Permalänk
Medlem

Värt att ersätta AC56U?

Har idag en AC56U som fungerat bra i många år.
Sista månaderna har jag dock börjat uppleva lite instabilitet i nätverket. Framförallt tycker jag HomeKit har blivit segare när telefonen är uppkopplad på 5ghz nätverk. Har mycket "smarta hem" enheter, så misstänker att mitt nätverk börjar bli belastat av det.

Jag bor i en lägenhet på ca 100kvm, täckningen är inte perfekt i alla rum.
Min fundering är hur pass mycket bättre det skulle bli med en mer "modern" router? Klarar en sådan att täcka en 100kvm lägenhet "bättre" än en AC56U som börjar nära sig 10 år?

Har tittat lite på ASUS RT-AX88U.
Har även förstått att många rekommenderar Ubiquiti system, tex EdgeRouter X + Unifi UAP-AC-PRO.
Hur skulle ni tänkt i min situation? Vad är bästa lösningen för bra wifi i en 100kvm lägenhet med betongväggar? Är det ens värt att ersätta AC56U?

Permalänk
Medlem

Bor i lägenhet på 80kvm, kör en firewall samt 2st Aruba 305, har aldrig problem. Rekommenderar definitivt att köra separata APs.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Tänk också på att om du skaffar en ny router med WiFi och den har världens malle i sin signalstyrka så betyder det inte alltid att enheterna som ska svara klarar av att göra sig hörda.

Så det kanske är en lösning med flera AP's som du behöver.
Tittat på Amplifi?
(https://amplifi.com/)

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Ju mer jag läser desto mer intresserad blir jag av Ubiquity system. Mer modulärt och möjlighet att uppgradera i takt med att Wifi 6 blir tillgängligt osv. Vad tror ni om detta för en glad nätverksamatör?

- Ubituity Edgerouter X / SFP
- UniFi UAP-NanoHD
- Netgear GS105 switch som jag redan har idag

Tänkte sköta setup från en dator, så tror mig inte behöva någon "cloudkey".

Åsikter om detta, tror ni det blir ett steg upp från min AC56U?

Gjorde en snabb skiss på min setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusv:

Ju mer jag läser desto mer intresserad blir jag av Ubiquity system. Mer modulärt och möjlighet att uppgradera i takt med att Wifi 6 blir tillgängligt osv. Vad tror ni om detta för en glad nätverksamatör?

- UniFi UAP-NanoHD

https://i.postimg.cc/2Snn49wG/network.jpg

Approp accesspunkt så har ju unifi börjat sällga wifi6 accesspunkter, så kanske värt att kika på dem om man är på väg att köpa nytt.
https://store.ui.com/collections/unifi-network-access-points

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan även bara köpa en Unifi AP och köra vidare med din gamla router med avstängt WiFi.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusv:

- UniFi UAP-NanoHD

https://i.postimg.cc/2Snn49wG/network.jpg

Mer än ett steg om du frågar mig. Jag gick från en ASUS router till Unifi produkter. 2 st AP AC LR. Fantastiskt mycket bättre wifi

Det du behöver göra bara är att se till att APn hamnar på ett bra ställe, centralt i lägenheten.

Ett annat alternativ är att inte pensionera din ASUS router helt. Får den fortfarande uppdateringar kan det vara värt att köra den som bara router (slå av WiFi helt) och använda de sparade pengarna till en extra AP. Det fungerar utmärkt att köra unifi APs och en ASUS router, jag gör det själv sen nästan 2 år. Kommer troligtvis pensionera routern snart ändå för en pfsense burk. För att det är roligt, inte för att systemet inte fungerar.