Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Uppdaterad: Nvidia ber Hardware Unboxed om ursäkt

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt glad över att Sweclockers aktivt rapporterat om detta Nvidia-fiasko. Teknikpressen generellt, åtminstone dom jag konsumerar, består av en serie mindre företag och för att dessa ska kunna förbli oberoende när allt fler gigantiska företag kräver mer och mer kontroll på hela leveranskedjan (Apple, Amazon, Google) och i mångt och mycket skapar egna monopol är det extremt viktigt att agera solidariskt när sånt här händer. Jag undrar dock vad som skulle hänt om Nvidia inte skulle backat? Skulle någon annan publikation våga dela med sig av den hårdvara/mjukvara för att pressade publikationer ska kunna konkurrera på lika villkor? Det är nog inte helt dumt att börja titta på hur den typen av solidariska aktioner ska kunna implementeras då jag tror att det är eeeextremt naivt att tro att detta är det sista vi ses av den här typen av "rapportera som vi vill annars" (dvs propaganda) aktioner från stora Tech- och mjukvarubolag. Kan tänka mig dock att dom lärt sig väldigt mycket på den här incidenten och lär vara mycket mer lömska i framtiden. Eller som Linus Sebastian sa det "If I would be evil, I would be smarter about it".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Vet att jag låter som en trasig klocka men:

Teardown.

Drivs av alla hyfsat moderna grafikkort, utvecklat av liten svensk indie-studio, bra gameplay, sjukt snygg RT-implementering med skräddarsydd motor.

Låter coolt. För ta och kolla upp det. Tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kettlebell:

Jag vet inte om det stämmer helt och hållet. Då syftar jag på det du menar med att stämpeln på företaget blir svår att tvätta bort. Eller snarare, det spelar nog ingen roll menar jag. Var det inte lite såhär det började med spel recensioner med förr. Först började några tidningar här och där ge 10/10 till spel som majoriteten ratade och sedan började smått fler och fler göra så, tills plötsligt fanns det bara 10/10 till nästan alla AAA spel. Cyberpunk nu till exempel, kollar man på metacritic är det 90/100 och i stort sett bara 10/10 av critics, medan user score är nere vid 5/10 nånstans.

Ett annat exempel är ju EA, som är ökända för dålig service och buggiga spel ihop med giriga dlc/microtransactions, men ändå säljer deras spel väldigt bra. Alltså, jag tror faktiskt att Nvidia kan göra vad de vill i stort sett utan några konsekvenser, just för att en dålig stämpel aldrig verkat ha negativ påverkan för försäljningen vad jag vet. Sen i det här fallet är det ju mycket värre, då det inte finns nån konkurrent att gå till, det är ju bara Nvidia man kan köpa kort av och dessutom är det köer. AMD är ju obefintliga. Så Nvidia kan göra vad de vill och folk kommer köpa alla deras kort ändå, de har inget val.

Uppenbarligen nu i efterhand så verkar det ju som att Nvidia bryr sig om ryktet deras företag har då de dragit tillbaka sina yttranden de gjorde till Hardware Unboxed efter att det kom upp till ytan.

De vill ju antagligen ha rykte om sig att ha bra produkter ja, men även hur folk ser på företaget är nog av stort intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Det var förmodligen varför nVidia gjorde detta precis nu, Steve Burkes's konvalescens gjorde att dom vågade.

Ja. Med tanke på att de helt verkar sakna förmågan till konsekvensanalys, kalkylerad risk osv så har de väl inte haft en tanke på att eh... Steve kommer likt Jesus återuppstå och så småningom göra en video igen, vilket dessutom gör att hans content piece kommer att vara "fräsch" och inte drunkna i alla andras ilska, så det blir en dubbelsmäll av det.

Jag börjar nästan tro att detta är en panikåtgärd från Nvidia för att medvetet kraftigt minska efterfrågan på deras kort så att de anställda får lite julledighet

Skrivet av Hellscreame:

nu har jag likte svårt att läsa för tillfället(akut ögonlaser) men tror vi är på samma linje att GN steve lär gå igång och djupdyka ordentligt på detta vilket jag tycker är bra.

Japp. Se ovan Hoppas det går bra med ögonen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Jag valde att granska dina påstående för att bilda mig en egen uppfattning vilket kanske mest visar hur uttråkad jag är i dessa covid-19 tider.

I denna video från 27:e maj i år jämför han dessa 2 CPUs direkt mot varandra i en "sub $200 battle", jag tycker den verkar väldigt saklig, i vilken video anser du att han dolt att 10400 har ett bättre prestandaindex?:
https://www.youtube.com/watch?v=NqCGHHOZYcA

https://youtu.be/UAPrKImEIVA?t=933 Lyckades hitta den
Detta är alltså inte på release utan efter intels prissänkningar då den har sänkt med ca 400kr

Skrivet av nihilist71:

Hur menar du, menar du att han redan tagit bort 3060 Ti ur sitt prestandaindex?
Här visar han ju precis 3060Ti prisindex vilket är rätt bra positionerat:
https://youtu.be/Owrk_OnaPJo?t=842

Minns inte var eller när jag såg det, ska leta mer!

Skrivet av nihilist71:

Kanske beror på att de spelen släpptes 10:;e rep 12:e november och 6800XT den 18:e november, han kan ju inte gärna ha tagit med dom tidigare, eller skulle dom skippat just de spelen helt och hållet eller hur menar du nu?

Jo det blir ju svårt.. men varför inkludera 2 spel där prestandaskillnaden avviker så mycket som i godfall och dirt 5, en person som honom borde ju förstå att det kan bero på en patch eftersom spelen är så nya och helt plötsligt presterar båda lagen mer jämnt. Skulle det handla om något sådant så blir ju testerna värdelösa ganska fort.

Skrivet av nihilist71:

Och ÄNDÅ visar han precis på hur AMD tappar MYCKET med prestanda än nvidias kort i dessa titlar när raytracing slås på vilket han också beskriver som oacceptabelt, exakt hur är detta PRO-AMD, det är väl precis tvärtom då dessa titlar är som du säger lätta på RT?

Fair enough! Kan själv tycka att det finns mycket bättre spel att testa RT i där det också ger en märkbar visuel uppgradering.

Skrivet av nihilist71:

Detta är ju inte sant, dom har med 1 st titel som visar på stor vinst (AC: Valhalla), medan dom har 2 titlar som visar på mycket liten vinst (RS6: Siege och SotTR) han nämner dessutom att "the benefits of SAM are less significant in other titles like RS6 Siege"
https://youtu.be/ZtxrrrkkTjc?t=1055

Det är ju helt sant det jag säger, i de flesta fall kan man se några ynkliga procent i fördel till SAM och ofta ingenting. Att i farten säga att det kanske inte ger samma vinster i andra titlar utan att inkludera siffror är ju bara dumt

Skrivet av nihilist71:

Vilka tester anser du pekar åt andra hållet?

https://www.guru3d.com/news-story/review-average-of-17-websit...

från 3Dcenter ( 17 reviewer average )

Där kan du gräva hur mycket som helst

https://www.sweclockers.com/test/30790-amd-radeon-rx-6800-och... kanske också duger

När HUB får bättre i prestanda med ett 6800XT än ett 3090!! i 1080p så reagerar nog de allra flesta
https://youtu.be/nxQ0-QtAtxA?t=515
Speciellt när sweclockers visar att 6800XT blir slaget i 1080p av ett 3080, vilket också kan styrkas av 3Dcenter.

Justering
Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag kanske tolkade det mer bokstavligt än du menade, men du skrev faktiskt att det kommer aldrig komma ett spell som är helt gjort med RT för att det är en gimmick

Ja precis, du kör med halmdockor.
Jag skrev också följande:

Skrivet av Cocosoft:

Rasteriserade spel kommer alltid vara billigare att rendera med bra visual fidelity, således kommer fullfjädrade raytracingspel förbli en holy grail.

Ifall du fortfarande inte förstår mitt argument så kan jag försöka förklara en gång till, men fortsatt halmdockeri har jag inte tid för.

Permalänk
Medlem

De som fortfarande tycker att nVidia har helt rätt i detta kan ju utbilda sig lite genom att läsa om The Third Wave. Se det som en IQ-test om du kan se parallellerna.

För den som misslyckas med testet: nVidia säger till HWU: Skriv som vi tycker, annars skär vi bort er.
Det är samtidigt en varning till alla andra testare (för de måste fattat att deras mail kommer spridas), att ni alla andra fan bäst finner er i att skriva precis som vi (nVidia) vill, annars så hamnar ni också på svarta listan. Det handlar alltså verkligen inte bara om HWU utan om skribenterna kan/vågar hålla sig objektiva.

typos
Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Vad är det att vara så stolt över? Att ha bränt miljarder på en funktion som lika gärna kan köras via mjukvara som med deras tensorkärnor?
Visst är amds kort inte lika snabba men ge det några generationer till så kommer skillnaden troligtvis att vara marginell.

Att skapa nya funktioner tar några år innan många börja använda, det är för tidigt att säga om det är en flopp eller inte.

Skulle kunna ta 5G som tex, hur många är det som köper en ny mobil för att kunna använda 5G som dom inte ens kommer kunna dra nytta av i flera år.

Skrivet av EvonS:

Visst.. lite felgjort lite...... Stolta över sin raytracing. Det handlar om att de vill göra pengar på det, så mycket det bara går. Helst ännu mer. O självklart vill de att man fokuserar på det.. inte bara det.. fokuserar på Nvidia.. Inte bara lite.. utan helt.. Helst att man inte ens nämner andra.... O nämner man så endast i negativa ordalag. Och de är beredda att betala för det om det behövs.. räcker inte det så är de beredda att hota.... och hade de kunnat så hade gärna även använt våld om det hade varit gångbart.

Alla företag vill tjäna pengar, men vill ju ändå spilla på nya funktioner annans kommer det blir lätt bortglömt, Nvidia vill gärna att många pratar om raytracing så att fler spelutvecklare vill bygga in det i sina spel.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jag säger bara att HUB får extremt mycket PR för detta vilket de kommer tjäna massor med besökare på.

Inget om en PR kupp eller något annat du är inne på att jag enligt dig har skrivit.
Verkar mer som du läste vad du ville än vad vad jag faktiskt skrev.

Du skrev att det "är en enorm PR-grej".

Ja, jag tolkade det som att det därmed är iscensatt (eller "kupp" som du kallar det), precis så som "PR-grejer" brukar vara. Aldrig tidigare har jag någon hört, eller läst, någon skriva "detta är en PR-grej" och inte menat att det är på något sätt iscensatt eller "en kupp". Var det dock inte det du menade så tar jag självklart tillbaka det jag skrev, och förstår din poäng. HUB vinner en jävla massa på detta i slutändan.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Linus är nog den sista personen på Youtube jag tar seriöst! Passar det inte så recensera inte kortet?

Bland de enda som faktiskt är objektiva och inte har en pistol mot pannan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Att skapa nya funktioner tar några år innan många börja använda, det är för tidigt att säga om det är en flopp eller inte.

Skulle kunna ta 5G som tex, hur många är det som köper en ny mobil för att kunna använda 5G som dom inte ens kommer kunna dra nytta av i flera år.

RTX och 5G är helt olika djur, så liknelsen funkar inte.

5G är inte bara en funktion, det är också en standard, och om din telefon stödjer 5G, kan du köra den i 5G-näten så länge de och/eller telefonen håller.

RTX är inte en standard. Olika RTX-kort är olika snabba, och att ett kort har 'RTX' är ingen garanti för att det kan ens kan ha RTX påslaget i spelen som byggs om några år. Trots att dessa spel använder sig av RTX. Testa själv med ett RTX 2060 i Cyberpunk 2077.

Vad gäller om det är en flopp eller inte, så tror jag absolut inte det är en flopp. Däremot skulle jag nog bedöma det som hyfsat kortsiktigt att köpa ett kort nu, och motivera köpet med att kortet har en viss RTX-prestanda. Kortet kommer vara så fruktansvärt otillräckligt när nästa våg spel kommer.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Linus är nog den sista personen på Youtube jag tar seriöst! Passar det inte så recensera inte kortet?

Håller med, slutade kolla på Linus för länge sedan.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Lite bra ändå att detta hände. Nu blev det lättare att bestämma vilket graffakort det blir till våren. Välkommen i min burk. AMD.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Linus har blivit bättre med åren. Han är inte lika skrikig och jag tror att hans storlek har gjort honom osårbar för han vågar såga produkter och kritisera företag där andra bara nickar och ler. Sen måste man se att hans målgrupp inte är entusiaster utan mer spelmänniskor utan direkt datorintresse.
I hans podcast så är det högre tekniskt tak, där är han faktiskt väldigt rationell och tar ut svängarna en hel del.
Även om han är flamsig så är han en viktig motvikt mot företagen idag. Få andra är stora nog att kunna bita ifrån.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Vad gäller om det är en flopp eller inte, så tror jag absolut inte det är en flopp. Däremot skulle jag nog bedöma det som hyfsat kortsiktigt att köpa ett kort nu, och motivera köpet med att kortet har en viss RTX-prestanda. Kortet kommer vara så fruktansvärt otillräckligt när nästa våg spel kommer.

RTX är en flopp. Det är Nvidias försök att försöka stjäla konceptet raytracing likt google har stulit konceptet sökning. Raytracing är framtiden men hårdvaran som kan göra det bra är inte här än på några år, hårdvaran som finns nu är en flopp.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

När HUB får bättre i prestanda med ett 6800XT än ett 3090!! i 1080p så reagerar nog de allra flesta
https://youtu.be/nxQ0-QtAtxA?t=515
Speciellt när sweclockers visar att 6800XT blir slaget i 1080p av ett 3080, vilket också kan styrkas av 3Dcenter.

OK, men så det HUB gör sig skyldig till i din mening är att dom lägger med andra spel / inställningar som får medelvärden och grafer överlag att svänga till AMDs fördel?

För att det finns ett antal spel där 6800XT presterar bättre än RTX 3090 i 1080p måste vi ändå vara överens om för även Gamers Nexus visar på detta:

https://youtu.be/jLVGL7aAYgY?t=1052

Överlag så skalar ju 3090 och även 3080 otroligt dåligt på lägre upplösningar i förhållande till priset medan dom är starkare på högre upplösningar, det är ju de flesta reviewers överens om så att slå ett 3090 i 1080p FPS är ingen sensation i sig.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Här missar vi hela poängen.

Anledningen till att detta är upprörande är INTE att HUB inte får "gratiskort", utan att de inte kommer att kunna leverera tester på Nvidias kort på releasedagen. Det skadar dem rejält.

Ännu värre är ju att nVidia i princip utövar utpressning på en fristående recencent. Tänk om alla recencenter skulle böja sig för nVidias krav, då skulle ju alla recensioner till slut se ut som en nVidia presentation. Tack vare fristående media så kan ju vi konsumenter få en korrekt bild av produkten och inget hitte-på-fluff som tillverkarnas Tomt...Pr-verkstäder hittar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Klart clickbait Linus är här när något verkar bli viralt.

Om du ser på Linus video så ser du att han täcker ämnet på ett mycket bra sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Oavsett, så är det faktisk mycket bra att detta ämnet kom upp.

Recensioner har blivet så mycket värre dom senaste åren, för det spelas upp ett hajp som hårdvaru producenterna nu kan styra med hård hand så mycket dom vill, som t.eks att dom som recenserar INTE får recensera eller testa för "releasedagen", detta måste SLUTA NU.

Linus har helt rätt när han säger att han skiter i om dom skickar honom ett GRATIS kort till recension, han har ett team på 25+ folk han betalar full Kanadensisk lön för, 1000$ för ett produkt är INGET för honom, och absolut INTE värd att bli fjärrstyrd av ett bolag som nån slags nick/skyltdocka av.

Jag personligen är båda trött och less på att 100+ youtubare recenserar samma produkt samma dag och alla ihop säger exakt samma sak om produktet, det som producenten tillåter, och bara det producenten tillåter.

Sweclockers tog det här ämnet upp 1.5 mån sen, fredagsnackis, om hur förhandlarna själva måste ta stora förluster bara för att få LOV att sälja produkterna, t.eks. Nvidia och AMD som säljer ett begränsat upplaga till ett pris dom inte kommer att säljas för, altså ska förhandlarna själv sälja produkten till ett pris som producenten har satt, fast det kostar mera att importera produkten och även köpa produkten från producenten.

Allt detta måste det bli slut på nu, bra det äntligen "exploderade" och kom ut.

Vi vill ha ärliga recensioner, vi vill ha ärliga priser och inte BS och fake hajp omkring saker.

Det är därför jag tittar på just Hardware Unboxed och Gamers Nexus, inget bullshit

Permalänk
Medlem

Hardware Unboxed är utan tvekan den mest ärliga youtube kanalen utan massa bullshit och sponsrat content, deras rekommendationer likt sweclockers kan man lita på

Jag kommer förövrigt aldrig mer köpa ett Nvidia kort igen, blev ett RTX 2080 Ti enbart för att jag ville ha ray tracing för WoW: Shadowlands annars skulle jag kört vidare på mitt RX 5700 XT.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Därför att utvecklingen måste drivas framåt, att vara bakåtsträvare har aldrig historiskt fungerat i grafikbranschen.

Det är ju knappast recencenternas jobb att driva utvecklingen framåt, de kan ju bara presentera hur produkten ser ut idag.

Dessutom vore det ju helt fel att lägga fokus på Raytracing då endast ett fåtal spel stöder det (återigen, idag). Om man ska vara krass så ska väl RT få lika stor del av recensionen som det faktiskt är användbart, så blir väl ett "...and it has Raytracing" på slutet då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Enda negativ med HU är väl deras val av plattform 3950X var verkligen inget bra val de bör uppgradera till 5900X så fort som möjligt för att minska flaskhalsarna för denna generation grafikkort.

När de testar grafikkort så spelar det ju mindre roll, kanske vid 1080p, men som de ofta säger, ingen bör köpa RTX 3xxx och Radeon RX 6xxx för 1080p. Vid 1440p+ och höga grafikinställningar presterar en 3300x och en 5950x ungefär lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

OK, men så det HUB gör sig skyldig till i din mening är att dom lägger med andra spel / inställningar som får medelvärden och grafer överlag att svänga till AMDs fördel?

För att det finns ett antal spel där 6800XT presterar bättre än RTX 3090 i 1080p måste vi ändå vara överens om för även Gamers Nexus visar på detta:

https://youtu.be/jLVGL7aAYgY?t=1052

Överlag så skalar ju 3090 och även 3080 otroligt dåligt på lägre upplösningar i förhållande till priset medan dom är starkare på högre upplösningar, det är ju de flesta reviewers överens om så att slå ett 3090 i 1080p FPS är ingen sensation i sig.

Du har fått en länk till ett snitt över 17 olika recensenter där det tydligt kommer fram att 3080 vinner över 6800xt i 1080p så att HUB får en vinst mot 3090 med ett 6800xt är bara konstigt, som sagt HUB gör precis hur de vill men kommer bortse från deras resultat då det avviker så mycket som det gör.

Att 3080 skalar dåligt på lägre upplösningar är inte sant, det är AMDs infinity cache som inte orkar med i 4k så snarare är det AMDs kort som skalar "otroligt dåligt" över 1440p.

Sen gäller detta fler saker än att HUB handplockar titlar där AMDs gpuer drar fördel, se tidigare svar.

HUB smyger med sin icke-neutrala attityd, inte lätt att se kanske men det märks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det här är ju inte recensioner till grafikkort du länkat till. Kollar man t.ex deras 3070 review dissar han 3070 fullständigt för att det inte klår 2080ti i RT/DLSS prestanda. Att det kostar hälften så mycket spelar ingen som helst roll. Och detta av en kille som normalt tycker pris/prestanda är helt avgörande.

I deras 6800XT review testar han SOTR och Dirt 5 med RT, 3080 ser ungefär likvärdigt ut med 6800XT. Det kanske hade varit bättre att utlämna den informationen helt om man ändå inte gör det ordentligt.

Och så här fortsätter det. Jag tror helt enkelt Steve inte är intresserad, han gillar att benchmarka spel med "level playing field" på AMD och Nvidia och gör det därefter. Man får väl säga att han är rätt rigorös med dessa tester så det finns ju ett värde, därav tycker jag Nvidia tar i lite mycket när dom stänger av honom. Men helt oskyldig till detta är han inte.

Hade nog varit bättre för honom att han är helt öppen med att grafikkort skall reviewas med minsta gemensamma nämnare, istället för att kasta en massa skit på tekniker som bara det ena laget klarar av.

Går ju inte att jämföra med RTX 2xxx serien då den var helt off när det gällde prissättningen, faktum är att 2xxx gav exakt noll extra i pris/prestand över föregående generation, vilket måste vara första gången i historien. Går man tillbaka i historien och tittar på flera generationer ligger faktiskt nuvarande generation lite högre i pris, så jag anser det vara väldigt nyktert av HUB att inte fokusera på 2xxx serien när det gäller pris/prestanda.

Angående RT så håller jag helt med HUB (och GN också) när de säger att RT är överhypat av nVidia. Självklart är det en tekonologi som är här för att stanna, men att kräva att recencenter lägger all fokus på RT och DLSS handlar endast om PR och att så många människor som möjligt ska höra att nVidia kort har något som AMD kort helt (eller delvis) saknar. Såklart vill de att deras kort ska jämföras med Radeon med RT och DLSS påslaget, ser ju väldigt fint ut i graferna då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Problemet är att alla youtubers försvarar kanalen utan att ha sett hans videos och hur undermåliga de är... visst kan det låta som ett maktspel, men det handlar istället om kvalitet i bakgrunden

Ge gärna några exempel på varför du tycker den är undermålig. Jag har följt de länge och har inte noterat detta.

Permalänk
Medlem

Här är HUB summering av det hela. Intressant när han radar upp hur många nvidia kort han rekommenderat jämfört med amd. Att kalla HUB för amd fanboys är nästan skrattretande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Varför ber Nvidia ens om ursäkt. Jag tycker såklart de har gjort fel men jag menar, vad är de ens rädda för? Även om de har väldigt fel, vad ska folk göra åt saken? De kan komma hem till dig och kissa på din julgran och äta dina pepparkakor framför dig, finns inget du kan göra åt saken när det inte finns nån konkurrens och alla är tvungna att köpa deras grafikkort. Folk köar i flera månader för att sedan i glädjerus buga och tacka återförsäljare som om de är gudar som sålde grafikkort för 10 tusen kronor till dem. Jag är faktiskt förvånad..

De är väl rädda för att bli kända för några som styr recensenter. Det kan leda till att ingen kommer lite på recensioner i framtiden. nVidia är stora, men du ska inte underskatta YT som marknadsföringsvärde för nVidia. Vi som har varit med länge i branchen vet att ett dåligt rykte kan sitta i väldigt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Det är ju knappast recencenternas jobb att driva utvecklingen framåt, de kan ju bara presentera hur produkten ser ut idag.

Dessutom vore det ju helt fel att lägga fokus på Raytracing då endast ett fåtal spel stöder det (återigen, idag). Om man ska vara krass så ska väl RT få lika stor del av recensionen som det faktiskt är användbart, så blir väl ett "...and it has Raytracing" på slutet då

Jo det håller jag med om men att inte rapportera alls vore lika fel. Sen så känns det som om att fokus borde ligga på kvalitét inte kvantitet när det gäller RT. Det är inte hur många spel som stödjer RT som egentligen är intressant utan att de spel som bäst passar för tekniken (och där den kan användas på ett så bra sätt som möjligt) lyfts fram. Men Nvidia är som någon som målat med svart och vit penna hela livet och plötsligt får en grön penna, dom vill använda den precis överallt oavsett hur det ser ut.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Denna gången blev Nvidia påkomna med händerna i kakburken. Nästa gång är det kanske AMD, Apple (igen) eller något annat företag. Är helt säker på att alla företag manipulerar, köper och fular sig med sin marknadsföring. Ibland åker dom dit men oftast inte. Det är "buisness as usual". Blir man förvånad över Nvidias (skitiga) förfarande i denna frågan skall man nog inte fördjupa sig i hur smutsigt det kan gå till generellt i branscher där det finns mycket pengar inblandat. Inga "big tech" företag överlever för att dom spelar schysst. Snarare tvärtom. Frågan är bara vad som kommer fram till oss konsumenter och vad som inte gör det.

Viktiga är ju att folk reagerar och säger att det inte är ok. Hade alla bara ryckt på axlarna och sagt att jaja alla gör ju så, hade ju vi haft en helt annan värld idag. Vi konsumenter har ju all makt, om vi bestämmer oss allihop att helt sonika sluta köpa varor från ett företag så konkar ju de. Har hänt många gånger, så det är ett reellt hot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Trams.
Ray tracing är ett sätt att lösa lighting ekvationen som är direkt baserad på fysiken bakom. Men eftersom fysiken bakom ger så omfattande beräkningar har Ray tracing alltid varit olämplig för realtidsrendrering. (Det har funnits en hyfsat stor och växande marknad för sådan rendrering, vilket kanske var huvudmålet för Nvidias RT satsning - att vinna en rendreringsmarknad utanför spelgrafik.)

Man har istället använt olika approximationer och "paint once" metoder för att ljussätta spelgrafik, vilka har blivit allt bättre och idag ger riktigt bra resultat. Man har med tiden valt en ganska generell beräkningsarkitektur för att kunna växla mellan olika tekniker (och för att kunna sälja sina chip till en generellare beräkningsmarknad.)

RT är fortfarande för kostsamt för att använda för ljussättning av realtidsgrafik, så man använder det bara för några enstaka ljuseffekter, och även där med begränsningar, brusreducering och hacks för att det inte skall bli för beräkningstungt.

I praktiken byter man artefakter.

Ironiskt nog ligger den potentiella vinsten med RT idag på ställen som vår hjärna tolkar som visuellt brus och sorterar bort - reflektioner och skuggteckning. Hur ofta i vardagen noterar man andra ordningens reflektioner? Hur ofta när skjuter på en med hagelbössa funderar man på precis hur mycket ljus som faller under ett bord? Är det lite för mycket? Eller för lite?

Nvidia har sina egna intressen för att pressa på med RT, och precis som med CUDA och AI satsningarna, där CUDA kanske nu är självbärande, får datorspelarna betala notan. Och inte bara i kronor och ören.

Ja, för nVidia handlar det om att få alla att tro att RT och DLSS är något man måste ha, för de leder ju till att man måste köpa ett kort från dem. Hade det varit någon annan funktion som AMD inte haft så hade allt handlat om den. nVidia har ju kunnat leva på sitt prestandaövertag länge, men nu är ju AMD ikapp och då måsta man särskilja sig på något annat sätt.