Uppdaterad: Nvidia ber Hardware Unboxed om ursäkt

Permalänk
Melding Plague

Uppdaterad: Nvidia ber Hardware Unboxed om ursäkt

Uppmärksammandet av Nvidias klumpiga e-postmeddelande har fått resultat, när nu Hardware Unboxed erhåller en ursäkt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Linus är nog den sista personen på Youtube jag tar seriöst! Passar det inte så recensera inte kortet?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

åååh nej, de blir inte sponsrade, de får väl köpa själva då...

Permalänk
Medlem

AMD och Nvidia har verkligen tävlat i vem som kan göra det med spektakulära självmålet denna hösten, men jag undrar om inte detta senaste draget från Nvidia är oslagbart.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

åååh nej, de blir inte sponsrade, de får väl köpa själva då...

Ja det var ju så väldigt lätt att få tag på ett 3080 FE vid launch...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Detta är helt klart rätt svinigt av nvidia. Lose lose situation för alla parter.

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Fick en Deja Vu nu.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om tillverkare börjar göra detta mer och mer. Hoppas bara Swec är öppna med det när det väl inträffar här.

Permalänk
Medlem

Man kan fråga sig vilka som är "branchen" i detta fall. Är det inte kunderna som avgör vad som är relevant för dem och kan bestämma vilka funktioner som är relevanta utifrån oberoende recensioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

åååh nej, de blir inte sponsrade, de får väl köpa själva då...

Här missar vi hela poängen.

Anledningen till att detta är upprörande är INTE att HUB inte får "gratiskort", utan att de inte kommer att kunna leverera tester på Nvidias kort på releasedagen. Det skadar dem rejält.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk

Alla som inte ser något problem med detta borde förstå att man inte längre kan se recensioner av Nvidia-kort på lanseringsdagen som opartiska. Om de inte drar tillbaka detta innebär det att det endast är mediekanaler som inte tar upp negativa aspekter av produkterna som får tillgång. Meddelandet är tydligt; säg det vi vill höra, annars kanske det inte blir några grafikkort nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

åååh nej, de blir inte sponsrade, de får väl köpa själva då...

Ja det är ju extremt lätt för dem att få tag på ett 3060 innan det kommer ut för att få en launch review. Sen är embargo för partner tillverkare inte samma dag, vilket åter igen stänger ute alla som inte lägger stort fokus på Ray tracing.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Finner knappt ord för hur korkat detta beteende är av nvidia, även om man ignorerar hur opassande och fel det är att försöka styra reviewers på detta sätt, så är det ur ett PR perspektiv totalt urbotat korkat. Den negativa pressen detta leder till kommer totalt överskugga vad det dom nu hade tänkt att vinna med att tvinga att tester lägger större vikt på nvidias rtx tekniker när man bedömer deras produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Linus är nog den sista personen på Youtube jag tar seriöst! Passar det inte så recensera inte kortet?

Nu var det ju Hardware Unboxed det gällde och det är flera andra Youtubers som backar Steve; Linus och JayzTwoCents är två av dem.

Permalänk

Efter fiaskot med höstens papperslanseringar sitter detta som löken på kass-PR-laxen

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Hardware Unboxed kommenteras av många som ”guldstandarden” när det kommer till neutral unbiased kortreviews så att dessa blir hotade/får genomfört hot om att inte få kort är riktigt stort och givet techtubers motstånd till detta tror/hoppas jag bara det är en fråga om tid innan de vänder detta beslut men kan då gissa hur många mindre reviewers som får samma hot och anpassar sig utan att lyfta något officiellt. Booooo Nvidia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlockNoir:

Alla som inte ser något problem med detta borde förstå att man inte längre kan se recensioner av Nvidia-kort på lanseringsdagen som opartiska. Om de inte drar tillbaka detta innebär det att det endast är mediekanaler som inte tar upp negativa aspekter av produkterna som får tillgång. Meddelandet är tydligt; säg det vi vill höra, annars kanske det inte blir några grafikkort nästa gång.

Just så. Inte för att det här är något nytt. Det har varit ett problem i databranchen åtminstone sedan 80-talet att om recensioner är alltför negativa alltför ofta så slutar tillverkaren i fråga att annonsera i tidningen/webbsidan, och skickar inga låneexemplar för recension.
Gäller både hårdvara och mjukvara.

https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/FourPointScale

Permalänk
Medlem

Jag kan ha förståelse för att man vill att recensenter ska testa alla funktioner av produkten för att ge konsumenten en rättvis bild av vad man kan förvänta sig av produkten.
Blir lite som att recensera ett spel och strunta i många delar av det som exempelvis craftingsystem, levelsystem och dylikt.

Att däremot använda mafiametoder och nedlåtande förklaringar är inte ok. Sedan får man nog tänka på att ett extremt stort företag inte kan representeras av en enskild person. Det är enkelt att tänka att en pr representant ska vara företagets bild utåt och utgå ifrån den personens agerande.
Verkligheten är mer komplex och utan mer information kanske man bör undvika att ta fram högafflarna och få blodad tand.
Ta det lugnt, försök förstå olika sidor av problemet och ha en sansad diskussion.

Jag har svårt för att förstå dem som inte är intresserade av tekniker utöver rasterisering. Jag kräver dock inte att recensenter ska fokusera uteslutande på dessa tekniker.
Men jag är intresserad av att lära mig mer om hur bra dessa tekniker fungerar.
För mig som uteslutande är intresserad av immersiva spelupplevelser tar jag hellre nära 60fps och maxad grafisk upplösning.
Jag inser däremot att andra har annorlunda prioriteringar och är intresserade av annat fokus.
Man måste inte välja en sida utan det går att vara objektiv och fokusera på fakta.
Det skulle vara löjligt från min sida att bli arg för att sweclockers fokuserar på att testa överklockning av produkten för att jag själv inte skulle vara intresserad av det.

Nåväl, jag avrundar här innan det blir ännu mer svammel från mitt håll. Om jag får be er om något är det att försöka att inte vara så arga oavsett vad man tycker. Förklara varför ni tycker som ni gör och vad ni tycker att bägge sidor bör göra i framtiden.
Ha en fortsatt trevlig lördag 🙂

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Å andra sidan... har inte sånt här förekommit länge om än inte lika öppet diskuterat?

Det var väl inte så länge sedan en Youtuber fick bannor av MSI för att han var kritisk. Wendell på Level1 snackade om grafikkort häromveckan och sade att "we're on the naughty list" flera gånger för att förklara varför de inte fått referenskort från tillverkaren utan fick vänta på partnerkort.

I andra fackmedia är det rätt vanligt att positiva recensioner är tydligt kopplade till tillverkarens annonsering i samma media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlockNoir:

Alla som inte ser något problem med detta borde förstå att man inte längre kan se recensioner av Nvidia-kort på lanseringsdagen som opartiska. Om de inte drar tillbaka detta innebär det att det endast är mediekanaler som inte tar upp negativa aspekter av produkterna som får tillgång. Meddelandet är tydligt; säg det vi vill höra, annars kanske det inte blir några grafikkort nästa gång.

Man kanske kan sluta skicka recensionsexemplar helt och hållet istället?
Om ingen recensent får kort gratis innan release bör man således också helt undvika någon form av jäv?

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Jävligt ruttet.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Ser inte regelbundet på någon Youtube, men har sett Linus tidigare. Attityden från nvidia är kass, men jag tycker mig ha märkt det förr från deras intervjuer med en biltillverkare när de fick kontraktet att förse dem med hårdvara.

bye bye nvidia...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

total katastrof både för opartiska recensioner och för nvidias egna PR. är det inte bättre att låta hardware unboxed göra recensioner på ett sätt som nvidia inte riktigt tycker om än att framstå som mustaschklädda skurkar?

Permalänk
Sötast

nVidia är alltså med andra ord sjukt rädda för att AMD går om dem i allt utom just RT/DLSS vilket är deras ända ess just nu....

Synd att sådär 0.1% av all världens spel använder RT/DLSS då.... för det är inte mycket att hänga i julgranen, men nVidias överlevnad ligger hårt i att den siffran ökar när amd sopat mattan med dem i övriga tekniker?

Permalänk
Medlem

I andra brancher köper recensenter in produkter själv ,alla som får gratis produkter är i beroende ställning.
Hade recensenter inte fått gratis kort hade det ju också varit viktigare att ha bra tillgång på kort vid release för att få publicitet för korten via recensioner.
Men ha inga illusioner, alla som får gratis produkter är att betrakta som en del av deras pr organisation ,även om de inte är avlönade eller ens förstår det själva .

Permalänk
Medlem

Riktigt illa att försöka påverka recensioner av produkter på det här sättet. Man undrar ju verkligen hur snacket går internt på Nvidia, när det går så långt att deras PR-chef skickar ett sådant meddelande till en populär youtube-kanal. Tur att det finns bra alternativ när man ska skaffa grafikkort numera, ja när de finns att köpa alltså :]

Permalänk

Jag som inte bryr mig något nämnvärt om RT ser gärna recensioner som lämnar/drar ner på den biten i recensioner. Hardware unboxed är min go to mär det gäller benchmarks, så det suger.

Permalänk
Inaktiv

Innan ni kommenterar. Kolla på videon, problematiken ur en recensents perspektiv framställs väl.

Permalänk
Medlem

Det kan du inte kräva av en hängiven Nvidia fanatiker 😜

Skrivet av anon228747:

Innan ni kommenterar. Kolla på videon, problematiken ur en recensents perspektiv framställs väl.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Linus är nog den sista personen på Youtube jag tar seriöst! Passar det inte så recensera inte kortet?

Klart clickbait Linus är här när något verkar bli viralt.

Edit: Eftersom folk inte läser hela tråden:
När jag såg det här inlägget hade jag inte sett klippet. Det gjorde jag senare och kommenterade om det i tråden.
Linus tar ju själv en risk att hamna på kant med nVidia så jag tycker det faktiskt var sjysst gjort av honom.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies