Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Vilka onödiga restriktioner... rekommendera social distansering är fullt tillräckligt.

Ja, verkligen, ser ut som vi nästan utrotat smittspridningen med det!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Lallet de kommer med idag är ju månader försent, pinsamt att bara för att de får lite kritik så gör de drastisk åtgärder,

Ja, tur att kungen slog näven i bordet och sa att vi har misslyckats, nu händer det grejer minsann.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Precis! I med vi är så religösa i Sverige börjar jag nästan tro att gud ville att Sverige skulle offra några liv.

Dessa nya restriktioner kan antingen göra extremt lite eller total backfire. Vaccin är på väg och varför behöva ändra sitt beteende nu liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Precis! I med vi är så religösa i Sverige börjar jag nästan tro att gud ville att Sverige skulle offra några liv.

Dessa nya restriktioner kan antingen göra extremt lite eller total backfire. Vaccin är på väg och varför behöva ändra sitt beteende nu liksom.

Ja du... Det finns inte så mycket plats kvar på sjukhusen och att vi sedan ska behöva välja vem som ska få leva eller dö är väl det stora problemet. Vi är inte där än förstås men varför utmana ödet om extra rekommendationer eller restriktioner i några veckor kan hjälpa till istället. Vaccinet är ju trots allt på väg, det blir väldigt onödigt att folk i en riskgrupp ska få covid och dö nu eller?

Permalänk
Medlem

Herregud vad dryg hon är i den här artikeln, Anna Dahlberg, Expressen. Hon har säkert sina poänger men dryg så in i h-vete, noll ödmjukhet, så pass dryg att jag mår illa eller hmmm, jag blir förbannad. Anna ger inte kritik, det här är en sågning, bespottning, offentlig förnedring. Alla moralpredikare och självutnämnda experter under Corona krisen, herregud alltså, jag har väldigt svårt för många av dem.
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/tegnell-haller-...

Permalänk

Jag använde ingen munskydd i våras men det gör jag nu. Kan man minska risken för att smitta eller blir smittad med 1 % så är det verkligen värt det. Har svårt att förstå varför människor fortfarande trängs utan munskydd och lever som pandemin inte existerar. Hur som helst så tycker jag att man borde undvika att gå in i butiker där det är väldigt mycket folk sunt förnuft.
Regeringen har tappat kontrollen. Borde vara obligatorisk att bära munskydd när man åker kollektivt eller när man besöker köpcenter.

Permalänk
Medlem

När nu statlig verksamhet ska stängas, inkluderar det måhända glasbanken?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Inaktiv

Du kan vara lugn, den stänger de aldrig.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Daz:

När nu statlig verksamhet ska stängas, inkluderar det måhända glasbanken?

För mig får de gärna bomma igen portarna och istället dela ut vattenflaskor och munskydd till de som ändå är framme och känner efter om det är stängt eller inte. Man kan ju har förhoppningar om en vit jul - på fler än ett sätt.

Permalänk
Medlem

Hur mycket har munskydd hjälpt Danmark? Men för att vara neutral... inget vet hur siffrorna sett ut utan munskydd.
Källa: Tvitter

Skrivet av hasenfrasen:

För mig får de gärna bomma igen portarna och istället dela ut vattenflaskor och munskydd till de som ändå är framme och känner efter om "systemet" är stängt eller inte. Man kan ju har förhoppningar om en vit jul - på fler än ett sätt.

Finns mycket för eller emot i en pandemi att stänga.
För alkoholstopp är bl.a. att folk faktiskt gör dumheter när de är fulla, kvinnor, barn och män misshandlas oftare när den fulla skitstöveln är mer hemma och distansarbetar för att inte tala om att om vi skulle få en Lockdown.
Emot alkoholstopp är bl.a att några tröstar sig med ruset och klarar bättre att inte ta sig ut, äldre kanske uppskattar att få en sup till elvakaffet på hemmet och då står ut med ensamheten bättre.
Själv kör jag med en vit jul och nyår.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Hur mycket har munskydd hjälpt Danmark? Men för att vara neutral... inget vet hur siffrorna sett ut utan munskydd.
Källa: Tvitter
https://pbs.twimg.com/media/EpZ-qjAUYAA0K-y?format=jpg

Man ser ju en tydlig dipp runt två veckor efter och vad man än gör så är det en fördröjning på cirka två veckor. Problemet är ju dock smittsamheten på detta virus, ju fler som är smittade, ju fler smittas så när det går upp, så går det fort upp oberoende av vad man gör.

Finns tillräcklig anledning att tro med de studier som ändå har visat effekt av munskydd att det skulle gått ännu fortare uppåt utan.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Herregud vad dryg hon är i den här artikeln, Anna Dahlberg, Expressen. Hon har säkert sina poänger men dryg så in i h-vete, noll ödmjukhet, så pass dryg att jag mår illa eller hmmm, jag blir förbannad. Anna ger inte kritik, det här är en sågning, bespottning, offentlig förnedring. Alla moralpredikare och självutnämnda experter under Corona krisen, herregud alltså, jag har väldigt svårt för många av dem.

https://pbs.twimg.com/media/EUOljGJX0AEoGMd.jpg

Många insåg att covid-19 är farlig sjukdom. Folk dog på sjukhus i golvet.

Permalänk
Medlem

Ni som följer detta med mer intresse än mig själv, gäller munskydd i kollektivtrafiken i hela landet? Här i värmland är det mer regel än undantag att det är max 3-4 personer på bussen nu när alla gymnasium har distans/jullov😂 känns ju lagom muppigt och sitta med munskydd när man har 1/4-dels buss för sig själv😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Ni som följer detta med mer intresse än mig själv, gäller munskydd i kollektivtrafiken i hela landet? Här i värmland är det mer regel än undantag att det är max 3-4 personer på bussen nu när alla gymnasium har distans/jullov😂 känns ju lagom muppigt och sitta med munskydd när man har 1/4-dels buss för sig själv😅

De återkommer med detaljer innan 7:e, men vissa tider, så rusningstrafik.

Önskar personligen de istället hade rekommenderat det överallt där människor samlas, hade ökat den generella användningen och de som anser att det kränker deras frihet och mänskliga rättigheter hade kunnat välja att avstå.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

De återkommer med detaljer innan 7:e, men vissa tider, så rusningstrafik.

Önskar personligen de istället hade rekommenderat det överallt där människor samlas, hade ökat den generella användningen och de som anser att det kränker deras frihet och mänskliga rättigheter hade kunnat välja att avstå.

Har du sett hur folk använder masken? Ser ingen mening alls med att tvinga folk att använda mask då 90 % är i ansiktet och rättar till masken eller sätter den på hakan😂 absolut bästa var ju att när man flyger så får man ta av sig när man dricker/äter😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Har du sett hur folk använder masken? Ser ingen mening alls med att tvinga folk att använda mask då 90 % är i ansiktet och rättar till masken eller sätter den på hakan😂 absolut bästa var ju att när man flyger så får man ta av sig när man dricker/äter😂

Jo, har sett ett och annat, men notera att jag skrev Rekommendera, inte Tvinga, självklart ska folk ha rätt att inte ha det om de känner att det hotar deras frihet och mänskliga rättigheter!

Uppenbarligen har FHM landat i att det har någon form av effekt för inte skulle de införa något de tror har noll effekt, då skulle de istället peka på alla undersökningar som bevisar att det är effektlöst.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jo, har sett ett och annat, men notera att jag skrev Rekommendera, inte Tvinga, självklart ska folk ha rätt att inte ha det om de känner att det hotar deras frihet och mänskliga rättigheter!

Uppenbarligen har FHM landat i att det har någon form av effekt för inte skulle de införa något de tror har noll effekt, då skulle de istället peka på alla undersökningar som bevisar att det är effektlöst.

Ja alternativt att behaga såna som du som vill att dom ska införa rekomendationerna😉 har blivit väldigt politiserat just frågan om munskydd, media har ju drivit för ett införande av munskydd sedan i mars...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Alltid roligt att läsa sådant när skribenten uppvisar problem med logisk slutledning. Nu är ju hon journalist så hon kan väl delvis ursäktas för att vara outbildad men då kanske man inte skall vara så stöddig öppet i media.

T.ex. försöker hon hävda att de haft fel i att folk utan symptom smittar väldigt lite med ett exempel där folk utan symptom bekräftats smittade, något som självklart inte kan bevisa hennes tes. Hon försöker också hävda att man sagt att smittade alltid uppvisar symptom när det hela tiden kommit information om motsatsen från FHM, många har inga eller milda symptom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Det är väl rimligt att du får ta av dig masken när du ska äta eller dricka? I det stora hela flyger det runt färre viruspartiklar än utan mask tänker jag? Hur tolkar du det?

De flesta som jag har sett verkar använda masken rätt, procentuellt skulle jag gissa på 20-30% som gör det fel men det är bara en gissning som jag inte har särskilt mycket belägg för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Skrivet av Aktsu:

Alltid roligt att läsa sådant när skribenten uppvisar problem med logisk slutledning. Nu är ju hon journalist så hon kan väl delvis ursäktas för att vara outbildad men då kanske man inte skall vara så stöddig öppet i media.

T.ex. försöker hon hävda att de haft fel i att folk utan symptom smittar väldigt lite med ett exempel där folk utan symptom bekräftats smittade, något som självklart inte kan bevisa hennes tes. Hon försöker också hävda att man sagt att smittade alltid uppvisar symptom när det hela tiden kommit information om motsatsen från FHM, många har inga eller milda symptom.

Anna Dahlberg är tydligen ledarskribent men trots det obildad. Märklig människa.

Anders Tegnell har enbart hänvisat till sakargument. Den där människan Anna Dahlberg hänvisar till asylsökande och katolska kyrkans syn på kondomer när hon skriver om covid-19.

Anna Dahlberg borde avgå självmant! Det behövs nytt blod bland ledarskribenterna på Expressen.

språkfel
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är väl rimligt att du får ta av dig masken när du ska äta eller dricka? I det stora hela flyger det runt färre viruspartiklar än utan mask tänker jag? Hur tolkar du det?

De flesta som jag har sett verkar använda masken rätt, procentuellt skulle jag gissa på 20-30% som gör det fel men det är bara en gissning som jag inte har särskilt mycket belägg för.

Hela syftet med masken försvinner om du tar av dig den i den miljön du vill skydda dig emot, är ju inte så arr viruset plötsligt försvinner för att det är dags för mat.....

Om du tror att bara 20-30% gör fel så vet du inte hur säker hantering av munskydd fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Hela syftet med masken försvinner om du tar av dig den i den miljön du vill skydda dig emot, är ju inte så arr viruset plötsligt försvinner för att det är dags för mat.....

Om du tror att bara 20-30% gör fel så vet du inte hur säker hantering av munskydd fungerar

Syftet med publikums användning av munskydd är att minska antalet viruspartiklar de sprider runt sig. Har de munskydd 90% av tiden och inte 10% av tiden så har antalet spridda partiklar ändå minskat med X% (av nu hur många % som stoppas av munskyddet, för de stoppar förstås inte 100%. För det behöver vi skyddmask 90 korrekt hanterad, vilket aldrig kommer hända för publikum). Därför jag personligen inte använder munskydd idag, för jag är medveten om att skyddet av mig själv är minimalt, effekten blir först om majoriteten använder det (vi skyddar varandra).

...så spelar mindre roll om de gör rätt eller fel så länge de täcker mun/näsa så stor del som möjligt av tiden när de är i närheten av andra människor.

Absolut, det finns en viss ökning av risken för smitta för de som inte kan hantera munskyddet hyfsat korrekt, de _ökar_ sin risk att bli smittade. Men jag vill ändå tro att majoriteten klarar av att hantera det hyfsat rätt, nu har det ju redan börjat dyka upp instruktionsvideos på kvällstidningarna t.ex., så det ska bli mer rätt än fel i hanteringen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Syftet med publikums användning av munskydd är att minska antalet viruspartiklar de sprider runt sig. Har de munskydd 90% av tiden och inte 10% av tiden så har antalet spridda partiklar ändå minskat med X% (av nu hur många % som stoppas av munskyddet, för de stoppar förstås inte 100%. För det behöver vi skyddmask 90 korrekt hanterad, vilket aldrig kommer hända för publikum). Därför jag personligen inte använder munskydd idag, för jag är medveten om att skyddet av mig själv är minimalt, effekten blir först om majoriteten använder det (vi skyddar varandra).

...så spelar mindre roll om de gör rätt eller fel så länge de täcker mun/nästa så stor del som möjligt av tiden när de är i närheten av andra människor.

Absolut, det finns en viss ökning av risken för smitta för de som inte kan hantera munskyddet hyfsat korrekt, de _ökar_ sin risk att bli smittade. Men jag vill ändå tro att majoriteten klarar av att hantera det hyfsat rätt, nu har det ju redan börjat dyka upp instruktionsvideos på kvällstidningarna t.ex., så det ska bli mer rätt än fel i hanteringen.

Förståe hur du resonerar och tänker, det respekterar jag, men håller tyvärr inte med dig och har inte tillräckligt med ork/energi att lägga på att diskutera tyvärr.

Ha en trevlig kväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Viruset försvinner inte, men den funktionen kan masken inte uppfylla ändå. Det väsentliga i sammanhanget är ju att du har på dig masken större delen av tiden. För då kommer du sprida/få i dig färre partiklar än utan mask. Du minskar därmed troligtvis din risk att bli sjuk och/eller göra någon annan sjuk i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Å andra sidan är det inte många länder (om något) som utrotat viruset oavsett hur hårda restriktioner de har infört. Restriktioner kanske inte funkar så bra som metod?

Jag tror allt mer på teorin att årstiden gör skillnad. Sommar - ingen smittspridning, vinter - smittspridning. Finns säkert undantag från detta men det verkar ändå likt influensa och vinterkräksjuka sprida sig mera när det är mörkt och kallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Å andra sidan är det inte många länder (om något) som utrotat viruset oavsett hur hårda restriktioner de har infört. Restriktioner kanske inte funkar så bra som metod?

Jag tror allt mer på teorin att årstiden gör skillnad. Sommar - ingen smittspridning, vinter - smittspridning. Finns säkert undantag från detta men det verkar ändå likt influensa och vinterkräksjuka sprida sig mera när det är mörkt och kallt.

Nä, tror inte heller vi ha utrota detta utan ett riktigt bra vaccin (och då muterar det...), men vi kan försöka minska lite här och lite där eftersom vi valt att snåla ner sjukvården så den inte ens klarar av en liten ökning. (Jämfört med en stor ökning som skulle inträffa vid en krigssituation t.ex. )

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Inaktiv

Jag fattar inte hur en representant för alla affärer säger att de inte går att ställa in alla reor, vad är de för skitprat, de är väl bara att ge fan i att rea saker, hur enkelt som helst, vad är problemet, säger att de är försent.

Läste de i Aftonbladet.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Jag fattar inte hur en representant för alla affärer säger att de inte går att ställa in alla reor, vad är de för skitprat, de är väl bara att ge fan i att rea saker, hur enkelt som helst, vad är problemet, säger att de är försent.

Läste de i Aftonbladet.

Jag har inte läst artikeln, men antar att det handlar om planring och inköp/beställningar av varor som gjorts för många månader sedan och handeln kring jul och nyår är för många butiker en livlina utan vilken de går under om de inte får något sålt.

På så sätt kan jag absolut köpa butikernas argument samtidigt som julhandel och mellandagsrea inte är kompatibla med den pågående pandemin. Jag vet inte riktigt hur detta problem ska lösas, kanske en rea med kraftigt begränsat antal kunder samtidigt men då låta rean pågå längre (finns väl konsumenträttsliga begränsningar på hur länge det får vara rea?)?

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk

Ärligt så måste vi lägga om våra prioriteringar. Fanns med på kartan att inte rekommendera folk jobba hemma för det skulle vara orättvist mot dem som inte kan jobba hemifrån. Nu är det många som argumenterar kring ekonomi och annat som inte kommer döda folk. Denna krisen kommer från åratal av försummelse och besparing på det som är viktigt för skydda Sveriges invånare. Pengarna finns men har lagts på annat som ser snyggt ut. Så nu dör vi snygga. Nästa kris kommer antagligen vara värre, kommer vi då med satsa allt på att sprida vår goda värdegrund och se snygga ut eller kan vi ha något annat scenario?

Tack Kungen för du talade klarspråk på ett sätt som våra undvikande politiker är tvungna lyssna på. Inget fel i att påpeka verkligheten för dem som gömmer sig bakom statsfinansierade medias rökridåer.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Läste de i Aftonbladet.

Jag håller med dig. Visst går det att ställa in reor. Men det svåra är att hitta vem som kan besluta om det åt "alla", lagligt. Jag tror att det blir svårt på annat sätt än frivillighet i branschen, och därför blir ingen som vill ha kvar höga priser när "alla andra" säljer ut.

Aftonbladet citerar igen den här Olsen som åter drar till med de sämst underbyggda siffrorna på https://ourworldindata.org/ - "Daily new confirmed COVID-19 cases per million people". De skriver en bit in artikeln - "Men dagsnoteringar är skakiga. De kan skilja sig åt kraftigt, bland annat på grund av underrapportering på helger". Ja, det kommer - en bit in i artikeln. Men Joachim Kerpner väljer att citera en överläkare och professor i infektionssjukdomar vid Uppsala universitet när denne skriver ingressen "– Jag tror vi kommer stiga ytterligare på listan, säger han". Denne överläkare har synts i kvällspressen flera gånger det senaste året med en mängd uttalanden i ämnet.

Ser man på hur många som har dött ser det annorlunda ut. Då har vi flera före oss:

1. San Marino

2. Belgium

3. Italy

4. Peru

5. Slovenia

6. Bosnia and Herzegovina

7. North Macedonia

8. Spain

9. Andorra

10. Montenegro

11. United Kingdom

12. Czechia

13. United States

14. Bulgaria

15. France

16. Argentina

17. Mexico

18. Armenia

19. Brazil

20. Chile

21. Hungary

22. Sweden

23. Panama

24. Sweden

Det finns även länder som knackar på axeln för att komma förbi, så är de också ett stort antal.

Jag funderar på om tidningarna ser dessa skriverier som varande till "samhällets nytta". Att de tänker med berått mod att ändamålen helgar medlen? Är det moraliskt "rätt" att använda undermåliga data och analyser för att minska smittspridningen? Jag tycker inte det.

Berätta sanningen, att hela världen just nu får smittan. Det är inte så att Stefan Löfvén eller några svenska myndigheter kan ändra det här. Det här är tsunamin Giesecke talade om i våras.

Läs här https://unherd.com/2020/04/which-epidemiologist-do-you-believ...

och se om det här https://youtu.be/bfN2JWifLCY

Oj, en artikel om det, även i Expressen https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/gieseckes-krit...
Kvällstidningsjournalister har inte så bra minne. Eller läser så de inte vad sina egna kollegor har skrivit om, för "sådana tidningar kan man ju inte läsa".

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|