Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det börjar nog bli smått ansträngt igen, vet åtminstone ett sjukhus i mitt närområdet som fyllt sina IVA-platser och inte tar emot fler just nu och tydligen vårdas fler just nu på sjukhus än toppen i våras: https://www.svt.se/nyheter/rekordmanga-patienter-vardas-for-c...

Kombinera det med slutkörda sjuksköterskor som säger upp sig för att få vila lite (de vet ju att jobben finns kvar när och om de vill komma tillbaka): https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-har-34-av-50-skotersko...

Man får dock ha i minnet att IVA-platserna o dyl är rörlig materia. Fullt nu är inte samma sak som fullt när det fanns som flest IVA-platser, i vart fall inte i Stockholm, men detta varierar ju en del beroende på region. Det avhjälper förstås inte personalproblemet, men det som kommunicerades tidigare om 99 % fyllda IVA-platser är inte samma sak som 99 % i våras. Dessutom har det väl sagts att det är fler på IVA nu för annat än Covid-19 än vad det var i våras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Man får dock ha i minnet att IVA-platserna o dyl är rörlig materia. Fullt nu är inte samma sak som fullt när det fanns som flest IVA-platser, i vart fall inte i Stockholm, men detta varierar ju en del beroende på region. Det avhjälper förstås inte personalproblemet, men det som kommunicerades tidigare om 99 % fyllda IVA-platser är inte samma sak som 99 % i våras. Dessutom har det väl sagts att det är fler på IVA nu för annat än Covid-19 än vad det var i våras.

Behöver jag vård så uppskattar jag om det finns plats och de inte behöver börja med att plocka ur en skrubb och anställa lite folk o.s.v. innan jag får det... kan vara rätt schysst med lite luft i systemet och att sjukvårdspersonal t.ex. får lite ledighet över jul/nyår. Region Stockholm gick just upp i stabsläge (för att kunna tvinga folk att arbeta, här ska f-n inte vara nån julledighet )

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Behöver jag vård så uppskattar jag om det finns plats och de inte behöver börja med att plocka ur en skrubb och anställa lite folk o.s.v. innan jag får det... kan vara rätt schysst med lite luft i systemet och att sjukvårdspersonal t.ex. får lite ledighet över jul/nyår. Region Stockholm gick just upp i stabsläge (för att kunna tvinga folk att arbeta, här ska f-n inte vara nån julledighet )

Dom gick t.o.m. från stabsläge till förstärkningsläge.

Stabsläge -> förstärkningsläge -> katastrofläge

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Efter att ha sett efter, för att se om det är så dumt, undrar jag hur många olästa corona-SMS det nu finns på landets mobila bredband?

Permalänk
Medlem

Vad som är sant och vad som är falskt när det gäller bl.a. munskydd är omtvistat. Vad jag kan se är att i princip alla länder som har haft lag på munskydd har haft flera successiva ökningar av spridningar sedan i våras, trots lag om munskydd.

Tron på munskydd som ett användbart medel ute i samhället börjar likna ginseng, omega-3, akupunktur och andra fenomen som är svårtolkade i flera sammanhang.

Jag länkar till två artiklar av Sven Ove Hansson (https://en.wikipedia.org/wiki/Sven_Ove_Hansson) som bör vara belysande i den här tråden.

Jag väljer att inte citera något ur dem då de kräver sin tid att läsa i sin helhet. Men, läser man på dem så inser man att falsifierbarhet är aktuellt här. Frågan är - Vad krävs för observationer för att man skall acceptera att något inte fungerar?!

Det är relevant, men ganska komplext.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Vad som är sant och vad som är falskt när det gäller bl.a. munskydd är omtvistat. Vad jag kan se är att i princip alla länder som har haft lag på munskydd har haft flera successiva ökningar av spridningar sedan i våras, trots lag om munskydd.

Tron på munskydd som ett användbart medel ute i samhället börjar likna ginseng, omega-3, akupunktur och andra fenomen som är svårtolkade i flera sammanhang.

Jag länkar till två artiklar av Sven Ove Hansson (https://en.wikipedia.org/wiki/Sven_Ove_Hansson) som bör vara belysande i den här tråden.

Jag väljer att inte citera något ur dem då de kräver sin tid att läsa i sin helhet. Men, läser man på dem så inser man att falsifierbarhet är aktuellt här. Frågan är - Vad krävs för observationer för att man skall acceptera att något inte fungerar?!

Maskgänget här inne är lika intresserade att erkänna att de har fel, som socialdistanserings-gänget är villiga att erkänna att det inte fungerar över en längre tid. Båda är övertygade att "best case" fungerar vilket jag håller med om, men kanske skulle man tagit beslut utifrån worst case.

Helt ärligt skulle jag inte vilja veta hur illa det varit i Sverige ifall viruset inte vilade under sommaren utan fortsatt.

Shoutout igen till alla ni som arbetar inom vården. Kämpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Fast tittar man på den samlade mängden studier som presenterats här i tråden och på andra platser, så tycker jag ändå stödet är mycket större för att munskydd har dämpande effekt på spridningen, än för motsatsen. Även den danska RCTn visade det, även om resultatet inte var statistiskt signifikant på 95%-nivån. Till det finns en drös observationsstudier där man jämfört grupper i efterhand, samt studier av i vilken grad folk spontant petar sig i ansiktet med och utan munskydd. Den listan som FHM tog fram innehöll betydligt fler studier som stödde munskydd, än som talade emot (hittar inte någon genomgång nu, bara listan själv. Edit: här är samma lista med kommentarer som tv4 har sammanställt, tips från @sAAb . Det var den listan jag mindes men inte hittade...).

Vi accepterar samtidigt en massa andra åtgärder som har lika osäkert stöd i forskning, mass-sms, andra allmänna råd till exempel. Det som styr är nog snarare en värdering av kostnadseffektiviteten, hur stor virusspridningen är, hur många sammanhang av de där smitta sker som munskydd är värt besväret, etc. Som förstås bidrar till bedömingen om det är värt att rekommendera munskydd i Sverige. Men jag har svårt att se någon koppling till pseudovetenskap i den ena eller den andra slutsatsen.

(jag ska förövrigt svara dig om kausalitet snart, det blev ett längre inlägg som kom av sig när annat kom emellan...)

Lagt till länk
Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kan ju dock meddela att det går lysande att beordra in vårdpersonal även till vardags, utan pandemier

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Maskgänget här inne är lika intresserade att erkänna att de har fel, som socialdistanserings-gänget är villiga att erkänna att det inte fungerar över en längre tid. Båda är övertygade att "best case" fungerar vilket jag håller med om, men kanske skulle man tagit beslut utifrån worst case.

Helt ärligt skulle jag inte vilja veta hur illa det varit i Sverige ifall viruset inte vilade under sommaren utan fortsatt.

Shoutout igen till alla ni som arbetar inom vården. Kämpa

Skrivet av Oegat:

Fast tittar man på den samlade mängden studier som presenterats här i tråden och på andra platser, så tycker jag ändå stödet är mycket större för att munskydd har dämpande effekt på spridningen, än för motsatsen. Även den danska RCTn visade det, även om resultatet inte var statistiskt signifikant på 95%-nivån. Till det finns en drös observationsstudier där man jämfört grupper i efterhand, samt studier av i vilken grad folk spontant petar sig i ansiktet med och utan munskydd. Den listan som FHM tog fram innehöll betydligt fler studier som stödde munskydd, än som talade emot (hittar inte någon genomgång nu, bara listan själv).

Vi accepterar samtidigt en massa andra åtgärder som har lika osäkert stöd i forskning, mass-sms, andra allmänna råd till exempel. Det som styr är nog snarare en värdering av kostnadseffektiviteten, hur stor virusspridningen är, hur många sammanhang av de där smitta sker som munskydd är värt besväret, etc. Som förstås bidrar till bedömingen om det är värt att rekommendera munskydd i Sverige. Men jag har svårt att se någon koppling till pseudovetenskap i den ena eller den andra slutsatsen.

(jag ska förövrigt svara dig om kausalitet snart, det blev ett längre inlägg som kom av sig när annat kom emellan...)

Här är en tabell med lite länder som har infört lagtvång om mask före sommaren:

Venezuela

2020-03-01

Vietnam

2020-03-16

Czech

2020-03-18

Slovakia

2020-03-25

Bosnia

2020-03-29

Colombia

2020-04-04

UAE

2020-04-04

Cuba

2020-04-06

Ecuador

2020-04-07

Austria

2020-04-06

Morocco

2020-04-07

Turkey

2020-04-07

El Salvador

2020-04-08

Cameroon

2020-04-09

Nigeria

2020-05-01

Israel

2020-04-12

Argentina

2020-04-14

Poland

2020-04-16

Luxembourg

2020-04-20

Jamaica

2020-04-21

Germany

2020-04-22

Bahrain

2020-04-22

Qatar

2020-05-17

Honduras

2020-05-03

Uganda

2020-05-05

France

2020-05-10

Spain

2020-05-20

South Korea

2020-05-26

Lebanon

2020-05-26

Pakistan

2020-05-30

Italy

2020-08-16

Listan är från 17 augusti. Vilka av dessa länder skulle ha blivit behjälpta av den här lagstiftningen?!

Det känns brutalt och grymt att lura in folk i en falsk trygghet att mask skulle hjälpa mot SARS-CoV-2. Det är ju det Folkhälsomyndigheterna säger sedan i våras. Här är en senare rapport från 2020-11-16 av TV4 "Här är alla studier som Folkhälsomyndigheten baserar sitt beslut på att inte inför krav på munskydd":

Det ser "tydligt" ut och de syns ju. Men det är endast billiga politiska poäng som får politiker att se handlingskraftiga ut.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Utmaningen här är att det är en väldigt smittsam sjukdom och det finns för många parametrar som rör på sig för att du ska kunna dra slutsatser ifrån dina kurvor. Ett exempel är kulturella skillnader, människor beter sig olika mellan länder. T.o.m. mellan länderna i norden beter vi oss olika trots att vi tycker oss vara så lika. Med det sagt så blir det svårt att jämföra effekten av en åtgärd eftersom man kulturellt gör nåt som påverkar en annan parameter. Därför är nog i dagsläget den tyska studien nog mest intressant, men även Tyskland är stort med flera regioner som säkert har en del kulturella skillnader (har rest runt för lite personligen i Tyskland, men det finns uppenbara skillnader mellan södra och norra Tyskland):

"I Tyskland infördes munskydd vid olika tidpunkter i olika regioner. I studien har man därför kunnat jämföra tyska regioner med munskyddskrav och de utan. Enligt forskarna såg man en minskning av smittspridningen med 45 procent 20 dagar efter att krav på munskydd införts i en region.": https://www.pnas.org/content/early/2020/12/02/2015954117

Sen kan man fråga sig varför man i vården använder munskydd och visir om det är falsarier. Sjukvård anser åtminstone jag vara ett område som bygger i stor utsträckning på empirisk erfarenhet och forskningsfakta.

Vill även poängtera att jag själv inte använder munskydd i dagsläget då jag personligen håller det för sannolikt att eventuellt effekt är att det minskar min smittsamhet något och inte att det skulle skydda mig mot andra. Såldes meningslöst för mig att ha munskydd så länge inte alla runt omkring har det också. Viktigt att komma ihåg att självklart är det inte lösningen, sjukdomen är för smittsam, den kommer dra igenom hela samhället vad vi än gör för åtgärd, frågan är bara med vilken hastighet. (fram till vi har ett väl fungerande vaccin, det är givetvis lösningen i längden)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Kan ju dock meddela att det går lysande att beordra in vårdpersonal även till vardags, utan pandemier

Beror på vad man menar, i vanligt läge har man arbetstidslagar och fackliga överenskommelser att förhålla sig till, med förstärkningsläge behöver man inte ta hänsyn till t.ex. dygns- och veckovila o.s.v.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Beror på vad man menar, i vanligt läge har man arbetstidslagar och fackliga överenskommelser att förhålla sig till, med förstärkningsläge behöver man inte ta hänsyn till t.ex. dygns- och veckovila o.s.v.

Det har jag dålig koll på om jag ska vara ärlig, men jag är relativt säker på att sådant inte heller faller helt oavsett förstärkningsläge och ger sjukhusen fritt spelrum att beordra in folk som de vill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Venezuela

2020-03-01

Vietnam

2020-03-16

Czech

2020-03-18

Slovakia

2020-03-25

Bosnia

2020-03-29

Colombia

2020-04-04

UAE

2020-04-04

Cuba

2020-04-06

Ecuador

2020-04-07

Austria

2020-04-06

Morocco

2020-04-07

Turkey

2020-04-07

El Salvador

2020-04-08

Cameroon

2020-04-09

Nigeria

2020-05-01

Israel

2020-04-12

Argentina

2020-04-14

Poland

2020-04-16

Luxembourg

2020-04-20

Jamaica

2020-04-21

Germany

2020-04-22

Bahrain

2020-04-22

Qatar

2020-05-17

Honduras

2020-05-03

Uganda

2020-05-05

France

2020-05-10

Spain

2020-05-20

South Korea

2020-05-26

Lebanon

2020-05-26

Pakistan

2020-05-30

Italy

2020-08-16

Listan är från 17 augusti. Vilka av dessa länder skulle ha blivit behjälpta av den här lagstiftningen?!

Det känns brutalt och grymt att lura in folk i en falsk trygghet att mask skulle hjälpa mot SARS-CoV-2. Det är ju det Folkhälsomyndigheterna säger sedan i våras. Här är en senare rapport från 2020-11-16 av TV4 "Här är alla studier som Folkhälsomyndigheten baserar sitt beslut på att inte inför krav på munskydd":

Det ser "tydligt" ut och de syns ju. Men det är endast billiga politiska poäng som får politiker att se handlingskraftiga ut.

Skrivet av Mindfighter:

Utmaningen här är att det är en väldigt smittsam sjukdom och det finns för många parametrar som rör på sig för att du ska kunna dra slutsatser ifrån dina kurvor. Ett exempel är kulturella skillnader, människor beter sig olika mellan länder. T.o.m. mellan länderna i norden beter vi oss olika trots att vi tycker oss vara så lika. Med det sagt så blir det svårt att jämföra effekten av en åtgärd eftersom man kulturellt gör nåt som påverkar en annan parameter. Därför är nog i dagsläget den tyska studien nog mest intressant, men även Tyskland är stort med flera regioner som säkert har en del kulturella skillnader (har rest runt för lite personligen i Tyskland, men det finns uppenbara skillnader mellan södra och norra Tyskland):

"I Tyskland infördes munskydd vid olika tidpunkter i olika regioner. I studien har man därför kunnat jämföra tyska regioner med munskyddskrav och de utan. Enligt forskarna såg man en minskning av smittspridningen med 45 procent 20 dagar efter att krav på munskydd införts i en region.": https://www.pnas.org/content/early/2020/12/02/2015954117

Sen kan man fråga sig varför man i vården använder munskydd och visir om det är falsarier. Sjukvård anser åtminstone jag vara ett område som bygger i stor utsträckning på empirisk erfarenhet och forskningsfakta.

Vill även poängtera att jag själv inte använder munskydd i dagsläget då jag personligen håller det för sannolikt att eventuellt effekt är att det minskar min smittsamhet något och inte att det skulle skydda mig mot andra. Såldes meningslöst för mig att ha munskydd så länge inte alla runt omkring har det också. Viktigt att komma ihåg att självklart är det inte lösningen, sjukdomen är för smittsam, den kommer dra igenom hela samhället vad vi än gör för åtgärd, frågan är bara med vilken hastighet. (fram till vi har ett väl fungerande vaccin, det är givetvis lösningen i längden)

Ser man på de siffror som finns så kan det finnas anledning att betvivla att munskyddet var orsaken. Nedgången fanns ju ändå! Se på Sverige. Det var redan en allmän nedgång, så det hade gått ned ändå... Här är de datum som användes i den tyska studien:

Så, här ser vi data för de europeiska länder som har infört lagstiftning om mask enligt tabellen i föregående inlägg.

Lagstiftningen har införts under senvår och sommar:

Hur har det hjälp jämfört med Sverige?!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det vet vare sig du eller jag, det återstår att fortsätta forskning om. Det jag menar är att det finns alldeles för många parametrar, folk ändrar beteende också över tid. Hur och Vilken påverkan har det på smittspridningen, jag tror också folks beteende har större påverkan än t.ex. användning av munskydd. Och varför ligger Sverige i toppen-skiktet trots att vi har de allra bästa förutsättningarna vad avser social distansering? (fysiskt utrymme, få människor i befolkningen, en kultur där vi naturligt har viss distans sen tidigare o.s.v.)

Det är en för komplex fråga helt enkelt. Vi skulle behöva en mer kontrollerad miljö där man kan jämföra en grupp mot en kontrollgrupp där vi förändrar en faktor i taget för att se vilken faktor som har effekt, hur stor effekt den har och vilken som inte har effekt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Det har jag dålig koll på om jag ska vara ärlig, men jag är relativt säker på att sådant inte heller faller helt oavsett förstärkningsläge och ger sjukhusen fritt spelrum att beordra in folk som de vill...

I våras ledde det till: "I detta fall innebär det en ordinarie arbetstid på 48 timmar men nödfallsövertid kan till komma utöver det.": https://www.mabra.com/senaste-nytt/stockholms-sjukvard-i-kata...

Vette tusan om jag skulle tycka 48h planerad arbetstid + övertid skulle vara så roligt i mer än någon vecka, men så är jag lat också. Så all beundran till vårdpersonal som kämpar vidare!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det vet vare sig du eller jag, det återstår att fortsätta forskning om. Det jag menar är att det finns alldeles för många parametrar, folk ändrar beteende också över tid. Hur och Vilken påverkan har det på smittspridningen, jag tror också folks beteende har större påverkan än t.ex. användning av munskydd. Och varför ligger Sverige i toppen-skiktet trots att vi har de allra bästa förutsättningarna vad avser social distansering? (fysiskt utrymme, få människor i befolkningen, en kultur där vi naturligt har viss distans sen tidigare o.s.v.)

Det är en för komplex fråga helt enkelt. Vi skulle behöva en mer kontrollerad miljö där man kan jämföra en grupp mot en kontrollgrupp där vi förändrar en faktor i taget för att se vilken faktor som har effekt, hur stor effekt den har och vilken som inte har effekt.

Visst har vi bra förutsättningar för distansering men nu bor vi inte jämt utspritt. Vårat största problem har varit Stockholm och det har nu spridit sig till Göteborg och Skåneregionen.

Stockholm ligger på en befolkningstäthet som är jämförbar med London, Madrid, Amsterdam och München.

Invånare / km2
London 5613
Madrid 5392
Stockholm 5219
Amsterdam 5097
München 4736

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_Europas_st%C3%B...

Antagligen är det samma för alla länder där stora/täta städer är mest utsatta.

Länders lockdown har troligen saktat ner hur fort viruset får spridning i nya områden. Vårat problem är att det startade med smitta i Stockholmsområdet som står för 10% av hela våran population. I Tysklands fall är Berlin bara 5% av befolkningen. Skulle de fått smittan dit och lyckats hålla den där skulle de bara drabbas hälften så hårt när man kollar siffror för hela landet.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nej, vi behöver inte en kontrollerad miljö. Vi har verkligheten. Kontrollerade försök saknar dessutom många av de parametrar som krävs här. Hur det kan gå till förklaras här, "To Explain or to Predict?" och sammanfattas här:

Det är inte så märkvärdigt egentligen, så här i efterhand, men det finns flera ytterligare metoder att kvantifiera de relativa bidragen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Jag undrar om det hade låtit annorlunda om detta drabbade barn främst av allt? Eller om dödligheten legat på 50% eller uppåt?

Det är väl som allt annat, om dödligheten varit att de flesta som dött vore "Sweclockers medlemmar som argumenterar för sin frihet på forumet" så hade de rösterna direkt handlat om att staten måste tvinga folk att skydda oss. Många människor är tyvärr allt för ego-fixerade och ser inte andras lidande, speciellt inte om de som lider inte är i direkt anknytning till en själv.

För att parafrasera:
Först kom Covid för de redan sjuka, och jag brydde mig inte för jag var inte sjuk.
Sedan kom Covid för äldre, och jag brydde mig inte för jag var inte gammal.
Sedan kom Covid för semestrande stockholmare, och jag brydde mig inte för jag var inte en semestrande stockholmare.
Till sist kom Covid till mig, och då fanns ingen kvar som brydde sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Nej, vi behöver inte en kontrollerad miljö. Vi har verkligheten. Kontrollerade försök saknar dessutom många av de parametrar som krävs här. Hur det kan gå till förklaras här, "To Explain or to Predict?" och sammanfattas här:

Det är inte så märkvärdigt egentligen, så här i efterhand, men det finns flera ytterligare metoder att kvantifiera de relativa bidragen.

Kan du förklara varför Sverige ligger i övre skalan bland länder trots att vi sannolikt är bland de bättre i världen på social distansering? (eftersom vi hade det naturligt i vår kultur redan innan covid-19) Jag skulle i så fall vilja hävda att statistiken bevisar att social distansering är fel väg eftersom det enligt statistiken går bättre för en del länder som sannolikt är sämre än oss på social distansering.

Jag fortsätter hävda att problemet är för komplext för att kunna isolera en enda parameter utan en väl kontrollerad miljö, men du får gärna visa hur man gör.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Han har inget behov av hemtjänst och han vill inte ha då både han och jag har/hade dåliga erfarenheter av dem när morsan blev dålig. Dessutom under pandemin vill inte han ha in "okänt" folk i hemmet och jag känner likadant. Med tanke på att när morsan var dålig så kom det nytt folk i princip varje dag.

Livet rullar på för oss så länge vi är någorlunda friska. Men visst. Om man kunde nyttja hemtjänst om det "kniper" med att få ringa dem och få saker hemköpta och att de lämnar kasse på verandan. Mediciner sköter han om med min hjälp via nätet.

Ska ringa vårdcentralen och fråga dem men misstänker att de själva inte sitter på svar.

Jag brukar ta den årliga influensavaccinationen. Än en gång, för farsgubbens skull. Jag hörde dessutom till riskgrupp själv förr men inte nu längre. Brukar få betala en hundring på Länsvaccinationer. Nu när ickeriskgrupper kan ta den så tar de 650kr, ser nu att de sänkt till 250kr. 650 var rent hutlöst ockerpris så jag har avstått.

(Sent svar, ursäkta!)

Men om ni behöver hjälp med att få något handlat eller hämta medicin några enstaka gånger nu medan ni båda är hemma så kan ni ju prova att ringa kyrkan som jag tipsade om. Jag fattar det som att ni bara behöver nån som kan handla åt er lite tillfälligt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Kan du förklara varför Sverige ligger i övre skalan bland länder trots att vi sannolikt är bland de bättre i världen på social distansering? (eftersom vi hade det naturligt i vår kultur redan innan covid-19) Jag skulle i så fall vilja hävda att statistiken bevisar att social distansering är fel väg eftersom det enligt statistiken går bättre för en del länder som sannolikt är sämre än oss på social distansering.

Jag fortsätter hävda att problemet är för komplext för att kunna isolera en enda parameter utan en väl kontrollerad miljö, men du får gärna visa hur man gör.

Många hävdar att vi är så "socialt distanserade" i normalläget men jag tycker det är rätt överdrivet. Vi kindpussar inte som fransmännen och vi bor inte så många generationer ihop som i en del andra länder förstås, men vi bor i större utsträckning än de flesta i städer och vi har en långt mer närgången alkoholkultur än många andra länder exempelvis. Vi är också ganska bra på att åka kollektivtrafik, speciellt jämfört med USA och liknande billänder, vilket kan ligga oss i fatet nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

det är som med allt annat, har frun magsjuka el influensa behöver ju inte resten av oss i familjen få det. En bekant till mig har 2söner i 17års åldern, både blev smittade, resten av familjen blev inte ( man, fru + 2 döttrar )

Själv träffar jag arbetare nästan dagligen och rör mig i affärer, på bio, på gym, i köpcentra osv nästan dagligen och klarar mig
Mig Har knappt varit sjuk i hela mitt vuxna liv.

Sedan har jag en granne som knappt varit ute sedan i mars, insjuknade för några veckor sedan och avled på typ 10 dagar, 62år.

Så vi är alla olika.

Det är exakt det där vissa menar på. Trots att en själv är tillsynes "stålmansimmun" mot skiten så kan man ändå vara en smittspridningsvektor för andra stackare som försöker göra allt de kan för att undvika skiten och ändå går det inte för vissa...

Troligen är Du som jag: var sjuk hur mycket som helst när du var liten vilket du knappt minns så du har bamseimmunförsvar i vuxen ålder. Nu säger jag absolut INTE att du är direkta orsaken till grannens bortgång, utan bara att, "Med super(immun)krafter kommer större ansvar än vanligt."

Det finns även misstankar om att blodgrupper via någon lång fysiologisk mekanismväg kan vara en faktor för hur lätt eller svårt man kan få en allvarlig infektion. Dvs., någon blodgrupp (minns ej vilken nu) kan göra att man har supersvårt att bli allvarligt sjuk. Hörde det från en i släkten som arbetar inom sjukvården.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Många hävdar att vi är så "socialt distanserade" i normalläget men jag tycker det är rätt överdrivet. Vi kindpussar inte som fransmännen och vi bor inte så många generationer ihop som i en del andra länder förstås, men vi bor i större utsträckning än de flesta i städer och vi har en långt mer närgången alkoholkultur än många andra länder exempelvis. Vi är också ganska bra på att åka kollektivtrafik, speciellt jämfört med USA och liknande billänder, vilket kan ligga oss i fatet nu.

Nja, håller inte med... att umgås över generationsgränserna, äta oftare på restaurant o.s.v. är betydligt vanligare när du kommer lite ner i Europa. Har jättemånga bekanta som aldrig sett en död människa t.ex., inte beroende på att de inte har några äldre släktingar som har gått bort, men det "vanliga" svenska beteendet är att vi minimerar umgänget till absolut närmsta familjen när t.ex. farmor blir dement, inte ska vi "ta med oss barnen" när vi åker till hemmet (pre-covid) o.s.v. Saker som i andra länder skulle betraktas som vansinnigt är mycket vanligare här. Jag hävdar att vi är mycket duktigare på att umgås i våra rätt så snäva sociala bubblor jämfört med andra länder, en bild som bekräftas av de invandrade kollegor/vänner jag haft under åren som har haft svårt att ta sig in i några sociala bubblor eftersom vi svenskar bara umgås med de vi umgåtts med sen skolan (om man ska spetsa till det lite) o.s.v.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Nja, håller inte med... att umgås över generationsgränserna, äta oftare på restaurant o.s.v. är betydligt vanligare när du kommer lite ner i Europa. Har jättemånga bekanta som aldrig sett en död människa t.ex., inte beroende på att de inte har några äldre släktingar som har gått bort, men det "vanliga" svenska beteendet är att vi minimerar umgänget till absolut närmsta familjen när t.ex. farmor blir dement, inte ska vi "ta med oss barnen" när vi åker till hemmet (pre-covid) o.s.v. Saker som i andra länder skulle betraktas som vansinnigt är mycket vanligare här. Jag hävdar att vi är mycket duktigare på att umgås i våra rätt så snäva sociala bubblor jämfört med andra länder, en bild som bekräftas av de invandrade kollegor/vänner jag haft under åren som har haft svårt att ta sig in i några sociala bubblor eftersom vi svenskar bara umgås med de vi umgåtts med sen skolan (om man ska spetsa till det lite) o.s.v.

Jag tror du har träffat den fördomen om svenskar som stämmer bäst, att se ner på "svenska" beteenden (men ändå tycka att vi är bäst på typ allt). Och att alltid välja att jämföra sig med länder som står ut i just aspekten man vill jämföra.

Det är inte konstigt att vårt beteende kring exempelvis äldre generationer ses som konstigt för de som kommer från länder med mycket sämre sociala skyddsnät, men jämfört med exempelvis England, Tyskland eller USA så står vi inte ut i den bemärkelsen.

Kulturella skillnader, inklusive sociala bubblor och liknande, skiljer sig väldigt mycket mer mellan olika delar av länder än mellan länder. En fåraherdes liv i Irak skiljer sig mer från en välutbildad stadsbos i Irak än vad stadsbons liv skiljer sig från en svensk stadsbo, när det gäller sociala kontakter, beteenden och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Man kan ju också hävda att givet hur situationen ser ut, så ska man vara väldigt försiktig med att införa restriktioner. Man ska alltså inte införa restriktioner för "sakens skull" eller "ifall att det har en effekt", utan min åsikt är att man bör vara tämligen övertygad om sin sak innan man begränsar folks frihet ytterligare.

Ingen har förnekat att munskydd är absolut nödvändigt i vården. Framförallt när det kommer till behandling av patienter med bekräftad eller misstänkt smitta av Covid. Det betyder dock inte att samma åtgärd är nödvändig eller ens praktiskt genomförbar överallt i samhället.

Men om vi fortsätter på ditt spår för en stund. Inom sjukvården så krävs det förutom munskydd (notera även att dessa munskydd måste ha en specifik klassning för att få användas inom vården), även att man använder visir. Om vi nu ska tillämpa munskyddskrav när man rör sig offentligt, varför ska vi nöja oss där, borde vi inte också kräva visir?

Om vi sedan tittar på andra skillnader mellan sjukvården och "folk ur allmänheten", så har sjukvården tillgång till utrustningen (de byter alltså ut skyddsutrustningen vid behov), de har utbildning och vana att hantera det, etc. De har inte på sig samma skyddsutrustning när de besökt en patient med Covid som när de stunden senare träffar en ny patient som inte har Covid, etc. Men framförallt så befinner sig vårdpersonalen i en situation med extremt hög smittorisk, varför det också är fullt rimligt att kräva skyddsutrustning. Om smittspridningen "på stan" är relativt låg, så är munskyddskrav därmed en oproportionerlig restriktion sett till dess vinning, om du nu ens blir någon vinning eftersom gemene Svensson inte har tillgång till att förvara, byta ut och destruera munskydd på samma sätt som vården kan.

Permalänk
Medlem

Har denna per-review studien behandlats? Att använda mask tycks ha en väldigt stor inverkan på att förhindra smittspridning av covid-19.

"we conclude that 20 d after becoming mandatory face masks have reduced the number of new infections by around 45%. As economic costs are close to zero compared to other public health measures, masks seem to be a cost-effective means to combat COVID-19.

https://www.pnas.org/content/early/2020/12/02/2015954117

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

Har denna per-review studien behandlats? Att använda mask tycks ha en väldigt stor inverkan på att förhindra smittspridning av covid-19.

"we conclude that 20 d after becoming mandatory face masks have reduced the number of new infections by around 45%. As economic costs are close to zero compared to other public health measures, masks seem to be a cost-effective means to combat COVID-19.

https://www.pnas.org/content/early/2020/12/02/2015954117

Shit alltså. Tänk vilken smittspridning de hade haft i Tyskland, Frankrike, Tjeckien och Belgien nu om de inte hade infört obligatoriskt munskydd för länge sedan? De hade ju snart haft 3 ggr så många smittade som det är medborgare i respektive land

Undrar varför Tyskland, Frankrike och Danmark t.ex. infört nedstängningar nu över jul och nyår? Borde de inte infört munskydd istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

...

Att läsa igenom alla de rapporterna kräver nog en hel del folk och sedan ska de sammanställa. Och sedan finns det fler forskningsrapporter om andra saker som hör till Pandemin och några nya som journalisterna tar upp på pressträffarna och kräver att FHM har läst in sig på.

Personligen tror jag att FHM i de länder där de finns gör ett sjuhelsikes hästjobb i det tysta.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

...

Svårt att veta utan undersöka hur samma länder hade klarat sig utan lagstiftningen (mha en tidsmaskin och övertalningsfömåga). Det finns inget att jämföra med på rak arm, om man inte modellerar smart eller försöker hitta något tillräckligt likt land som inte infört munskyddslag - båda metoderna bjuder såklart in felkällor. Men det är inte alls konstigt att det är mer smitta i länder som lagstiftat om munskydd, en sådan lag skulle inte vara så lätt att få acceptans för (även i diktaturer) om det inte redan var substantiell smitta. Numbers-needed-to-mask-logiken säger ju att det behöver finnas en hel del smittspridning innan munskydd kan bli effektivt.

Citat:

Tack för länken, det var den jag letade härom natten. Jag tror inte "falsk trygghet"-effekten är så stor faktiskt längre, med tanke på att det på sistone kommunicerats en hel del om hur "relativt lite" munskydd hjälper. Jag trodde också att peta-sig-i-ansiktet-effekten av munskydd skulle vara stor, och därför "äta upp" en del av skyddseffekten, men de enda studier som refereras av FHM/TV4 som handlar om det, finner att de utan munskydd petar sig mer (det kan dock ändras när alla vant sig vid munskydd, och man därför slutar påminnas om pandemin).

Dock så tror jag det finns en psykologisk effekt av att den faktiska skyddsfaktorn för bäraren ser ut att vara låg, som kan sänka acceptansen och benägenheten att följa rekommendationen med tiden. Om munskydd i Sverige skulle minska smittrisken för bäraren med, säg, 18% (bästa gissningen enligt den Danska studien) så skulle det ha hyfsad impact för folkhälsan. Men folk tänker inte så, man upplever inte att man är 20% tryggare med munskydd, snarare känns det kanske som 2% (jag höftar såklart). Detta eftersom vi är bra på att tänka "om jag blir sjuk", men dåliga på att kvantifiera risk.

Vill poängtera att jag inte vänder mig mot FHMs beslut att inte rekommendera munskydd, det finns som sagt massor av avvägningar att göra - jag menar bara att givet vad vi vet så långt, så är det inte rimligt att avfärda munskydd ute i samhället som overksamt mot smittspridning.

Skrivet av Mindfighter:

...

Skrivet av sAAb:

Ser man på de siffror som finns så kan det finnas anledning att betvivla att munskyddet var orsaken. Nedgången fanns ju ändå! Se på Sverige. Det var redan en allmän nedgång, så det hade gått ned ändå... Här är de datum som användes i den tyska studien:

https://i.imgur.com/gNfS3Am.png

Så, här ser vi data för de europeiska länder som har infört lagstiftning om mask enligt tabellen i föregående inlägg.

Lagstiftningen har införts under senvår och sommar:
https://i.imgur.com/tYPKnVT.png

Notera att den tyska studien har jämfört regioner och kommuner som haft munskyddskrav, med sådana som inte har det, under samma tidsperioder (som var olika för olika platser). Att det hade gått ner ändå säger inget, siffran 45% som de rapporterar är sänkning i jämförelse med "liknande" (så långt det låter sig jämföras) städer och regioner i Tyskland, under samma tid. Den generella nedgången som berodde av att sommaren närmade sig är redan med i modellen. Att jämföra med Sverige är inte så meningsfullt när studien självt innehåller tydligt bättre jämförelser!

Utan att ha läst i detalj eller kollat statistiken, så tycker jag nog att den tyska studien är den näst bäst kontrollerade studien om munskydd som vi sett, efter den danska RCTn. Den tyska kan dessutom uttala sig om effekter av bärarens smittsamhet, något som den danska inte kunde. Den tyska ser också ut att finna en starkare effekt (sifforna är dock inte jämförbara eftersom de mäter på olika sätt), vilket är rimligt om den också fångar in bärarens smittsamhet.

Skrivet av Mindfighter:

...

Skrivet av sAAb:

Tack @sAAb, det var en väldigt intressant artikel, men det känns som att metoderna som beskrivs är svåra att applicera på hela länder när man testar något för första gången. Jag ser inte riktigt vad rekommendationen för att modellera impact av munskydd i Sverige skulle vara utifrån den artikeln. Utveckla gärna.

Ang. kontroll, jag tror det beror på vad man menar med kontrollerad miljö. Jag håller med @Mindfighter att vi måste isolera faktorer och ändra dem en och en, för att få veta något om effekt av interventioner. Men att göra kontrollerade försök utesluter inte att man har med andra parametrar, sålänge man inte rattar med dem.

Ta t.ex. om vi gjorde en studie på ett sjukhus under influensasäsongen, där personalen på en avdelning har masker och ingen på den andra. Då har vi en kontrollerad miljö på så vis att vi har full koll på alla parametrar, kan kvantifiera det mesta, styra arbetspassen mm. Men sjukhuset är inte så likt den verklighet som kommer att råda om vi rekommenderar masker för en hel befolkning.

Däremot den danska maskstudien, där manipulerades endast vem som hade mask (med slumpmässig tilldelning), och försökspersonerna skickades ut i "verkligheten", dvs de fick röra sig i stort sett som vanligt. Då försöker man få testmiljön så lik som möjligt den miljö som man vill att försöket ska säga något om. Där finns såklart en massa parametrar, men vi vet inte vilka de är och det är inte så noga att veta, vi förlitar oss på att situationen kommer att vara tillräckligt lik den som kommer att råda om ett verkligt maskkrav införs. Framför allt så ändrar vi inget som inte ändras som en konsekvens av det vi vill studera, maskerna.

Det viktiga är att vi bara manipulerar just det vi vill veta effekten av, i detta fall användandet av munskydd. Det kan man göra i miljöer som är mer eller mindre kontrollerade i övriga avseenden.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Shit alltså. Tänk vilken smittspridning de hade haft i Tyskland, Frankrike, Tjeckien och Belgien nu om de inte hade infört obligatoriskt munskydd för länge sedan? De hade ju snart haft 3 ggr så många smittade som det är medborgare i respektive land

Undrar varför Tyskland, Frankrike och Danmark t.ex. infört nedstängningar nu över jul och nyår? Borde de inte infört munskydd istället?

Sämsta argumentationsförmågan. Du klarar inte av att skriva ett inlägg utan att diskutera ologiskt att säga att de borde använt minskydd istället för nedstängningar är en falsk dikotomi. Det går att använda båda delarna.

En riktigt ful fisk är du

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz