Felsöka läckage i vattenkylning

Permalänk
Medlem

Felsöka läckage i vattenkylning

Hej!

Gör mitt första bygger med vatten kylning. Finns det någon som kan hjälpa mig felsöka läckage?

§3.4 /Mod
Visa signatur

Chassi Cooler Master NR200P......................MB ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
PSU Corsair SF750|750W|80+ Platinum........RAM G.Skill Trident Z 16GB (2x8GB) CL14
CPU Ryzen 9 5900X ..................................... CPU-Cooler/Pump/Reservoir Barrow LTPRP-04
GPU RTX 3090 HDD 2TB M2 NVMe PCIe x4 Rad. Vol. 0,032 m³ Fläktar 4x120mm, 2x 140mm

Permalänk
Medlem

Menar du att du har läckage eller om du skulle råka få läckage?
Om du har läckage, behöver du hjälp att hitta det eller hjälp med hur man åtgärdar det?

Jag är ingen expert, men det här kanske får igång tråden iallafall.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Läcktestare är en ganska trevlig innovation för att säkra mot läckor innan man börjar fylla i vatten. Mycket snabbare och mindre spännande än den traditionella 24h vattenflöde med hushållspapper överallt-metoden.

https://www.inet.se/produkt/5322619/ek-leak-tester

Köp en extra blindplugg eller två samt en F-F-anslutning så kan du sedan koppla om loopen för att lokalisera eventuella läckor.

Använde den själv nu när jag uppgraderade datorn, och mycket riktigt, en roterbar 90°-böj jag använt vid utloppet läckte och fick bytas.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Menar du att du har läckage eller om du skulle råka få läckage?
Om du har läckage, behöver du hjälp att hitta det eller hjälp med hur man åtgärdar det?

Jag är ingen expert, men det här kanske får igång tråden iallafall.

Har fått läckage. Nånstans. Första gången som jag startade datorn.

Visa signatur

Chassi Cooler Master NR200P......................MB ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
PSU Corsair SF750|750W|80+ Platinum........RAM G.Skill Trident Z 16GB (2x8GB) CL14
CPU Ryzen 9 5900X ..................................... CPU-Cooler/Pump/Reservoir Barrow LTPRP-04
GPU RTX 3090 HDD 2TB M2 NVMe PCIe x4 Rad. Vol. 0,032 m³ Fläktar 4x120mm, 2x 140mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beobwulf:

Har fått läckage. Nånstans. Första gången som jag startade datorn.

Vad jag har sett så används ofta torkduk (helst slät utan "räfflor" eller "relief", hushållspapper kan funka) som läggs under och runt alla kopplingar. På så sätt kan man se vart läckaget är eftersom torkduken kommer suga upp dropparna och bli blöt på den platsen. Torkduken skall ligga så tätt mot rör/koppling som möjligt tror jag, så inte droppen rinner iväg och droppar ner på ett annat ställe än där läckaget är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Läcktestare är en ganska trevlig innovation för att säkra mot läckor innan man börjar fylla i vatten. Mycket snabbare och mindre spännande än den traditionella 24h vattenflöde med hushållspapper överallt-metoden.

https://www.inet.se/produkt/5322619/ek-leak-tester

Köp en extra blindplugg eller två samt en F-F-anslutning så kan du sedan koppla om loopen för att lokalisera eventuella läckor.

Använde den själv nu när jag uppgraderade datorn, och mycket riktigt, en roterbar 90°-böj jag använt vid utloppet läckte och fick bytas.

Blindplugg? 🥺

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beobwulf:

Blindplugg? 🥺

Ett stopp. En koppling som avslutar ett rör. Så du kan ta isär i sektioner, proppa igen och testköra delar med det verktyg som länkades. Det verktyget bygger ett lufttryck som du mäter över tid så det inte sjunker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Ett stopp. En koppling som avslutar ett rör. Så du kan ta isär i sektioner, proppa igen och testköra delar med det verktyg som länkades. Det verktyget bygger ett lufttryck som du mäter över tid så det inte sjunker.

Toppen, tack! Köpt grejerna nu.

Ett väldigt litet läckage kan vara signifikant i en kyl-loop va? Kan man inte bygga ett tryck i loopen så kan pumpen endast ”tugga in” luft i loopen nånstans om. Så har jag reflekterat kring det. Stämmer det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beobwulf:

Toppen, tack! Köpt grejerna nu.

Ett väldigt litet läckage kan vara signifikant i en kyl-loop va? Kan man inte bygga ett tryck i loopen så kan pumpen endast ”tugga in” luft i loopen nånstans om. Så har jag reflekterat kring det. Stämmer det?

Om du har något som helst som läcker så är det inte bra alls.

Fördelen med en läcktestare från tex EK är ju att du bygger upp högre tryck än vad vattnet gör.
Så har du kört upp tryck i systemet och det håller sig i 10-15min kan du vara säker på att det inte kommer läcka.