Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en bildskärm med stöd för Freesync. Hur vet man om det fungerar ihop med Xboxen?
som ni kan se på bilden nedan har jag möjlighet att klicka i rutan för variabelt uppdateringsintervall - betyder det att allt är ok då?
Det stod nämligen något om att det var Freesync 2 som gällde i menyerna för xboxen, men jag har nog bara freesync 1 på denna skärmen.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najk:

Jag har en bildskärm med stöd för Freesync. Hur vet man om det fungerar ihop med Xboxen?
som ni kan se på bilden nedan har jag möjlighet att klicka i rutan för variabelt uppdateringsintervall - betyder det att allt är ok då?
Det stod nämligen något om att det var Freesync 2 som gällde i menyerna för xboxen, men jag har nog bara freesync 1 på denna skärmen.
https://i.imgur.com/TkMzZKO.jpg

Freesync 1 och 2 är samma teknik, bara med lite hårdare krav på vissa saker och liknande på tvåan.

Permalänk
Medlem

Någon som har testat Dolby Atmos appen respektive DTS och kan dela med sig av sina intryck? Finns trial på båda så tänkte testa dem framöver, men vore inte intressant att höra om någon fått till bättre ljud till hörlurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Det sker lite automatiska förbättringar när man spelar OG Xbox och 360 titlar. Auto HDR, högre upplösning, bättre texture filtering.

https://news.xbox.com/en-us/2020/10/13/xbox-series-x-and-xbox...

Det var ju trevligt synd bara att det inte verkar gälla riktigt alla.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad får ni för prestanda med nätverket? Jag lyckas bara få i bästa fall lite över 300 Mbit när jag laddar ner spel på series x trodde den skulle tanka ner spelen i full fart (550mbit i mitt fall) men det är väl Microsofts servrar som är sega. Och kan man ställa in så den inte begränsar till seg nerladdning medan man spelar annat?

Har Comhem 600Mbit. Via 5ghz WiFi hamnade farterna på 200-250Mbit/s. Körde jag trådat så hamnade jag på 400-500 Mbit/s.

Undrar samma sak kring din andra fråga. Dumt att den begränsar till 10-30Mbit/s när jag kör något simpelt lokalt spel så som Dead Cells.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Freesync 1 och 2 är samma teknik, bara med lite hårdare krav på vissa saker och liknande på tvåan.

Tack för klargörande. De har inte gjort det lätt för oss konsumenter med alla begrepp som man ska hålla koll på; VRR, Freesync 1, Freesync 2, HDMI 2.1 etc.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Jag tröttnade och lackade ur på elgigantens katastrofala kommunikation. När jag var i kontakt med dem och jag frågade varför folk som beställt efter mig fått sina så var det ”information kundtjänst inte får”. Avbokat min order där nu och kommer försöka undvika dem i framtiden. Kommer säkert få en Series X senare nu men då får i alla fall inte Elgiganten mina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det var ju trevligt synd bara att det inte verkar gälla riktigt alla.

Känslan är att det gäller, om än inte majoriteten, så åtminstone en väldigt stor andel av dem.

Jag måste säga att helhetsupplevelsen av Game Pass känns som en riktig fullträff på min XSS. Kombinationen av snabba laddningstider och de redan nämnda uppgraderingarna känns tillräckligt next gen redan där.

Min PS5 kommer troligtvis mest att samla damm.

Permalänk
Hedersmedlem

Känns som att Quick Resume fungerar bättre nu? Dock ej i AC: Valhalla - i alla fall för mig... Blir alltid kallstart när jag börjar. Men i NHL20 fungerar det t.ex. felfritt.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Känns som att Quick Resume fungerar bättre nu? Dock ej i AC: Valhalla - i alla fall för mig... Blir alltid kallstart när jag börjar. Men i NHL20 fungerar det t.ex. felfritt.

Fungerar si o så för mig i NHL 21. Ibland klockrent. Men hur ser färgerna ut för dig i spelet? Första veckorna såg det riktigt bra ut för mig, men nu blir allt rött rosa och blått är lite för mörkt. I övrigt är färgerna inga problem på de övriga spelen eller xboxen gränssnitt.
I NHL blir det väldigt tydligt då startup/laddnings-bilden (på Ovechin) är röd och fin. Sen när spelet går igång, inte så rött.

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Har Comhem 600Mbit. Via 5ghz WiFi hamnade farterna på 200-250Mbit/s. Körde jag trådat så hamnade jag på 400-500 Mbit/s.

Undrar samma sak kring din andra fråga. Dumt att den begränsar till 10-30Mbit/s när jag kör något simpelt lokalt spel så som Dead Cells.

Testade lite mer igår och noterade maximalt strax över 400mbit men oftast runt 250 till 300. Men är nog belastning på servrarna som ställer till det.

Ja de är väldigt underligt, kan förstå på de gamla one med sina klena cpuer och sega hårddiskar men inte på series.

Tycker handkontrollen är riktigt rejäl knakar ingenting, min gamla kontroll(one s) knakar väldigt mycket är det slitage eller är series kontrollerna bättre byggda? Minns inte hur den gamla var när den var ny.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft en konsoll förut men Quick Resume är verkligen utmärkt. Som att tabba mellan flera spel som är igång samtidigt.
Bandbredden verkar vara serverrelaterat. Snurrar på i max ett par timmar sen går det ner till 30-40% periodvis för mig, har dragit ner ett par hundra gig under ett dygn.

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma i kritiken mot elgigantens hantering. Bokade all access 2020-10-12, och har fått datumet framflyttat till den 16 december (blir successivt framflyttat).

Synnerligen märkligt att andra leverantörer har så oerhört mycket kortare leveranstider.

Permalänk
Medlem

Ännu en dag ännu en framflyttning av datumet för min Xbox Series X från Elgiganten...
Beställt 2020-10-06

Första datumet för leverans 2020-12-08
Andra datumet för leverans 2020-12-09
Tredje datumet för leverans 2020-12-11
Fjärde datumet för leverans 2020-12-14
Femte datumet för leverans 2020-12-15

Permalänk
Medlem

Call of the Sea som släpptes via Gamepass denna vecka var bra faktiskt! Ett lagom kort pussel/äventyrsspel med Lovecraft-aktig story.

Visa signatur

Xbox Series X gamertag: rawsmus

Permalänk
Medlem

Gått och varit sugen på Disco Elysium nu ett tag men tanken slog mig att det hade varit trevligt att spela detta i soffan på Series X. Är det någon som spelat det på dator och vill dela med sig om hur ni tror det kommer bli applicerbart på konsol? Är det mycket klickande och val med mus som blir besvärligt med handkontroll?

Permalänk
Medlem

Lirat en del Battlefield 5, Modern Warfare, Assassins Creed och Skyrim på XSX, jäklar vilken upgrade och smooth det känns. Märkte att aimet kändes mindre hackigt i MW när jag lirade idag, även Battlefield 5 kändes smooth ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av edifier:

Call of the Sea som släpptes via Gamepass denna vecka var bra faktiskt! Ett lagom kort pussel/äventyrsspel med Lovecraft-aktig story.

Låter spännande, finns tillgängligt till "vanliga" One X va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Låter spännande, finns tillgängligt till "vanliga" One X va?

Ska va till one och series, även pc.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrrock:

Fungerar si o så för mig i NHL 21. Ibland klockrent. Men hur ser färgerna ut för dig i spelet? Första veckorna såg det riktigt bra ut för mig, men nu blir allt rött rosa och blått är lite för mörkt. I övrigt är färgerna inga problem på de övriga spelen eller xboxen gränssnitt.
I NHL blir det väldigt tydligt då startup/laddnings-bilden (på Ovechin) är röd och fin. Sen när spelet går igång, inte så rött.

Nu kör jag NHL20. Vet inte om det är någon skillnad där. Färgerna ser ok ut i det spelet för mig. Mixtrat med HDR-inställningarna?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Jag köpte all acces på Elgiganten första förboknings dagen och jag fick boxen dagen efter släppet i november.. men har ännu inte sett röken av en räkning 🤔

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av masa69:

Jag köpte all acces på Elgiganten första förboknings dagen och jag fick boxen dagen efter släppet i november.. men har ännu inte sett röken av en räkning 🤔

Jag antar att Elgiganten samarbetar med ett kreditbolag här som sköter detta. Ta reda på deras kontaktuppgifter och kolla med dem så det inte blivit något fel.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Jag antar att Elgiganten samarbetar med ett kreditbolag här som sköter detta. Ta reda på deras kontaktuppgifter och kolla med dem så det inte blivit något fel.

Resursbank har alla papper hemma men igen räkning eller något i deras app..
Väntar denna månaden sen får jag höra av mig ..

Eller ska man vara ful å vänta 🤔🤔

Permalänk
Avstängd
Skrivet av masa69:

Resursbank har alla papper hemma men igen räkning eller något i deras app..
Väntar denna månaden sen får jag höra av mig ..

Eller ska man vara ful å vänta 🤔🤔

Ofta är ju inköpsmånaden betalfri för typ avbetalningar och liknande. Jag tror inte du behöver oroa dig att Resurs skulle glömma bort dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Nu kör jag NHL20. Vet inte om det är någon skillnad där. Färgerna ser ok ut i det spelet för mig. Mixtrat med HDR-inställningarna?

Nej inte mer än att det oftast är någon logga som ska precis synas alt precis försvinna. Och i Nhl hittar jag inga direkta inställningar som påverkar. Finns en inställning med bild på matchklockan där en gul rand ska försvinna ur bild när man kalibrerar och den har jag gjort. Men det har nog något med HDR att göra, den symbolen dyker upp efter startbilden på spelet och då blir rött rosa. Prövade att stänga av hdr på xboxen men det gjorde ingen skillnad.

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrrock:

Nej inte mer än att det oftast är någon logga som ska precis synas alt precis försvinna. Och i Nhl hittar jag inga direkta inställningar som påverkar. Finns en inställning med bild på matchklockan där en gul rand ska försvinna ur bild när man kalibrerar och den har jag gjort. Men det har nog något med HDR att göra, den symbolen dyker upp efter startbilden på spelet och då blir rött rosa. Prövade att stänga av hdr på xboxen men det gjorde ingen skillnad.

Lite off-topic utifrån ditt problem, men vissa spel är inte särskilt väl HDR-optimerade. Ett bra exempel är AC: Valhalla. Med HDR på så är färgerna utvattnade, speciellt i mörka miljöer. Jag stängde av HDR i Xboxen och körde sedan HDR-emulering via min skärm som har en funktion för detta. Galet stor skillnad.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ska va till one och series, även pc.

Najs, får kolla in det då. Betalar ju ändå för Ultimate och söker nya spelupplevelser lite hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Tack för klargörande. De har inte gjort det lätt för oss konsumenter med alla begrepp som man ska hålla koll på; VRR, Freesync 1, Freesync 2, HDMI 2.1 etc.

Det blir lätt lite dimmigt ja. Men som föregående skrev, Freesync 1 och Freesync 2 är samma sak, bara kraven som är anorlunda.
Stödjer din tv/monitor Freesync så skall det fungera.
Det är ganska lätt att upptäcka. Ladda ned Hitman 2, (gratis) starta första uppdraget och jämför genom att stänga av/på "variabelt uppdateringsintervall" i inställningarna på X:et (Du behöver inte ens starta om spelet)

Quality mode och unlocked frame rate i inställningarna på Hitman 2, du kommer att märka stor skillnad.

Visa signatur

Movies don't create psychos. Movies just make psychos more creative

Permalänk

Hej!

Har haft min Xbox Series X i 1 vecka nu och har börjat upplevt att bilden har börjat flimra när jag spelar, det är väldigt störande, jag har tittat på youtube på andra som har haft samma problem, tror ni Microsoft vet om problemet och kan lösa det igenom en system uppdatering ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Lite off-topic utifrån ditt problem, men vissa spel är inte särskilt väl HDR-optimerade. Ett bra exempel är AC: Valhalla. Med HDR på så är färgerna utvattnade, speciellt i mörka miljöer. Jag stängde av HDR i Xboxen och körde sedan HDR-emulering via min skärm som har en funktion för detta. Galet stor skillnad.

Tack för tipset. Stängde av, startade nhl. Kanonbild från början, sen precis när spelet ska ladda från startbild till själva spelet så blir rött rosa, precis samma som med hdr på.
Vad kör du på för tv?

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt