Jobbar hemma, upplevelse, framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Man blir ju rätt avundsjuk på alla som verkar få välja och vraka bland utrustning och tillbehör och får det betalt... känns som om att mindre företag är mer generösa på den fronten.

Shoutout till alla andra med denna setup:
Dell Optiplex XXXX med Xeon-CPU
Dell Optical Mouse MS116
Dell Wired Keyboard KB216

Dell Latitude E7270, snikmodell som var för trött redan när den kom och ska hänga med i sådär 1,5 år till innan företaget byter...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Dell Latitude E7270, snikmodell som var för trött redan när den kom och ska hänga med i sådär 1,5 år till innan företaget byter...

Kan ni inte motivera byten med att ni sparar tid och således kan producera mer då? Nu sitter jag visserligen som anställd konsult så det är lättare att kvantifiera men jag har nog gått igenom 4 datorer på lika många år, kan jag spara 10 minuter på en beräkning går det snabbt att räkna hem en ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Kan ni inte motivera byten med att ni sparar tid och således kan producera mer då? Nu sitter jag visserligen som anställd konsult så det är lättare att kvantifiera men jag har nog gått igenom 4 datorer på lika många år, kan jag spara 10 minuter på en beräkning går det snabbt att räkna hem en ny dator.

Nej, tyvärr biter inte det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Dell Latitude E7270, snikmodell som var för trött redan när den kom och ska hänga med i sådär 1,5 år till innan företaget byter...

Ibland undrar man hur dom inköpsansvariga tänker

Många verkar tycka att jag låter kräsen när jag klagar, men sen förstår jag inte hur man INTE kan vara mån om att ha prylar som är lite bättre om det är ett verktyg man använder hela dagarna året om (typ).

Skulle någon som arbetar med att byta bildäck nöja sig med ett fälgkors från Biltema för 50 kr, eller kan det vara värt att investera i en tryckluftsdriven mutterdragare?

Märks det att man är bitter över detta?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Inaktiv

Enkelt, VDI miljö. Anslut dig med din egna dator säkert och enkelt och sedan snurrar din arbetsPC i en VDI miljö.
Arbetar så hela tiden med skype m.m. efter optimeringar fungerar det hur bra som helst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Dell Latitude E7270, snikmodell som var för trött redan när den kom och ska hänga med i sådär 1,5 år till innan företaget byter...

Latitude alltså, jag fick i alla fall en Precision.

Men jag vet inte varför jag inte får en ny, alla andra i mitt team har bytt dator, flera två gånger, sedan jag började. När den var hyfsat ny knäckte jag skärmen i en olycka i labbet, de bytte den och jag fick tillbaka den med glassplitter i tangentbordet och inte riktigt ihopsatt. Batteriet svällde upp ett par år senare så att det blev ett stort gap längs med typ halva datorn, de bytte till nytt batteri och skällde på mig för att jag har den dockad för mycket (det är en jobbdator, självklart är den dockad större delen av tiden, men jag går ju mer på möten än många andra så batteriet används i alla fall en del). Och det är ju helt fel dator för mitt jobb, proffsgrafikkort har jag trots att jag inte har något behov av det, och touchskärm exempelvis. Men bara 16 GB RAM och 250 SSD som är fulla för jämnan. Jag tror alla andra i mitt team nu har en Thinkpad P51 eller liknande, tunna och lätta men gott om prestanda, men inte jag. Bitter, inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Latitude alltså, jag fick i alla fall en Precision.

Men jag vet inte varför jag inte får en ny, alla andra i mitt team har bytt dator, flera två gånger, sedan jag började. När den var hyfsat ny knäckte jag skärmen i en olycka i labbet, de bytte den och jag fick tillbaka den med glassplitter i tangentbordet och inte riktigt ihopsatt. Batteriet svällde upp ett par år senare så att det blev ett stort gap längs med typ halva datorn, de bytte till nytt batteri och skällde på mig för att jag har den dockad för mycket (det är en jobbdator, självklart är den dockad större delen av tiden, men jag går ju mer på möten än många andra så batteriet används i alla fall en del). Och det är ju helt fel dator för mitt jobb, proffsgrafikkort har jag trots att jag inte har något behov av det, och touchskärm exempelvis. Men bara 16 GB RAM och 250 SSD som är fulla för jämnan. Jag tror alla andra i mitt team nu har en Thinkpad P51 eller liknande, tunna och lätta men gott om prestanda, men inte jag. Bitter, inte alls.

Min tjänst räknas som "vanlig kontorsråtta". Att jag sitter med SQL och stora mängder data i Qlik och annat räknas inte.
16GB ram vore ju underbart, har 8...
Kanske borde hålla mig till att spela powerpoint i ren protest

I normala fall hade jag nog kunnat få genom ett byte nu dock, datorn har typ 20 min batteritid från fulladdad, men det är ju inte så noga nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag avskyr det, då jag är en social varelse och behöver miljöombyte...4 dagar kontor 1 dag hemma skulle passa mig i framtiden.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av snajk:

Jo, började drömma lite nu när jag såg att någon stad i Italien skänker bort hus för en tia styck igen.

Som man, i alla fall i Mussomeli på Sicilien, får köpa om man lägger minst 17 000 € på en renovering som skall vara klar inom tre år, men som ofta går på 30-60 000 € (se länken). Antagligen liknande regler i Castropignano. Så det är nog inte det billigaste boendet i södra Europa. Utan det handlar mer om vilka fantastiska gammla byggnader man har möjlighten att förvärva.
BUYING WORLD’S CHEAPEST HOUSE (Only $1.19)! Youtube

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Har väl fått en sådär 2 timmar extra tid på dag att spendera på mig själv så helt klart positivt. Har hunnit träna ordentligt och byggt upp en bättre kondition än på många år (då var jag inte helt slö innan som cyklade 2 mil om dagen till och från jobbet). Viktiga är väl att inte bli en soff-potatis. Tar "alltid" en 30 min promenad på lunchen för att få in lite syre i huvudet så man kan hålla sig pigg resten av dagen. Försöker även köra lite styrkeövningar mellan mötena. Behövs inte mer än 5 min för att kunna göra en övning och blir snabbt en vana så ersätter socker & kaffe för mig.

Är introvert nog för att klara mig med Teams-möten osv. Är van att använda dessa verktyg sedan före krisen så inget nytt i sig. Det svåra är väl att starta upp större nya projekt, då kan det helt klart finnas fördelar med fysiskt närvaro, men när allt sedan rullar på ser jag ingen större nytta.

Hoppas på en mix i framtiden, 2-3 dagar i veckan hemma och hoppas det blir många färre jobbresor (min största vinst under coronan). Fanns bra AR-verktyg redan innan Coronan, borde ersätta en stor del av alla resor inom 5 år när fler företag upptäcker fördelarna.

Permalänk
Medlem

Jag har haft möjlighet att jobba hem sen i Mars och jag fullkomligt hatar det, Jag åker in till kontoret varje dag även om jag så sitter själv där.

Jobba hemma = Arbete och fritid smälter ihop till samma = blöö.

Jag gillar möjligheten men jag hatar det.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jobbat hemifrån 4-5 dagar i veckan sedan mars. Mycket beroende på gymnasiebarn som varit tvungna att vara hemma och vill ha sällskap. Skönt att slippa köra/cykla tor jobbet, 30 min per väg, så man sparar tid.
Tränar (springer) också en hel del, så det är skönt att kunna komma ut när det är ljust, denna årstiden.

Men tycker man tappar mycket av det sociala delen på jobbet, möten via datorn är inte samma sak. Har jobbat en del med ett eget utvecklingsprojekt under våren. Perfekt i planeringen har gått klart snabbare, men saknar dock fysiska team-känslan man har när man jobbar ihop på en plats.

Tror att en kombination av hemma/på jobber arbete är en perfekt kombination, får bli det i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

OT

Första veckan på Högskolan "klarar man inte matten kommer man inte klara utbildningen", 15 år senare och underkännt i alla mattekurser har min bekanta och studievän 60k i lön och vi funderar fortfarande på varför man ska kunna beräkna volymen av tre punkter i rymden

Du är inte ensam som har sagt detta till mig, vilket är väl på något sett betryggande.
De sa samma på gymnasiet där jag läste ekonomi. Klarade inte matten alls. Men fick trots allt det VG på alla ekonomi relaterade områden. För det klickade direkt för mig. Men detta var även väldigt länge sedan.

Problemet är dock att jag saknar betyg för Matte E, nu för tiden kallas det väl något annat, men det krävs för att ens bli antagen till programmet.
Har funderat på ett tekniskt basår för att ordna det. Vilket ju även ger en fördel med en garanterad plats dit jag nu än väljer att ansöka.
Nackdelen där är väl då dock CSN som jag redan har förbrukat en del utav. Så de sista 1-2 åren måste jag finansiera själv om jag nu går vägen via basår.

Men det är glädjande att det kan fungera även ifall man misslyckas med matten. För när det gäller övrig teknik osv finns ett brinnande intresse, har alltid funnits. Problemet har bara varit matten egentligen.

Permalänk
Medlem

Fast du behöver ingen matte for att beräkna volymen för tre punkter i rymden 😁 (Säger någon som klarade matten )

Permalänk
Skrivet av ajn:

Fast du behöver ingen matte for att beräkna volymen för tre punkter i rymden 😁 (Säger någon som klarade matten )

Beror det på att tre punkter inte har någon volym? Eller är det för att det är en trivial sak 😄.

Åsikt: Matte (som ämne) är grovt överskattat. Det berättar väldigt lite om hur väl man löser faktiska problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidewalker:

Beror det på att tre punkter inte har någon volym? Eller är det för att det är en trivial sak 😄.

Åsikt: Matte (som ämne) är grovt överskattat. Det berättar väldigt lite om hur väl man löser faktiska problem.

För att det saknar volym eftersom tre punkter alltid definierar ett plan 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidewalker:

Beror det på att tre punkter inte har någon volym? Eller är det för att det är en trivial sak 😄.

Åsikt: Matte (som ämne) är grovt överskattat. Det berättar väldigt lite om hur väl man löser faktiska problem.

Se matte mer som en del av grunden till ditt hus som du bor i. Det är något som du nästan aldrig behöver bry dig om men lik förbaskat är det något du numera är beroende av. Men absolut, hade man varit lika nöjd med stampat jordgolv, figurativt alltså, då är det en annan femma

Så ja.. är det överskattat eller underskattat?

Jag struntade i din avgränsning "(som ämne)" för jag kan bara gissa vad det betyder...

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Se matte mer som en del av grunden till ditt hus som du bor i. Det är något som du nästan aldrig behöver bry dig om men lik förbaskat är det något du numera är beroende av. Men absolut, hade man varit lika nöjd med stampat jordgolv, figurativt alltså, då är det en annan femma

Så ja.. är det överskattat eller underskattat?

Jag struntade i din avgränsning "(som ämne)" för jag kan bara gissa vad det betyder...

Jag är inte anti matte, snarare tvärtom. Den matematiska grunden vi står på skiljer sig från person till person och intresse. Det jag ville belysa var endast att vilka betyg man har i ämnet inte går att direkt översätta till problemlösningsförmåga. Är man intresserad och kan se ett syfte med det man sysslar med, vare sig det är matte eller något annat, så finns ju en del av förutsättningarna för att bli duktig på det.

Permalänk
Medlem

Trots att jag försöker beräkna volymer med bara tre punkter har jag blivit erbjuden ett nytt jobb

Tyvärr skulle detta jobb innebära mer tid på kontoret när C19 är över, min plan har ju varit att försöka fortsätta jobba hemma 2-3 dagar i veckan. Spontant känner jag att 3k mer i lön knappt är värt det vad säger ni andra ?

OT

Efter lite googling märkte jag att mina tre kordinater ska passera ett koordinatplan också

Permalänk
Medlem

Har suttit hemma sen i februari tror jag det är, är mer eller mindre rutin nu. Smidigt att kunna slänga i en maskin tvätt eller starta diskmaskinen på fikat.

Försöker vara duktig och ta en promenad eller springa på lunchen för att få lite motion, men ibland är det för mycket möten i vägen som stör.

Har kollegor i teamet i två olika länder, så vi körde allt online redan innan. Så det är ingen större skillnad, tvärtom nästan då man nu är lika nära eller långt borta alla. Innan var det kanske lättare att prata med kollegan bredvid än den 150 mil bort. Nu är avståndet detsamma till alla.

Tror kontorsjobbet (för oss där det passar) kommer se annorlunda ut när/om detta går över. Man kanske bara är på jobbet 2 eller 3 dagar i veckan, och därmed kan företagen minska sina kontor/arbetsplatser med hälften om det planeras rätt.

Vi har fått ökat friskvårdsbidrag till 5000 för 2020 och 2021 just för att man sitter mer hemma.

Hade dock gärna haft en riktigt bra skärm, men det har jag inte råd med.

Permalänk
Medlem

Jobbar som automationsingenjör (plc-programmerare) inom kärnkraftsbranschen.

Att jobba hemifrån fungerar bra - renoverade mitt 8kvm spelrum på påskledigheten och det blev riktigt trevligt och jag ångrar det inte en sekund.

Har en sambo i rullstol med kroniska bekymmer och frekventa besök i vården, som tidigare ställt krav på flexibilitet hos min arbetsgivare. Nu är vi hemma om dagarna tillsammans vilket vi båda gläds åt, även om jag stänger in mig på kontoret så är det en trygghet och vardagen blir enklare.

Mycket vardagsförvaltning sköts på dagtid (disk, tvätt och städ(robot)maskin, långkok) som tidigare varit tidsödande när man kommit hem på kvällen.

Nackdelar är t.ex. att tappa den fasta rutinen och dygnsrytmen, samtidigt som det är fantastiskt att kunna lägga sig och vila någon timme på dagen om man är trött, för att sedan jobba in den senare på kvällen (är dock alltid tillgänglig på telefon och med dator under kontorstid, vilket tillsammans med arbetade timmar, är kraven).

Det fysiska mötet saknas särskilt i kontakt med obekanta, kickoffer inför projekt mm. Särskilt när folk saknar eller inte får använda kameror om de är på kontrollerat område. Det kan ge upphov till missförstånd när kroppsspråk uteblir och det blir mycket mailkonversation.

Mycket kommunikation har dock blivit bättre och effektivare. Som den mer introverte uppskattar jag enskilda samtal eller mindre arbetsgrupper och det blir lättare att nå fram och bli hörd när de talade orden är i fokus, och de vana sociala monstren inte kan våldta en dialog på samma vis, utan får sälla sig till handuppräckningskön.

I snitt har jag kanske varit på arbetsplatsen en dag i veckan sedan mars. Mycket arbete går att förbereda för att sedan testas och installeras i produktionslinjen. Att sitta uppkopplad live mot PLC är dock inte möjligt pga säkerhet, men det finns vägar framåt som undersöks och vissa förbättringar här har gjorts.

Framöver ser jag att jag personligen kommer jobba mer med ledarskap och utveckling än strikt plc-programmering, så det finns goda möjligheter att klara det fint hemifrån till stor del. När man frågat från arbetsgivaren om hur jag önskar fortsätta så har jag nämnt att jag gärna är på plats 2-3 tillfällen per vecka, och då kan det räcka med en halvdag.
Har 15 min till jobbet så jag har tidigare oftast åkt hem på lunchen iallafall.

När jag nu har behövt göra något fysiskt på arbetsplatsen har jag ofta gjort det kvällstid när produktionspersonal gått hem och det är mindre folk närvarande. Då har jag också passat på att göra andra ärenden när jag ändå begett mig hemifrån.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Har suttit hemma sen i februari tror jag det är, är mer eller mindre rutin nu. Smidigt att kunna slänga i en maskin tvätt eller starta diskmaskinen på fikat.

Försöker vara duktig och ta en promenad eller springa på lunchen för att få lite motion, men ibland är det för mycket möten i vägen som stör.

Har kollegor i teamet i två olika länder, så vi körde allt online redan innan. Så det är ingen större skillnad, tvärtom nästan då man nu är lika nära eller långt borta alla. Innan var det kanske lättare att prata med kollegan bredvid än den 150 mil bort. Nu är avståndet detsamma till alla.

Tror kontorsjobbet (för oss där det passar) kommer se annorlunda ut när/om detta går över. Man kanske bara är på jobbet 2 eller 3 dagar i veckan, och därmed kan företagen minska sina kontor/arbetsplatser med hälften om det planeras rätt.

Vi har fått ökat friskvårdsbidrag till 5000 för 2020 och 2021 just för att man sitter mer hemma.

Hade dock gärna haft en riktigt bra skärm, men det har jag inte råd med.

Är skärmen på vanliga arbetsplatsen bättre? Hos oss kan man efter godkännande få hem i princip all utrustning inkl stol och skrivbord. Arbetsgivaren har fortfarande ett ansvar för arbetsmiljön även om det är lite luddigt. Själv kör jag dock på en Xiaomi 34" istället för de 2*24" jag har på kontoret, men det är främst för att jag spelar med den skärmen också och utrymmet är begränsat.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Samsung Sverige

Jag jobbar dels med det här uppdraget för Samsung på forumet, dels som frilansjournalist och dels med eget företag, så jag har egentligen inget "kontor" att gå till. Jag har några fasta punkter genom möten och något sånär planerad arbetstid, men är i mångt och mycket fri att styra mycket själv.

På ett sätt hade det varit ganska skönt att ha en arbetsplats att gå till någon dag i veckan, men jag saknar definitivt inte att lägga tid på att ta mig till och från ett jobb. Fördelarna med att jobba så här väger upp nackdelarna, i alla fall för min del.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Vi har suttit hemma sedan i mars. Alla på företaget har laptop med VPN-lösning och vi låter anställda ta hem sina skärmar dom har på kontoret, vi har inte köpt in utrustning till personer för hemmabruk. Här är det ju skönt att man är intresserad av teknik och har utrustning, då jag snarare har fått en uppgradering rent utrustningsmässigt

För framtiden så planerar ledningen redan att minska i storlek på kontoren, göra dom lite mer luftiga och räkna stadigt med att många jobbar hemma 2-3 dagar i veckan.

Personligen tror jag det blir ett bra mellanting. Visst är det skönt att sitta hemma, kliva upp sent, duscha, tvätta, plocka ur diskmaskinen mitt på dagen och sen ha kvällen fri. men jag är fortfarande inne 1-2 dagar i veckan tillsammans med 1-2 andra kollegor, så att man får prata med någon.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Mitt företag började redan innan pandemin med att dra ner på antalet kontorsplatser, trots att de absolut inte gillade att folk jobbade hemifrån. Tanken var att många av de anställda var ute på möten, kundbesök och liknande så de behövde inte en fast plats. Efter en väldig massa bråk fick i alla fall utvecklarna med kringpersonal behålla sina fasta platser då de inte alls har så många resdagar som resten av personalen. Problemet var att de inte räknade så noga hur mycket folk faktiskt var på kontoret, de gick runt en slumpmässig dag och räknade typ, men missade att merparten av ett gäng var på konferens den dagen och räknade med att typ tre personer av 50 var på plats en normal dag när det i verkligheten var i alla fall 25. Så det blev rätt tight med kontorsplatser där ett tag. Nu när alla jobbar hemma är det förstås inget problem längre, och de har också sagt upp en massa konsulter, sammantaget har jag haft mer plats för mig själv på jobbet de tillfällen jag har varit där än hela min lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Är skärmen på vanliga arbetsplatsen bättre? Hos oss kan man efter godkännande få hem i princip all utrustning inkl stol och skrivbord. Arbetsgivaren har fortfarande ett ansvar för arbetsmiljön även om det är lite luddigt. Själv kör jag dock på en Xiaomi 34" istället för de 2*24" jag har på kontoret, men det är främst för att jag spelar med den skärmen också och utrymmet är begränsat.

Jo, vi får låna hem, men har 3x24” på jobbet som inte får plats hemma. Har en 28” 4k som är grym för utveckling (men sämre för spel), och saknar kanske framförallt en extra när man delar skärm i möten (vilket jag gör en stor del av tiden).

Permalänk

Nu har det gått 3 månader sedan jag skapade tråden och jag har jobbat hemifrån längre än så.

Min upplevelse nu är att det känns overkligt att en dag gå tillbaka till att åka fram och tillbaka till jobbet 5 dagar i veckan för vad jag känner ingen nytta. Alltså man har videosamtal med sina kollegor och allt fungerar riktigt smidigt detta sätt, jag ser inte vad ett besök på kontoret ens skulle ge mig?

Däremot skulle jag vilja ha bättre lägenhet anpassat för att jobba hemifrån och en dag så har nog skaffat detta.

När jag en gång i tiden hade ett arbete där man gjorde saker fysisk, ja då gjorde jag bara 40h i veckan. Att med ett jobb där man istället kanske lägger 60h så är 15h mindre restid i veckan guld värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu har det gått 3 månader sedan jag skapade tråden och jag har jobbat hemifrån längre än så.

Min upplevelse nu är att det känns overkligt att en dag gå tillbaka till att åka fram och tillbaka till jobbet 5 dagar i veckan för vad jag känner ingen nytta. Alltså man har videosamtal med sina kollegor och allt fungerar riktigt smidigt detta sätt, jag ser inte vad ett besök på kontoret ens skulle ge mig?

Däremot skulle jag vilja ha bättre lägenhet anpassat för att jobba hemifrån och en dag så har nog skaffat detta.

När jag en gång i tiden hade ett arbete där man gjorde saker fysisk, ja då gjorde jag bara 40h i veckan. Att med ett jobb där man istället kanske lägger 60h så är 15h mindre restid i veckan guld värt.

Tror de flesta företag börjat inse att det inte kommer accepteras med en tillbakagång till 5 dagar i veckan på ett kontor.
Vi hade informationsmöte nyligen där de visade upp lite om hur den biten gått senaste året, bl a att vi inte tappat någon produktivitet. Nu är vi globala och satt mestadels med skype även på kontoret redan innan visserligen men låter ju liknande från mindre bolag också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon300311:

Enkelt, VDI miljö. Anslut dig med din egna dator säkert och enkelt och sedan snurrar din arbetsPC i en VDI miljö.
Arbetar så hela tiden med skype m.m. efter optimeringar fungerar det hur bra som helst.

Detta tror jag är framtiden. De flesta behöver ingen personlig dator utan VDI-miljö vore så mycket billigare/smidigare i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu har det gått 3 månader sedan jag skapade tråden och jag har jobbat hemifrån längre än så.

Min upplevelse nu är att det känns overkligt att en dag gå tillbaka till att åka fram och tillbaka till jobbet 5 dagar i veckan för vad jag känner ingen nytta. Alltså man har videosamtal med sina kollegor och allt fungerar riktigt smidigt detta sätt, jag ser inte vad ett besök på kontoret ens skulle ge mig?

Däremot skulle jag vilja ha bättre lägenhet anpassat för att jobba hemifrån och en dag så har nog skaffat detta.

När jag en gång i tiden hade ett arbete där man gjorde saker fysisk, ja då gjorde jag bara 40h i veckan. Att med ett jobb där man istället kanske lägger 60h så är 15h mindre restid i veckan guld värt.

Jag har också funderat på hur det skall gå att gå tillbaka till kontoret. I detta fall ett aktivitetsbaserat kontor. Idag hoppar jag från möte till möte, byter arbetsuppgifter mellan möten utan att behöva hitta bord eller ledigt rum att bedriva video mötena i. Vi är ett globalt företag och jag har mina kollegor över hela världen vilket gör att någon form av konferensutrustning alltid varit ett måste.

Jag jobbar inte mer under mina 40h. Däremot jobbar jag betydligt mer effektivt med olika teams i världen. När vi kommer tillbaka till kontoret blir det lite mer ledtid mellan möten och också mer adhoc möten för att man ses.

Jag saknar dock adhoc möten och tillfällena att se kollegorna man glömt bort man behöver prata med. Kommer säkert jobba 30-50% från kontoret när det är safe. Och då för att delta i fysiska möten. Men stor del kommer ske hemifrån.

Vi flyttade under hösten till nytt hus. Vi valde att bo i stan istället för landet (dit vi eg ville) mest för att vi inte ville spendera timmar i bil. Men med det nya sättet att jobba som blivit vedertaget så hade vi kunnat bo var som helst i sverige och klarat av att producera med lika högt tempo. Vi behöll även två bilar, pga den vana vi haft sen tidigare. Vi använder bara 1 nu och jag måste komma ihåg att motionera den andra så den inte rostar fast.

Som tur är har jag alltid haft ett hemmakontor - kanske inte avsett för jobb utan för att spela. Så vi när köpte detta hus så köpte vi även denna gång hus där vi hade rum över att inreda till kontor.