Vilken 12TB-disk till NAS?

Permalänk
Medlem

Vilken 12TB-disk till NAS?

Jag letar efter en 12TB-disk till min Synology 220+ och jag kikade på dessa tre:

https://www.inet.se/produkt/4301369/seagate-ironwolf-12tb-720... (3 års garanti)
https://www.inet.se/produkt/4300628/wd-gold-12tb-7200rpm-256m... (5 års garanti)
https://www.inet.se/produkt/4301350/wd-red-plus-12tb-5400rpm-... (3 års garanti)

Jag har precis en Seagate Barracuda 2TB som nyligen börjat ge med sig efter inte ens 1 år, och jag har tidigare Seagate-diskar med dålig historia bakom sig.

Jag behöver en pålitlig disk som ska kunna stå på 24/7. Garanti är helt klart något jag föredrar före pris, så länge det inte är dubbla priserna. WD Gold är ju dessutom inte dyrare än de andra, så det känns mest prisvärt?

Permalänk
Medlem

Finns några av dem med på listan som Synology har här?
https://www.synology.com/sv-se/compatibility?search_by=produc...

Permalänk
Medlem

Glöm inte att kika på Toshibas diskar också som alternativ - de har attraktiva finesser som att deras write-cache är skyddad vid plötslig strömavbrott och att deras diskar faktiskt är snabba.

Detta att Write-cachen är skyddad gör att behoven med batteri/konding/flashbackuppad RAM-cache på diskkontrollerkort i princip helt försvunnit - ja förutom nyttan med RAM-cache som sådan för sortering och optimering av skrivordning innan det skickas till diskarna som sådan, dock börja det bli jobbigt att tävla med Ram-cachestorlek på diskkontrollerkort då var disk är numera på 256 MB ramcache och har man 8 diskar så...

När det gäller WD så är både WD-red och WD-gold med stor sannolikhet HGST-diskar typ HC520-serien (dvs ultrastarchassier) - kanske rentav samma diskchassie men lite olika mjukvara för att presentera sig på rätt sätt för respektive typ (och för WD-RED ljuga och säga att det är 5400 RPM-disk fast det akustiskt och timing-mässigt kan inte vara annat än 7200 RPM-disk...)

Permalänk
Medlem

Gold för mer liv. Har en idle power på 5W.

Red Plus tystare men långsammare. Har standby power på 0,6W.

Går du upp till 14TB disk får du 512MB cache.

https://documents.westerndigital.com/content/dam/doc-library/...

https://documents.westerndigital.com/content/dam/doc-library/...

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

@xxargs var kan man läsa på om write-cachen?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

hos Toshiba... dock kanske inte just konsumentversioner av diskar som P och N300-diskar utan mer Near-line enteprise diskar - dvs diskarna som fins både som SATA och SAS-versioner på samma chassie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAvliden:

Finns några av dem med på listan som Synology har här?
https://www.synology.com/sv-se/compatibility?search_by=produc...

Just det, det har jag inte tänkt på att de också har en egen lista man kan gå efter. Bra tips!

Skrivet av xxargs:

Glöm inte att kika på Toshibas diskar också som alternativ - de har attraktiva finesser som att deras write-cache är skyddad vid plötslig strömavbrott och att deras diskar faktiskt är snabba.

Detta att Write-cachen är skyddad gör att behoven med batteri/konding/flashbackuppad RAM-cache på diskkontrollerkort i princip helt försvunnit - ja förutom nyttan med RAM-cache som sådan för sortering och optimering av skrivordning innan det skickas till diskarna som sådan, dock börja det bli jobbigt att tävla med Ram-cachestorlek på diskkontrollerkort då var disk är numera på 256 MB ramcache och har man 8 diskar så...

När det gäller WD så är både WD-red och WD-gold med stor sannolikhet HGST-diskar typ HC520-serien (dvs ultrastarchassier) - kanske rentav samma diskchassie men lite olika mjukvara för att presentera sig på rätt sätt för respektive typ (och för WD-RED ljuga och säga att det är 5400 RPM-disk fast det akustiskt och timing-mässigt kan inte vara annat än 7200 RPM-disk...)

Japp, Toshiba har jag sneglat litegrann på också. De hade många diskar som var kombatibla enligt listan som postades innan här. WD känns ju sådär med fuskandet. Är det några diskar man ska undvika? Gällde det även på deras större diskar, har för mig att det inte var 10TB+? Kan minnas fel...

Skrivet av MeSaber:

Gold för mer liv. Har en idle power på 5W.

Red Plus tystare men långsammare. Har standby power på 0,6W.

Går du upp till 14TB disk får du 512MB cache.

https://documents.westerndigital.com/content/dam/doc-library/...

https://documents.westerndigital.com/content/dam/doc-library/...

Ah, det kan man ju också räkna med ja. Finns många parametrar. 14TB-disken kanske är värt att gå upp till. Hur mycket påverkar dubbla cachen?

Permalänk
Medlem

Enligt specsen jag länkade på Red Plus vinner du 14 MB/s. Men cachen är antagligen mer användbar än för bara sekventiell skrivning.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Enligt specsen jag länkade på Red Plus vinner du 14 MB/s. Men cachen är antagligen mer användbar än för bara sekventiell skrivning.

Sant, tack för info!

Permalänk
Medlem

Men en fråga.. Ska du verkligen bara ha en disk? I en NAS? Inte Raid1?

Pålitligheten är ju bara så hög som du själv använder den. Dvs använder du inte Raid1 för att skydda din data så är det ju inte så pålitligt alls. En disk kan ju krascha när som helst oavsett om den är sprillans ny. Risky business.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Men en fråga.. Ska du verkligen bara ha en disk? I en NAS? Inte Raid1?

Pålitligheten är ju bara så hög som du själv använder den. Dvs använder du inte Raid1 för att skydda din data så är det ju inte så pålitligt alls. En disk kan ju krascha när som helst oavsett om den är sprillans ny. Risky business.

Jag har funderat på det men jag kommer inte ha mina känsligaste data på den, det har jag backupat på annat sätt. Det blir för kostsamt att ha dubbla diskar och köra raid. Åtminstone till en början.

Permalänk
Medlem

Vet att många köper Western Digitals externa diskar och skruvar ut dem ur det externa chassit. Så länge man testar disken innan man petar ut den ur chassit borde det vara lugnt att använda dessa diskar. Om man är försiktig ska det gå att få ut diskarna ur det externa chassit utan någon åverkan på det. Då borde man (i alla fall i teorin) kunna stoppa tillbaka disken i chassit och skicka in på RMA om det skulle behövas. Då man nästan får två diskar till samma pris som en vanlig intern disk, i alla fall om man köper diskarna utanför Sverige, så kan det vara värt att tänka på.

Förstår att detta kanske inte är kompatibelt med ditt tänkande kring "Garanti är helt klart något jag föredrar före pris", men i fallet med hårddiskar tänker i alla fall jag att det är sekundärt att få en ny hårddisk på garantin framför att få behålla datan på disken. Då föredrar jag två speglade diskar alla dagar i veckan framför en disk. Diskar kan gå sönder oavsett hur bra garanti som erbjuds.

Nedan är ett erbjudande på en 14 TB-disk från WD för att ge dig en prisbild.

https://www.amazon.co.uk/WD-Elements-Desktop-External-Drive/d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Men en fråga.. Ska du verkligen bara ha en disk? I en NAS? Inte Raid1?

Pålitligheten är ju bara så hög som du själv använder den. Dvs använder du inte Raid1 för att skydda din data så är det ju inte så pålitligt alls. En disk kan ju krascha när som helst oavsett om den är sprillans ny. Risky business.

"RAID is not backup" som man brukar säga, det skyddar bara mot just diskkrash, ska TS köpa 2 diskar är det bättre att ha den andra i en annan NAS eller som en extern disk.

Sedan är det ju inte fel att undvika SMR men det tror jag Red plus och alla Ironwolfs gör. WD Gold är väl mer fancy än red plus så den borde också klara sig undan men är inte fel att bekräfta det.

EDIT: Sedan så är diskar mest pålitliga när de är lite inkörda för de går ofta sönder tidigt (om det är fel på dem) eller efter lång tid (utslitna).

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av megamats:

Vet att många köper Western Digitals externa diskar och skruvar ut dem ur det externa chassit. Så länge man testar disken innan man petar ut den ur chassit borde det vara lugnt att använda dessa diskar. Om man är försiktig ska det gå att få ut diskarna ur det externa chassit utan någon åverkan på det. Då borde man (i alla fall i teorin) kunna stoppa tillbaka disken i chassit och skicka in på RMA om det skulle behövas. Då man nästan får två diskar till samma pris som en vanlig intern disk, i alla fall om man köper diskarna utanför Sverige, så kan det vara värt att tänka på.

Förstår att detta kanske inte är kompatibelt med ditt tänkande kring "Garanti är helt klart något jag föredrar före pris", men i fallet med hårddiskar tänker i alla fall jag att det är sekundärt att få en ny hårddisk på garantin framför att få behålla datan på disken. Då föredrar jag två speglade diskar alla dagar i veckan framför en disk. Diskar kan gå sönder oavsett hur bra garanti som erbjuds.

Nedan är ett erbjudande på en 14 TB-disk från WD för att ge dig en prisbild.

https://www.amazon.co.uk/WD-Elements-Desktop-External-Drive/d...

tillkommer det nån avgift eller moms om man beställer från .uk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalfSack:

tillkommer det nån avgift eller moms om man beställer från .uk?

Bra fråga, det ska inte göra det eftersom det fortfarande rör sig om en handelsplats inom EU. Det är väl om någon skulle knorra om paketet inte kommer fram innan årsskiftet, om Brexit träder i kraft då (med allt som det innebär för handel mellan EU och UK)?

Enligt https://www.tullverket.se/sv/privat/brexitforprivatpersoner.4... verkar det som att om transporten påbörjats innan 31/12 så ska du vara lugn.

Som vanligt vid handel från Amazon så tillkommer det lite extra då du behöver betala den svenska momssatsen istället för den som UK applicerar.

Ny länk med information för privatpersoner
Permalänk
Medlem
Skrivet av HalfSack:

tillkommer det nån avgift eller moms om man beställer från .uk?

Från 1 jan blir det tull och moms, eftersom Storbritannien då inte längre är med i EU/EES. Värt att komma ihåg då är också att man betalar tull och moms även på frakt (detta för att man inte ska kunna undkomma tull genom att lägga hela värdet i frakten i stället för produkten). Dessutom får du räkna med en posthanteringsavgift på 150 kr per försändelse för att Postnord hanterar tull/moms för din försändelse. Nu kanske hårddiskar inte är belagda med tull, men moms och det andra gäller ändå.

Om du köper en hårddisk för 2000 kr och frakten är 200 kr (frakt från Storbritannien är oftast både långsam, ospårbar och dyr), så blir det 2200 kr som ska momsbeläggas, dvs 2750 kr, och sen 150 kr på det, så 2900 kr i det här exemplet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av megamats:

Vet att många köper Western Digitals externa diskar och skruvar ut dem ur det externa chassit. Så länge man testar disken innan man petar ut den ur chassit borde det vara lugnt att använda dessa diskar. Om man är försiktig ska det gå att få ut diskarna ur det externa chassit utan någon åverkan på det. Då borde man (i alla fall i teorin) kunna stoppa tillbaka disken i chassit och skicka in på RMA om det skulle behövas. Då man nästan får två diskar till samma pris som en vanlig intern disk, i alla fall om man köper diskarna utanför Sverige, så kan det vara värt att tänka på.

Förstår att detta kanske inte är kompatibelt med ditt tänkande kring "Garanti är helt klart något jag föredrar före pris", men i fallet med hårddiskar tänker i alla fall jag att det är sekundärt att få en ny hårddisk på garantin framför att få behålla datan på disken. Då föredrar jag två speglade diskar alla dagar i veckan framför en disk. Diskar kan gå sönder oavsett hur bra garanti som erbjuds.

Nedan är ett erbjudande på en 14 TB-disk från WD för att ge dig en prisbild.

https://www.amazon.co.uk/WD-Elements-Desktop-External-Drive/d...

Funderade på det ett tag men jag tror inte att jag kör på någon sådan hemmasnickrad variant. Det ser lite för vanskligt ut och min erfarenhet av hårddiskar är att det lite av ett lotteri, oavsett märke, modell etc. Har bytt ut några diskar genom åren och att då köpa på sig en extern och sedan "hoppas" på att den håller, är inget jag vill pyssla med. Även om det är ett bra tips!

Skrivet av Jpau94:

"RAID is not backup" som man brukar säga, det skyddar bara mot just diskkrash, ska TS köpa 2 diskar är det bättre att ha den andra i en annan NAS eller som en extern disk.

Sedan är det ju inte fel att undvika SMR men det tror jag Red plus och alla Ironwolfs gör. WD Gold är väl mer fancy än red plus så den borde också klara sig undan men är inte fel att bekräfta det.

EDIT: Sedan så är diskar mest pålitliga när de är lite inkörda för de går ofta sönder tidigt (om det är fel på dem) eller efter lång tid (utslitna).

Ja, som sagt, jag kör backup på det viktigaste så raid är inget jag känner är nödvändigt. Hade varit skillnad om det var för det viktigaste.

Hur tar man reda på om det är SMR eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Funderade på det ett tag men jag tror inte att jag kör på någon sådan hemmasnickrad variant. Det ser lite för vanskligt ut och min erfarenhet av hårddiskar är att det lite av ett lotteri, oavsett märke, modell etc. Har bytt ut några diskar genom åren och att då köpa på sig en extern och sedan "hoppas" på att den håller, är inget jag vill pyssla med. Även om det är ett bra tips!

Ja, som sagt, jag kör backup på det viktigaste så raid är inget jag känner är nödvändigt. Hade varit skillnad om det var för det viktigaste.

Hur tar man reda på om det är SMR eller inte?

Western Digital gick ut med en lista över vilka diskar som använder sig av SMR respektive CMR. Här finns den listan tillgänglig med tillhörande förklaring. Om jag tolkar allt rätt så är de rödmarkerade diskarna nu mera rebrandade som bara "Red" och är de man vill hålla sig borta från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megamats:

Western Digital gick ut med en lista över vilka diskar som använder sig av SMR respektive CMR. Här finns den listan tillgänglig med tillhörande förklaring. Om jag tolkar allt rätt så är de rödmarkerade diskarna nu mera rebrandade som bara "Red" och är de man vill hålla sig borta från.

Red var blandad förut och är nu bara SMR tror jag, det som är rebrandat är de CMR-diskar som tidigare kallades Red och nu är Red plus. De rödmarkerade diskarna i bilden är de CMR-diskar som har nästan samma modellnummer som motsvarande med SMR.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jpau94:

Red var blandad förut och är nu bara SMR tror jag, det som är rebrandat är de CMR-diskar som tidigare kallades Red och nu är Red plus. De rödmarkerade diskarna i bilden är de CMR-diskar som har nästan samma modellnummer som motsvarande med SMR.

Ja, det verkar stämma! Hade fått för mig att WD helt skrotat CMR-diskar med lägre kapacitet. Tack för rättelsen!

Permalänk
Medlem

Det står ju i spec sheets på hemsidan vilka modeller som är CMR.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"