Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Don Stroker:

Även om jag skulle önska att munnskydd skulle bli mer bestämt rekommenderat här så kan man inte sluta att kolla åt tex USA.

Man behöver inte titta så långt bort. Lokala ICA-butiken i fredags kväll, plockade färdigt mina kassar då en hostande och frustande köttbulle till tant med munskydd börjar lägga upp sina varor och kraxar fram "jag har flunsan, den vanliga". Munskydd hjälper tyvärr inte mot dumhet och idioti trots STOR skylt med "Sjuk? Stanna hemma!".

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Man behöver inte titta så långt bort. Lokala ICA-butiken i fredags kväll, plockade färdigt mina kassar då en hostande och frustande köttbulle till tant med munskydd börjar lägga upp sina varor och kraxar fram "jag har flunsan, den vanliga". Munskydd hjälper tyvärr inte mot dumhet och idioti trots STOR skylt med "Sjuk? Stanna hemma!".

Sant

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Även om jag skulle önska att munnskydd skulle bli mer bestämt rekommenderat här så kan man inte sluta att kolla åt tex USA.
Har sett många videos där majoriteten inte ens kan ha på det rätt i ansiktet, samt att dom använder hela handen placerad på skyddet för att plocka bort det...
Många vet hur man ska hantera det men tyvärr inte tillräckligt.

Tror personligen inte det spelar någon roll, poängen är att minska utflödet i utandningen, vilket det kommer fler och fler rapportera om att det faktiskt gör. Då blir de som kan hantera saker som handtvätt, inte pilla sig i ansiktet o.s.v. utsatta för mindre mängder virus.

Tror vi kan utgå ifrån att de som gör "fel" även gör andra "fel" så i deras fall gör det nog varken till eller från. Hur som helst besparas sannolikt ett antal personer en sjukdom som verkar lika skoj som vinterkräksjukan (som vi kanske också får färre fall av om alla skulle dra på sig munskydd i vinter)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Så vilket föredrar du:
1. Köttbullen som hostar/frustar rakt ut i kön
2. Köttbullen som hostar/frustar i sitt munskydd i kön

För hon hade sannolikt inte stannat hemma bara för att hon inte hade haft munskydd..., sett alldeles för många som går runt och hostar rakt ut senaste veckorna, inte ens armvecket orkar de leta upp...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Även om vi skulle rekommendera att folk använder munskydd så måste de ju inte. Sen kan ju folk tänka själva, tycker man att det är en bra idé med munskydd, ja men ta då på dig ett för fasen! Jag har när jag går till affären, min fru har som pendlar kollektivt till jobbet.

Vi har tyvärr inte stöd i lagen att tvinga munskydd just nu (tror jag, inte helt hundra). Men snart kommer ju vår tillfälliga pandemilagstiftning.

Fast det handlar fortfarande om tänk själv i mångt och mycket.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Även om vi skulle rekommendera att folk använder munskydd så måste de ju inte. Sen kan ju folk tänka själva, tycker man att det är en bra idé med munskydd, ja men ta då på dig ett för fasen! Jag har när jag går till affären, min fru har som pendlar kollektivt till jobbet.

Effekten om du tar på dig själv är liten, Effekten om alla andra tar på sig det är mätbar.
Så ja, man kan ta på sig själv och det kanske har någon effekt, men den mätbara effekten kommer först om alla har det på sig. I alla fall om man snabbt ska sammanfatta de studier jag sett hittills.

Jag använder inte munskydd själv än, men det hindrar mig inte från att tycka att det vore en bra ide att rekommendera det i kollektivtrafik/butiker.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Så vilket föredrar du:
1. Köttbullen som hostar/frustar rakt ut i kön
2. Köttbullen som hostar/frustar i sitt munskydd i kön

För hon hade sannolikt inte stannat hemma bara för att hon inte hade haft munskydd..., sett alldeles för många som går runt och hostar rakt ut senaste veckorna, inte ens armvecket orkar de leta upp...

3. Köttbullen beställer via mat.se och stannar hemma med sin hosta.

Om jag får välja något alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

3. Köttbullen beställer via mat.se och stannar hemma med sin hosta.

Om jag får välja något alternativ.

Absolut, men vi verkar inte få välja det alternativet, så då återstår i dagsläget 1.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tack för passningen om min intelligens, klarar du inte av att föra en diskussion på en trevlig nivå så kanske du ska avstå från att skriva något alls...

”En smittbärande person kan dock sprida viruset vidare redan 1–2 dygn innan symtomen börjar. Även en symtomfri person kan smitta.”
https://thl.fi/sv/web/infektionssjukdomar-och-vaccinationer/a...

Så förklara gärna hur människor som känner sig fullt friska endast ska ”urinera” på avsedd plats och inte gå runt och ”skvätta till höger och vänster”. För i den värld där åtminstone jag lever i så träffar jag fortfarande på människor, men du kanske sitter hemma 7x24 och enbart internetshoppar?

Ditt resonemang med att man sätter virus från mask på andra ytor... vi vet alla redan att man ska undvika att ta sig i ansiktet och tvätta händerna ofta. Så följer man det håller inte ditt resonemang. (borde vara enkel logik för dig)

Jag ber om ursäkt om du tog min kritik som ett angrepp på din person, det var det inte. Jag sa nämligen aldrig att du var ointelligent, jag sa att inlägget var ointelligent. Även intelligenta människor kan göra mer eller mindre ointelligenta uttalanden och handlingar hela tiden, så jag hävdar varken att du är det ena eller det andra.

Jag är fullt medveten om att det existerar asymptomatisk spridning. Min poäng var att den meme du postade förenklar ett oerhört komplext och mångfacetterat problem så till den milda grad att min "imaginära meme" är minst lika (om inte mer) användbar/träffande.

Men du är alltså ändå av åsikten att munskydd är "the silver bullet" som löser alla våra problem?
Givet ditt resonemang om att vi alla vet hur vi ska agera, så måste det ju vara så att ALLA med symptom faktiskt håller sig hemma. Om nu alla med symptom håller sig hemma så måste det därmed betyda att den ENDA smittspridningen som sker i samhället drivs av asymptomatiska personer. Detta borde i sin tur betyda att om vi inför masktvång så upphör all smittspridning omedelbart. Jag vet inte hur det är med dig, men jag har sett massvis med länder som har infört masktvång, men som ändå har en lika hög eller högre smittspridning än Sverige.

Vi vet dessutom att vi ska hålla avstånd till varandra. Så smittspridningen kan därmed endast ske på platser där det är fysiskt omöjligt att hålla avstånd till varandra, exempelvis i kollektivtrafiken.

Sammantaget betyder detta att den enda smittspridningen som sker måste komma från asymptomatiska personer i kollektivtrafiken (och liknande platser). Jag tror vi dock kan vara ganska säkra på att så inte är fallet.

Dessutom, även om vi vet att vi inte ska pilla oss i ansiktet så gör vi det ändå, framförallt om man har en ansiktsmask på sig. Därav analogin med de klibbiga jeansen. Har du exempelvis tittat på olika intervjuer med sportprofiler som tvingas bära ansiktsmask? I exempelvis F1 har det varit fullständigt krav på ansiktsmask i depån sedan de startade upp i augusti. Så under alla intervjuer de gjort de senaste halvåret så har de burit ansiktsmask. Trots detta så går det inte en endaste intervju utan att de är och drar i masken flertalet gånger (ibland oräkneligt många gånger). Så om dessa personer, som dessutom vet att om de skulle bli smittade så får de stå över tävlingar oavsett om de har symptom eller inte, eftersom de Covid-testas var 3:e dag, inte klarar av att hålla en god maskdisciplin, vad får dig att tro att gemene man på gatan skulle klara det?

För att på riktigt kunna avgöra om mask är ett bra skydd eller inte, så måste man först veta vart och hur smittan sprids. Jag tror nämligen att det är betydligt vanligare att smittan sprids på platser där det ändå inte funnits något maskkrav, exempelvis när du umgås med vänner och bekanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Men du är alltså ändå av åsikten att munskydd är "the silver bullet" som löser alla våra problem?

Vi vet dessutom att vi ska hålla avstånd till varandra. Så smittspridningen kan därmed endast ske på platser där det är fysiskt omöjligt att hålla avstånd till varandra, exempelvis i kollektivtrafiken.

Sammantaget betyder detta att den enda smittspridningen som sker måste komma från asymptomatiska personer i kollektivtrafiken (och liknande platser). Jag tror vi dock kan vara ganska säkra på att så inte är fallet.

Jag tror inte att det finns någon silver bullet, det är en hyffsat smittsam sjukdom, så självklart kommer folk bli sjuka.

Min poäng är att det finns platser där det inte riktigt går att hålla avstånd, kollektivtrafik och butiker (åtminstone i Stockholm) och med det menar jag att det är klart att det GÅR att hålla avstånd, men den mänskliga naturen verkar göra det svårt eftersom det faktiskt inte sker trots att det har tjatats om det sen i mars... en hel del människor vill av någon anledning inte hålla avstånd (eller stanna hemma när de är sjuka)

I de lägena skulle jag uppskatta om vi åtminstone minskade smittspridningen, så vi som faktiskt klarar av att inte pilla oss i ansiktet tills vi kommit hem och tvättat händerna inte utsätts för lika stora virusmängder. Alltid slipper nån bli sjuk och även om vi inte dör så verkar det vara en lika trevlig sjukdom som vinterkräksjukan för en hel del.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Effekten om du tar på dig själv är liten, Effekten om alla andra tar på sig det är mätbar.
Så ja, man kan ta på sig själv och det kanske har någon effekt, men den mätbara effekten kommer först om alla har det på sig. I alla fall om man snabbt ska sammanfatta de studier jag sett hittills.

Jag använder inte munskydd själv än, men det hindrar mig inte från att tycka att det vore en bra ide att rekommendera det i kollektivtrafik/butiker.

Nä så är det så klart. Tyvärr tror jag inte en rekommendation kommer att räcka. Folk kommer inte att ta på dem ändå. Kanske för att de inte förstår.

Min fru jobbar ju på SUS. Hon vet. Hon är otroligt besviken på hur folk agerar i kollektivtrafiken och i affärer.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Hemtjänst är väl bara att beställa, mina föräldrar som bägge är över 85 har hemhjälp med städning och matköp, Apotek m.m.
Från de att dom beställa hemtjänst via kommunen till dom fick hjälp var knappt en vecka och dom betalar under 2 tusen i månaden och dom har hjälp flera gånger i veckan.

Skrivet av Hurtigbullen:

Mitt tips är att ringa till vårdcentralen han tillhör och ställ frågor kring detta. Var artig. Försök gärna få bokat ett samtal med din fars läkare om detta (där givetvis din far ska delta). Dom kan säkert inte säga nåt speciellt nu i närtid, men gissningsvis så kommer frågan upp på bordet. Ni kan sen återkomma lite senare när information finns.

Ett tips är Svenska kyrkan som hjälper till med att handla och hämta ut mediciner. Annars kanske det finns någon granne ni kan ringa som kan tänkas hjälpa till? Jag tror också att din far i skulle kunna få hjälp av kommunen, men jag vet inte vart man vänder sig och jag misstänker att det är rätt lång startsträcka där.

Han har inget behov av hemtjänst och han vill inte ha då både han och jag har/hade dåliga erfarenheter av dem när morsan blev dålig. Dessutom under pandemin vill inte han ha in "okänt" folk i hemmet och jag känner likadant. Med tanke på att när morsan var dålig så kom det nytt folk i princip varje dag.

Livet rullar på för oss så länge vi är någorlunda friska. Men visst. Om man kunde nyttja hemtjänst om det "kniper" med att få ringa dem och få saker hemköpta och att de lämnar kasse på verandan. Mediciner sköter han om med min hjälp via nätet.

Ska ringa vårdcentralen och fråga dem men misstänker att de själva inte sitter på svar.

Jag brukar ta den årliga influensavaccinationen. Än en gång, för farsgubbens skull. Jag hörde dessutom till riskgrupp själv förr men inte nu längre. Brukar få betala en hundring på Länsvaccinationer. Nu när ickeriskgrupper kan ta den så tar de 650kr, ser nu att de sänkt till 250kr. 650 var rent hutlöst ockerpris så jag har avstått.

(Sent svar, ursäkta!)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Bra att de skickar sms, mindre bra att de inte klarar lägga in en länk i det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nu är jag rätt så säker på att det inte handlar om huruvida de besitter den tekniska kompetensen för att skicka med en länk eller inte. Det handlar om att de inte vill skicka med en länk, eftersom andra då kan börja skicka bluff-sms med "illasinnade" länkar som folk då tror kommer från myndigheter. Så de försöker alltså köra ett liknande spår som bankerna, som konsekvent hävdar att de aldrig begär exempelvis lösenord eller dylikt via mail/sms, genom att kategoriskt välja att inte skicka med länkar.

Sedan kanske själva innehållet i sms:et lämnar en del övrigt att önska. Det är ju inte direkt någon superintressant information de delger...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Nu är jag rätt så säker på att det inte handlar om huruvida de besitter den tekniska kompetensen för att skicka med en länk eller inte. Det handlar om att de inte vill skicka med en länk, eftersom andra då kan börja skicka bluff-sms med "illasinnade" länkar som folk då tror kommer från myndigheter. Så de försöker alltså köra ett liknande spår som bankerna, som konsekvent hävdar att de aldrig begär exempelvis lösenord eller dylikt via mail/sms, genom att kategoriskt välja att inte skicka med länkar.

Sedan kanske själva innehållet i sms:et lämnar en del övrigt att önska. Det är ju inte direkt någon superintressant information de delger...

Precis. De hade gärna fått sammanställa råden i meddelandet istället för att bara uppmana oss att följa dom. Och det är ju en brist att det endast är på svenska. De kunde åtminstone haft en kortlänk med info på andra språk (och på svenska kanske), och de behöver inte vara klickbara utan typ msb.se/corona eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Tänkte inte på det, det är väl rimligt förstås.
Men lite mer innehåll kunde de ju haft åtminstone.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Mindfighter:

Så vilket föredrar du:

Att hon använder sig av den upphämtnings- eller hemkörnings-tjänst vår lokala ICA-affär tillhandahåller. Båda alternativen finns. Om munskydd skulle jag kunna skriva spaltmeter om - men tycker att ämnet är tillräckligt uttjatat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

helt värdelöst sms... ger väl noll effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Ett icke meddelande, de hade kunna använda de pengarna de säkerligen kostat på detta till något helt annat... Det enda de åstadkommit är väl att vi skriver om det här...

Och ja, MSB gick ut och varnade för smishing meddelandena som säkerligen trillar in hos folk idag också...
https://sverigesradio.se/artikel/7624155

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Att hon använder sig av den upphämtnings- eller hemkörnings-tjänst vår lokala ICA-affär tillhandahåller. Båda alternativen finns.

Ja, men människor som henne kommer aldrig att göra det! Det är en realitet vi måste förhålla oss till.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Precis. De hade gärna fått sammanställa råden i meddelandet istället för att bara uppmana oss att följa dom. Och det är ju en brist att det endast är på svenska. De kunde åtminstone haft en kortlänk med info på andra språk (och på svenska kanske), och de behöver inte vara klickbara utan typ msb.se/corona eller liknande.

Blev inte heller imponerad men en förklaring dom gett var att det måste följa sms standardens gräns på max 160 tecken. Tänk pensionärs telefon med liten skärm och extra stora knappar.

Reagerade på att dom inte hade med domänen .se i texten men tror att det är för att folk bara ska skriva krisinformation och sen får google/bing visa dom rätt

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mikgus:

Blev inte heller imponerad men en förklaring dom gett var att det måste följa sms standardens gräns på max 160 tecken. Tänk pensionärs telefon med liten skärm och extra stora knappar.

Reagerade på att dom inte hade med domänen .se i texten men tror att det är för att folk bara ska skriva krisinformation och sen får google/bing visa dom rätt

Jo, det är ju nästan en länk. Men de hade ju kunnat skriva samma på engelska, finska och några språk till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Att sammanställa råden lär dock kräva "multipart"-SMS eller MMS.

SMS är ju bara tecken så om länkarna blir klickbara eller inte avgörs nog snarare av mottagande enhet, givet att det är något som liknar en länk.

Sedan har nog uppmärksamheten kring att de ska skicka SMS nog gett mer än själva SMS:et, precis som en del andra åtgärder. Vissa åtgärder misstänker jag starkt snarare är av arten att man offrar något på kommunikationsaltaret för att få uppmärksamhet och öka kommunikationstrycket, än att åtgärderna i sig kan förväntas ge särskilt stor effekt.

För övrigt har det inte dykt upp något SMS här, men de lär väl skicka dem successivt, så det återstår att se om något dyker upp eller inte.

Permalänk
Medlem

MSB och Krisinformation(.se ) var tydligen inte så glada i idén när de tillfrågades:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-msb-sagade-id...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

MSB och Krisinformation(.se ) var tydligen inte så glada i idén när de tillfrågades:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-msb-sagade-id...

Det är väl regeringen som vill visa "handlingskraft". Helt sjukt pinsamt dåligt SMS. Dessutom enbart på svenska, när dom redan i april fick kritik för att det inte informeras på fler språk.

Undrar hur mycket detta kostade totalt? Pengar i sjön. Iofs blir det väl en snackis om hur dåligt det var så kanske det ger någon slags effekt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande lite förvirrad över den här "andra vågen", håller det på att bli värre än den första eller åtminstone ungefär lika illa?

Extremt intressant med vaccinationen som väl börjar nu i tex USA, Kanada och England.

Vi får väl se om det här är ändå är början på slutet, hänger så klart mycket på hur effektivt vaccinet är samt eventuella biverkningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Att sammanställa råden lär dock kräva "multipart"-SMS eller MMS.

Jo, men det är väl inte så komplicerat. Sist jag jobbade med sånt så fick vi ner kostnaden per sms till 19 öre tror jag, kan ha varit 9 öre, och MSB lär väl kunna få det billigare med tanke på hur många de ska skicka ut.

Citat:

SMS är ju bara tecken så om länkarna blir klickbara eller inte avgörs nog snarare av mottagande enhet, givet att det är något som liknar en länk.

Jo så kan det förstås vara.

Citat:

Sedan har nog uppmärksamheten kring att de ska skicka SMS nog gett mer än själva SMS:et, precis som en del andra åtgärder. Vissa åtgärder misstänker jag starkt snarare är av arten att man offrar något på kommunikationsaltaret för att få uppmärksamhet och öka kommunikationstrycket, än att åtgärderna i sig kan förväntas ge särskilt stor effekt.

Jo, problemet är ju att de som läser nyheterna, om detta men också generellt förstås, inte är de personer som är svåra att nå med information.

Citat:

För övrigt har det inte dykt upp något SMS här, men de lär väl skicka dem successivt, så det återstår att se om något dyker upp eller inte.

Under dagen var det väl sagt. Jag har fått till min privata men inte till jobbtelefonen än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag är fortfarande lite förvirrad över den här "andra vågen", håller det på att bli värre än den första eller åtminstone ungefär lika illa?

Det börjar nog bli smått ansträngt igen, vet åtminstone ett sjukhus i mitt närområdet som fyllt sina IVA-platser och inte tar emot fler just nu och tydligen vårdas fler just nu på sjukhus än toppen i våras: https://www.svt.se/nyheter/rekordmanga-patienter-vardas-for-c...

Kombinera det med slutkörda sjuksköterskor som säger upp sig för att få vila lite (de vet ju att jobben finns kvar när och om de vill komma tillbaka): https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-har-34-av-50-skotersko...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Är det fler som fått samma text två gånger i sitt SMS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men det är väl inte så komplicerat. Sist jag jobbade med sånt så fick vi ner kostnaden per sms till 19 öre tror jag, kan ha varit 9 öre, och MSB lär väl kunna få det billigare med tanke på hur många de ska skicka ut.

Visst, men belastningen ökar ju också för varje extra del. Det var väl 22 miljoner SMS, så det blir snabbt väldigt många SMS om man börjar lägga till fler delar. Det lär snabbt nå upp till rekordnivåer.

Citat:

Under dagen var det väl sagt. Jag har fått till min privata men inte till jobbtelefonen än.

Det kom faktiskt när jag började skriva det här inlägget.