej du tar inte min frihet!
Folket: Är du dum eller, varför vill du vara fri?

Jag undrar om det hade låtit annorlunda om detta drabbade barn främst av allt? Eller om dödligheten legat på 50% eller uppåt?
Ingen tycker det är "bra" eller "kul" att begränsa sitt levnadssätt på det här viset. Men jag tycker däremot att det är rimligt utifrån principen att alla liv är lika värda, och det jag kan göra för att låta mina medmänniskor leva ett liv utan intensivvård eller död är uppoffringar jag är villig att göra.

Ur mitt perspektiv låter du mer såhär:

Staten: Det vore bra om ni kunde hålla lite avstånd så folk inte blir sjuka snabbare än vården kan ta hand om dem. Det är lite tråkigt, men vi får alla hjälpas åt för att skydda de svaga och sjuka
Folket: Jepp, det låter rimligt. All in.
Enstaka frihetsivrare: Jag tänker minsann inte hålla avstånd eller låta bli en AW för att nån random pensionär i Stockholm kan råka dö. Fuck you all.
Folket: Vad fan pysslar du med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag undrar om det hade låtit annorlunda om detta drabbade barn främst av allt? Eller om dödligheten legat på 50% eller uppåt?
Ingen tycker det är "bra" eller "kul" att begränsa sitt levnadssätt på det här viset. Men jag tycker däremot att det är rimligt utifrån principen att alla liv är lika värda, och det jag kan göra för att låta mina medmänniskor leva ett liv utan intensivvård eller död är uppoffringar jag är villig att göra.

Ur mitt perspektiv låter du mer såhär:

Staten: Det vore bra om ni kunde hålla lite avstånd så folk inte blir sjuka snabbare än vården kan ta hand om dem. Det är lite tråkigt, men vi får alla hjälpas åt för att skydda de svaga och sjuka
Folket: Jepp, det låter rimligt. All in.
Enstaka frihetsivrare: Jag tänker minsann inte hålla avstånd eller låta bli en AW för att nån random pensionär i Stockholm kan råka dö. Fuck you all.
Folket: Vad fan pysslar du med?

Jag håller avstånd. Men tycker det är fel att man inte får samlas och demonstrera fler än 8 t.ex.

Permalänk
Inaktiv

Inte så konstigt att vi ligger i topp med antal sjuka som folk agerar ute i samhället, bra att dom kommer göra ett massutskick via sms innan Måndag, folk kanske inser allvaret lite bättre och tänker sig för lite mera.

Permalänk
Medlem

Vaccinationer. Försökt få klarskap i hur äldre (min far, 88 i mars) utan hemtjänst "placeras" i "rangordning" men misslyckas. Han har ingen hemtjänst utan det är jag som är hans "hemtjänst". Undrar även hur det är för egen del då vi bor i samma kåk och jag hjälper honom med omvårdnad osv. Blir jag sjuk så påverkas han och så även hans liv.

Sidospår. Isolerar oss sedan detta skiten började förutom att vi åker till Stora Coop en gång (torsdagar) i veckan och handlar. Bra där för det är inte många i butiken så det är väldigt lätt att hålla avstånd.

Är lite snopen då jag i lördags som gick fick sveda i halsen och näsan och visst, förkylning. Vete fan hur jag fick den. Självklart smittat ner farsgubben. Turligt nog en lindrig variant. Rinnande näsa och retar till i halsen emellanåt.

Han skulle på sin årliga kontroll av aortasystemet i torsdags men ringde självklart återbud till det. Handlingen bestod i att jag fick pressa min bror att handla det mest nödvändiga åt oss, under hans ljudliga protester, och hämta det i stan själv. Öppna bagageluckan och gå iväg så han kunde ställa kassen där.

Det som är så dj-vla dretigt att bo på landet. Ingen hemkörning alls. Måste in till stan. Föredrar stora affärn än lilla affären vi har med trånga/tighta gångar där man verkligen gnuggar näsor med andra. Visst kan man beställa och hämta men finns en del som vi ska ha som inte finns med på deras köpsidor, går inte ens att köpa och hämta hos den lokala butiken.

Sitter nu och det fattas saker vi skulle behöva ha hem för brorsan hittade inte sakerna i butiken och behagade inte säga något. Iofs hade det inte hjälpt ändå då jag inte hade gått in i butiken ändå snuvig som jag är.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

För att ta upp ett ämne som tagits upp tidigare som är ganska angeläget så finns det nu klarhet i vad som gäller vid biverkningar, staten tar ansvaret. Det betyder att läkemedelsbolagen inte är så säkra på att det inte kommer biverkningar senare och därför inte vill ställa några garantier. Tyvärr är staten väldigt bra på att ducka från ansvar så den garantin de ställer är väldigt lite värd i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

För att ta upp ett ämne som tagits upp tidigare som är ganska angeläget så finns det nu klarhet i vad som gäller vid biverkningar, staten tar ansvaret. Det betyder att läkemedelsbolagen inte är så säkra på att det inte kommer biverkningar senare och därför inte vill ställa några garantier. Tyvärr är staten väldigt bra på att ducka från ansvar så den garantin de ställer är väldigt lite värd i mina ögon.

Det står i artikeln att det beror på att företagen (Curevac och Moderna) inte tidigare varit verksamma i Sverige och därmed inte omfattas av läkemedelsförsäkringen. Hur gör du din tolkning?