PCIe Gen3 x4 - vad innebär NVMe ?

Permalänk
Medlem

PCIe Gen3 x4 - vad innebär NVMe ?

Mitt moderkort Gigabyte GA-Z270XP-SLI har stöd för "Ultra-Fast M.2 with PCIe Gen3 x4". Några lagringskort heter "PCIe Gen3 x4" och andra heter "PCIe Gen3 x4 NVMe" - är det olika standarder ? Kommer mitt kort inte att klara ett kort med NVMe på slutet ?

Har jag uppfattat rätt om jag tänker att man inte köper en vanligt SSD utan tar ett M2-kort istället för att det är otroligt mycket snabbare ? Eller finns det nackdelar (förutom att de är någon 100-ing dyrare för ett 240 eller 500 Gb) ?

Permalänk
Medlem

M2 är den fysiska anslutningen, sedan finns det M2 med sata interface och med Nvme interface. Du vill köpa en disk med Nvme, annars får du en slö tråkig vanlig ssd i M2 format.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

NVMe och PCI innebär samma sak i det här fallet dvs både NVMe och PCI funkar för dig.

Enda nackdelen med PCI diskarna är att de tar upp 4 PCI lanes, antalet PCI lanes är begränsade. Så om man vill ha väldigt många olika PCI kort skulle det kunna ställa till det. Oftast är det ett icke problem för vanliga setups. (Tex så kan CPU/moderkortet ha 24st PCI lanes, 16st används av grafikkort sen lägger man till 2 ST 4x NVMe diskar och använder då alla 24. Om du nu vill lägga till ett nätverkskort som tar 1 lane kommer grafikkort behövs gå ner till "bara" 8 lanes och förlora lite prestanda)

Permalänk
Medlem

NVME är ett data-protokoll som kör över PCIE för mycket snabbare överföring än SATA

Permalänk
Vila i frid

"PCIe" ger ju en ledtråd om att det kan finnas fler alternativ, t.ex. SCSI\DiskNVMe____INTEL_SSDPED1D480480 men eftersom du talar om "hundring dyrare" är det kanske inte läge för en Intel Optane, men rackarns snabb är den!

Permalänk
Medlem

Tack allihopa ! Jag var rädd för att NVMe var något nyare som kanske inte mitt moderkort klarar av, men som jag uppfattar er är alla PCIe Gen3 x4 med NVMe oavsett om det står i annonsen för kortet eller ej ?

Permalänk
Hedersmedlem

@Knetha Inte alla (ffa de äldsta kan vara AHCI istället), men antagligen så gott som alla numer. Det går att kolla upp på var och en. Moderkortet har stöd för NVMe och det är NVMe som är bäst, så köp ingen SSD utan.

Rent i praktiken är det nog inget att tänka på dock, alla "M.2 PCIe" du hittar nya lär vara NVMe också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetha:

Tack allihopa ! Jag var rädd för att NVMe var något nyare som kanske inte mitt moderkort klarar av, men som jag uppfattar er är alla PCIe Gen3 x4 med NVMe oavsett om det står i annonsen för kortet eller ej ?

Några av de allra första PCIe SSDerna använde AHCI, samma som SATA SSDer använder, men NVMe introducerades relativt snabbt för att bättre kunna utnyttja PCIe. Så under en kort period var NVMe faktiskt något som var värt att marknadsföra, men det har hängt kvar även fast det är något som alla PCIe SSDer använder nu för tiden.