Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Viruset försvinner inte, men den funktionen kan masken inte uppfylla ändå. Det väsentliga i sammanhanget är ju att du har på dig masken större delen av tiden. För då kommer du sprida/få i dig färre partiklar än utan mask. Du minskar därmed troligtvis din risk att bli sjuk och/eller göra någon annan sjuk i alla fall.

Om den inte fyller funktionen så tycker jag att man har rätt att ifrågasätta användandet överhuvudtaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Om den inte fyller funktionen så tycker jag att man har rätt att ifrågasätta användandet överhuvudtaget

Okej jag ställer min fråga på ett annat sätt.

Skrivet av Dimetikon:

absolut bästa var ju att när man flyger så får man ta av sig när man dricker/äter😂

Vi antar att flyget är fullbokat och alla sitter kvar på sina platser under hela flygningen.
Risken att bli sjuk är troligtvis större om:
A) Ingen har mask på sig.
B) Alla har mask på sig men tar av masken när de ska äta/dricka.
C) Det finns ingen skillnad.

Vilket svarsalternativ väljer du?

Permalänk
Medlem

Hämtade paket idag.butiksägaren öppnade butiken 45 min för sent pga att han hade haft en jobbig natt sa han och var vrålförkyld.
Hur tänker vissa? Jo det handlar om att han går miste om inkomster.

Eftersom det inte finns någon lag så är nog detta vanligt pga inkomsterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag fattar inte hur en representant för alla affärer säger att de inte går att ställa in alla reor, vad är de för skitprat, de är väl bara att ge fan i att rea saker, hur enkelt som helst, vad är problemet, säger att de är försent.

Läste de i Aftonbladet.

Skrivet av ThunderboltDrgn:

Jag har inte läst artikeln, men antar att det handlar om planring och inköp/beställningar av varor som gjorts för många månader sedan och handeln kring jul och nyår är för många butiker en livlina utan vilken de går under om de inte får något sålt.

På så sätt kan jag absolut köpa butikernas argument samtidigt som julhandel och mellandagsrea inte är kompatibla med den pågående pandemin. Jag vet inte riktigt hur detta problem ska lösas, kanske en rea med kraftigt begränsat antal kunder samtidigt men då låta rean pågå längre (finns väl konsumenträttsliga begränsningar på hur länge det får vara rea?)?

Med tanke på att det var om vartannat verkar vara möjligt att ha erbjudanden som bara gäller i butik torde det väl inte vara svårare än att alla mellandagsreapriser enbart gäller på nätet för att kraftigt minska antalet personer som besöker köpecentrum och liknande?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Hämtade paket idag.butiksägaren öppnade butiken 45 min för sent pga att han hade haft en jobbig natt sa han och var vrålförkyld.
Hur tänker vissa? Jo det handlar om att han går miste om inkomster.

Eftersom det inte finns någon lag så är nog detta vanligt pga inkomsterna.

Och Apotekspersonal larmar om att personer med covid-symptom kommer in på apoteken för att hämta ut Corona-testkit.

Så konstigt hur vissa tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Och Apotekspersonal larmar om att personer med covid-symptom kommer in på apoteken för att hämta ut Corona-testkit.

Så konstigt hur vissa tänker.

Alla som lämnar ytterdörren gör fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Med tanke på att det var om vartannat verkar vara möjligt att ha erbjudanden som bara gäller i butik torde det väl inte vara svårare än att alla mellandagsreapriser enbart gäller på nätet för att kraftigt minska antalet personer som besöker köpecentrum och liknande?

Klart att det går. Frågan är bara vad personalen ska göra när det kommer drösvis med arga kunder som kommer till butikerna för att köpa till nätprisen, men i butik, för att de inte sett att det var skillnad? Och sen står och skriker, möjligen med virus i utandningsluften, en halvmeter från den stackars personalen...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Alla som lämnar ytterdörren gör fel...

C'est la vie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Klart att det går. Frågan är bara vad personalen ska göra när det kommer drösvis med arga kunder som kommer till butikerna för att köpa till nätprisen, men i butik, för att de inte sett att det var skillnad? Och sen står och skriker, möjligen med virus i utandningsluften, en halvmeter från den stackars personalen...

Idiotsäkra system leder bara till bättre idioter men notera att jag skrev "kraftigt minska" inte "helt stoppa". Troligen skulle de människor som inte klarar av att följa instruktionerna likväl åka till handelscentrumen eftersom de troligen inte heller bryr sig om andra instruktioner heller.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vi antar att flyget är fullbokat och alla sitter kvar på sina platser under hela flygningen. Risken att bli sjuk är troligtvis större om:

Flyg känns spontant som att det är en plats där det är välmotiverat med ansiktsskydd, eftersom man sitter nära främmande personer under längre tid. Konstigt nog finns det studier som påstår att det ska vara väldigt liten smittspridning av covid-19 på flyg. Jag minns inte detaljerna, men det går säkert att hitta.

Vad det gäller din fråga så tycker jag den illustrerar mycket av problemen med debatten om ansiktsskydd, nedstägningar och andra restriktioner. Vi är nog alla med på att det rationella är att införa restriktioner som har effekt. Problemet ligger istället i hur vi värderar effekten. Att just munskydd är så debatterad beror på att den bevisligen har effekt i specifika situationer, men att dess effekt på allmän smittspridning är desto mer tveksam. Anledningen till det är att ansiktsskydd bland allmänheten används i situationer där smittspridningen ändå inte är särskilt effektiv (dvs i affärer, kollektivtraffiken, utomhus) medan det inte används där smittspridningen bevisligen är effektiv (i hemmet, fikarummet på jobbet, privata fester). Så även om den har effekt när den används, så är det svårt att uppskatta den sammalagda effekten på smittspridningen, särskilt som det finns risk för andra negativa konsekvenser och återkopplingseffekter.

Att det finns en effekt av en införd restriktion är inte tillräckligt, det är också av vikt hur stor effekten är och om det uppväger eventuella negativa konsekvenser av att införa den. De negativa konsekvenserna är ofta svåra att uppskatta eftersom de påverkas av hur folk reagerar och beter sig. Ingenting är gratis, man måste alltid väga fördelarna mot priset, så gott det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Flyg känns spontant som att det är en plats där det är välmotiverat med ansiktsskydd, eftersom man sitter nära främmande personer under längre tid. Konstigt nog finns det studier som påstår att det ska vara väldigt liten smittspridning av covid-19 på flyg. Jag minns inte detaljerna, men det går säkert att hitta.

Jag skrev kortfattat om det i ett tidigare inlägg och länkade till ett par artiklar. Flygplan har en hög cirkulation, uppifrån och ner, ca 50% av luften återcirkuleras genom "medical-grade" luftfilter. Det är alltså liten chans att det du andas ut skulle komma särskilt långt och smitta många. Dock är luften rejält torr (eftersom man tillför 50% "ny" kall luft som värmer upp). Jag tror inte masker skulle ge något extra skydd när man väl sitter på planet.

Dock så gör extremt torr luft att slemhinnorna torkar ut och man blir lättare infekterad av diverse patogener då, så en fuktad trasa/tygansiktsmask som kan fukta luften man andas in är kanske inte helt fel

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Okej jag ställer min fråga på ett annat sätt.
Vi antar att flyget är fullbokat och alla sitter kvar på sina platser under hela flygningen.
Risken att bli sjuk är troligtvis större om:

Ja tycker nog att risken minskar om man väljer att inte resa alls jämfört om man har mask eller inte

Har man valt att sätta sig på ett flygplan i dessa tider så bevisar det enbart en enda sak....

Permalänk
Medlem

Det sprids ju inte i huvudsak "på" flygplan, men i stort sett 100% VIA flygplan! Asymptomatiska/presymtomatiska flygresenärer är ju de som spridit viruet runt i hela världen och skapat pandemin. Hade man satt alla flygplansresenärer i karantän i början på året hade ju läget varit annorlunda nu....

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TryNotD[oo]:

Det sprids ju inte i huvudsak "på" flygplan, men i stort sett 100% VIA flygplan! Asymptomatiska/presymtomatiska flygresenärer är ju de som spridit viruet runt i hela världen och skapat pandemin. Hade man satt alla flygplansresenärer i karantän i början på året hade ju läget varit annorlunda nu....

Problemet är bara att det antagligen redan var för sent när man började förstå vidden av detta.

Att sen rent lagligt, praktiskt och moraliskt lösa en sån sak för väldigt många personer samtidigt är i mina ögon i stort sett omöjligt.

Sen kan man dra detta vidare med alla som rör sig mellan länder på andra sätt än flyg...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Att sen rent lagligt, praktiskt och moraliskt lösa en sån sak för väldigt många personer samtidigt är i mina ögon i stort sett omöjligt.

Lagligt omöjligt är det inte, då de flesta länder har lagar som gör att de kan implementera mass karantän för inkommande resenärer.
Att praktiskt kunna genomföra det är det lite värre med, då det oftast kräver stora utrymme för att hantera alla samt att det krävs en hel del resurser som personal och pengar.
Den moraliska aspekten lämnar jag utan kommentar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Ja tycker nog att risken minskar om man väljer att inte resa alls jämfört om man har mask eller inte

Har man valt att sätta sig på ett flygplan i dessa tider så bevisar det enbart en enda sak....

Är det alternativ C?

Permalänk
Medlem

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2dvWy4/har-ar-fronten--i...

Iva- och narkossköterskan Lena Jensen:
”Att lämna sjukhuset är som att kliva in i en parallell värld. När hon besöker sin lokala mataffär och ser folk som strosar runt och trängs och bidrar till smittspridningen vill hon bara ställa sig och skrika.”

IVA- och narkossköterskan Lena Jensen:
”Det som händer på stan i dag får vi ta hand om här om två veckor, säger hon. Hon konstaterar att det vore sent att införa krav på munskydd för allmänheten nu – men inte för sent.”

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2dvWy4/har-ar-fronten--i...

Iva- och narkossköterskan Lena Jensen:
”Att lämna sjukhuset är som att kliva in i en parallell värld. När hon besöker sin lokala mataffär och ser folk som strosar runt och trängs och bidrar till smittspridningen vill hon bara ställa sig och skrika.”

IVA- och narkossköterskan Lena Jensen:
”Det som händer på stan i dag får vi ta hand om här om två veckor, säger hon. Hon konstaterar att det vore sent att införa krav på munskydd för allmänheten nu – men inte för sent.”

Håller verkligen med om den parallella världen, min fru jobbar på sjukhus och jag är inom skolvärlden. Det är som att vi lever i två helt olika universum just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker det saknas en hel del respekt för folk i den här debatten.

Man inför restriktioner som bidrar till konkurser och massarbetslöshet utan att blinka, politiker sitter på sina höga hästar och försöka göra något mest för att det ska se bra ut, man kör numera över Tegnell och company för att försöka framstå som handlingskraftiga trots att man har precis noll koll. För att få ut ersättning så fastnar företagen lätt i en byråkratisk seg mardröm. Politikerna skiter fullständigt i trängseln på Ikea, Stora Coop och ICA Maxi men inför någon sorts munskyddskrav i kollektivtrafiken där det numera ändå är väldigt glest med folk (munskyddsrekommendationen i kollektivtrafiken ger sannolikt noll effekt just nu).

Vissa verksamheter som tex proffsidrott får undantag att fortsätta men inte andra.

Man tittar på andra länder, kritiserar istället för att verkligen fokusera på problemen här och göra något.

Sist men inte minst vi människor som snackar skit om varandra och tycker att vi själva gör bäst, spottar skit på allt och alla, gnälliga moralkärringar i kubik.

Patetiskt.

De sanna hjältarna nu är åtminstone inte de som sitter ensamma hemma i kalsongerna och kritiserar andra, den saken är klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

...

Skrivet av Hurtigbullen:

Jag skrev kortfattat om det i ett tidigare inlägg och länkade till ett par artiklar. Flygplan har en hög cirkulation, uppifrån och ner, ca 50% av luften återcirkuleras genom "medical-grade" luftfilter. Det är alltså liten chans att det du andas ut skulle komma särskilt långt och smitta många. Dock är luften rejält torr (eftersom man tillför 50% "ny" kall luft som värmer upp). Jag tror inte masker skulle ge något extra skydd när man väl sitter på planet.

Dock så gör extremt torr luft att slemhinnorna torkar ut och man blir lättare infekterad av diverse patogener då, så en fuktad trasa/tygansiktsmask som kan fukta luften man andas in är kanske inte helt fel

Ja det verkar som att just flyg är ett specialfall, där mask kanske har mindre betydelse än på t.ex. en buss, pga luftcirkulationen. Kan tänka mig att det gör hyfsad skillnad i gaten eller vid board/disembark, när folk rör sig och träffar flera andra, trots att det är under kort tid. Samtidigt är det så pass billigt för bäraren att ha mask när man sitter ner i ett flygplan, att det kan vara värt det.

Men det finns en annan aspekt med flyg, och det är att hela den branschen gick dåligt redan innan pandemin, och det har såklart inte blivit bättre under 2020. Skulle ett flygbolag få ett större utbrott spårat till dem, så är det antagligen kört för det bolaget. Hade de dessutom varit ett av få som inte haft maskkrav... Jag tror inte flygbolagen vågar göra annat än allt de kan för att förhindra smittspridning, så länge de får flyga.

Ytterligare ett skäl till att ha extra säkerhetsåtgärder på flyg är väl, som någon var inne på, att de bidrar till den långväga spridning som är svårast att förutsäga och kontrollera. Så från ett samhällsperspektiv är det nog värt att vara extra försiktig just med flygtrafiken.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Politikerna skiter fullständigt i trängseln på Ikea, Stora Coop och ICA Maxi men inför någon sorts munskyddskrav i kollektivtrafiken där det numera ändå är väldigt glest med folk (munskyddsrekommendationen i kollektivtrafiken ger sannolikt noll effekt just nu).

Är det verkligen trängsel på Ikea? När jag var där så hade de ett föredömligt kösystem utanför ingången, så det var utglesat. Men det var ungefär ett halvår sedan, jag vet inte hur det är nu.

Permalänk
Medlem

Ännu en söndag med tre minuters sol ca, ännu en söndag med bilar vid varenda parkeringsficka längs den lersteniga vägen till ett inte-helt-nära-någon-stad naturreservat. Men det har stigar, som visserligen är vattengravida som bara den men det är fler folk ute i vanligtvis ganska så öde naturreserver runt den här kommunen än jag sett på sju år (och jag besöker rätt många varje år). Känner mig som ett lättstört lodjur som behöver tre km radie tomhet men flera år i rätt hårt annars ignorerade reserver till att nu behöva slåss om P är..ja jag vet inte, ett tecken på tiden. Folk måste vara så otroligt less på att sitta hemma.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Lämnade av en person på akutmottagningen i fredagskväll, först var man tvungen att ringa på och prata med någon personal varför man var där och om man hade några covid-symptom, väl insläppta skulle man sätta sig i kö - stolar med en meters avstånd, triage-sköterskan eller vad det var som gick där inne hade munskyddet under näsan. Vet inte om man ska skratta eller gråta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Troligen inte

Möjligtvis

"lagom" Tror WHO kommer få ordning på detta

Ingenting, har en stuga jag kan åka till om det skulle gå så långt men jag tvivlar på det.

Verkar ej som WHO fick ordning på detta.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafiel:

Verkar ej som WHO fick ordning på detta.

11 månader av hindsight. Om något så gjorde inte WHO något fel, utan alla länder med sverige inkluderat som inte var hårda nog med åtgärder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Ja, att man förstår att riskerna är låga om man är under 50 år så sker ingeting.

I avwrige har 74 personer dött av corona som är under 50 år. Oxh av dessa ahar de haft hjärt/kärlsjukdomar, diabetes och höt blodtryck.

Vi har 1 miljon smittade av dessa var 850 000 under 50 år. Och 74 dött.

1 på 100 000 dödlighet.

Kolla hur många som för svåra komplikationerna av vaccine, ligger samma nivå.

Kolla andra saker som dödar en. I sverige begår 1000 människor självmord slm ej får hjälp per år. Som är under 50 år.

Listan är lång.

Det man borde ha hjort är infört strikta karantän på äldreboenden och de med alvaröiga sjukdommar skyddads från corona.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafiel:

Det man borde ha hjort är infört strikta karantän på äldreboenden och de med alvaröiga sjukdommar skyddads från corona.

Ditt inlägg ger ett naivt intryck där du blundar för komplexiteten.

Även om man nu skulle lagt ett totalförbjud på alla besök från närstående och bekanta, säg mig, hur skulle man undvikit att all personal samt städare tagit med sig smittan in? Om du har en lösning på detta kanske du kan bli berömd?

Nyhet: Folk som arbetar på ålderdomshem har familjer de också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

11 månader av hindsight. Om något så gjorde inte WHO något fel, utan alla länder med sverige inkluderat som inte var hårda nog med åtgärder.

Beror på vad man menar med hårda tag, det är en extremt smittsam sjukdom och nu har de ju hittat en muterad variant i danmark/storbritanien som verkar vara mer smittsam. Vi diskuterar att stoppa flyg från UK, men sannolikt har vi den redan här (precis som runt sportlovet...), det visar sig om ett par veckor...

Att döda av alla företag och skapa massarbetslöshet är inte vägen framåt, det kommer döda fler människor över tid, så total lock-down är inget alternativ, men vi borde göra små enklare åtgärder såsom munskydd överallt där människor som inte känner varandra är. Fortsätta tjata (fast tydligare) om vikten av hålla avstånd och basal hygien. (Sen är jag personligen lite tilltalad av motorcyklister med pinnar som slår folk som inte håller avstånd (indien) o.s.v., men förstår att det aldrig skulle fungera i Sverige. )

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafiel:

Ja, att man förstår att riskerna är låga om man är under 50 år så sker ingeting.

I avwrige har 74 personer dött av corona som är under 50 år. Oxh av dessa ahar de haft hjärt/kärlsjukdomar, diabetes och höt blodtryck.

Vi har 1 miljon smittade av dessa var 850 000 under 50 år. Och 74 dött.

1 på 100 000 dödlighet.

Kolla hur många som för svåra komplikationerna av vaccine, ligger samma nivå.

Kolla andra saker som dödar en. I sverige begår 1000 människor självmord slm ej får hjälp per år. Som är under 50 år.

Listan är lång.

I det resonemanget bortser man dock fullständigt från det hårda tryck som sjukvården är under - om sjukvården blir överbelastad finns det såklart en överhängande risk att fler dör som annars hade klarat sig om de fått adekvat vård.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Beror på vad man menar med hårda tag, det är en extremt smittsam sjukdom och nu har de ju hittat en muterad variant i danmark/storbritanien som verkar vara mer smittsam. Vi diskuterar att stoppa flyg från UK, men sannolikt har vi den redan här (precis som runt sportlovet...), det visar sig om ett par veckor...

Att döda av alla företag och skapa massarbetslöshet är inte vägen framåt, det kommer döda fler människor över tid, så total lock-down är inget alternativ, men vi borde göra små enklare åtgärder såsom munskydd överallt där människor som inte känner varandra är. Fortsätta tjata (fast tydligare) om vikten av hålla avstånd och basal hygien. (Sen är jag personligen lite tilltalad av motorcyklister med pinnar som slår folk som inte håller avstånd (indien) o.s.v., men förstår att det aldrig skulle fungera i Sverige. )

Vi kan väl börja med att stoppa flyg från UK. Helt jäkla meningslöst.
Det finns redan i andra länder i Europa. Vilket alltså innebär att vi måste stoppa alla resor till och från dessa länder och de länder som dessa har haft kontakt/någon resande till/från åtminstone de 14 senaste dagarna. Alltså så måste alla trafik stoppas till och från alla länder. Och detta gäller självklart alla transporter mellan alla dessa länder och inte bara med flyg. Alltså blir effekten att gränserna stängs totalt. Bara att inse att om/när någon sådan här mutation har blivit så pass vanlig/allvarlig så den upptäcks så är det redan för sent att försöka stoppa den med den typ av täta kontakter vi har i dagens samhällen. Så det här tjafset politikerna håller på med nu är bara löjligt.