Anti-Sag (Grafikkortsstöd) - åsikter?

Permalänk
Medlem

Anti-Sag (Grafikkortsstöd) - åsikter?

Hittade ingen tråd om anti-sag stöd för grafikkort, så jag startade en egen. Sitter själv bara på ett GTX1060, men följer trådarna om Både Nvidias och AMD:s nya generationer grafikkort med stort intresse. Blev därmed introducerad till det relativt nya fenomenet med Anti-Sag pinne. Detta har väckt min nyfikenhet, och främst kanske en undran över om det är på gång nån ändring i standarderna med PCI-express?

Den gamla lösningen med en slot i moderkortet, och sen att man skruvar fast en klump i chassit (som tar upp 3 slottar) verkar ju inte direkt ha framtiden för sig, med tanke på storleken på de nya grafikkorten och att det krävs en ful j-a pinne att hålla upp vikten.

Jag själv är ju definitivt inte så sugen på att ha en pinne i chassit.

Hur ska det lösas i framtiden, och är kan grafikkorten verkligen bli så mycket större? Klart att har man en pinne som håller upp GPU så kan de det, men vill konsumenterna ha det, eller har den stora massan ingen åsikt om det? Nån som har koll på standardiseringen av moderkort och grafikkort?

förtydligad rubrik
Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Riser kabel eller hänga GPU i en tunn tråd

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Riser kabel eller hänga GPU i en tunn tråd

Måste ju finnas några bättre lösningar än så på gång?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Finns chassin med inbyggda anti-sag "pinnar" som är rätt diskreta.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte riktigt namnet anti-sag. Kan vi inte hitta på något bättre; GPU-stötta kanske eller varför inte graffe-BH?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Vore det inte bättre från moderkortstillverkarna att förstärka upp PCI-Express? Kanske nåt metallhölje eller liknande för att stabilisera?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Jag gillar inte riktigt namnet anti-sag. Kan vi inte hitta på något bättre; GPU-stötta kanske eller varför inte graffe-BH?

"GPU-stöd" känns rätt bra för mig.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

En sån där "anti-sag pinne" är inte direkt ett nytt påfund - liknande lösningar har funnits ett antal år.
Behovet av sådan har inte direkt ökat nyligen heller, stora och tunga grafikkort har också funnits ett antal år och varken storlek eller vikt har egentligen ökat på sistone, och ytterst få av dem kräver något extra stöd.

Finns just inget som tyder på att grafikkort kommer att bli ännu större och tyngre i framtiden - det skulle bli för många system som de inte får plats i då.
Vad som möjligen skulle behövas är en helt ny standard för format på stationära datorer - den gamla ATX standarden börjar bli ganska rejält gammal även om den uppdaterats lite då och då. Blir dock svårt att genomföra något sådant, då en helt ny standard skulle göra en massa gamla komponenter inkompatibla.

Den stora massan av konsumenter köper inte grafikkort. De köper en färdig dator eller spelkonsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Vore det inte bättre från moderkortstillverkarna att förstärka upp PCI-Express? Kanske nåt metallhölje eller liknande för att stabilisera?

Mängder av dem gör just detta på de dyrare moderkorten - eller åtminstone så skryter de om det på sidorna på moderkorten.

Permalänk
Medlem

Problemet är ett tungt överhäng som hänger långt utanför PCI slotten.
Själva PCBn är inte alls stor utan det är kylaren som tar all plats/väger mycket.
PCBn på mitt RTX 3080 är ca 200mm långt men i originalutförande 330mm.

Lian Li har en smart lösning som skruvas på moderkortet (i befintliga hål för montering av MB) och den syns inte alls i princip.

Tror framtiden snarare är att producera mer energieffektiva komponenter som inte alstrar så mycket värme, vilket i sin tur leder till att mindre kyllösningar kan användas.

Permalänk
Medlem

Tunga as till grafikkort är största anledningen till att jag letar efter horisontella chassi. Men det finns typ inga snygga som är speciellt bra egentligen

Permalänk
Medlem

Många tillverkare skickar med vertikala hållare som ofta ser riktigt trötta ut.

Jag har inget emot de horizontella som man sätter i slots'en under grafikkorten. Visst, det är inte självklart att alla har plats. Men den stora massan har nog det. Jag har coolermasters variant som jag tycker är stilren med en rak rgb-linje. Annars finns det tusentals varianter i plast och olika metaller på typ ebay.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Militias:

Tunga as till grafikkort är största anledningen till att jag letar efter horisontella chassi. Men det finns typ inga snygga som är speciellt bra egentligen

Ja eller så sätter du GPU vertikalt.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Mitt kom med anti sag. Jag satte dit det men oklart hur mycket skillnad det gör.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.