Nvidia utesluter recensenter som inte fokuserar på ray tracing

Permalänk
Medlem

Otippat att Nvidia kör anti-consumer moves.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Kommer slå tillbaks det här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeifSandvik:

Kommer slå tillbaks det här.

dem har redan gjort samma sak tidigare o folk glömmer som om dem vore guldfiskar.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Inte helt relaterat, men...

En del recensenter väljer att lägga in en reservation att de flesta titlar de testar med raytracing förmodligen är optimerade för RTX, trots att de använder DXR. Vilket kanske inte varit onaturligt, även om det inte varit rena RTX-titlar. T ex har Dice sagt att BF V är optimerat för Nvidias hårdvara. I en del av dessa RTX-titlar verkar det fortfarande vara strul med raytracing, att döma av release notes för AMDs drivrutiner:
Metro Exodus™, Shadow of the Tomb Raider™, Battlefield™ V and Call of Duty®: Modern Warfare may experience intermittent application crashes with DirectX® Raytracing enabled.

Det är väl inte långsökt att tänka sig att de spelen då inte heller är optimerade för RDNA2 och raytracing?

Ibland undrar man också om recensenterna själva vetat vad de testat? För en del sajter har kört prestandatester med Watch Dogs: Legion och raytracing på både AMD och Nvidia, t ex just HU och Tom´s Hardware. Vad har de då testat egentligen, om det inte varit aktiverat på AMDs kort förrän nu? För patchen som aktiverade raytracing på AMD kom igår:

Enabled Ray Tracing for Ray Tracing capable AMD GPUs.

Title Update 2.40 - Patch Notes

Permalänk
Medlem

Hardware unboxed släpper sina videos på minuten när saker lanseras, han har sjukt informativa videos som alltid är halv timme långa eller längre, han har så stor kundbas att Nvidia blir rädda ifall han säger "Only buy Nvidia IF you want Raytracing" - därför Nvidia gråter...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozze666:

*slickar på fingret och drar ett streck till i luften under "anledningar att inte köra nvidia"*

Finns gott om streck till båda lagen. Inom PC-komponent-världen finns det inte ett enda företag man kan anse vara "the good guy".

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte vad de tror att de ska vinna på det här... Känns som att de båda lagen tävlar om vem som kan kissa sig själv i munnen mest.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Inte så konstigt, hade tagit samma beslut om jag jobbat i bolaget. Recensioner från tubers och Sweclockers är marknadsföring hos marknadsföringspartners. Om de inte samarbetar med at promota på rätt sätt så är det klart man söker andra kanaler.

Det finns ingen gudagiven rätt till att ha förtur till gratisexemplar av grafikkort, det är ett samspel där Nvidia helt enkelt har starkare förhandlingskraft.

Det är HW unboxed som har tagit ett superkorkat affärsbeslut här.

Rätt korkat uttalande.

Du måste ju förstå att det inte är någon vits att recensera en produkt om du inte är opartisk. Då kan man ju lika gärna bara lita blint på det Nvidia/Intel/AMD/X företag säger på sina egna presentationer.

Som recensent ska man inte låta företaget vars produkt man recenserar diktera villkoren för hur man ska gå till väga, då tappar man ju allt förtroende. Eller tycker du det hade varit okej om Nvidia sagt åt recensenter att bara testa spel som bär Nvidia-loggan också? Eller att Gameworks-funktioner ska vara aktiverade för att sabotera för konkurrenter? (Som i Witcher 3, där Hairworks fick spelet att flyta som skit på AMD-hårdvara.)

Det är ju ingen som säger att de kan kräva att få gratis hårdvara, och det tror jag inte de har gjort heller. Självklart är det helt upp till Nvidia om de vill sponsra HU med grafikkort, men det ser ju onekligen inte bra ut om de vägrar för att de inte får som de vill. Typ som att de skulle ha något att skjula. Om deras produkter inte tål att visas på ett ärligt vis så är det inga bra produkter. (Nu gäller det förvisso ray tracing, men om HU skulle vika sig här så kan jag garantera att Nvidia ställer andra krav i framtiden. De är historiskt kända för den här typen av fulspel.)

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Tycker väl lite emot strömmen. De ger ju bort grafikkort för att göra reklam för föetaget. Så det är väl inte så konstigt att de väljer att ge grafikkorten till de företag som leder till bäst resultat. Det finns väldigt många recensenter som inte fått grafikkort gratis av varken Nvidia eller AMD. Om ett företag ger bort en produkt så är det ju knappast av välgörenhet eller ett gott hjärta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Tycker väl lite emot strömmen. De ger ju bort grafikkort för att göra reklam för föetaget. Så det är väl inte så konstigt att de väljer att ge grafikkorten till de företag som leder till bäst resultat. Det finns väldigt många recensenter som inte fått grafikkort gratis av varken Nvidia eller AMD. Om ett företag ger bort en produkt så är det ju knappast av välgörenhet eller ett gott hjärta.

Är inte alltid korten får behållas heller, efter att man är klar.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Nvidia kan dra käpprätt åt helvete med det här.

Det är inte Nvidia som bestämmer vad som är intressant eller inte med deras produkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Och om Nvidia vill att man ska foka mer på strålspårning:

Går för fan inte ens att spela Cyberpunk 2077 i 1440p i vettiga framerates om man slår på strålspårning med en PC med RTX 3070 och Ryzen 7 3800X, något som man ändå år 2020 ska anse är en vettig speldator. I en scen tidigt i spelet (som utspelar sig på en bar, mer än så vill jag inte skriva p.g.a. spoilers) så hamnade min framerate i det scenariot på under 30 FPS med strålspårning på "mellanläget" och med DLSS på ultra performance.

Om de verkligen vill att kanaler bara ska foka på strålspårning så tycker jag faktiskt att de ska göra det. Foka på hur extremt dåligt strålspårning fungerar istället. Det är en cool teknikdemo, inte något man slår på i spel om man vill spela dem (snarare än att titta på skärmdumpar.)

Man kan jämföra FPS hos Nvidia med strålspårning på, och FPS hos Radeon med strålspårning av, t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Detta börjar strålspåra ur!

Take my upvote, dear sir!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Nvidia kan ju börja med att leverera sina grafikkort innan de börjar klaga på recensenter.

Permalänk
Medlem

Nvidia får såklart ge grafikkort till vem de vill, men ett sådant här tilltag har knappast positiva effekter för dem. Hardware Unboxed har hög integritet och miljoner tittare, så detta lär inte gå någon förbi som följer tech-tubers. Så inte särskilt smart av Nvidia alls. De skjuter sig själva i pungen med häftpistol kan man säga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit så besviken på ett grafikkort som mitt senaste köp som har strålspårning. Allt ser ut som skit och värre blir det med DLSS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Frågan är dock om det går att visa DLSS-skillnader i video. Det lär krävas väldigt hög bitrate för att få med så små detaljer, så YouTube är ganska uteslutet.
Här har du en video med DLSS off vs DLSS quality. Jag ser ingen skillnad egentligen, förutom att det flyter bättre förstås.

Jag såg flickering, occlusion-problem, moiré patterns och ghosting. Så ja, det går att se utifrån videon. Men det hade hjälpt om kvalitén var bättre.

Beroende på lite vad man märker och uppfattar så kan man antingen tycka att ena eller den andra är bättre. Värst för mig så kan jag uppfatta saker innan jag vet vad som är problemet... Det är en känsla av att något är fel, men man vet inte riktigt vad.

Vissa uppfattar artefakter som en del av spelet, och då ska man definitivt köra med DLSS. Alla människor är olika och jag ser inget problem med att tillgodose alla.

AMDs Super Resolution kommer ha sina egna problem, som inte nödvändigtvis är samma problem som DLSS. Alla super resolution-algoritmer kommer ha problem. Frågan är bara hur mycket det märks och för vilka individer. Vägen framåt lär handla om hur man kan hantera problemen till t.ex DLSS 3.0. Åtminstone hoppas jag det!

Men tillbaka till ämnet. Åsikten om att det finns för- och nackdelar med uppskalning, och för- och nackdelar med ray tracing och att de ena väger mer än de andra får existera. Är man inte bekväm med det kanske man är tveksam själv? ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Viking
Skrivet av Yoshman:

Undrar om detta egentligen handlar om mängden ray-tracing som testas eller om det mer handlar om att Hardware Unboxed lite väl ofta får avvikande resultat, resultat som tenderar vara negativa för Nvidia och Intel.

Jämför man t.ex. Hardware Unboxed, SweClockers, ComputerBase och TechPowerUp (är relativt stora webbsiter som alla har ett "prestandaindex") har de tre senare väldigt snarlik relativ prestanda mellan 6800, 6800XT, 6900XT, 3070, 3080 och 3090. HU avviker i att de får 6900XT att i genomsnitt prestera bättre än 3090 samt 6800XT att prestera bättre än 3080 (kollade bara 1440). Det är slående hur lika resultaten SweC, ComputerBase och TechPowerUp är.

Samma sak vid test av Ryzen 5000. Alla kom till slutsatsen att Ryzen 5000 är den snabbaste x86 CPUn, men här var det också så att SweClockers, ComputerBase och TechPowerUp fick väldigt lika resultat medan Hardware Unboxed avvek märkbart med en större fördel för AMD.

Så misstänker att detta mer handlar om att Nvidia anser att HU inte ger en rättvis bild, men att man saknar konkreta bevis för detta. Är ju då enkelt att bara dra till med något som "ni fokuserar för lite på ray-tracing för vår smak så blir inga kort från oss".

Tror du missat att skillnaden på resultaten beror på att HU använde en 3950X vid testet av 3080 medan alla andra använder en överklockad 10900K. Då blir det självklart en stor skillnad i resultaten.

Sen om det är bra eller dåligt att de använde sig av en 3950X kan diskuteras. Kan tänka mig att den stora andelen som sitter med en Ryzen 3000 uppskattade det i alla fall. Bättre att se ett test som kan reflektera din egna dator än att bara behöva se överklockade i9:or.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Det finns alltid avtal som ligger bakom en hel del saker, där man INTE får ens diskutera det som står där i.

Ett exempel är datum, att man får testa och köra, men inte visa något efter ett visst datum osv.
Skulle det komma fram att man läckt denna information innan, ligger man illa till.

Sen detta med hat mot företag, det enda sättet man får ett företag att bry sig i grunden är att sluta köpa deras varor och tjänster, ingenting annat biter ordentligt. Eller att man gör något som pekar åt det hållet.

------

Ser man på Nvidia och AMD gällande grafikkort tex, så var det inte så att AMD hade betydligt fler grafikkort när dessa släpptes, var snarare tvärtom tror jag? Samt de båda säljer som smör, trots allt hat.

Marknaden har ändrats, förr var det inte såhär. Möjligtvis när Nintendo Wii släpptes samt iPhones, men inte annars.

Sen enligt mig som total opartisk, så betalar jag hellre mer för Nvidia än AMD, då jag tycker deras drivrutiner funkar betydligt bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Så du vill ha köpta recensenter? Seriös fråga och skulle uppskatta svar.
Fråga två. Skulle du lita på deras uttalande om produkten?

Permalänk
Medlem

Är nog inte hela sanningen.
Hardware unboxed är som de är....

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Alla de fyra sakerna är dock bra funktioner som sett ganska stor implementering? Utan att veta mer så kan det absolut vara fulmetoder från Nvidia att HU inte längre får kort för att de tycker de rapporterar fel, stämmer det som HU säger är det ju illa. Men på vilket sätt är de fyra sakerna du listar fulmetoder?

Nvidia gör tekniker och behåller de för sig själva och låter inte andra utnyttja dem. Sen jobbar de nära utvecklare som lägger in de i spel och på ultra inställningar så är de aktiverade och får sig själva att verka bättre.
Eller om de är starkare på säg, teslesering så har "nvidia titlar" teslesering på ytor som inte syns och på det sättet köras bättre på nvidia hårdvara än t. Ex amd.
Det är ju många sätt som nvidia utnyttjat sin ställning på marknaden.

Permalänk
Medlem

Undrar vad som hade hänt med gratiskort från AMD om en recensent hade fokuserat på endast strålspårning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Så du vill ha köpta recensenter? Seriös fråga och skulle uppskatta svar.
Fråga två. Skulle du lita på deras uttalande om produkten?

"Så du vill ha köpta recensenter?" Nej varför skulle jag vilja ha det som konsument?
"Skulle du lita på deras uttalande om produkten?" Lurig fråga, som inte är helt enkel att svara på. Många recensenter idag får tillgång till kort utan att öppna plånboken, vem vet vad de har skrivit på för avtal.

En fråga till dig, om du utvecklar ett spel, skickar spelet till tre recensenter, två tycker att ditt spel är kanon, den tredje totalsågar ditt spel. Ett år senare släpper du uppföljaren till spelet, denna gång får du endast skicka ut 2 exemplar totalt sett, vilka 2 recensenter väljer du av de som recenserade ettan? Motivera gärna.

Permalänk
Medlem

Emmmm.
Varför ens disskutera det uppenbara?

Nvidia försöker styra sina recensioner. Punkt!

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Mutbrott kanske? Vilseledande marknadsföring? Osv.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

"Så du vill ha köpta recensenter?" Nej varför skulle jag vilja ha det som konsument?
"Skulle du lita på deras uttalande om produkten?" Lurig fråga, som inte är helt enkel att svara på. Många recensenter idag får tillgång till kort utan att öppna plånboken, vem vet vad de har skrivit på för avtal.

En fråga till dig, om du utvecklar ett spel, skickar spelet till tre recensenter, två tycker att ditt spel är kanon, den tredje totalsågar ditt spel. Ett år senare släpper du uppföljaren till spelet, denna gång får du endast skicka ut 2 exemplar totalt sett, vilka 2 recensenter väljer du av de som recenserade ettan? Motivera gärna.

Men det du skriver "De ger ju bort grafikkort för att göra reklam för föetaget. Så det är väl inte så konstigt att de väljer att ge grafikkorten till de företag som leder till bäst resultat" leder ju till köpta recensenter. Du skriver att du håller med nvidia. Dvs du håller med om att köpta recensenter är ok.
För vad leder skrämseltaktiken som nvidia gör nu? De skickar en signal till Youtubes etc att om ni inte faller in i ledet så tar vi bort er inkomstkälla, recensionerna.
Varför skulle jag bara kunna skicka 2 spel till recensenter, har jag fått slut på surf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Varför skulle jag bara kunna skicka 2 spel till recensenter, har jag fått slut på surf?

Jag svarade ju på dina ledande frågor, så tänkte att du ville göra detsamma.
Men det är klart man kan undvika frågan helt genom att ställa en motfråga istället för att besvara den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Emmmm.
Varför ens disskutera det uppenbara?

Nvidia försöker styra sina recensioner. Punkt!

Ärligt talat så är det inte första gången som Hardware unboxed blir blacklistad av företag.
Asrock och MSI har också en gång i tiden gjort det.

Så frågan är väl mer, vad gör Hardware unboxed?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ärligt talat så är det inte första gången som Hardware unboxed blir blacklistad av företag.
Asrock och MSI har också en gång i tiden gjort det.

Så frågan är väl mer, vad gör Hardware unboxed?

Är det inte uppenbart? De är inte rädda för att påpeka nackdelar med produkterna vilket tillverkarna inte gillar. Att de inte är rädda för att säga obekväma saker till den grad att tillverkarna svartlistade dem ser jag som ett tecken på att de gör sitt jobb.

HUB är inte de enda som blivit svartlistade av dessa bolag. Om man inte säger rätt saker så får man inte vara med och leka visst.