2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Skrivet av Anders451:

Tänkte själv slå till på en The One, 58-tummaren. Står på Elgiganten och får ett bra intryck, snyggt format på 58 tum. Med tur så kostar den 6k om några dagar, definitivt värt pengarna.
Men läser sedan hur folk är missnöjda med den och lämmar tillbaka.
Gick tillbaka för att titta på Sony XH95, en toppmodell. Kampanjpris 10k. Men kommer från Elgiganten mer konfunderad än innan, fick inget wow-intryck.. jättesvårt att se nåt konkret i butik öht.. är det local dimming som är en av de största skillnaderna?
Byter TV var 10e år så lägger ner både tid och möda i detta

Edit: Det var XH90 som var för 10k men tittade på en XH95 H

Har också varit iväg och kikat lite mer idag. Kollade bl a på LG's Nano-serie (deras qled, typ). Såg helt okej ut - i vart fall de bättre apparaterna. Men då var priset uppe i OLED, liksom. Förstår inte grejen då. Man väljer väl alltid en OLED över en QLED? Men ja..säljaren "varnade" mig typ för Sonys LED, och då även de i toppsegmenet - då han tyckte det var blooming på dessa med. Vet inte vad jag ska tro...

Är ni med QLED nöjda?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av makatech:

Folk måste vara jäkligt petiga, jag är mycket nöjd med min The One 70 tum, åtminstone efter lite inställningar jag fick.

Har du kollat på mycket HDR-material?

Om du till exempel startar den här filmen via TV:ns YouTube-app:
https://www.youtube.com/watch?v=vX2vsvdq8nw

Jag och många andra (men inte riktigt alla) på avforums.com får extremt dåliga resultat i HDR (men bra bild om man tvingar fram SDR via en annan källa). För många av oss ser till exempel hela vänstra sidan av mannens ansikte vid 2:09 ut som en grå sörja (se foto här), och scenen vid 2:33 ser väldigt urvattnad, grå och kontrastlös ut, särskilt i deras ansikten.

Har du inte de här problemen så får jag lite avundsjukt gratulera. (: Men vi är tyvärr ett helt gäng som har dem, utan att vara petiga.

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

Har också varit iväg och kikat lite mer idag. Kollade bl a på LG's Nano-serie (deras qled, typ). Såg helt okej ut - i vart fall de bättre apparaterna. Men då var priset uppe i OLED, liksom. Förstår inte grejen då. Man väljer väl alltid en OLED över en QLED? Men ja..säljaren "varnade" mig typ för Sonys LED, och då även de i toppsegmenet - då han tyckte det var blooming på dessa med. Vet inte vad jag ska tro...

Är ni med QLED nöjda?

Man väljer QLED över OLED ifall man ska se på TVn i ett ljust rum.
Men visst tittar jag också åt OLED nu, letar man TV för 10k så kan ju vissa modeller halka ner dit på rean, de har gjort det förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linderborg:

Har du kollat på mycket HDR-material?

Om du till exempel startar den här filmen via TV:ns YouTube-app:
https://www.youtube.com/watch?v=vX2vsvdq8nw

Jag och många andra (men inte riktigt alla) på avforums.com får extremt dåliga resultat i HDR (men bra bild om man tvingar fram SDR via en annan källa). För många av oss ser till exempel hela vänstra sidan av mannens ansikte vid 2:09 ut som en grå sörja (se foto här), och scenen vid 2:33 ser väldigt urvattnad, grå och kontrastlös ut, särskilt i deras ansikten.

Har du inte de här problemen så får jag lite avundsjukt gratulera. (: Men vi är tyvärr ett helt gäng som har dem, utan att vara petiga.

Hmmm, fick tips om de här inställningarna i spoilern nedan och är nöjd men dessa kanske disablar just HDR även om jag fick upp en HDR notis på skärmen när jag spelade youtube feeden du länkade till? Möjligt jag efterjusterat någon av de nedanstående parametrarna dock. Det är lite jobbigt med The One att man behöver ställa in inställningarna för varje källa. Jag har som sagt 70 tums varianten. Ansiktet efter 2:09 ser bra ut, möjligen ser han lite blek ut i scenen vid 2:33 (inte Will Smith, den andra skådisen) men knappast något som stör (mig).

VA Screen Settings Calibration
Picture style: ISF Night
Colour: 50
Backlight contrast: 50
Sharpness: 1 to 4 (depending on my various different sources connected to the TV).
Brightness: 48
Colour enhancement: off
Colour gamut: dependent on input - default to "normal"
Colour temperature: Warm
Whitepoint 2 point:
Red - WP = 90
Green - WP = 85
Blue - WP = 65
Red - BL = 0
Green - BL = -1
Blue - BL= 0
White Point 20 point:
20 point Red offset +4 & 19 point Red offset +4
Other values = 0
Red Hue & Sat = 0
Yellow Hue = -2 Sat = 0
Green Hue = +1 Sat = -2
Cyan Hue = +1 Sat = +1
Blue Hue = 0 Sat = -1
Magenta Hue = 0 Sat = 0
Contrast mode: off
HDR Upscaling: off
Dynamic contrast: off
Video contrast: 100
Light sensor: off
Gamma: +2 (personal preference for me).
Ultra resolution: on
Picture clean options: Noise reduction off, MPEG = Minimum.
Motion styles: off

Settings 50, 58, 70 PUS8505, PUS8535, PUS8555

Möjligen är dessa inställningar värda att prova också (jag har inte provat dem ännu):
https://www.avforums.com/threads/any-news-about-pus8505.22902...

Här något skumt
https://www.avforums.com/threads/any-news-about-pus8505.22902...

@vargeEEEEn Någon kommentar från dig?

eller @Valloniet

Intressant om ni provar också.

En sak som jag gör mig smått galen är dock att när jag slår på min gamla Marantz SR7500 receiver så går TVn igång också.

Installerade en ny update också men osäker på när den släpptes, det här är den andra sedan jag fick den strax efter Black Friday helgen.

Permalänk
Skrivet av highwaystar:

Jag hade en 55" LG OLED (B7) innan och uppgraderade till en 65" Samsung QLED (Q80T) på Black Friday. Jag tog den gamla TV:n till landet och har den nya hemma. Jag hade tänkt köpa en ny OLED men tyckte de var för dyra i 65" storlek, vilket jag absolut ville ha.

Dock är jag riktigt nöjd med köpet av Q80T:n, nu efter en veckas användning. Först ska sägas att jag absolut inte är någon "displaynörd", utan mer en vanlig, om än ganska krävande konsument. Har mest tittat på vintersport, nyheter, och ett par filmer från SVT Play, inte riktigt stressat den, men helhetsintrycket är riktigt bra, absolut inte sämre än den gamla TV:n, snarare bättre. Det har kanske att göra med att den nya är just 3 år nyare med allt det innebär i teknikförbättringar. Samsungs menygränssnitt tycker jag är mer lättanvänt än LGs, och fjärren - trots att det är lite av en snikmodell, fungerar väldigt bra. Bilden är förstås mer ljusstark men även svärtan tycker jag är mycket bättre än jag hade förväntat mig, nästan i paritet med min gamla OLED. Betraktningsvinklar och reflexfilter tycker jag också är fullgoda - nästan lika bra som på OLED:en.

"Standard"-bildläget, som är förvalt på Q80T är rent horribelt, med alldeles för hög ljusstyrka och onaturliga färger. Jag kan förstå att många blir besvikna när man ser det i butik. Byter man till "Film"-läget blir det mycket bättre och ett helt annat lugn i bilden. Det läget använder jag till det mesta. Har även stängt av Samsungs funktioner för att automatiskt "optimera" bildinställningarna utifrån bildinnehåll. Jag har inte hunnit skruva så mycket på övriga inställningar än, men kan säga att BFI-funktionen är riktigt bra när man tittar på störtlopp.

Jag är mycket nöjd med bytet från OLED till QLED men allt beror nog på vad man har för förväntningar. Nu ska jag ut till landet och titta på helgens skidskytte på den gamla OLED-TV:n. Får återkomma om jag ändrat uppfattning efter det.

Tack för massa bra info! Är denna modellserie deras topp eller mellan modell? Om man istället vill ha LG just för att man är van vid deras menyer etc, vilken av deras modeller är likvärdig? Vilken modell i deras Nano serie alltså? Ska kika närmare på den modellen du har köpt också. Tack för hjälpen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Tack för massa bra info! Är denna modellserie deras topp eller mellan modell? Om man istället vill ha LG just för att man är van vid deras menyer etc, vilken av deras modeller är likvärdig? Vilken modell i deras Nano serie alltså? Ska kika närmare på den modellen du har köpt också. Tack för hjälpen.

LG Nano är en intressant rackare som väl är i ungefär samma prissegment som tex Philips The One serien (dvs för oss som ändå försöker vara liite budget). Men kanske lite klurigt att definiera brytpunkten mellan budget segment och när man ändå lika gärna kan/bör löpa linan ut och gå upp en snäpp eller två. Om det inte är ett rejält prisglapp kan jag tycka det är lite onödigt välja budget.

Ofta blir det dock ett ganska rejält prisglapp om man är intresserad av 65 tum samt större än det, för mindre TV apparater kan det skilja betydligt mindre mellan budget och premium.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifal ni missat det har jag i artikeln och videon en rankning mellan modeller. LG:s Nano-serie spänner över flera kategorier beroende på vilken modell man tänker på.

Permalänk
Medlem

LG 55 CX eller Samsung 55Q90T...? Hmm... Bör kosta ungefär samma om några dagar.
-Spelar typ inget.
- Relativt ljust vardagsrum med stora fönster. Solnedgång in i fönstren (dock markiser som åker ned automatiskt).
- Tittar YouTube, Twitch, SVT Play, ComHem Play, Viaplay, Netflix etc. (Bredband 100/100).

Ska åka en sväng strax och titta och klämma lite.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

LG 55 CX eller Samsung 55Q90T...? Hmm... Bör kosta ungefär samma om några dagar.
-Spelar typ inget.
- Relativt ljust vardagsrum med stora fönster. Solnedgång in i fönstren (dock markiser som åker ned automatiskt).
- Tittar YouTube, Twitch, SVT Play, ComHem Play, Viaplay, Netflix etc. (Bredband 100/100).

Ska åka en sväng strax och titta och klämma lite.

Kostar det samma skulle jag personligen alltid ta Oled.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Kostar det samma skulle jag personligen alltid ta Oled.

Japp, jag kom till samma slutsats också. Hittade bara 55Q95T och ej Q90T på Elgiganten i Jönköping, men de ska ju vara identiska (diff är den externa kopplingsboxen).
Jag såg inga fördelar med Samsung över Lg 55CX.

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Ser att 65-tummaren av XH95 går för 14000 på Elgigantens veckokampanj. Misstänker att det blir fortsatt samma pris under mellandagarna. Jag har helt bestämt mig för att inte välja OLED då det ej spelas så mycket, det är ett väldigt ljust rum och jag byter TV ungefär vart 10:e år vilket dramatiskt borde öka risken för inbränning. Ser samtidigt att 55:an av Q90T brukar sjunka till cirka 13000 under kampanjperioder. Helst av allt skulle jag egentligen vilja ha 55 tum då 65 kanske blir för stort, särskilt då jag ska flytta till en liten etta inom kort. Oavsett vad så står jag mellan XH95 och Q90T. Vilken hade ni valt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korverik81512:

Ser att 65-tummaren av XH95 går för 14000 på Elgigantens veckokampanj. Misstänker att det blir fortsatt samma pris under mellandagarna. Jag har helt bestämt mig för att inte välja OLED då det ej spelas så mycket, det är ett väldigt ljust rum och jag byter TV ungefär vart 10:e år vilket dramatiskt borde öka risken för inbränning. Ser samtidigt att 55:an av Q90T brukar sjunka till cirka 13000 under kampanjperioder. Helst av allt skulle jag egentligen vilja ha 55 tum då 65 kanske blir för stort, särskilt då jag ska flytta till en liten etta inom kort. Oavsett vad så står jag mellan XH95 och Q90T. Vilken hade ni valt?

14000 Kr? XH95 65" hos Elgiganten är ju 12990 Kr med förväntat i lager datum 19'e januari. Konstigt nog ligger 55" dock på 13990 Kr låg tidigare på 10000 Kr.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korverik81512:

Ser att 65-tummaren av XH95 går för 14000 på Elgigantens veckokampanj. Misstänker att det blir fortsatt samma pris under mellandagarna. Jag har helt bestämt mig för att inte välja OLED då det ej spelas så mycket, det är ett väldigt ljust rum och jag byter TV ungefär vart 10:e år vilket dramatiskt borde öka risken för inbränning. Ser samtidigt att 55:an av Q90T brukar sjunka till cirka 13000 under kampanjperioder. Helst av allt skulle jag egentligen vilja ha 55 tum då 65 kanske blir för stort, särskilt då jag ska flytta till en liten etta inom kort. Oavsett vad så står jag mellan XH95 och Q90T. Vilken hade ni valt?

Det går inte att ha för stor TV, jag har 75" på 2.8m avstånd, ångrar att jag inte köpte 85", men det får tyvärr inte plats på bredden, väggen är för liten, saknar 5cm 😭

Permalänk

Är det någon som har koll på huruvida den inbyggda Chromecast i Philips pus8505 motsvarar Chromecast Ultra eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoux:

Det går inte att ha för stor TV, jag har 75" på 2.8m avstånd, ångrar att jag inte köpte 85", men det får tyvärr inte plats på bredden, väggen är för liten, saknar 5cm 😭

Jo, det går det visst. Finns folk som blir illamående om bilden täcker för mycket av synfältet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Håller tummarna att Q80T reas på mellandagsrean😆

Permalänk
Skrivet av punkarn89:

Är det någon som har koll på huruvida den inbyggda Chromecast i Philips pus8505 motsvarar Chromecast Ultra eller inte?

Vore vansinnigt att inte ha 4K chromecast i en 4K TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jo, det går det visst. Finns folk som blir illamående om bilden täcker för mycket av synfältet.

Nu går det ju inte att begränsa ett uttalande genom att ta hänsyn till sjuka personer...

Permalänk
Skrivet av rareixarna:

Håller tummarna att Q80T reas på mellandagsrean😆

10k för 55" och 13k för 65" på Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders451:

10k för 55" och 13k för 65" på Elgiganten.

Inside info eller officiell? Någon inside info om LG OLED 55CX? Samma som BF (14k) eller lägre?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Skrivet av Anders451:

10k för 55" och 13k för 65" på Elgiganten.

Typiskt, jag hoppas på att 75 tummaren skulle reas ut :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Inside info eller officiell? Någon inside info om LG OLED 55CX? Samma som BF (14k) eller lägre?

13990 Kr kommer den gå för på mellandagsrean samma som BF priset!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av rareixarna:

Typiskt, jag hoppas på att 75 tummaren skulle reas ut :/

Q70T för 15k men hittar inget om Q80T 75" men kan bara se EG än så länge..

Permalänk
Skrivet av Anders451:

Q70T för 15k men hittar inget om Q80T 75" men kan bara se EG än så länge..

Sugen på Q80t 75”, på black friday fanns den för 20k. Så får se hur det blir

Permalänk
Medlem

Vad kan nästa års stora grej med oled tänkas vara? Vilken funktion tror vi kommer locka mest? I år verkade ju just gaming vara grejen hos LG. Är HDMI 2.1 säljpitchen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Vad kan nästa års stora grej med oled tänkas vara? Vilken funktion tror vi kommer locka mest? I år verkade ju just gaming vara grejen hos LG. Är HDMI 2.1 säljpitchen?

Vad jag hört på youtube blir grejen högre max ljusstyrka på de dyraste modellerna samt 80+ tummare. Bättre kylning ska ge möjlighet att skruva upp. För standardrange (typ CX osv) tror jag det största kommer vara någon prissänkning troligtvis men tror även de vill behålla marginaler. Tror snarare stora skillnaden kommer för absoluta premiumkumderna (30.000sek-100.000sek).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

13990 Kr kommer den gå för på mellandagsrean samma som BF priset!

Hade hoppats på lägre. Fortfarande 1000kr mer än C9 förra året.

Permalänk

Sony XH95 65 tum är att föredra framför Samsung Q80T 65 tum va? Inväntar min Sony men ser att nu kommer även Samsung landa på samma pris.

Permalänk
Skrivet av Calisthenics:

Hade hoppats på lägre. Fortfarande 1000kr mer än C9 förra året.

Du får vänta ett år till...

Blev köp för mig i a f.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoux:

Nu går det ju inte att begränsa ett uttalande genom att ta hänsyn till sjuka personer...

Det är förvisso hyfsat vanligt vad jag vet.

Gissar att du sitter längst fram i biografen också för "maximum immersion"?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q