Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Quiz: Har du koll på kodnamn i grafikkortsvärlden?

Permalänk
Melding Plague

Quiz: Har du koll på kodnamn i grafikkortsvärlden?

Vi fortsätter på det inslagna spåret – men denna vecka med grafikkort istället för processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

5/9 Korrekta svar!
Fem myror är fler än fyra elefanter!

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

6/10

Mest tur

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

5 rätt, med tanke på att man senast köpte det som var hetast på grafikkortshimlen var Matrox G400 så var resultatet långt över förväntan. Just nu kör jag på ett GT 1030, så det säger väl allt om hur pigg jag är på att köra det senaste numera.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

5/9 kan inte sånt som är jättegammalt. Hade annat för mig i tonåren än datorer så det finns en stor kunskapslucka där.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk

6/10

kunde varit 7/10 men jag 2nd guessa mig själv där :/

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Konsolpleb 🕹

7/9
Missade matrox vilket jag kan leva med. Däremot att missa på Geforce FX sved lite

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

3/10
Ganska bra den här veckan – om du inte bara kört rena gissningar.

Allt var rena gissningar

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

4/9

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Avstängd

2/10, och de jag kunde kunde jag faktiskt.

Tack förresten för att ni korrekt säger att Skåne = Danmark.

Permalänk
Medlem

8/9, men chansade dock hej vilt på en massa haha

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Jag är för ung för den här quizen

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

4/9 rätt. Gissningar på allt utom Danmarksfrågan.

Jag antar att jag helt enkelt är för dum för att kasta sten...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

4/9, var lite för obskyrt även för mig.

Permalänk
Medlem

Var hittar man den hemliga tionde frågan? 🤔

Permalänk
Medlem

6/9 Korrekta svar! Denna var inte så lätt!

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

7/9 är jag nöjd med. Borde haft rätt på matrox men får skämmas istället

Permalänk
Avstängd

Påskäggsvarning med "Malmö" som en av de olika danska städerna? Är quizskaparen lite smått anti-Skåne i smyg må tro?

GOD JUL!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

5/9. Trodde att jag skulle få bra på de här, men det var många som var väldigt gamla, och jag hade otur med chansningarna. Jaja, bättre det än att det är för lätt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Påskäggsvarning med "Malmö" som en av de olika danska städerna? Är quizskaparen lite smått anti-Skåne i smyg må tro?

GOD JUL!

Förr i tiden var Skåne danskt. Gäller att de som svarar vet om det var före eller efter den konsolen släpptes.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

6/9 och det känns som en hel del tur. Oklart om det var någon jag kände mig 100% säker på.
Edit: Kollade igenom alla igen. Två frågor skulle jag säga att jag var typ 80% på (förut alltså), resten var mest tur.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Förr i tiden var Skåne danskt. Gäller att de som svarar vet om det var före eller efter den konsolen släpptes.

Var Skåne verkligen danskt när datorgrafikkort släpptes?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Var Skåne verkligen danskt när datorgrafikkort släpptes?!

Vem vet jag tänker inte hjälpa dig fuska på quizet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Sötast
Skrivet av AplAy:

Var Skåne verkligen danskt när datorgrafikkort släpptes?!

Drömma kan man väl!?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av AplAy:

Påskäggsvarning med "Malmö" som en av de olika danska städerna? Är quizskaparen lite smått anti-Skåne i smyg må tro?

GOD JUL!

Förutom att ha skapat quizet tävlade jag även en gång i en internationell överklockningstävling under lagnamnet "Team Anti-Denmark" – dra dina egna slutsatser.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Förr i tiden var Skåne danskt. Gäller att de som svarar vet om det var före eller efter den konsolen släpptes.

Va, är inte Malmö danskt? Jag var där en gång och kunde inte förstå ett ord, tycker de pratar bättre svenska i Köpenhamn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

7/9
Missade matrox vilket jag kan leva med. Däremot att missa på Geforce FX sved lite

Just Matrox Pherelli håller jag dock verkligen inte med quizet om.

Matrox 2D kort serie Millenium var vad ALLA ville ha innan 3D eran satte fart.
Det kortet var kungen över kungar och det alla andra försökte bräcka.
Alla efterkommande kort Matrox släppt är endast försök att komma tilbaka på en marknad som tagits över av 3dfx och Nvidia.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Triton242:

Just Matrox Pherelli håller jag dock verkligen inte med quizet om.

Matrox 2D kort serie Millenium var vad ALLA ville ha innan 3D eran satte fart.
Det kortet var kungen över kungar och det alla andra försökte bräcka.
Alla efterkommande kort Matrox släppt är endast försök att komma tilbaka på en marknad som tagits över av 3dfx och Nvidia.

Moddade om inledningen till Matrox-frågan, dock självklart utan att röra om själva frågan eller alternativen.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Känner mig som Jon Snow från Game of Thrones nu. I know nothing.

Permalänk
Medlem

4/9 gissningar rätt!