Serial port monitors hittar inte en enda serieport på datorn

Permalänk
Medlem

Serial port monitors hittar inte en enda serieport på datorn

Försöker använda serial port monitor program att hitta- och kontrollera en hårdvaru-kontroll som är USB-ansluten till i min dator.
Jag har installerat 5 st olika serial port monitor program och alla säger samma sak: inga com-portar tillgängliga.

Min dator (med win10 och MSI Z370-A moderkort, coffeeelake) har USB 8 portar, varav hårdvaran jag vill kontrollera är ansluten till 1 port och är fullt fungerande. HAr även 4 andra externa enheter anslutna via USB, alla fungerande. Datorn är inte klockad eller har någora specialare installerade eller som körs alls.

Jag fattar ingenting, och det finns inga inställningar i något av programmen jag installerat som gör att programmet hittar en enda port.

Vad är fel? Varför kan inget monitorprogram hitta nån enda port på min dator?

Tackar för tips
/D

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för hårdvarukontroll du har anslutit via USB och hur ser den ut i enhetshanteraren?
Är det meningen att drivrutinen ska sätta upp en virtuell COM-port?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk

Jag har varit med om att det krävs att man startar med administratörsrättigher. T.ex. wireshark får jag inte upp en anslutning i utan administratörsläge.

Permalänk
Medlem

En USB port är inte en COM-port. Skall den där hårdvaru-kontrollern detekteras som en COM-port?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Vad är det för hårdvarukontroll du har anslutit via USB och hur ser den ut i enhetshanteraren?
Är det meningen att drivrutinen ska sätta upp en virtuell COM-port?

Det är en ljudgrej som säljs kommersiellt av respekterat företag, kallas Console 1. En bräda med fysiska kontroller som styr parametrar på ljudplugins för ljudprogram. Den ser bra ut i enhetshanteraren. Inga konstigheter alls där. Den förekommer som korrekt installerad enhet under ljudenheter. Jag känner dock inte till om drivrutinen ska sätta upp en virtuell com-port. Jag har intrycket av att USB är en seriell port, så jag antog man kan se trafiken från enheten i program som visar datatrafik input via USB.

Skrivet av Lavaguden:

Jag har varit med om att det krävs att man startar med administratörsrättigher. T.ex. wireshark får jag inte upp en anslutning i utan administratörsläge.

Så kan det ju vara ibland. Jag har provat köra alla program jag installerat som admin, även startat om datorn för att få med olika drivrutiner m.m. Blev tyvärr ingen skillnad.

Skrivet av Erik_T:

En USB port är inte en COM-port. Skall den där hårdvaru-kontrollern detekteras som en COM-port?

Osäker. Jag var under intycket att USB är en seriell port, Universal serial bus, dock kanske med full duplex.
Ifall detta är fel, finns det i så fall program som vore bättre att prova för att läsa av trafik från just USB-portar? och i så fall vad kallas dom (sök-term)?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dooley:

Det är en ljudgrej som säljs kommersiellt av respekterat företag, kallas Console 1. En bräda med fysiska kontroller som styr parametrar på ljudplugins för ljudprogram. Den ser bra ut i enhetshanteraren. Inga konstigheter alls där. Den förekommer som korrekt installerad enhet under ljudenheter. Jag känner dock inte till om drivrutinen ska sätta upp en virtuell com-port. Jag har intrycket av att USB är en seriell port, så jag antog man kan se trafiken från enheten i program som visar datatrafik input via USB.

Så kan det ju vara ibland. Jag har provat köra alla program jag installerat som admin, även startat om datorn för att få med olika drivrutiner m.m. Blev tyvärr ingen skillnad.

Osäker. Jag var under intycket att USB är en seriell port, Universal serial bus, dock kanske med full duplex.
Ifall detta är fel, finns det i så fall program som vore bättre att prova för att läsa av trafik från just USB-portar? och i så fall vad kallas dom (sök-term)?

USB överför data seriellt, men det är inte vad man normalt kallar för en serieport, ett mycket äldre påhitt som nu mest finns i emulerad form. Program skrivna för serieportar fungerar därför inte. https://sv.wikipedia.org/wiki/Serieport

Programmet Wireshark ska däremot kunna lyssna på USB-kommunikation, om det hjälper.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Rekordmedlem

Wireshark verkar vara det som gäller om det inte ska kosta, jag trodde att det skulle finnas nått "Nirsoftverktyg" men det gjorde det inte, däremot rekommenderas det att använda USBdeview för att läsa ut Idt på den usbenhet man vill fånga trafiken från i Wireshark så att man inte behöver försöka läsa ut det direkt i Wireshark, som brukar kunna ge ganska oöverskådliga mängder data till man klurat ut vad man egentligen ska filtrera ut så att börja med att ha id koderna att filtrera på är nog en bra start innan man dyker in med Wireshark. http://www.nirsoft.net/utils/usb_devices_view.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag fick rådet att serial port monitor ska fånga såväl com som USB, och att USB - ur mjukvarumässig synpunkt - är en förlängning av serie- och com portar. Det verkar som det rådet var felaktigt.
Jag har nu provat att installera Wireshark som kan läsa alltihop utan problem, och även använd USBdeview för att kunna filtrera datan bättre.

Tur man kan lita på Sweclockers i alla fall
Tack för alla råd och hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Jag fick rådet att serial port monitor ska fånga såväl com som USB, och att USB - ur mjukvarumässig synpunkt - är en förlängning av serie- och com portar. Det verkar som det rådet var felaktigt.

Helt felaktigt. USB är - ur mjukvarymässig synpunkt - väldigt annorlunda jämfört med traditionella serieportar. Det finns serieportsadaptrar för USB, men de kräver särskilda drivrutiner för att datorn skall se det som en serieport.