Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Kommer inte längre än till BIOS?!

Hej,

Dator (byggdes för 6 mån av mig själv):
- Testat och funkar: ASUS Prime B450-PLUS (satt ett TUF Gaming B550-PLUS i innan)
- Inte testat: AMD Ryzen 5 3600
- Testat och funkar: Be Quiet Dark Rock 4 CPU kylare
- Testat och funkar: Seasonic 850w nätagg
- Testat och funkar: BALLISTIX DDR4 3200 2x8GB
- Testat och funkar: Radeon 5700XT Sapphire Nitro+
- KOLINK Stronghold chassi
- Testat och funkar: Nvme 500gb Kingston, m.2, kör Windows på denna med några få andra program installerade
- Testat och funkar: Samsung EVO 500gb SSD

För några dagar sen började min dator att stänga av sig själv (vid vanligt surfande och även när jag inte använde den). Kunde komma in på den igen, tog ca 10 min sen hände det igen. Sen gick det ner till 5 min, 2 min, 1 min. Sen kom jag in en sista gång, försökte återställa datorn, den kom till 70% sedan dog den. Efter detta kommer jag inte längre in än till BIOS.

När jag kom in i datorn sista gången såg jag även att all temperatur var bra på CPU. Fortfarande bra temp via BIOS.

Tog hem datorn till en vän som är väldigt duktig, vi testade att boota den med flera olika usb-stickor med Windows 10 på, vi uppdaterade BIOS, han pulade med allt han kunde tänka sig inne i BIOS, sedan testade vi all hårdvara förutom moderkortet och CPUn och han kom då fram till att det lutar åt att moderkortet är kört.

Köpte ett nytt moderkort (ASUS Prime B450-PLUS. Det gamla var ett TUF Gaming B550-PLUS), satte ihop allt snyggt och korrekt men den beter sig exakt likadant..

Här sitter jag nu då och undrar vad fan det är som är fel?! CPUn?

Vad annat kan det vara fel på?

Tacksam för hjälp.

Glömde komponenter
Permalänk
Medlem
Skrivet av Socoma:

Hej,

Dator (byggdes för 6 mån av mig själv):
- Testat och funkar: ASUS Prime B450-PLUS (satt ett TUF Gaming B550-PLUS i innan)
- Inte testat: AMD Ryzen 5 3600
- Testat och funkar: Be Quiet Dark Rock 4 CPU kylare
- Testat och funkar: Seatronic 850w nätagg
- Testat och funkar: BALLISTIX DDR4 3200 2x8GB
- Testat och funkar: Radeon 5700XT Sapphire Nitro+
KOLINK Stronghold chassi

För några dagar sen började min dator att stänga av sig själv (vid vanligt surfande och även när jag inte använde den). Kunde komma in på den igen, tog ca 10 min sen hände det igen. Sen gick det ner till 5 min, 2 min, 1 min. Sen kom jag in en sista gång, försökte återställa datorn, den kom till 70% sedan dog den. Efter detta kommer jag inte längre in än till BIOS.

När jag kom in i datorn sista gången såg jag även att all temperatur var bra på CPU. Fortfarande bra temp via BIOS.

Tog hem datorn till en vän som är väldigt duktig, vi testade att boota den med flera olika usb-stickor med Windows 10 på, vi uppdaterade BIOS, han pulade med allt han kunde tänka sig inne i BIOS, sedan testade vi all hårdvara förutom moderkortet och CPUn och han kom då fram till att det lutar åt att moderkortet är kört.

Köpte ett nytt moderkort (ASUS Prime B450-PLUS. Det gamla var ett TUF Gaming B550-PLUS), satte ihop allt snyggt och korrekt men den beter sig exakt likadant..

Här sitter jag nu då och undrar vad fan det är som är fel?! CPUn?

Vad annat kan det vara fel på?

Tacksam för hjälp.

lutar åt disken?

Kör du med hårddisk eller ssd eller nvme?

prova med en annan?

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

lutar åt disken?

Kör du med hårddisk eller ssd eller nvme?

prova med en annan?

Uppdaterade inlägget precis. Har Windows och några få program installerade på en m.2 nvme Kingston 500gb men testat med en annan och även utan, samma resultat. Har även en Samsung EVO 500gb SSD som även den fungerar bra.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Gjort något så enkelt som att byta disk? och starta en installation eller prövat disken i en annan dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Gjort något så enkelt som att byta disk? och starta en installation eller prövat disken i en annan dator?

Japp.

Permalänk

De ända du inte testat är CPU men borde inte ge de bekymmer. Testat reseta cmos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

De ända du inte testat är CPU men borde inte ge de bekymmer. Testat reseta cmos?

Yes, vi har även pillat med cmos.

Permalänk
Medlem

Ingen annan med tips eller teorier?

God jul på er!