Uppdaterad: Nvidia ber Hardware Unboxed om ursäkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Var nånstans i den enkla meningen "Hur får du reda på vad som är "bästa produkt" då?" ser du att jag skriver något om konspirationsteorier och förhastade slutsater till dig?

Ironin i denna känslofyllda meningen är ju komiskt.. "Du borde nog se över vad detta handlar om och inte hoppa på en massa konspirationsteorier eller förhastade slutsatser."

Du borde kanske även se över hur du kommunicerar med människor med då, oftast när man citerar eller svarar någon så brukar det vara som svar eller ha någon relation till det den ändra människan skrev/sa, ett tips för dig skulle vara att till exempel ta bort "då" i din mening eftersom det antyder att jag inte skulle kunna få reda på vad som är den bästa produkten, och inte en generell fråga.

Ett annat exempel är om två vänner befinner sig i affären och följande
a. jag har glömt plånboken hemma.
b. hur ska du då betala?

Det person b frågar efter är inte hur person a i allmänhet betalar dvs kontant, kort eller något annat utan det är en fråga som hänvisar till att person a har glömt plånboken hemma och hur ska hen "då" betala.

Då får gärna hitta på mer huruvida känslofyllda mina meningar är så länge du själv tror på det bara, ska bli roligt att se vad som kommer är näst annars får du nog komma på något bättre argument för detta fall verkligen platt.

Permalänk
Medlem

undrar om Jensen kids sitter hemma och spelar Cyberpunk med halvlagg.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Inaktiv

Detta visar på vikten av att ha rätt personer i PR. Ett knasigt email kan få stora konsekvenser.

Det positiva är att medier såsom YouTube/reddit kan ha enormt inflytande på företagen när de gör klavertramp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daemon85:

@Bassen87 jag förstår att de kollade genom videon i fråga, men det ger inte en fullständig bild om hur allt funkar.
Sen så har ju sin anvädarbas som det verkar funka hos, när majoriteten tycker röstar fram 3950 som önskvärd testsystem så säger det rätt mycket om kunskapen, för det ger inga positiva fördelar ur gaming perspektiv och de flesta kommer inte ens ha ett system, så ser inte riktigt målgruppen.
Sen försöker väl nvidia låta lite mer profisionella än att säga rakt ur att de är kassa

Det spelar ingen roll, Nvidias och AMDs kort ska kunna prestera i olika riggar och även i testsystem många användare inte har.
De har en stor subscriber skara så de räknas som en av de större recensenterna. Om de är kassa eller inte avgör folket som följer recensenten INTE Nvidia.
Kom ihåg att det är Hardware Unboxeds 676.000 subscribers Nvidia vill showcasea sina produkter för, de har liksom inte skickat grafikkort till Hardware Unboxed för att de ska kunna leka runt med korten själva utan för att visa upp korten för potentiella kunder.

Så uppenbarligen har Nvidia tjänat pengar på att Hardware Unboxed recenserat deras kort, de har även använt ett av Hardware Unboxeds uttalanden om DLSS på nvidias egen hemsida i deras reklam.

Detta är ett 100% sätt för att styra det content Hardware Unboxed lägger ut och hade ingenting med kvalite att göra.

Man kan inte springa runt och välja sina egna recensenter...
Eller jo det kan man men stämpeln man sätter på sitt företag då lär bli svår att tvätta bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unaim:

Du borde kanske även se över hur du kommunicerar med människor med då, oftast när man citerar eller svarar någon så brukar det vara som svar eller ha någon relation till det den ändra människan skrev/sa, ett tips för dig skulle vara att till exempel ta bort "då" i din mening eftersom det antyder att jag inte skulle kunna få reda på vad som är den bästa produkten, och inte en generell fråga.

Ett annat exempel är om två vänner befinner sig i affären och följande
a. jag har glömt plånboken hemma.
b. hur ska du då betala?

Det person b frågar efter är inte hur person a i allmänhet betalar dvs kontant, kort eller något annat utan det är en fråga som hänvisar till att person a har glömt plånboken hemma och hur ska hen "då" betala.

Då får gärna hitta på mer huruvida känslofyllda mina meningar är så länge du själv tror på det bara, ska bli roligt att se vad som kommer är näst annars får du nog komma på något bättre argument för detta fall verkligen platt.

Du låter ägd och återkommer med wall of text av aggressivt känslofylld nonsens, medan du utför nåt krig som enbart utspelar sig i ditt sinne verkar det som. Slösar folks tid och ser konspirationsteorier i enkla frågor. Du kan få sista ordet, det är vad du så gärna vill åt och inte en givande diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Det spelar ingen roll, Nvidias och AMDs kort ska kunna prestera i olika riggar och även i testsystem många användare inte har.
De har en stor subscriber skara så de räknas som en av de större recensenterna. Om de är kassa eller inte avgör folket som följer recensenten INTE Nvidia.
Kom ihåg att det är Hardware Unboxeds 676.000 subscribers Nvidia vill showcasea sina produkter för, de har liksom inte skickat grafikkort till Hardware Unboxed för att de ska kunna leka runt med korten själva utan för att visa upp korten för potentiella kunder.

Så uppenbarligen har Nvidia tjänat pengar på att Hardware Unboxed recenserat deras kort, de har även använt ett av Hardware Unboxeds uttalanden om DLSS på nvidias egen hemsida i deras reklam.

Detta är ett 100% sätt för att styra det content Hardware Unboxed lägger ut och hade ingenting med kvalite att göra.

Man kan inte springa runt och välja sina egna recensenter...
Eller jo det kan man men stämpeln man sätter på sitt företag då lär bli svår att tvätta bort.

Jag vet inte om det stämmer helt och hållet. Då syftar jag på det du menar med att stämpeln på företaget blir svår att tvätta bort. Eller snarare, det spelar nog ingen roll menar jag. Var det inte lite såhär det började med spel recensioner med förr. Först började några tidningar här och där ge 10/10 till spel som majoriteten ratade och sedan började smått fler och fler göra så, tills plötsligt fanns det bara 10/10 till nästan alla AAA spel. Cyberpunk nu till exempel, kollar man på metacritic är det 90/100 och i stort sett bara 10/10 av critics, medan user score är nere vid 5/10 nånstans.

Ett annat exempel är ju EA, som är ökända för dålig service och buggiga spel ihop med giriga dlc/microtransactions, men ändå säljer deras spel väldigt bra. Alltså, jag tror faktiskt att Nvidia kan göra vad de vill i stort sett utan några konsekvenser, just för att en dålig stämpel aldrig verkat ha negativ påverkan för försäljningen vad jag vet. Sen i det här fallet är det ju mycket värre, då det inte finns nån konkurrent att gå till, det är ju bara Nvidia man kan köpa kort av och dessutom är det köer. AMD är ju obefintliga. Så Nvidia kan göra vad de vill och folk kommer köpa alla deras kort ändå, de har inget val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Jag vet inte om det stämmer helt och hållet. Då syftar jag på det du menar med att stämpeln på företaget blir svår att tvätta bort. Eller snarare, det spelar nog ingen roll menar jag. Var det inte lite såhär det började med spel recensioner med förr. Först började några tidningar här och där ge 10/10 till spel som majoriteten ratade och sedan började smått fler och fler göra så, tills plötsligt fanns det bara 10/10 till nästan alla AAA spel. Cyberpunk nu till exempel, kollar man på metacritic är det 90/100 och i stort sett bara 10/10 av critics, medan user score är nere vid 5/10 nånstans.

Ett annat exempel är ju EA, som är ökända för dålig service och buggiga spel ihop med giriga dlc/microtransactions, men ändå säljer deras spel väldigt bra. Alltså, jag tror faktiskt att Nvidia kan göra vad de vill i stort sett utan några konsekvenser, just för att en dålig stämpel aldrig verkat ha negativ påverkan för försäljningen vad jag vet. Sen i det här fallet är det ju mycket värre, då det inte finns nån konkurrent att gå till, det är ju bara Nvidia man kan köpa kort av och dessutom är det köer. AMD är ju obefintliga. Så Nvidia kan göra vad de vill och folk kommer köpa alla deras kort ändå, de har inget val.

Är ganska säker Nvidia tappade en del kunder med detta. Inte massvis, men en del ändå. Tror många håller tillbaka med köp o inväntar på att amd har tillgängligt fler kort. En del kanske helt struntar i o uppgradera denna generation.
Även om det inte är många här i Sverige så finns det länder som är konsumenterna är "hårdare" gentemot företag som beter sig illa. Är inte första gången Nvidia försöker pressa o "hota" reviewers. Inte länge sen de gjorde en liknande, inte lika monumental kanske, fadäs.
De har bevisat att de tänker försöka tvinga sin åsikt på reviewers och detta lär inte vara sista gången.. bara en i raden av många försök. Nu trampade de på en rejäl mina dock.
Ursäkten kommer hjälpa lite men de tappar kunder oavsett. Och den lilla goodwill de kan ha haft är fullständigt bortblåst nu. Är ev die hard fanboys som fortfarande har grönt glitter i sin mustasch. Men håller fullständigt med Linus mfl att är man fanboy av ett företag är man en idiot.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Är ganska säker Nvidia tappade en del kunder med detta. Inte massvis, men en del ändå. Tror många håller tillbaka med köp o inväntar på att amd har tillgängligt fler kort. En del kanske helt struntar i o uppgradera denna generation.
Även om det inte är många här i Sverige så finns det länder som är konsumenterna är "hårdare" gentemot företag som beter sig illa. Är inte första gången Nvidia försöker pressa o "hota" reviewers. Inte länge sen de gjorde en liknande, inte lika monumental kanske, fadäs.
De har bevisat att de tänker försöka tvinga sin åsikt på reviewers och detta lär inte vara sista gången.. bara en i raden av många försök. Nu trampade de på en rejäl mina dock.
Ursäkten kommer hjälpa lite men de tappar kunder oavsett. Och den lilla goodwill de kan ha haft är fullständigt bortblåst nu. Är ev die hard fanboys som fortfarande har grönt glitter i sin mustasch. Men håller fullständigt med Linus mfl att är man fanboy av ett företag är man en idiot.

Jag håller med dig om det mesta, men jag tror inte det kommer vara så många som håller tillbaka köp osv. Alltså hade situationen idag sett annorlunda ut och det funnits ordentligt med konkurrens hade jag självklart förväntat mig det. Tro mig, jag vill att ditt scenario ska vara sann och att det ska lära dem en läxa men jag ser bara inte hur tillräckligt många ska avbeställa sina kort för att det ska kännas för dem. Jag hade själv lätt hellre köpt ett 6800 nu till exempel, men istället har jag suttit här i kö och väntat tre månader på ett 3080 medan jag har ett reserv kort (gtx 770) i burken. Jag kommer hålla hårt i den köplatsen jag har nu, jag har inget val. Hade hellre köpt ett 6800 nu direkt framför ett 3080 om jag fått möjligheten dock.

Har Linus sagt det där? Då är han bättre i mina ögon nu. Ska kolla hans senaste video där han ger sin respons till det hela isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Jag håller med dig om det mesta, men jag tror inte det kommer vara så många som håller tillbaka köp osv. Alltså hade situationen idag sett annorlunda ut och det funnits ordentligt med konkurrens hade jag självklart förväntat mig det. Tro mig, jag vill att ditt scenario ska vara sann och att det ska lära dem en läxa men jag ser bara inte hur tillräckligt många ska avbeställa sina kort för att det ska kännas för dem. Jag hade själv lätt hellre köpt ett 6800 nu till exempel, men istället har jag suttit här i kö och väntat tre månader på ett 3080 medan jag har ett reserv kort (gtx 770) i burken. Jag kommer hålla hårt i den köplatsen jag har nu, jag har inget val. Hade hellre köpt ett 6800 nu direkt framför ett 3080 om jag fått möjligheten dock.

Har Linus sagt det där? Då är han bättre i mina ögon nu. Ska kolla hans senaste video där han ger sin respons till det hela isåfall.

Jag tappade humöret såpass på Nvidia att jag ska göra mig av med mitt 3070 och jag kan backa bakåt i prestanda till typ 5700xt lr nåt som jag haft innan. Tänker inte ta in en Nvidiaprodukt i burken framöver.. Får väl bli AMD och får hoppas de håller sig någorlunda i skinnet.. och hoppas Intel lyckas med sina kort så vi tillslut kanske får lite skymt av konkurrens.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Har redan sedan tidigare bestämt mig för att lägga nvidia bakom mig av allehanda orsaker.
En sak är säker, detta var verkligen sista spiken i kistan. Vad mig anbelangar så ska det mycket till innan jag återvänder till att använda deras gpuer i mina byggen !

För att citera Linus Torvalds:
"...Nvidia, FUCK YOU !"

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Medlem

Jag har lärt mig endel av detta, ett att Nvidia/AMD/Intel ger bort test exemplar istället för att låna ut dem.
Redan här så känner jag att man är på djupt vatten vad gäller opartiskhet.
Två att det finns en del som försvarar detta och tydligen vill att tester av hårdvara skall genomföras av influencers.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Jag har lärt mig endel av detta, ett att Nvidia/AMD/Intel ger bort test exemplar istället för att låna ut dem.
Två att det finns en del som försvarar detta och tydligen vill att tester av hårdvara skall genomföras av influencers.

Menar du att Hardware Unboxed är influencers? I så fall är Sweclockers det med. De gör väldigt seriösa tester.

Att få ett grafikkort kan möjligen påverka någon liten kanal med några tusen subs men stora kanaler med några hundra tusen subs och patreon medlemmar etc klarar sig utan det och de bryr sig inte om det är gratis eller de ska betala för det utan det handlar bara om att få kortet i tid för att recensera.

Att de behåller det behövs för deras jobb så de kan fortsätta testa korten och jämföra med nästa generation osv.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Före:
Så synd om HardwareUnboxed... de får inga gratis kort längre.
Vi får inga ens när vi köpt dom.

Efter:
Nu är dom GLADA.
De får Gratis kort igen.
Vi får vänta vidare..... och fortsätta se på deras tester.

Du såg inte problemet med vad Nvidia gjorde uppfattar jag?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Nvidia räknade antagligen inte med denna backlashen, vilket är förvånansvärt då det inte behövs mer än genomsnittlig konsekvensanalysförmåga för att inse att det enbart kommer leda till negativ PR när man agerar på detta viset i denna branschen.

Oroväckande att det hände till att börja med, företagets egentliga åsikt i frågan lär ju inte ha ändrats - hade de kunnat komma undan med det så hade de knappast pudlat, utan fortsätt låta bli att ge kort till recensenter som inte höjer deras kort till skyarna oavsett hur bra eller dåliga korten är.

Fortfarande två till Nvidia.

Nvidia trodde nog inte att så många stora aktörer skulle göra så stor grej av det. Dom kanske t.o.m. trodde dom andra hårdvarusiterna skulle bli lite rädda och rätta sig in i ledet. Då stämmer det mycket väl vad både Linus och Jay sade, nämligen att Nvidia verkar ha väldigt dålig koll på omvärlden och sina kunder.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

17tusen YouTube kanaler. Det ska tydligen finnas fler

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Folk är lite väl dömande i tråden.
Vet vi ens om Nvidia har varit kontakt med HU tidigare? Det kan mycket väl varit så att Nvidia har varit missnöjda med HU tidigare och påpekat saker utan att få gehör vid flera tillfällen.

Därav tänker jag inte döma Nvidias hanteringen av detta, eftersom vi inte sitter med alla korten på bordet, vad som har skett från första början.

Nä fast dom klagade på saker som uppenbarligen inte stämmer. Dom har samtidigt mage att ha reklam på sin egen hemsida med citat från HU om hur bra dom tycker DLSS är.

***bort/mod***

§1/§1.2 /Kent, forumledare
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Nä fast dom klagade på saker som uppenbarligen inte stämmer. Dom har samtidigt mage att ha reklam på sin egen hemsida med citat från HU om hur bra dom tycker DLSS är.

Ja HU hade med en väldigt liten del om RT i sin recension av kortet, men de hade en video dedikerat separat till RT för om jag inte har fel 3070-90 senare.

Man förstår ju att Nvidia vill trycka på RT då de har ett stort övertag där nu men man får nog köra egen PR och inte försöka tvinga recensenter trycka på just RT som även om det är snyggt ibland tenderar att överanvändas till leda och då sänka prestandan onödigt mycket. Man ser fan inte perfekta reflektioner i vattenpölar IRL, blir ju bara en tech preview i många spel.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

För att repetera vad jag skrev i den andra tråden, jag tror inte det handlar om deras recensioner av nvidias 30x0-kort, utan om deras recensioner av AMDs 60x0-kort. Hade det varit en större fokus och vikt på RT/DLSS i dessa så hade resultatet blivit ett omdöme som nvidia gillat mer...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Calisthenics:

VP of PR skickar mail direkt till HW unboxed. Nu pudlar de. Kommer nog bli kul end of year diskussion för den VPn..

Nästa gång skulle han kanske delegerat det här till någon under.

Skrivet av mrwu:

Fattar inte vad det är för pundare de har hos PR på NVIDIA? Undrar om det är samma personer som bara är offatbart bra på att slicka rövhål eller ifall det roteras ut men ersättarna är lika puckade?

Hur många gånger är vi nu på där de har råkat för PR-disaster pga dessa "rekommendationerna" från dessa individer? I denna gen var de så bra att all de inte behövde göra något alls, men på något sätt så failar de i alla fall. Helt otroligt.

Skrivet av ddelin:

Kan se det utvecklings samtalet framför mig.

Lädervästen: Vad skulle du säga är det du lyckats bäst med under 2020 ?
PR miffot: Jo, jag skickade ett mail som halva internet har läst, vilken succe!
Lädervästen: Grymt, antar att vi fick massa bra PR ?
PR miffot: Ehhh.... Ja du vet, all PR är bra PR som man brukar säga.

Skrivet av anon324648:

Detta visar på vikten av att ha rätt personer i PR. Ett knasigt email kan få stora konsekvenser.

Det positiva är att medier såsom YouTube/reddit kan ha enormt inflytande på företagen när de gör klavertramp.

Ett litet inspel bara. Brian Del Rizzo, ofta kallad BDR, är verkligen ingen duvunge i branschen. Han har varit med länge, länge och jag har svårt att se han gör något allt för förhastat. Såklart det går att missbedöma effekten av ett uttalande, men min gissning är att det var en rätt kalkylerad risk.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Nvidia har ju rätt i att HUBs tester är dåligt utförda och är ämnade att få AMD att se bättre ut ställt mot konkurrensen än de egentligen är. Men kunde inte nvidia räkna ut att detta skulle hända, det går inte att straffa folk på detta sättet idag. Det finns inga krav, bara rätten att tro och tycka som man själv önskar, sen gråter man på social media om det inte går vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Nvidia har ju rätt i att HUBs tester är dåligt utförda och är ämnade att få AMD att se bättre ut ställt mot konkurrensen än de egentligen är. Men kunde inte nvidia räkna ut att detta skulle hända, det går inte att straffa folk på detta sättet idag. Det finns inga krav, bara rätten att tro och tycka som man själv önskar, sen gråter man på social media om det inte går vägen.

Kan du ge exempel på när HUB framställt AMD som bättre än dom är, d v s där deras AMD bias är tydligt?

Jag hör detta ofta men har ännu ej sett något sådant från HUB.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB + Samsung 9100 Pro 4 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Helt klart en poäng, varför FÅR reviewers BEHÅLLA testexemplaren. Då vill jag bli bilreviewer och behålla Koenigsegg.

Samtidigt finns det en praktisk anledning, om tester behöver göras om pga uppdaterad/ny mjukvara är det såklart enklare för en stor reviewer om hen inte måste beställa all hårdvara igen. Gamla testresultat kan snabbt bli inaktuella.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Jag är helt övertygad om att detta mailet skickades i frustration på grund av att AMD rx 6000 kort är lika bra/snabbare än RTX 3000 serien i de flesta tester. Det enda Nvidia är något bättre på är RTX och den egna funktionen DLSS som typ 90% av gaimers fullständigt struntar i.
AMD släppte för bra GPUer helt enkelt och fick för mycket uppmärksamhet av det. Skinnvästen blev sur och försökte hota recensenter att fokusera på det som Nvidia var bättre på, som väldigt få är intresserade av.
Hur som helst, otroligt lågt, barnsligt och sjukt gjort.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Helt klart en poäng, varför FÅR reviewers BEHÅLLA testexemplaren. Då vill jag bli bilreviewer och behålla Koenigsegg.

Samtidigt finns det en praktisk anledning, om tester behöver göras om pga uppdaterad/ny mjukvara är det såklart enklare för en stor reviewer om hen inte måste beställa all hårdvara igen. Gamla testresultat kan snabbt bli inaktuella.

Det handlar väl om pengar? Att ge bort en GPU som kostat tillverkarna 1500 spänn att göra , slippa fraktkostnader och att ta hand om ett begagnat kort eftersåt de inte kan sälja?
En Koenigsegg går ju att sälja Den tappar iof 10-15% värde på grund av att den körts vilket är ganska mycket mer än 1500 spänn, så K-egget "betalar" ju bra mycket mer för att få sina bilar testade.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag är helt övertygad om att detta mailet skickades i frustration på grund av att AMD rx 6000 kort är lika bra/snabbare än RTX 3000 serien i de flesta tester. Det enda Nvidia är något bättre på är RTX och den egna funktionen DLSS som typ 90% av gaimers fullständigt struntar i.
AMD släppte för bra GPUer helt enkelt och fick för mycket uppmärksamhet av det. Skinnvästen blev sur och försökte hota recensenter att fokusera på det som Nvidia var bättre på, som väldigt få är intresserade av.
Hur som helst, otroligt lågt, barnsligt och sjukt gjort.

Nvidia är ett gigantiskt bolag. Mer troligt att en enskild person eller grupp har bestämt sig för detta och nu fått äta upp skiten.

Permalänk
Medlem

"Det här är ju inte recensioner till grafikkort du länkat till." *Facepalm* nä det är amds gpu de testar där. I deras tester påpekar Steve att de gör utförligare RT tester i efterhand vilket de har gjort. Samtidigt är deras ståndpunkt att tekniken inte är mogen än vilket stämmer med verkligheten rätt så väl då det är fåtal ti0tlar som använder tekniken. Oberoende media ska ha den rätten att uttrycka sig som de vill och företag ska inte ha den rätten att styra de som de vill.

Btw nu kom ursäkten från Nvidia så jag antar att vi som backar upp HU hade visst rätt iaf.

Skrivet av Lussarn:

Det här är ju inte recensioner till grafikkort du länkat till. Kollar man t.ex deras 3070 review dissar han 3070 fullständigt för att det inte klår 2080ti i RT/DLSS prestanda. Att det kostar hälften så mycket spelar ingen som helst roll. Och detta av en kille som normalt tycker pris/prestanda är helt avgörande.

I deras 6800XT review testar han SOTR och Dirt 5 med RT, 3080 ser ungefär likvärdigt ut med 6800XT. Det kanske hade varit bättre att utlämna den informationen helt om man ändå inte gör det ordentligt.

Och så här fortsätter det. Jag tror helt enkelt Steve inte är intresserad, han gillar att benchmarka spel med "level playing field" på AMD och Nvidia och gör det därefter. Man får väl säga att han är rätt rigorös med dessa tester så det finns ju ett värde, därav tycker jag Nvidia tar i lite mycket när dom stänger av honom. Men helt oskyldig till detta är han inte.

Hade nog varit bättre för honom att han är helt öppen med att grafikkort skall reviewas med minsta gemensamma nämnare, istället för att kasta en massa skit på tekniker som bara det ena laget klarar av.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Storm i ett vatten glas, det är vad jag ser i detta ämne. Oerfarenhet och ego hos Nvidia gör att beslut om inskränkning mot något som frustrerar dem fattas utan att ha en förståelse för reaktionen det kan skapa.
Hade det funnits några grafikkort på marknaden så kanske det skulle sålts några färre av Nvidia å fler av AMD, men när det väl finns en tillgång igen så kommer detta vara glömt och ersatt av nya "skandaler".

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Menar du att Hardware Unboxed är influencers? I så fall är Sweclockers det med. De gör väldigt seriösa tester.

Att få ett grafikkort kan möjligen påverka någon liten kanal med några tusen subs men stora kanaler med några hundra tusen subs och patreon medlemmar etc klarar sig utan det och de bryr sig inte om det är gratis eller de ska betala för det utan det handlar bara om att få kortet i tid för att recensera.

Att de behåller det behövs för deras jobb så de kan fortsätta testa korten och jämföra med nästa generation osv.

Möjligt att jag utryckte mig oklart, det jag menade var att det finns flera i tråden som verkar tillfreds med att en testare påverkas / styrs av leverantörer a'la modell influencer.
Opartiskhet bör ju vara själva grundbulten för en korrekt utförd test.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Denna gången blev Nvidia påkomna med händerna i kakburken. Nästa gång är det kanske AMD, Apple (igen) eller något annat företag. Är helt säker på att alla företag manipulerar, köper och fular sig med sin marknadsföring. Ibland åker dom dit men oftast inte. Det är "buisness as usual". Blir man förvånad över Nvidias (skitiga) förfarande i denna frågan skall man nog inte fördjupa sig i hur smutsigt det kan gå till generellt i branscher där det finns mycket pengar inblandat. Inga "big tech" företag överlever för att dom spelar schysst. Snarare tvärtom. Frågan är bara vad som kommer fram till oss konsumenter och vad som inte gör det.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Kan du ge exempel på när HUB framställt AMD som bättre än dom är, d v s där deras AMD bias är tydligt?

Jag hör detta ofta men har ännu ej sett något sådant från HUB.

absolut!

i5 10400 togs bort ur deras price/perf index för att r5 3600 skulle placeras högre efter intels prissänkningar.

3060ti fick samma behandling

𝚌̶𝚘̶𝚗̶𝚝̶𝚛̶𝚘̶𝚕̶ ̶𝚎̶𝚛̶𝚜̶𝚊̶𝚝̶𝚝̶𝚎̶𝚜̶ ̶𝚖̶𝚎̶𝚍̶ ̶𝚍̶𝚒̶𝚛̶𝚝̶ ̶𝟻̶
fel av mig ( annan recensent ) Dirt 5 och godfall lades däremot till i deras tester inför 6800xt och båda spelen presterar otroligt bra på AMD

i deras raytracing-tester på 6800xt testar de bara i tomb raider och dirt 5 vilka har en ganska lätt RT-implementation (DLSS testas aldrig heller)

När de testar SAM tar de endast med spel som ger väldigt bra resultat och det anser jag är missvisande då du överlag ser ganska små skillnader.

Kort sagt har jag svårt att dra några vettiga slutsatser från deras tester ibland då så många andra recensioner pekar åt andra hållet.

huruvida detta är ändrat nu vet jag inte men det är saker jag reagerat på.

rättelse