Dålig FPS i både 1080p och 1440p med 3080?

Permalänk
Skrivet av filipsrbin96:

Använder mig av render resolution 133% eftersom att det sätter mer press på GPU:n. På 100% så får jag exakt samma fps, dvs runt 80-90.
Har inte geforce now installerat. Har endast Geforce experience om det är den du tänker på?

Yes, my bad. Det är geforce experience jag menar.
Om du får samma fps med högre render resolution så låter det som att CPU flaskar.
Låter skumt dock, ligger runt 110+ med 6700k + gtx 1080 i 1080p

Permalänk
Skrivet av kalleteodor:

Yes, my bad. Det är geforce experience jag menar.
Om du får samma fps med högre render resolution så låter det som att CPU flaskar.
Låter skumt dock, ligger runt 110+ med 6700k + gtx 1080 i 1080p

Stängde av speloptimering nu.
Sjukt konstigt dock, lirade med 1070 gtx + ryzen 3700x fram tills för 3 dagar sedan, och då hade jag SAMMA fps på 1080 som med mitt rtx 3080.

Men det här med att min gpu har en gpu load på typ 50%? Känns jäkligt märkligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipsrbin96:

Har 16 gb RAM. DDR4. Vad är XMP ?

Är det en sticka med 16gb eller 2x8?

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Skrivet av Leestander:

Är det en sticka med 16gb eller 2x8?

Det är 2x8. Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2133MHz / DDR4 är de jag köpte!

Permalänk
Skrivet av filipsrbin96:

Stängde av speloptimering nu.
Sjukt konstigt dock, lirade med 1070 gtx + ryzen 3700x fram tills för 3 dagar sedan, och då hade jag SAMMA fps på 1080 som med mitt rtx 3080.

Men det här med att min gpu har en gpu load på typ 50%? Känns jäkligt märkligt

Känns som att anledningen till låg gpu load beror på att processorn flaskar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filipsrbin96:

Det är 2x8. Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2133MHz / DDR4 är de jag köpte!

2133 MHz är väldigt lågt dock, det kan nog vara än nämnvärd del av problemet. 3200+ brukar rekommenderas för moderna CPUer, och det ger ju 50% högre minnesbandbredd.
I några tester online (i olika spel) verkar det handla om åtminstone 10-20% lägre fps med 2133 mot 3200.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

2133 MHz är väldigt lågt dock, det kan nog vara än nämnvärd del av problemet. 3200+ brukar rekommenderas för moderna CPUer, och det ger ju 50% högre minnesbandbredd.
I några tester online (i olika spel) verkar det handla om åtminstone 10-20% lägre fps med 2133 mot 3200.

Thomas jag tror du kan ha hittat problemet faktiskt. Sitter och kollar en video just nu med en kille som lirar APEX Legends med Ryzen 7 3700x. Hans average FPS med 2133 Mhz är 105-108. Med 3600 Mhz sitter han på 132.. Jäklar. Tror jag behöver nya RAM-stickor xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipsrbin96:

Thomas jag tror du kan ha hittat problemet faktiskt. Sitter och kollar en video just nu med en kille som lirar APEX Legends med Ryzen 7 3700x. Hans average FPS med 2133 Mhz är 105-108. Med 3600 Mhz sitter han på 132.. Jäklar. Tror jag behöver nya RAM-stickor xD

Återigen se till att enable XMP eller DOCP i BIOS. Du förmodligen köpt Corsair 3200 MHz LPX. Men det visar enbart 2133 MHz utan XMP. Det tar 5 sekunder.

Starta om datorn, spamma Delete knappen tills du är in i BIOS, leta efter "Enable XMP profile" ifall du har MSI moderkort eller något i stil av DOCP om du har Asus eller annat. Starta om datorn. Klart

Permalänk
Skrivet av vIKz3080:

Återigen se till att enable XMP eller DOCP i BIOS. Du förmodligen köpt Corsair 3200 MHz LPX. Men det visar enbart 2133 MHz utan XMP. Det tar 5 sekunder.

Starta om datorn, spamma Delete knappen tills du är in i BIOS, leta efter "Enable XMP profile" ifall du har MSI moderkort eller något i stil av DOCP om du har Asus eller annat. Starta om datorn. Klart

Har enablat det i BIOS. Märkte ingen skillnad. De jag köpte var 2133 MHz så jag på beställningsordern igår från 2016. Står liksom på produktsidan att de är 2133 MHz

Permalänk
Medlem

Det är spelet det är fel på. Det finns tusentals sådana här trådar där folk sitter med samma/lika bra specs men har betydligt sämre fps i just warzone. Själv har jag 3900xt och 2080ti, jag har _SAMMA_ fps ellr t.om. sämre än vad jag hade med mitt 2070s och 1070 innan det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte X570 AORUS ELITE |
EVGA GeForce RTX 2080 Ti | G.Skill 16GB DDR4 3400MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipsrbin96:

Har enablat det i BIOS. Märkte ingen skillnad. De jag köpte var 2133 MHz så jag på beställningsordern igår från 2016. Står liksom på produktsidan att de är 2133 MHz

Jaha men yes då är det 100% minnet. Har du råd kan du köpa 2x16 GB 3600 MHz CL16. Då får du väldigt nära maximala prestandan du kan få ur bra minne, utan att betala alldeles för mycket.

Med en billigare 2x8 GB 3200 MHz CL16 kit borde du puffa upp det 110-130 average skulle jag säga.

Har just nu 2x8 GB 3800 MHz CL16 som jag pillat med manuellt och i just Warzone brukar det oftast ligga mellan 130-150 beroende på om det är solos/flera personer och var i kartan man är.

Det är vissa specifika ställen som jag får dips ner till 110 ändå men i andra ställen har jag sett den gå uppe mot 170. I nya Rebirth island kan jag se uppe mot 200 FPS beroende på var man är. Men oftast 150+ FPS

Med den 2x16 GB 3600 MHz CL16 jag snackade om borde du få ungefär samma.

Så ja, uppgradera minnet först. Om du fortfarande inte är nöjd, tyvärr finns det inget annat att göra än att uppgradera processorn också.

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma med min 2700x, löstes när jag satte i 5600x. Det är väldigt cpu-krävande.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av vIKz3080:

Jaha men yes då är det 100% minnet. Har du råd kan du köpa 2x16 GB 3600 MHz CL16. Då får du väldigt nära maximala prestandan du kan få ur bra minne, utan att betala alldeles för mycket.

Med en billigare 2x8 GB 3200 MHz CL16 kit borde du puffa upp det 110-130 average skulle jag säga.

Har just nu 2x8 GB 3800 MHz CL16 som jag pillat med manuellt och i just Warzone brukar det oftast ligga mellan 130-150 beroende på om det är solos/flera personer och var i kartan man är.

Det är vissa specifika ställen som jag får dips ner till 110 ändå men i andra ställen har jag sett den gå uppe mot 170. I nya Rebirth island kan jag se uppe mot 200 FPS beroende på var man är. Men oftast 150+ FPS

Med den 2x16 GB 3600 MHz CL16 jag snackade om borde du få ungefär samma.

Så ja, uppgradera minnet först. Om du fortfarande inte är nöjd, tyvärr finns det inget annat att göra än att uppgradera processorn också.

Tackar för det svaret!
Ska testa detta nu. Beställde denna igår :RAM-minnen

Ska vara riktigt bra tydligen. Vilket grafikkort sitter du på?

Skulle dock vara riktigt sugigt att behöva uppgradera CPU:n då jag köpte en ryzen 3700x i augusti och fick det bekräftat från många sidor att det var framtidssäkert i alla fall minst 3-4 år.

Permalänk
Skrivet av frong:

Hade exakt samma med min 2700x, löstes när jag satte i 5600x. Det är väldigt cpu-krävande.

Är det Ryzen 5 5600X du har då?

Permalänk
Medlem

Installerat chipset-drivrutiner för Ryzen från AMD och ställt in Energi-inställningarna på Ryzen High Performance Power plan?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skrivet av Juggernawt:

Installerat chipset-drivrutiner för Ryzen från AMD och ställt in Energi-inställningarna på Ryzen High Performance Power plan?

Yes allt fixat! Till och med switchat mellan de olika energiplanerna för ryzen för att jämföra. Ingen skillnad alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipsrbin96:

Tackar för det svaret!
Ska testa detta nu. Beställde denna igår :RAM-minnen

Ska vara riktigt bra tydligen. Vilket grafikkort sitter du på?

Skulle dock vara riktigt sugigt att behöva uppgradera CPU:n då jag köpte en ryzen 3700x i augusti och fick det bekräftat från många sidor att det var framtidssäkert i alla fall minst 3-4 år.

3600 CL18 är bra, likvärdig med 3200 CL16 men snäppet under 3600 CL16. Borde vara en bra upgrade för dig hur som helst. Du kan söka på Youtube "Ryzen memory tuning", finns flera bra videos som förklarar hur du får ner timings och squeezar lite extra prestanda

Sitter på en Ryzen 5 3600 och RTX 3080.

3700X är en riktigt bra processor, men Ryzen 3000 har lite problem med latensen (processorn är egentligen som 2 4-kärniga CPUs, det blir en liten delay där när kärnorna från olika chiplets ska kommunicera med varandra). Ryzen 5000 har "fixat" detta så att spel som är väldigt känsliga för latens kommer få en ordentligt boost (Warzone är perfekt exempel).

Andra spel som till exempel Doom Eternal bryr sig inte alls lika mycket om processor så prestandan blir nästintill identisk.

Men egentligen får du se över vad du använder datorn till. Om du enbart spelar tycker jag inte det hade varit dumt att sälja 3700X och köpa en 5600X istället. De extra kärnorna iaf just nu används enbart i andra applikationer och har minimal påverkan i spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipsrbin96:

Är det Ryzen 5 5600X du har då?

Precis. Stor skillnad. Låg på mellan 95-120 fps på med extrem ostabil gpu usage. Nya processorn löste det.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Viking

@filipsrbin96, i videon verkar problemet vara identiskt med ditt. Gick från 100 FPS till 200.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av vIKz3080:

3600 CL18 är bra, likvärdig med 3200 CL16 men snäppet under 3600 CL16. Borde vara en bra upgrade för dig hur som helst. Du kan söka på Youtube "Ryzen memory tuning", finns flera bra videos som förklarar hur du får ner timings och squeezar lite extra prestanda

Sitter på en Ryzen 5 3600 och RTX 3080.

3700X är en riktigt bra processor, men Ryzen 3000 har lite problem med latensen (processorn är egentligen som 2 4-kärniga CPUs, det blir en liten delay där när kärnorna från olika chiplets ska kommunicera med varandra). Ryzen 5000 har "fixat" detta så att spel som är väldigt känsliga för latens kommer få en ordentligt boost (Warzone är perfekt exempel).

Andra spel som till exempel Doom Eternal bryr sig inte alls lika mycket om processor så prestandan blir nästintill identisk.

Men egentligen får du se över vad du använder datorn till. Om du enbart spelar tycker jag inte det hade varit dumt att sälja 3700X och köpa en 5600X istället. De extra kärnorna iaf just nu används enbart i andra applikationer och har minimal påverkan i spel

Riktigt bra med info, ska se över möjligheten att eventuellt byta processor, då jag enbart använder datorn till spel. Trist att jag köpte en för mig värdelös processor då xD

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

@filipsrbin96, i videon verkar problemet vara identiskt med ditt. Gick från 100 FPS till 200.

https://youtu.be/muSXmzm783s?t=244

Fan fick hopp där ett tag.. Testade lägga in value "8" istället för 7 som det var på innan tydligen, men fick samma FPS.. Antar att 8 är rätt för min processor då min ryzen ska ha 8 kärnor.

Permalänk
Viking
Skrivet av filipsrbin96:

Fan fick hopp där ett tag.. Testade lägga in value "8" istället för 7 som det var på innan tydligen, men fick samma FPS.. Antar att 8 är rätt för min processor då min ryzen ska ha 8 kärnor.

Ja, det borde stå 8. Kanske ska testa 16 också?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Ja, det borde stå 8. Kanske ska testa 16 också?

Jag testar 16 nu! Återkommer.

Behöver jag sätta filen på "Skrivskyddad" när jag sparat den?

Permalänk
Viking
Skrivet av filipsrbin96:

Jag testar 16 nu! Återkommer.

Behöver jag sätta filen på "Skrivskyddad" när jag sparat den?

Vet inte.

Men du behöver kanske starta om datorn.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipsrbin96:

Riktigt bra med info, ska se över möjligheten att eventuellt byta processor, då jag enbart använder datorn till spel. Trist att jag köpte en för mig värdelös processor då xD

Inte värdelös alls ju! Alltså du jämför ju en 2019s processor med 2020 processorer. Varje år lyckas de kräm in sisådär 20% mer enkeltrådad prestanda (och mindre latens osv som jag snackade om) och i ett så pissdåligt optimerat spel som Warzone är det enbart rå kraft som gäller. Warzone använder inte i närheten av 16 trådar, så en snabbare 12 trådade processor kommer att vinna.

Dessutom blir prestandan i Warzone sämre och sämre.
Här har du en video från april https://youtu.be/ICXwpyz4fi4.
Här har du en video från förra månaden https://youtu.be/h7eD_0eF4UM

Kolla på "1080p low". Samma person med samma processor (Ryzen 5 3600), samma RAM samma moderkort samma allt, fast RTX 3080 i senaste videon och RTX 2080 Ti i april-videon.

Han gick från 170-180 average till att knappt få 120 FPS i vissa ställen 🤣 Warzone är skräp, basera inte eventuellt köp på enbart detta skitspel

Jag har märkt att 8+ kärniga processorer tenderar att ha högre 1% Lows i FPS. Det oftast innebär en mjukare spelupplevelse, att frameraten är jämnare och varje bild renderas på ungefär samma tid = inga stutters. Detta trots i princip ingen skillnad i average FPS mellan en 3600 och 3700X, eller 5600X och 5800X.

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Vet inte.

Men du behöver kanske starta om datorn.

Hjälpte dessvärre inte :/ Tackar för tipset dock!

Permalänk
Skrivet av vIKz3080:

Inte värdelös alls ju! Alltså du jämför ju en 2019s processor med 2020 processorer. Varje år lyckas de kräm in sisådär 20% mer enkeltrådad prestanda (och mindre latens osv som jag snackade om) och i ett så pissdåligt optimerat spel som Warzone är det enbart rå kraft som gäller. Warzone använder inte i närheten av 16 trådar, så en snabbare 12 trådade processor kommer att vinna.

Dessutom blir prestandan i Warzone sämre och sämre.
Här har du en video från april https://youtu.be/ICXwpyz4fi4.
Här har du en video från förra månaden https://youtu.be/h7eD_0eF4UM

Kolla på "1080p low". Samma person med samma processor (Ryzen 5 3600), samma RAM samma moderkort samma allt, fast RTX 3080 i senaste videon och RTX 2080 Ti i april-videon.

Han gick från 170-180 average till att knappt få 120 FPS i vissa ställen 🤣 Warzone är skräp, basera inte eventuellt köp på enbart detta skitspel

Jag har märkt att 8+ kärniga processorer tenderar att ha högre 1% Lows i FPS. Det oftast innebär en mjukare spelupplevelse, att frameraten är jämnare och varje bild renderas på ungefär samma tid = inga stutters. Detta trots i princip ingen skillnad i average FPS mellan en 3600 och 3700X, eller 5600X och 5800X.

Mjo, det är helt sjukt hur dåligt de har optimerat Warzone. Vill minnas att när det släpptes så hade jag ett 1070 med en i7-6700k och satt på typ 120+ fps med high settings? Men såklart, de måste ju alltid dalta med alla jävla konsolspelare, så de försämrar prestandan och grafiken hela tiden för att de ska funka på last gen konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipsrbin96:

Mjo, det är helt sjukt hur dåligt de har optimerat Warzone. Vill minnas att när det släpptes så hade jag ett 1070 med en i7-6700k och satt på typ 120+ fps med high settings? Men såklart, de måste ju alltid dalta med alla jävla konsolspelare, så de försämrar prestandan och grafiken hela tiden för att de ska funka på last gen konsoler.

Huh, förstår dock inte ditt resonemang här. Om min 16k kr dator har det svårare och svårare att klara av Warzone, hur kommer den nästan 8 år gamla PS4 att klara av det tror du?

Tror de bara vill kräma in mer och mer skit men inte tar hänsyn till att optimera något. De tjänar ju inga pengar på det :/

Permalänk
Skrivet av vIKz3080:

Huh, förstår dock inte ditt resonemang här. Om min 16k kr dator har det svårare och svårare att klara av Warzone, hur kommer den nästan 8 år gamla PS4 att klara av det tror du?

Tror de bara vill kräma in mer och mer skit men inte tar hänsyn till att optimera något. De tjänar ju inga pengar på det :/

Det jag menar är, det känns som att skaparna av Warzone sänker grafikens kvalité och prestandan med varje update för att det ska köras bättre på konsol. Läste någon artikel om det för ett bra tag sen att de försöker optimera utifrån konsoler, och inte PC. Sen om det stämmer vettefan

Det roliga är väl just det att de knappt lagt in något speciellt mellan april-augusti. De har typ öppnat stadium lite och lagt in ett tåg, men inga ENORMA förändringar som ska ha gjort spelet svårare att köras, så fattar inte vad fan deras problem är.

Permalänk

Testade en runda warzone med mitt 3070 + 5600x. kör allt på low i 1080p. Ligger mellan 170-190fps konstant.