Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Vi har en vanlig symfonisk i köket, en Sonos beam i vardagsrummet och en symfonisk-med—lampa
i trappen ned till källaren. Det som är så väldigt najs med den här uppsättningen är att man enkelt kan välja att spela samma musik i alla högtalare. Det kommer fortfarande ett leende på läpparna när man går från ett rum till ett annat och musiken följer med. Trevligt på fest också (även om det nu var ett tag sedan...).
Det är bra mycket bättre ljud än i en Google Home mini iallafall.

Det där funkar ju hur enkelt som helst med några gamla stereos och några CCA, frånsett att kostnaden då bara blev CCA kostnaden...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Amd 3950X för 3400kr om man är inloggad med lite level.

https://www.webhallen.com/se/product/314004-AMD-Ryzen-9-3950X...

Jösses vad billigt, synd att man var seg där, ungefär halva priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Amd 3950X för 3400kr om man är inloggad med lite level.

https://www.webhallen.com/se/product/314004-AMD-Ryzen-9-3950X...

Skrivet av makatech:

Jösses vad billigt, synd att man var seg där, ungefär halva priset.

Jag nöp denna igår och chattade med webhallen om att få den flyttad till annan butik, vilket skulle gå. Då kom den ut igen... Får väl se vad som händer

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det där funkar ju hur enkelt som helst med några gamla stereos och några CCA, frånsett att kostnaden då bara blev CCA kostnaden...

.. och kostanden för några gamla stereos.. trams

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det där funkar ju hur enkelt som helst med några gamla stereos och några CCA, frånsett att kostnaden då bara blev CCA kostnaden...

Å andra sidan kostar en beggad CCA nästan lika mycket som en sådan ikeahögtalare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kniven:

Jag nöp denna igår och chattade med webhallen om att få den flyttad till annan butik, vilket skulle gå. Då kom den ut igen... Får väl se vad som händer

@kniven

Det fanns en till i lager nu vid 06.45 så jag tog en ochså.
3400kr är ju ett helt ok pris för 16 kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

.. och kostanden för några gamla stereos.. trams

Skrivet av PlogarN97:

Å andra sidan kostar en beggad CCA nästan lika mycket som en sådan ikeahögtalare

Man var ju inte så dum att man hivade ut det man hade så stereos hade man redan.

Dom gick att få tag på riktigt billigt på tradera tidigare i höst.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoeSun:

Vi har en vanlig symfonisk i köket, en Sonos beam i vardagsrummet och en symfonisk-med—lampa
i trappen ned till källaren. Det som är så väldigt najs med den här uppsättningen är att man enkelt kan välja att spela samma musik i alla högtalare. Det kommer fortfarande ett leende på läpparna när man går från ett rum till ett annat och musiken följer med. Trevligt på fest också (även om det nu var ett tag sedan...).
Det är bra mycket bättre ljud än i en Google Home mini iallafall.

Jo det är ju det som gör Sonos speciellt, även om andra nu mer eller mindre har kommit ikapp. Rätt bra ljud och multiroom var ju unikt när de kom liksom. Men jag har fått känslan av att de har blivit lite omsprungna i sin tekniska lösning på senare tid. Kör man Sonos överallt så fattar jag det som att det funkar väldigt bra. Men ska man ha en Sonos-högtalare tillsammans med andra, exempelvis Googles smarta system, så krävs det ju mer konfiguration och en specifik app för Sonosen. Men efter det, funkar det som en Google-högtalare då? Man kan be assistenten att spela musik på den högtalaren, tillsammans med andra eller själv, och man behöver inte ha Sonos-appen på sin telefon för att det ska fungera eller liknande?

Google/Nest Home Mini funkar ju väldigt bra för sitt pris, men högtalaren är förstås inte mycket att ha. Den vanliga Home har jag och ljudet är ju ingen höjdare där heller men det duger för podcastlyssning och så. Jag väntar på en ny Nest Home också, får se om den låter bättre. Man kan ju också vad jag förstår koppla Home till BT-högtalare men det känns inte riktigt som en bra lösning. BT-högtalare brukar ju hamna i något viloläge om de inte används på en kort stund och måste man gå runt och sätta igång dem så känns det jobbigt och motsatsen till smart.

Skrivet av Tempel:

Det där funkar ju hur enkelt som helst med några gamla stereos och några CCA, frånsett att kostnaden då bara blev CCA kostnaden...

Jo, jag grämer mig lite att jag inte köpte på mig några CCA när de slutade tillverkas. Jag trodde förstås att de skulle komma med en ny variant snarare än att bara lägga ner hela produktkategorin. Jag har testat med en vanlig CC kopplat till hembioförstärkaren men det funkar inte bra, teven måste vara igång annars går förstärkaren in i något HDCP-error-läge efter några minuter, och jag vill ju inte vara tvungen att visa album art på teven bara för att lyssna på något liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@kniven

Det fanns en till i lager nu vid 06.45 så jag tog en ochså.
3400kr är ju ett helt ok pris för 16 kärnor.

Jag fick ge 3885 med min level, känns ok det med

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av snajk:

Jo det är ju det som gör Sonos speciellt, även om andra nu mer eller mindre har kommit ikapp. Rätt bra ljud och multiroom var ju unikt när de kom liksom. Men jag har fått känslan av att de har blivit lite omsprungna i sin tekniska lösning på senare tid. Kör man Sonos överallt så fattar jag det som att det funkar väldigt bra. Men ska man ha en Sonos-högtalare tillsammans med andra, exempelvis Googles smarta system, så krävs det ju mer konfiguration och en specifik app för Sonosen. Men efter det, funkar det som en Google-högtalare då? Man kan be assistenten att spela musik på den högtalaren, tillsammans med andra eller själv, och man behöver inte ha Sonos-appen på sin telefon för att det ska fungera eller liknande?

Google/Nest Home Mini funkar ju väldigt bra för sitt pris, men högtalaren är förstås inte mycket att ha. Den vanliga Home har jag och ljudet är ju ingen höjdare där heller men det duger för podcastlyssning och så. Jag väntar på en ny Nest Home också, får se om den låter bättre. Man kan ju också vad jag förstår koppla Home till BT-högtalare men det känns inte riktigt som en bra lösning. BT-högtalare brukar ju hamna i något viloläge om de inte används på en kort stund och måste man gå runt och sätta igång dem så känns det jobbigt och motsatsen till smart.
Jo, jag grämer mig lite att jag inte köpte på mig några CCA när de slutade tillverkas. Jag trodde förstås att de skulle komma med en ny variant snarare än att bara lägga ner hela produktkategorin. Jag har testat med en vanlig CC kopplat till hembioförstärkaren men det funkar inte bra, teven måste vara igång annars går förstärkaren in i något HDCP-error-läge efter några minuter, och jag vill ju inte vara tvungen att visa album art på teven bara för att lyssna på något liksom.

CCA brukar dyka upp både på Hifitorget, Blocket och Ebay. Finns en del som fattade värdet i denna genialiska pryl och köpt på sig. Dock inga 333kr som den brukade kosta men ändå värt om man vill ha en budgetstreamer med optisk utgång.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mumu55:

CCA brukar dyka upp både på Hifitorget, Blocket och Ebay. Finns en del som fattade värdet i denna genialiska pryl och köpt på sig. Dock inga 333kr som den brukade kosta men ändå värt om man vill ha en budgetstreamer med optisk utgång.

Optisk utgång? Jag köpte 3 st CCA men den har endast 3.5mm?

Permalänk
Medlem

Slog till på inet's lucka, verkar va bra deal.

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@kniven

Det fanns en till i lager nu vid 06.45 så jag tog en ochså.
3400kr är ju ett helt ok pris för 16 kärnor.

Vad fasen, jag vill ha en också, ja, det är en deal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wirje:

Optisk utgång? Jag köpte 3 st CCA men den har endast 3.5mm?

Finns optical-mini (passar i 3.5mm) kabel till tosslink.
Så finns optiskt ut i CCA i 3.5mm utgången

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wirje:

Optisk utgång? Jag köpte 3 st CCA men den har endast 3.5mm?

Mini-toslink passar i 3.5mm och CCA har just en sån kombikontakt. Funkar klockrent, testat med lite olika dacar och det finns mer välljud att hämta helt klart.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Jo det är ju det som gör Sonos speciellt, även om andra nu mer eller mindre har kommit ikapp. Rätt bra ljud och multiroom var ju unikt när de kom liksom. Men jag har fått känslan av att de har blivit lite omsprungna i sin tekniska lösning på senare tid. Kör man Sonos överallt så fattar jag det som att det funkar väldigt bra. Men ska man ha en Sonos-högtalare tillsammans med andra, exempelvis Googles smarta system, så krävs det ju mer konfiguration och en specifik app för Sonosen. Men efter det, funkar det som en Google-högtalare då? Man kan be assistenten att spela musik på den högtalaren, tillsammans med andra eller själv, och man behöver inte ha Sonos-appen på sin telefon för att det ska fungera eller liknande?

Google/Nest Home Mini funkar ju väldigt bra för sitt pris, men högtalaren är förstås inte mycket att ha. Den vanliga Home har jag och ljudet är ju ingen höjdare där heller men det duger för podcastlyssning och så. Jag väntar på en ny Nest Home också, får se om den låter bättre. Man kan ju också vad jag förstår koppla Home till BT-högtalare men det känns inte riktigt som en bra lösning. BT-högtalare brukar ju hamna i något viloläge om de inte används på en kort stund och måste man gå runt och sätta igång dem så känns det jobbigt och motsatsen till smart.
Jo, jag grämer mig lite att jag inte köpte på mig några CCA när de slutade tillverkas. Jag trodde förstås att de skulle komma med en ny variant snarare än att bara lägga ner hela produktkategorin. Jag har testat med en vanlig CC kopplat till hembioförstärkaren men det funkar inte bra, teven måste vara igång annars går förstärkaren in i något HDCP-error-läge efter några minuter, och jag vill ju inte vara tvungen att visa album art på teven bara för att lyssna på något liksom.

Smågooglarna fungerar som blåtasndssändare så de går att ha som signalkälla till nått bättre, de funkar också bra som talstyrd fjärr till mycket så de är väldigt bra men kanske inte för att spela upp musik på egen hand, duger som enkel köksradio men inte mycket mer men de kan ju som sagt funka som fjärr och signalkälla ttill annat

Skrivet av Wirje:

Optisk utgång? Jag köpte 3 st CCA men den har endast 3.5mm?

Det var väl toslinkutgången man köpte dem för, utan den är de ju närmast värdelösa men som "trådlös digitalutgång" är de suveräna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Smågooglarna fungerar som blåtasndssändare så de går att ha som signalkälla till nått bättre, de funkar också bra som talstyrd fjärr till mycket så de är väldigt bra men kanske inte för att spela upp musik på egen hand, duger som enkel köksradio men inte mycket mer men de kan ju som sagt funka som fjärr och signalkälla ttill annat

Precis. Men de är ju inte sämre än typ en BT-högtalare i samma storlek eller så heller.

Min fundering är mer hur enkelt kopplingen sker. Jag har ett antal BT-enheter och har haft fler genom åren, men de är ju liksom inte igång konstant utan man sätter igång dem och då kopplar telefonen upp sig mot dem också kan man spela musik. Poängen med en "smart assistent" är ju att slippa gå runt och sätta igång grejer liksom.

Det är synd att de inte har en vanlig 3,5 mm utgång. Då hade man kunnat koppla dem till en massa saker, bland annat saker som man kunde sätta igång med assistenten också.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Precis. Men de är ju inte sämre än typ en BT-högtalare i samma storlek eller så heller.

Min fundering är mer hur enkelt kopplingen sker. Jag har ett antal BT-enheter och har haft fler genom åren, men de är ju liksom inte igång konstant utan man sätter igång dem och då kopplar telefonen upp sig mot dem också kan man spela musik. Poängen med en "smart assistent" är ju att slippa gå runt och sätta igång grejer liksom.

Det är synd att de inte har en vanlig 3,5 mm utgång. Då hade man kunnat koppla dem till en massa saker, bland annat saker som man kunde sätta igång med assistenten också.

Du kan bygga om dem, tyvärr är de elektriskt mono men du kan använda 2 och parkoppla dem som stereo i appen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Söker ett trådlöst tangentbord. Har både en jobb-pc och en privat macbook jag vill kunna använda det med. Ej för gaming utan vanligt kontorsarbete. Ska jag satsa på denna, eller finns det billigare alternativ? https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/mus-och-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Fick mina Adidas hörlurar från STYLEBY idag, väldigt bra kvalitet och sitter väldigt bra i öronen, perfekt för träningen. Tackar för tipset.

Jag fick hem ett par i12 TWS lurar, billigt kinaskräp som går att hitta för en hundralapp. Vad i hela friden..
Jag hade gått med på om "likvärdig produkt" verkligen var just det, men det här är ju ett skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gawgizz:

Jag fick hem ett par i12 TWS lurar, billigt kinaskräp som går att hitta för en hundralapp. Vad i hela friden..
Jag hade gått med på om "likvärdig produkt" verkligen var just det, men det här är ju ett skämt.

Absolut, det där låter åt helvette, tror du kan åtminstone få dina pengar eftersom dom hörlurarna du fått är säkert värda någon hundring. Hör av dig till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawt:

Produkt: Xbox Series S 512GB
Länk: https://www.elfynd.se/xbox-series-s-512gb-vit
Kategori: Övrigt
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5513058
Pris: 2899 kr

OBS Fyndvara

La en beställning i lördags och fick bekräftelse, men har inte hört något mer från Elfynd trots att jag mailat. Nån mer som beställde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1887:

Söker ett trådlöst tangentbord. Har både en jobb-pc och en privat macbook jag vill kunna använda det med. Ej för gaming utan vanligt kontorsarbete. Ska jag satsa på denna, eller finns det billigare alternativ? https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/mus-och-t...

Skall du skriva och ha som jobbtangentbord så hade jag valt ett mekaniskt med bruna MX. Inte så optimalt för spelande, men helt perfekt för jobb (skriva, programmera, etc.).

Själv hade jag nog tagit ett sådant här från Vortex:

https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/tab-75-double-...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

La en beställning i lördags och fick bekräftelse, men har inte hört något mer från Elfynd trots att jag mailat. Nån mer som beställde?

Beställde, och fick ett av exemplaren. Ligger och väntar hos postombud, men inte hunnit plocka upp än.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Beställde, och fick ett av exemplaren. Ligger och väntar hos postombud, men inte hunnit plocka upp än.

Fick du någon annan info än orderbekräftelse per mail? T.ex. att varan skickats med spårningsinfo etc eller sms. Får annars prova ringa imorrn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

Fick du någon annan info än orderbekräftelse per mail? T.ex. att varan skickats med spårningsinfo etc eller sms. Får annars prova ringa imorrn.

Enbart orderbekräftelse på mail den 19:e, och sedan SMS på telefon idag att Schenker har paket för utlämning. SMS kom först nu sent på eftermiddagen, så ge det någon dag till så kommer det säkert till dig med.

Jag skulle inte oroa mig så snabbt. Har beställt av El-fynd massor av gånger, och aldrig varit något strul.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Skall du skriva och ha som jobbtangentbord så hade jag valt ett mekaniskt med bruna MX. Inte så optimalt för spelande, men helt perfekt för jobb (skriva, programmera, etc.).

Själv hade jag nog tagit ett sådant här från Vortex:

https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/tab-75-double-...

Varför är det inte optimalt för spelande?
Har testat ett Corsair K70 med Speed MX och tyckte dom reagerade för lätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Varför är det inte optimalt för spelande?
Har testat ett Corsair K70 med Speed MX och tyckte dom reagerade för lätt

Det är självklart en smaksak, men de flesta som vill ha rena gamingtangentbord brukar föredra linjära brytare som tex. MX Red (men finns ju de som är linjära som är tyngre, som tex. MX Black, om man tycker Red är för lätt).

Själv så föredrar jag MX Brown, eller den lite tyngre varianten MX Clear, men den är ju mer optimerad för skrivande på tangentbord med sitt tydliga klickläge (även om den inte är lika uttalad som tex. MX Blue). Jag tycker personligen att den fungerar även för spelande, men jag tror att jag är i minoritet där. För skrivande och jobb är den helt perfekt för mig iaf.

Men allt detta är ju personligt, och gäller att hitta en brytare som både passar ens främsta syfte och användningsområde, och en som passar ens personliga smak och preferenser.

Därav att det finns så många olika varianter att välja på! Alla kan nästan hitta exakt den sort som de föredrar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElvisP:

Produkt: Audio Pro Addon T20 Aktiva golvhögtalare BT Svart
Länk: https://www.elon.se/audio-pro-addon-t20-svart
Kategori: Ljud
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2789275
Pris: 2 990 kr

Jag hade ett par såna högtalare i ett par år. För det priset klart värt det.
Ett varningens ord dock så gav de upp helt utan anledning efter några år, så jag lämnade in dem till en firma som bygger högtalare från grunden själva för felsökning. Enligt dem så är de hafsigt byggda internt, och de misstänkte ett case av planned obsolescence... Gick inte att rädda dem.
Men med det sagt: för det priset klart värt det.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Tjena prisjägare!

Jag vill uppmärksamma om att vår årliga specialsida för Mellandagsrean dragit igång.

Hittar du ett bra erbjudande får du gärna klicka dig in där och tipsa istället, eller varför inte både där och här? Glöm inte heller att följa rekommendationerna – handla på webben!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner