Regeringen synar behovet av e-kronan i nytillsatt utredning

Permalänk
Inaktiv

Allmänheten har bara tillgång till centralbankpengar via kontanter. Affärsbankpengar är det som dominerar idag då de skapas i och med Basel 3-reglerna. Självklart är affärsbankerna emot det. Tänk ifall du fick låna till bostaden med 0-ränta. Vad skulle affärsbankerna leva på då? Med e-kronan hoppas Riksbanken kunna ta tillbaka makten över valutan. Sen är det tandlöst i och med att det inte finns ett krav för vanliga affärer att ta emot kontanter. Tänk att något som funkar i resten av världen inte fungerar i Sverige.

Permalänk
Medlem

Om banker vill åtnjuta skattebetalarnas stöd, och kunna erbjuda statlig insättningsgaranti, så borde det ju gå att kräva att de faktiskt hanterar kontanter. Eventuellt kunde man starta en statlig bank som hanterar sparande och lånande av enligt skattebetalarna lämpligt slag, och så kan "bankerna" få ägna sig åt affärer och spekulation.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Jag hajar in riktigt, alltså även om man plockar bort kontanter så kommer man ju fortfarande att betala med kort och Swish. Det är ju fortfarande samma pengar som sitter på banken.

Varför behövs det då en ny "valuta"?

Håller helt med dig. Förstår inte heller vad vi ska med en ny valuta till. Förstod aldrig heller varför de gjorde om många sedlar och mynt heller då just kontanthanteringen minskar överallt.

Vad skulle en E-krona göra för skillnad mot att de hjälper swish att fungera över landsgränserna om det nu är det stora problemet. Om nu staten måste ha kontrollen så får de väl i så fall köpa upp swish.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av during:

Ang. fara med att inte kunna betala i ett kontantlöst samhälle om det inte finns el, för jag förstår inte;

Det finns alltså ingen el för att driva kassorna och kortmaskinen, kontant eller på faktura/kredit skulle vara det enda sättet att handla.

Men, om det inte finns el till ovan, hur fungerar resten av samhället?

Nästan alla bostäder ha el med i sin uppvärmning någonstans i kedjan, och många utan alternativ, ingen kamin eller eldstad.
Inga spisar att laga mat på för en stor andel av befolkningen (kan inte lika många efter årets julklapp )
Hur många kan gå till jobbet om det inte finns någon el?
OSV...

I ett sådant läge med så mycket problem, tror man inte att lösningen för hur själva handelsdelen löses tas med på ett eller annat sätt, eller bara besluta "det löser vi när krisen är över"?

Menar inte att dra igång hypoteser över hur katastrofscenarion kan/kommer se ut, förstår bara inte hur just digitala betalningar skulle slåss ut på ett sätt som gör kontanter till enda alternativet utan att det följer med mycket större problem som kommer prioriteras.

Inga problem om vi bara väntar till efter julafton. Då sitter 95% av befolkningen med ett alldeles sprillans nytt trangiakök och kan laga allt vad som behövs för ett drägligt liv, tack tomten och de som kommer på årets julklapp😀😂
Jag har redan både ett trangiakök och ett mindre gaskök.

Många villaägare har också en gasolgrill och många i storstäderna har gas till sina spisar. Jag vet inte hur den uppför sig utan ström då det säkerligen finns elektronik som styr även där. Men min gasolgrill funkar iallafall helt utan el. Man får se till att bunkra ett par tuber extra gas bara.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Håller helt med dig. Förstår inte heller vad vi ska med en ny valuta till. Förstod aldrig heller varför de gjorde om många sedlar och mynt heller då just kontanthanteringen minskar överallt.

Vad skulle en E-krona göra för skillnad mot att de hjälper swish att fungera över landsgränserna om det nu är det stora problemet. Om nu staten måste ha kontrollen så får de väl i så fall köpa upp swish.

Svenska kronan är ju valutan, men det finns två typer av pengar. Centralbankspengar (kontanter)+affärsbankspengar(medel insatta på bankkonto). Centralbankspengar är något till staten Sverige garanterar medan affärsbankspengar är en fordran till respektive bank.

Dvs säg att du har två miljoner i kontanter. Bara Sverige inte defaultar så är ju dina 2 miljoner säkra. Säg att du har två miljoner i SEB och de går i konkurs, du får 950000 genom statens insättningsgaranti. Resten blir en oprioriterad fordran till konkursboet. Just därför vill man placera sina besparingar i centralbankspengar. Tänk också att affärsbankerna vill ta betalt för att ha dina pengar på lönekontot. Gissa om det blir en digital bankrun mot e-kronan om den blir verklighet. E-kronan är ett stort hot mot dagens banker.

Det närmaste man kan komma åt digital centralbankspengar för dig som privatperson är att dumpa dina pengar på skattekontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

På tal om bankkontor
"I dag har storbankerna – Nordea, SEB, Handelsbanken och Swedbank – tillsammans knappt 800 bankkontor enligt Fastighetsvärlden. Vid årsskiftet 2008-2009 fanns det nära 2 000 kontor."

Redan 2016: Här har storbankerna stängt 250 bankkontor.
2020 Handelsbanken stänger 180 kontor

Bankerna sparar pengar(tjänar mer pengar), stänger kundservice/bankkontor, mindre personal som kan hjälpa till, har mindre kontanter att hantera, är privata och verkar inte ha den där bryr sig om kunderna mentaliteten om den inte är digital idag. Just ja, om du har kontanter kan du ses som kriminell idag.
Det bästa idag är att försöka använda kontanter, det visar ju att tjänster fortfarande behövs.
Börja med att bojkotta de som inte tar bankkort iaf, det är iaf något.

Digitalt är inte alls så mycket mindre kriminellt jämfört med kontanter
EU:s medlemsländer beräknas luras på drygt 500 miljarder kronor varje år, i gränsöverskridande momsbedrägerier.
https://sverigesradio.se/artikel/7212273
edit. Det var sådant här jag tänkte på när jag tänkte kriminellt och digitalt:
Tusentals ungdomar används för att tvätta pengar åt kriminella
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/tusentals-ungdomar-an...

Exemplet Lendo här:
"Genom Lendo kan du ansöka om privatlån från 10 000 kr upp till 600 000 kr. Därefter går våra partners, de banker och långivare vi samarbetar med igenom din ansökan och gör en så kallad kreditprövning för att kunna erbjuda dig hela eller delar av ditt sökta lånebelopp"
Så indirekt om bank och långivare har ett bra samarbete så kan banken trycka pengar utan att kolla upp kreditvärdigheten, bevisligen går det ju att låna pengar om man har skulder = godtyckligt.
En sådan där långivare ringde upp en på jobbet och blev förvånad och lätt upprörd av att min kollega inte hade några lån överhuvudtaget, som att det är helt normalt att ha det idag, vilket visar hur utbrett det är.

Vänta nu, du kan inte gärna använda det faktum att en låneförmedlare och bankerna de samarbetar med gör en kreditprövning som argument för att det kan lånas ut pengar godtyckligt.
Vad jag vet är det ingen av Lendos samarbetspartners som lånar ut till någon med betalningsanmärkningar. Har du skulder hos Kronofogden kan i princip glömma att låna pengar. Undantagen som finns är ett fåtal som under vissa förutsättningar kan lösa restförda skulder. Där har du exempelvis Bluestep som mot säkerhet i fastighet eller bostadsrätt kan lösa skulderna.
Jag ifrågasätter inte att det lånas ut massor av pengar, och det driver såklart på inflationen, men dina argument för att det är godtyckligt håller inte. Det är inte godtyckligt när det ställs krav och görs kreditpröävningar.

Permalänk
Medlem

Jag kan inget om digital valuta och undrar om en expert kan förklara fördelar och nackdelar med att ha digital valuta?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Vänta nu, du kan inte gärna använda det faktum att en låneförmedlare och bankerna de samarbetar med gör en kreditprövning som argument för att det kan lånas ut pengar godtyckligt.
Vad jag vet är det ingen av Lendos samarbetspartners som lånar ut till någon med betalningsanmärkningar. Har du skulder hos Kronofogden kan i princip glömma att låna pengar. Undantagen som finns är ett fåtal som under vissa förutsättningar kan lösa restförda skulder. Där har du exempelvis Bluestep som mot säkerhet i fastighet eller bostadsrätt kan lösa skulderna.
Jag ifrågasätter inte att det lånas ut massor av pengar, och det driver såklart på inflationen, men dina argument för att det är godtyckligt håller inte. Det är inte godtyckligt när det ställs krav och görs kreditpröävningar.

Lendo var det första jag kom på, det finns ju ett tiotal till långivare, och ju mer internationell världen blir desto fler dyker upp här där, vissa mer skrupelfria.
En gång hamnade jag i fyllecell(några timmar sedan sparkade de ut mig fortfarande full, sov vidare i en trappuppgång), direkt kom det ett brev om att jag kunde tappa körkortet för att jag small av i en park en solig sommarkväll.
Att enskilda personer lånar pengar tills de hamnar hos kronofogden är ingen nyhet. Som person måste man aktivt själv motverka det här med att spärra det ena och det andra man aldrig hört talas om, ännu viktigare om man blir idkapad. Jag tycker det borde vara tvärtom precis som med fyllecell. Men Staten och kapitalet hör ihop, de tjänar på att vi lånar pengar, inte sparar.
Frågan var om Banker trycker upp pengar, när det gäller stora lån, nu även mer lån då vi permitterar halva befolkningen så går det ju utan problem. https://www.svd.se/kraftig-hojning-av-statens-laneplan-vantas

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Beroende på hur E-kronan kommer att bli så finns det chans att det kan bli bättre än dagens system men och problem, fast dessa problem kan även dem ha lösningar.
1 Det är bättre riksbanken kan kontrollera pengaflödet och pengaskapande än dagens system.
Då idag bestämmer riksbanken hur mycket pengar som skapas (vilket leder till inflation, en slags skatt som själ värdering på våran nuvarande valuta) Förutom detta så kan storbankerna (SEB, Nordea, Swedbank, Handelsbanken) tycka upp till 9ggr mer ur tomma intet, alltså expandera pengaflödet med mycket mer (som då leder till snabbare inflation). Den kontrollen är bättre att behålla hos riksbanken, så Storbankerna inte har Sverige som intresse på hur mycket pengar som skapas, utan sitt eget intresse, vilket är avkastning för bank och sina ägare)

2 E-kronan skulle kunna ge på ett sätt mer makt till folket, och pengarna kommer närmare demokratin.

Problem som det kan medföra, är påskyndandet av att kontanta pengar försvinner, eller att de ersätts, men jag känner det är en nödvändig riktning som måste lösas.

Det finns i huvudsakligen 2 problem;
1 El måste byggas med redundans i systemet, där det finns mer än vad som behövs

2 Samt Energi blir en allt viktigare maktfaktor och risk, där en sitter på all produktion eller där det finns en stor produktionsanläggning som är sårbar om den går ner (t.ex. ett kärnkraftverk eller ett kolkraftverk)
Om du är beroende av andra länder för din elförsörjning är det ett steg än värre, då de kan stänga av eller hota landet de försörjer, eller om det händer något i det landet så kan det påverka det bredvid

För att lösa detta kan en lokalt t.ex. ha batterier med lite större kapacitet än vi sett tidigare, nyare tekniska batterier som håller längre tid och är effektivare, samt en kan ha egen elförsörjning, dvs små lokala solcells, Termisk, våg och tidkraft samt vindanläggningar, vilket både skapar bättre tillförlitlighet om ett slås ut så drabbar det bara få eller några, och du kan få ström från närliggande anläggningar, samt den andra punkten maktfaktorn försvinner med mer lokal producering av energin, den kan vara så lokal att du kan försörja det egna huset eller att det finns som ett komplement. Om vi satsar mer i snabbare takt att bygga åt det hållet så blir alla andra system som är beroende på el mer säkra och tillförlitliga, sen så klart finns EMP och solvindar, men de är inte lika vanliga, och vi är ändå sårbara som det är, vi får försöka bygga försvar mot det helt enkelt.

EDIT: att ge Anna Kindberg Batra uppdraget kanske inte var det bästa för rikets bästa? Hade varit bättre med någon oberoende? Eller ett team tekniska och matematiska begåvade människor

Visa signatur

IBM 486:a 66Mhz 8mb ram (uppg till 12mb!)RedAlert lagg 10fps
I7-E6850 3.0Ghz::Gainward 8800Gts 512mb::4096 Mb Ram
I7-930 2.8GHz Gigabyte 480 SDD Corsair 120GB 6GB Ram
i7-3770K@3.5Ghz 680GTX mITX 16GB ram SSD Intel 250GB
i7-8700K@3.7Ghz 1070 Gaming X 16GB3000mhz SSD860EVO1TB

Permalänk
Medlem

Vi måste helt enkelt bygga ett mer DE-centraliserat elnät, av många anledningar, alltifrån hacking på kärnkraftverk till terroristangrepp på produktionsanläggningar, det är inte så lätt för en terrorist att störa el nätet när det finns producerare överallt, vems stuga ska denna spränga? Det ska vara nästan omöjligt att få det OFFLINE. Då måste en tänka på hela systemets sårbarheter och planera på Sverige och global nivå, du kan ju även bygga redundans med andra länder vilket är utmärkt när det gäller sånt som "när solen inte skiner och vinden inte blåser" Då handlar det om att bygga ut Mycket mer än vad som behövs och andra grannländer gör samma sak med inbyggd struktur att försörja varandra på ett optimalt sätt, där finns det mycket att förbättra.

UK har exempelvis ett jättestor potential av vågkraft för att driva stora delar av landet om det skulle nyttjas, alla av framtidens tekniska energislag behövs

Visa signatur

IBM 486:a 66Mhz 8mb ram (uppg till 12mb!)RedAlert lagg 10fps
I7-E6850 3.0Ghz::Gainward 8800Gts 512mb::4096 Mb Ram
I7-930 2.8GHz Gigabyte 480 SDD Corsair 120GB 6GB Ram
i7-3770K@3.5Ghz 680GTX mITX 16GB ram SSD Intel 250GB
i7-8700K@3.7Ghz 1070 Gaming X 16GB3000mhz SSD860EVO1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ber:

Beroende på hur E-kronan kommer att bli så finns det chans att det kan bli bättre än dagens system men och problem, fast dessa problem kan även dem ha lösningar.
1 Det är bättre riksbanken kan kontrollera pengaflödet och pengaskapande än dagens system.
Då idag bestämmer riksbanken hur mycket pengar som skapas (vilket leder till inflation, en slags skatt som själ värdering på våran nuvarande valuta) Förutom detta så kan storbankerna (SEB, Nordea, Swedbank, Handelsbanken) tycka upp till 9ggr mer ur tomma intet, alltså expandera pengaflödet med mycket mer (som då leder till snabbare inflation). Den kontrollen är bättre att behålla hos riksbanken, så Storbankerna inte har Sverige som intresse på hur mycket pengar som skapas, utan sitt eget intresse, vilket är avkastning för bank och sina ägare)

Jag vet inte om jag hade kallat inflationen för en typ av skatt. Det är lite tudelat. =P
För majoriteten av befolkningen (individer med lån) så är det en form av skuldnedskrivning.
Då löneökningen minst skall kompensera för inflationen så minskar inte individers köpkraft men skulderna däremot blir mindre värda.
Det har väl på senare tid fungerat ganska väl då vi mellan 1995 och 2019 hade en reallöneökning på 66 %.
Förlorarna blir individer med låga eller inga skulder med sparat kapital som bara ligger och skräpar på sparkonton med låg eller ingen ränta.
Här bör man då investera pengarna i någonting som faktiskt ökar i värde över tid för att åtminstone kompensera för inflationen.
Detta skall svensken tydligen vara ganska dålig på. =P

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Om elen försvinner så är det onekligen en massa andra problem som också uppstår - och som samhället har alldeles för dålig beredskap för, men det är en annan diskussion.
Men antag istället att datorsystem som ligger bakom alla olika betalsystem kraschar - av en bugg eller efter avsiktligt sabotage - och att det tar lång tid att återställa. Finns ju fall där enskilda bankers system gått ner och varit nere ett par dagar. Man kan lätt föreställa sig ett mer utbrett och mer långvarigt problem.

Och sedan så har vi ju fallet att det finns folk som helt enkelt inte kan använda de digitala systemen. Har man t.ex. inget bankkonto så är man hänvisad till kontanter, och bankerna kan neka folk att bli kunder hos dem av olika skäl.
Det är inte många som är uteslutna från de digitala betalningssystemen, men för något så grundläggande som att kunna betala så räcker det inte med att 99.9% av befolkningen kan göra det utan 100% måste ha det. Utan kontanter så är det inte 100% som har den möjligheten.
Banker kan ju skita i de där sista 0.1 procenten, men lagstiftare och myndigheter skall inte göra det.

Kanske jag som är naiv, men jag kan bara inte se en händelse/attack som tar ut alla betalsystem utan att massivt påverka mycket mer i samhället som är större problem, det är så många system som är fristående från varandra. Visst, alla kort går ned, swish, paypal, faktura via bankgiro eller plusgiro osv finns.
Och är det mer än ett par dagar, hur mycket kontanter ska man ha tillhanda? Är alla system nere får man ju inte ut mer.

Ang bankkonto, en bank får inte neka dig att öppna ett konto, mer eller mindre krävs det att de anklagar dig för penningtvätt eller bedrägeri:
https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/financial-pro...
Sen vet jag med att de kan vara struliga med det, och att Ica kortet användes till flyktingarna som inte har personnummer, men här behövs ju ett bättre system överlag, utan bakomliggande system får man ju inte ut pengar i vilket fall.

Skrivet av Stefflo:

Inga problem om vi bara väntar till efter julafton. Då sitter 95% av befolkningen med ett alldeles sprillans nytt trangiakök och kan laga allt vad som behövs för ett drägligt liv, tack tomten och de som kommer på årets julklapp😀😂
Jag har redan både ett trangiakök och ett mindre gaskök.

Många villaägare har också en gasolgrill och många i storstäderna har gas till sina spisar. Jag vet inte hur den uppför sig utan ström då det säkerligen finns elektronik som styr även där. Men min gasolgrill funkar iallafall helt utan el. Man får se till att bunkra ett par tuber extra gas bara.

Så delar av befolkningen kan laga mat, förmodligen en mindre del (gasnät finns i fem städer enligt wiki, osäker om nybyggnationer ansluts och om det ens fungerar utan el), värmen fungerar inte för det flesta, alla jobb med någon from av el beroende står stilla, men allt är ok för butiker kan sälja torrvaror kan kontant?

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Avstängd

Om e-kronan har samma egenskaper som fysiska kronan som........
- transaktioner registreras inte
- vem som helst kan använda
- ingen behöver registreras eller identifieras för att använda e-kronan
- behöver inga elektroniska apparater som plastkort eller smarta telefoner för att använda den

... då är jag för.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ber:

Vi måste helt enkelt bygga ett mer DE-centraliserat elnät, av många anledningar, alltifrån hacking på kärnkraftverk till terroristangrepp på produktionsanläggningar, det är inte så lätt för en terrorist att störa el nätet när det finns producerare överallt, vems stuga ska denna spränga? Det ska vara nästan omöjligt att få det OFFLINE. Då måste en tänka på hela systemets sårbarheter och planera på Sverige och global nivå, du kan ju även bygga redundans med andra länder vilket är utmärkt när det gäller sånt som "när solen inte skiner och vinden inte blåser" Då handlar det om att bygga ut Mycket mer än vad som behövs och andra grannländer gör samma sak med inbyggd struktur att försörja varandra på ett optimalt sätt, där finns det mycket att förbättra.

UK har exempelvis ett jättestor potential av vågkraft för att driva stora delar av landet om det skulle nyttjas, alla av framtidens tekniska energislag behövs

Intermittent kraftproduktion har ju visat sig vara bullshit. Jävligt dyr lösning hittar du hos Tyskarna. Vars elpris har fördubblats under Energiwende. Fjärde gen kärnkraft där det finns eller funnits kärnkraft i Sverige. Sen kan du använda 2MW modulerna som Blykalla håller på att ta fram. Gräv ned dem under marken. Vindkraft är det värsta och solceller kan med fördel användas offgrid med möjlighet att ta ongrid vid behov.

Att bygga redundant elförsörjning löser man med dieselkraftverk idag. Ordet decentraliserat el är fint i teorin. Bara kolla hur Gotland har det när kraftkabeln från fastlandet lägger ned. Där behövs det ett litet kärnkraftverk som kan försörja ön.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stank:

Om e-kronan har samma egenskaper som fysiska kronan som........
- transaktioner registreras inte
- vem som helst kan använda
- ingen behöver registreras eller identifieras för att använda e-kronan
- behöver inga elektroniska apparater som plastkort eller smarta telefoner för att använda den

... då är jag för.

Det finns ett antal förslag för hur ekronan kan fungera på Riksbankens hemsida. Blir det som du önskar så är det den perfekta penningtvättmaskinen. För hela befolkningen. Så nog kommer det registreras. E-kronan kommer samexistera med kontanter , men det är problematiskt att stor mäng kontantinnehav = penningtvätt/svarta pengar. Helt sjukt faktiskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stank:

Om e-kronan har samma egenskaper som fysiska kronan som........
- transaktioner registreras inte
- vem som helst kan använda
- ingen behöver registreras eller identifieras för att använda e-kronan
- behöver inga elektroniska apparater som plastkort eller smarta telefoner för att använda den

... då är jag för.

Hur tänker du att en e-krona ska kunna användas utan elektroniska apparater?
Vad tror du syftet med en e-krona är?
Vad tror du ”e” står för?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

vore ju smidigt ifall de löser så man kan genomföra offline-betalningar mellan t ex två telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Lendo var det första jag kom på, det finns ju ett tiotal till långivare, och ju mer internationell världen blir desto fler dyker upp här där, vissa mer skrupelfria.
En gång hamnade jag i fyllecell(några timmar sedan sparkade de ut mig fortfarande full, sov vidare i en trappuppgång), direkt kom det ett brev om att jag kunde tappa körkortet för att jag small av i en park en solig sommarkväll.
Att enskilda personer lånar pengar tills de hamnar hos kronofogden är ingen nyhet. Som person måste man aktivt själv motverka det här med att spärra det ena och det andra man aldrig hört talas om, ännu viktigare om man blir idkapad. Jag tycker det borde vara tvärtom precis som med fyllecell. Men Staten och kapitalet hör ihop, de tjänar på att vi lånar pengar, inte sparar.
Frågan var om Banker trycker upp pengar, när det gäller stora lån, nu även mer lån då vi permitterar halva befolkningen så går det ju utan problem. https://www.svd.se/kraftig-hojning-av-statens-laneplan-vantas

Återigen - att en låneförmedlare och bankerna gör kreditprövningar är inte godtycklighet - det är motsatsen till godtycklighet. Och frågan jag ställde var hur bankerna godtyckligt kan trolla fram pengar när det finns regleringar mot detta. Frågan var inte huruvida det är för lätt att låna pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ber:

EDIT: att ge Anna Kindberg Batra uppdraget kanske inte var det bästa för rikets bästa? Hade varit bättre med någon oberoende? Eller ett team tekniska och matematiska begåvade människor

Det är väl självklart att hon kommer jobba med ett team tekniska och matematiskt begåvade människor...

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Vilka varor och tjänster tänker du att folk kommer konsumera utan mat på bordet och el i huset?

Om folk saknar mat på bordet är det väl framför allt mat man köper för kontanterna så att det inte längre blir så tomt på bordet.

Skrivet av henkiii:

Och vem kommer byta saker av faktiskt värde mot värdelösa lappar som man inte ens kan sätta eld på?

Om valutan förlorar hela sitt värde går folk förstås över till att använda utländsk valuta. För övrigt har valutan gått att använda i tidigare kriser även om det varit hög inflation.

Skrivet av pv2b:

Kommer de butiksanställda ens gå till jobbet om de inte kan få ut sin lön?

Lönen kan utbetalas i kontanter. Funkar postgången kan man även skicka överföringsuppdrag per post till ett bankkontor där elektriciteten fungerar. Sedan är det inte säkert att elen fortfarande saknas vid nästa löneutbetalning.

Skrivet av pv2b:

En butiksägare som försöker ta sitt ansvar i en krissituation, och förutsätter att ens medmänniskor inte försöker scamma butiken i en krissituation.

Personer som försatts i personlig konkurs kan inte handla på krita utan att konkursförvaltaren är där och skriver dit sin namnteckning på notan.

Skrivet av Ber:

1 Det är bättre riksbanken kan kontrollera pengaflödet och pengaskapande än dagens system.
Då idag bestämmer riksbanken hur mycket pengar som skapas (vilket leder till inflation, en slags skatt som själ värdering på våran nuvarande valuta) Förutom detta så kan storbankerna (SEB, Nordea, Swedbank, Handelsbanken) tycka upp till 9ggr mer ur tomma intet, alltså expandera pengaflödet med mycket mer (som då leder till snabbare inflation). Den kontrollen är bättre att behålla hos riksbanken, så Storbankerna inte har Sverige som intresse på hur mycket pengar som skapas, utan sitt eget intresse, vilket är avkastning för bank och sina ägare)

Affärsbankerna kan bara skapa pengar om det finns någon som vill låna pengarna. Riksbanken sätter reporäntan vilket påverkar hur pass benägna affärsbankernas kunder är på att låna pengar.

Skrivet av during:

Ang bankkonto, en bank får inte neka dig att öppna ett konto, mer eller mindre krävs det att de anklagar dig för penningtvätt eller bedrägeri:
https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/financial-pro...
Sen vet jag med att de kan vara struliga med det, och att Ica kortet användes till flyktingarna som inte har personnummer, men här behövs ju ett bättre system överlag, utan bakomliggande system får man ju inte ut pengar i vilket fall.

Det är möjligt att alla kan öppna ett bankkonto och sätta in pengar på kontot. Personer som försatts i personlig konkurs får dock inte ta ut pengar från kontot utan att konkursförvaltaren godkänner det. Det kanske inte är så jättesmidigt om man måste ha med sig konkursförfaltaren i kassan på Ica varje dag för att butiken bara tar kort. Dessa problem gäller i viss utsträckning även för barn. T.ex. är det väl åldersgräns på Apple- och Google-konton (GDPR gör det omständigt för Apple och Google att möjliggöra barnkonton), men man måste ha någotdera för att kunna använda Swish.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av during:

Så delar av befolkningen kan laga mat, förmodligen en mindre del (gasnät finns i fem städer enligt wiki, osäker om nybyggnationer ansluts och om det ens fungerar utan el), värmen fungerar inte för det flesta, alla jobb med någon from av el beroende står stilla, men allt är ok för butiker kan sälja torrvaror kan kontant?

Inte delar av befolkningen, alla får ju säkerligen ett trangiakök i julklapp så då kan alla laga mat också.
Som längst så har jag varit utan el i runt 10 timmar och det var efter Gudrun då jag bodde i småland när hon drog förbi. Tio timmar var absolut inga problem att klara sig men givetvis hade det blivit värre om vi pratat veckor eller månader.
Gick ut med hunden dagen efter och kände nästan inte igen sig i skogen man gått i så många gånger pga alla träd som plötsligt fallit. Vi bodde absolut inte i värsta området.

Givetvis kommer det ställa till enorma problem om elen försvinner för en vecka i hela landet. Händer det på sommaren får man problem med kylvaror och händer det på vintern så blir värmen det stora. Givetvis vatten också då det kommer sluta komma som man är van vid om man nu inte har en gammal handpump på gården.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon2110:

Tänk också att affärsbankerna vill ta betalt för att ha dina pengar på lönekontot. Gissa om det blir en digital bankrun mot e-kronan om den blir verklighet.

I praktiken är detta är redan verklighet. Ska du ha ett bankkonto så är du hos de flesta banker tvungen att betala en månadsavgift för de grundläggande tjänster som behövs för att faktiskt nyttja kontot. Den avgiften brukar landa på cirka 20-25 kr/månad. Fast det kanske var de det du menade?

De flesta (inkl jag) kan ändå svälja detta eftersom vi kan förstå att det inte är gratis att tillhanda grejer som Internetbank, kundtjänst, kortbetalsystem, etc, och att typ 25 kr / månad är en spottstyver i förhållande till vad man får. Det här är tjänster som jag ändå skulle behöva betala för även om staten skulle tillhandahålla ett alternativ att förvara pengarna direkt som e-kronor.

Angående insättningsgarantin: Man har inte heller typiskt någon jättemängd pengar på sitt lönekonto, som över 950 000 kronor. Om mitt lönekonto har ett saldo på över 10 000 kronor precis innan jag fått lön brukar jag manuellt föra över detta till ett sparande (utöver det automatiska sparande som redan sker). Direkt på ett sparkonto är en typisk målsättning att ha cirka 3 månadslöner i buffert, och det blir inte några 950 000 kronor där heller för de allra flesta. Resten över det är vettigt att ha i investeringar så att pengarna kan jobba åt en och inte bara sakta ätas upp (värdemässigt) av inflation.

För den som ändå vill spara flera miljoner kronor i sparkonton med statlig insättningsgaranti så är det enda rimliga att spara dessa på sparkonton som faktiskt levererar ränta. Avanza, t.ex., som vem som helst i Sverige kan bli kund hos, förmedlar sparkonton hos flera (i skrivande stund 4) olika aktörer som är oberoende av varandra med räntor en bra bit över nollstrecket (i skrivande stund 0,60-0,65% beroende på aktör). Avanza tar inte heller ut några månadsavgifter. Att öppna 4 st Sparkonto+ och sedan dela upp sina sparpengar över dessa är det enklaste sättet att spara en stor mängd pengar direkt på sparkonto säkert, man kan få ännu bättre räntor genom att binda pengarna, eller gå direkt till aktörerna.

Med allt detta vill jag säga att det redan idag finns bättre sätt att förvara sina oinvesterade pengar på än på ett lönekonto redan idag, men vi ser ändå ingen "bank run" från storbankerna på det sättet. Den enda märkbara nackdelen med att ha pengar på ett obundet Sparkonto+ hos Avanza t.ex. är att det kan ta någon bankdag att få ut pengarna när man väl behöver dem. (Det skulle ju kunna vara fallet med e-kronor också, det finns inget som säger att butiker t.ex. kommer att ta emot e-kronor direkt, beroende på hur tjänsten är utformad.)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ISbit:

vore ju smidigt ifall de löser så man kan genomföra offline-betalningar mellan t ex två telefoner.

I princip omöjligt att förebygga "double spend" i ett sådant system. Hur ska den andra telefonen veta att du inte redan skickat pengarna till någon annan?

Enda möjliga lösningarna är att man har ett centralt system som håller koll på pengarna (antingen en traditionell central databas, alternativt en distribuerad "blockchain", båda kräver att mottagande telefonen är online för att verifiera transaktionen) eller att man på något sätt till 100% kan garantera att telefonen inte kan luras (säker hårdvara som inte går att modifiera? Existerar inte, särskilt inte när det finns pengar att tjäna på att gå runt säkerheten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Fast... Hur ska man ta betalt med kontanter utan ström? Alla kassamaskiner och kassaskåp går på el, ska butiken kasta allt i en säck bakom kassan eller hur hade du tänkt dig?

Finns det äns eldrivna kassaskåp som inte går att öppna med nyckel? Samma sak gäller väll kassamaskiner. Hur som haver är det ett väldigt litet problem att överkomma i det stora hela. Du tror väll ändå inte på riktigt att vi alla kommer svälta och dö om strömmen skulle försvinna

Permalänk
Skrivet av pv2b:

För den som ändå vill spara flera miljoner kronor i sparkonton med statlig insättningsgaranti så är det enda rimliga att spara dessa på sparkonton som faktiskt levererar ränta. Avanza, t.ex., som vem som helst i Sverige kan bli kund hos, förmedlar sparkonton hos flera (i skrivande stund 4) olika aktörer som är oberoende av varandra med räntor en bra bit över nollstrecket (i skrivande stund 0,60-0,65% beroende på aktör).

Tänk på att du måste sprida ut miljonerna så att det blir maximalt 950.000 kr per bank.

Skrivet av pv2b:

I princip omöjligt att förebygga "double spend" i ett sådant system. Hur ska den andra telefonen veta att du inte redan skickat pengarna till någon annan?

Hur fungerar SL-kortet? Det syns inte direkt på SL:s internetsida att man blippat SL-kortet och att reskassan debiterats utan det blir en fördröjning. Samma om man fyller på reskassan över nätet: det tar någon dag innan pengarna når kortet.

Skrivet av Moton:

Finns det äns eldrivna kassaskåp som inte går att öppna med nyckel? Samma sak gäller väll kassamaskiner. Hur som haver är det ett väldigt litet problem att överkomma i det stora hela. Du tror väll ändå inte på riktigt att vi alla kommer svälta och dö om strömmen skulle försvinna

Går kassaskåpet inte att öppna på annat sätt ber man någon hantverkare komma över med sin borrmaskin, så går det väl upp till slut. Är det för dyrt att få upp kassaskåpet, kanske det dock är att föredra att låta kassaskåpet förbli stängt ett tag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

I praktiken är detta är redan verklighet. Ska du ha ett bankkonto så är du hos de flesta banker tvungen att betala en månadsavgift för de grundläggande tjänster som behövs för att faktiskt nyttja kontot. Den avgiften brukar landa på cirka 20-25 kr/månad. Fast det kanske var de det du menade?

De flesta (inkl jag) kan ändå svälja detta eftersom vi kan förstå att det inte är gratis att tillhanda grejer som Internetbank, kundtjänst, kortbetalsystem, etc, och att typ 25 kr / månad är en spottstyver i förhållande till vad man får. Det här är tjänster som jag ändå skulle behöva betala för även om staten skulle tillhandahålla ett alternativ att förvara pengarna direkt som e-kronor.

Angående insättningsgarantin: Man har inte heller typiskt någon jättemängd pengar på sitt lönekonto, som över 950 000 kronor. Om mitt lönekonto har ett saldo på över 10 000 kronor precis innan jag fått lön brukar jag manuellt föra över detta till ett sparande (utöver det automatiska sparande som redan sker). Direkt på ett sparkonto är en typisk målsättning att ha cirka 3 månadslöner i buffert, och det blir inte några 950 000 kronor där heller för de allra flesta. Resten över det är vettigt att ha i investeringar så att pengarna kan jobba åt en och inte bara sakta ätas upp (värdemässigt) av inflation.

För den som ändå vill spara flera miljoner kronor i sparkonton med statlig insättningsgaranti så är det enda rimliga att spara dessa på sparkonton som faktiskt levererar ränta. Avanza, t.ex., som vem som helst i Sverige kan bli kund hos, förmedlar sparkonton hos flera (i skrivande stund 4) olika aktörer som är oberoende av varandra med räntor en bra bit över nollstrecket (i skrivande stund 0,60-0,65% beroende på aktör). Avanza tar inte heller ut några månadsavgifter. Att öppna 4 st Sparkonto+ och sedan dela upp sina sparpengar över dessa är det enklaste sättet att spara en stor mängd pengar direkt på sparkonto säkert, man kan få ännu bättre räntor genom att binda pengarna, eller gå direkt till aktörerna.

Med allt detta vill jag säga att det redan idag finns bättre sätt att förvara sina oinvesterade pengar på än på ett lönekonto redan idag, men vi ser ändå ingen "bank run" från storbankerna på det sättet. Den enda märkbara nackdelen med att ha pengar på ett obundet Sparkonto+ hos Avanza t.ex. är att det kan ta någon bankdag att få ut pengarna när man väl behöver dem. (Det skulle ju kunna vara fallet med e-kronor också, det finns inget som säger att butiker t.ex. kommer att ta emot e-kronor direkt, beroende på hur tjänsten är utformad.)

LF Stockholm har gratis lönekonto med betalning och Marginalen I’m Yours ger gratis betalningstjänster och debitkort. Du har helt rätt att folk inte byter bank för det är ju så j*vla jobbigt. Ditt bankkonto nummer borde vara som mobilnumret. Man knyter det till dig som person och det ska bara vara ett par klick så byter du bank och autogiro/elfaktura följer med.

Jag är övertygad att folk vill hellre ha sina pengar hos Riksbanken om det fanns den möjligheten än en lite obskyr finansinstitut. Riksdagen borde jobba för att tvinga bankerna att göra det möjligt att lätt byta bank. Sen borde SBAB jobba med att låna ut till motsvarande reporäntan +50 punkter. Bankerna tillför 0 värde i deras tjänster så varför ska inte staten kunna tjäna en hacka. Istället göder vi bankerna idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon2110:

LF Stockholm har gratis lönekonto med betalning och Marginalen I’m Yours ger gratis betalningstjänster och debitkort. Du har helt rätt att folk inte byter bank för det är ju så j*vla jobbigt. Ditt bankkonto nummer borde vara som mobilnumret. Man knyter det till dig som person och det ska bara vara ett par klick så byter du bank och autogiro/elfaktura följer med.

Jag är övertygad att folk vill hellre ha sina pengar hos Riksbanken om det fanns den möjligheten än en lite obskyr finansinstitut. Riksdagen borde jobba för att tvinga bankerna att göra det möjligt att lätt byta bank. Sen borde SBAB jobba med att låna ut till motsvarande reporäntan +50 punkter. Bankerna tillför 0 värde i deras tjänster så varför ska inte staten kunna tjäna en hacka. Istället göder vi bankerna idag.

Håller med, det borde vara lättare att byta bank. Ett system där man kan "portera" ett bankkontonummer vore ju en början på en sådan möjlighet, samt även ett knutet till det att lätt flytta sina e-fakturor och autogiromedgivanden. Däremot vet jag inte om jag känner att det är prio nummer 1 för samhället idag att det ska bli lättare för mig att flytta mina pengar för att jag inte vill lägga 300 kr/året på tjänster

Jag råkar vara rätt nöjd med min huvudbank (SEB), också. Fast de har jag bara för lönekonto, betaltjänster och ett av mina kreditkort. Jag hade inte flyttat de pengar jag på SEB idag till Riksbanken, om de inte börjar hålla med betaltjänster också. Det tycker jag inte riktigt är Riksbankens roll heller.

Det är i princip bra att banker är kommersiella, det driver innovation. Har svårt att se att vi hade haft Swish om Riksbanken var enda alternativet, t.ex. Räcker ju med att kolla på hur staten totalt misskött e-legitimation i egen regi, till den grad att bankerna varit tvungna att bygga upp denna viktiga pelare för det svenska samhället själva.

Ur ett säkerhetsperspektiv inga synpunkter på var jag förvarar mina pengar. Om Riksgälden går i god för dem med insättningsgaranti så skiter jag ur ett säkerhetsperspektiv fullständigt i var mina sparkontopengar är.

Angående SBAB, så konkurrerar de på marknadens villkor. Det finns andra aktörer som är billigare, men det är för att de är extremt nischade. Där jag t.ex. har mitt bolån idag (Stabelo via Avanza) så godkänner de en skuldsättning på max 60%, och tar bara över befintliga bolån (inte bolån för nya bostäder). På det sättet kan de rejält minska sina egna kostnader och sin egen risk, och därmed den låga räntan, dock med resultatet att de inte kan ersätta andra aktörer på marknaden.

Finns andra aktörer, t.ex. BlueStep, Nordax, och Marginalen som sysslar med att ge bolån till fler än de normala affärsbankerna, och därmed har de högre risk, högre kostnader och där med högre räntor.

SBAB ligger någonstans i mitten, man jobbar med de "normalt kreditvärdiga" med full service, och därför kostar det som det gör.

Frågan är vilket sätt man tjänar mest pengar på. Egentligen borde man ju göra alla tre. (Eller tja, det finns ännu fler varianter, för de med väldigt mycket pengar t.ex. finns särskilda extra billiga bolån. Det är ju tyvärr, som bekant, dyrt att vara fattig, och billigt att vara rik.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om folk saknar mat på bordet är det väl framför allt mat man köper för kontanterna så att det inte längre blir så tomt på bordet.Om valutan förlorar hela sitt värde går folk förstås över till att använda utländsk valuta. För övrigt har valutan gått att använda i tidigare kriser även om det varit hög inflation.

Jag ser fortfarande inte behovet av svenska papperspengar.

Antingen är katastrofen så stor att våra sedlar ändå blir värdelösa, eller så kan vi vänta ut den tillfälliga störningen och lösa det akuta på något kreativt sätt.

Det kostar mycket att hålla igång ett ålderdomligt betalsätt bara för att vissa har svårt att anpassa sig, och enstaka andra av principiella eller kriminella anledningar vill fortsätta med det.

Permalänk
Medlem

Dagens digitala svenska valuta kan man inte använda utan en finansiell institution.

"En e-krona skulle ge allmänheten tillgång till ett digitalt komplement till kontanter där staten står som garant för pengarnas värde. I dag erbjuder Riksbanken endast bankerna och övriga deltagare i RIX digitala pengar. Övriga digitala pengar i samhället är privata bankpengar som ges ut av affärsbankerna."

https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/e-krona/

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Big_R:

Dagens digitala svenska valuta kan man inte använda utan en finansiell institution.

"En e-krona skulle ge allmänheten tillgång till ett digitalt komplement till kontanter där staten står som garant för pengarnas värde. I dag erbjuder Riksbanken endast bankerna och övriga deltagare i RIX digitala pengar. Övriga digitala pengar i samhället är privata bankpengar som ges ut av affärsbankerna."

https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/e-krona/

Äntligen någon som förstår skillnaden mellan centralbankspengar och affärsbankspengar.