CD Projekt Red stäms för att ha "vilselett investerare"

Permalänk
Melding Plague

CD Projekt Red stäms för att ha "vilselett investerare"

Julstämningen är i topp i dubbel bemärkelse när amerikanska advokater i två delstater ser rött.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte direkt förvånande.
Att spelet fick släppas på PS4/Xbox One i skicket det var, är skandalöst.
Buggarna bara på PC sidan har varit många, men så som det sett ut på dom äldre konsollerna är det värsta jag sett.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Har lagt över 50 timmar utan några nämnvärda buggar.

PC, GOG release.

Permalänk
Medlem

Bara 4 timmar in och har väl inte sett några större buggar. Lite grafiskt där en modell stod i T posering och en bil som försvann när Jackie gick rakt igenom den.

Annars grymt kul spel

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk

Stämma en utvecklare som har utvecklat en av spelvärldens bästa AI?

Permalänk
Avstängd

Om dom hade döp till Beta så hade dom aldrig blivit stämd, eller om dom skulle sålt till EU först.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Stämma en utvecklare som har utvecklat en av spelvärldens bästa AI?

Du skämtar antar jag? Eller tänker vi på olika saker när vi pratar om AI?

Permalänk
Medlem

Inte förvånande. Hoppas det blir förändringar inom ledningen.

Crunch jobb.
Jobba extrema timmar
Ledning som ger ut datum som är helt åt skogen.

Kunder och anställda blir drabbade.

Hoppades verkligen att spelet istället kom ut Q1 2021, men jag antar att investerarna var lite för ivriga för att få sin vinst ca 3 månader tidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Stämma en utvecklare som har utvecklat en av spelvärldens bästa AI?

Även om det skulle stämma. (mycket diskuterbart, men vi hoppar den diskussionen)

Vad har det med saken att göra liksom? ^^

Är som att säga: "Stämma en biltillverkare som utvecklat världens bästa Hi-fi system?"
När motorn misständer och slutar fungera till och från.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Rätt otroligt att man vågar satsa så här massivt på ett DRM-fritt singleplayerspel år 2020. Se om de vågar göra om det

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Har lagt över 50 timmar utan några nämnvärda buggar.

Är i samma sits (PC). Funkat förvånansvärt bra för mig

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Viktigt att komma ihåg: det här gäller information CD Projekt meddelat till investerare enligt regelverket för börshandlade bolag. Man får inte skyla sanningen eller mörka möjliga orosmoln. Informationen måste vara klar och realistiskt förankrad, så att investerare ska kunna handla utan dold risk att få enorm värdeminskning. Det är alltså inte på spelares vägnar man stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Rätt otroligt att man vågar satsa så här massivt på ett DRM-fritt singleplayerspel år 2020. Se om de vågar göra om det

Det skulle jag nog våga påstå.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

33tim in, först One X sen Series X. Små buggar som att inte kunna plocka upp junk enstaka gånger.

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem

Kraschar för mig minst 1 gång i timmen på PS5. Blivit van vid att quicksavea så det är inte hela världen, men irriterande är det iaf.
Är värt det dock, väldigt roligt spel.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Teicaus:

Inte förvånande. Hoppas det blir förändringar inom ledningen.

Crunch jobb.
Jobba extrema timmar
Ledning som ger ut datum som är helt åt skogen.

Låter väl som spelbranschen i det stora hela? Inte för att det är rätt, men ändå.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Kraschar för mig minst 1 gång i timmen på PS5. Blivit van vid att quicksavea så det är inte hela världen, men irriterande är det iaf.
Är värt det dock, väldigt roligt spel.

Jag har haft en krash på Series X på 10tim, att det kan vara sån skillnad :/

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Har lagt över 50 timmar utan några nämnvärda buggar.

Lagt 60-65h (vart tvungen att köra direkt genom exe istället för steam ett tag då cloud saves gick sönder hela tiden så har inte koll på exakta tiden längre)med mängder av buggar, av vilka de flesta är rätt underhållande

Buggar eller ej, fortfarande ett av de bästa spel jag spelat bara genom den visuella designen, stealth gameplay, voice acting, animering och story samt den rena skära ambitionen av att ha en sådan stor detaljerad värld tillgänglig helt utan loading times.

Dock har jag varit inbiten Cyberpunk fan (genren inte spelen) sen jag läste neuromancer när jag var typ 14 så för mig är det som en dröm.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Kan tåla lite småbuggar men det här spelet tar priset. Inte ens med Bestheda spel har jag haft så mycket problem.
Har helt fastnat på första ripperdoc. Kommer ej vidare utan CTD.

Så tycker det hela låter rimligt. Det är ju något som blivit väldigt galet i företaget för att de ens ska komma på tanken att kunna släppa ett sånt otroligt trasigt spel. Det är som man helt har struntat att beta-testa spelet. CD Project Red behöver ha sig en rejäl känga så de kommer på rätt köl.

Permalänk
Snusfri

Inte alls förvånad över detta.

Inte heller speciellt förvånad att folk springer till för att "skydda" utvecklaren med meningslösa kommenterar som att "Det har faktiskt fungerat bra för mig i 50h".

Hade detta varit ett släpp från EA, Ubisoft eller liknande hade folk hejjat på advokaterna istället.

Bara för att en studio gjort mycket annat bra så är dem inte immuna när de gör något dåligt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Spelet ser ut att vara riktigt skitspel. AI:s är ju tappade. du kan blocka en hel fil med trafik om din bil sticker ut 10cm på körfältet. de vägrar köra runt som typ i GTA och Far Cry. När du kastar en NPC i vattnet så är det som att vattnet inte finns. Kroppen hamnar direkt på botten. Kasta en granat i vattnet och samma där. Vattnet reagerar inte. Ljudet är precis som du kastade granaten på marken. Poliser som spawnar precis bakom dig oavsett var du är. Blir inga splash i vattnet när du skjuter i det och inte heller något på byggnader... kom igen nu

Och detta är inte ens buggarna. Det är bara bevis på hur lata de varit när de gjort spelet.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Återigen handlar det inte huvudsakligen om att spelet är trasigt. Det handlar om att en eller flera investerare anser att CD Projekt inte kommunicerat spelets status på ett ärligt sätt under 2020.

Hade man t.ex. sagt att det fanns vissa utmaningar med portning till förra generationens konsoler skulle underlaget för stämningarna vara betydligt tunnare.

Permalänk
Medlem

På pc har det aldrig kraschat för mig, aldrig haft några frysningar men det finns ju en Jäkla massa buggar några mindre, andra större.

Många quests måste jag reloada för att få igång vissa triggers, andra måste triggers utlösas i speciell ordning (hitta bevis/papper med mera i rätt ordning)
Lootsystemet slutar fungera.
Gubben teleporteras genom taket när man kör bil (visuell bugg bara)
Dött för att ha ramlat från "midjehöjd" ja.. Småsaker, många såna. De flesta saker som förstör för att kunna gå vidare helt med mera har jag som sagt löst genom att loada en save istället och kört vidare.

Sjukt att vissa inte stött på en enda bugg bara 😂 har klarat ut spelet, kört fyra olika slut hittills. Ska köra ett till "gömt" slut men måste köra några sidoquest till. Siktar på 100% av alla småuppdrag innan dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Spelet ser ut att vara riktigt skitspel. AI:s är ju tappade. du kan blocka en hel fil med trafik om din bil sticker ut 10cm på körfältet. de vägrar köra runt som typ i GTA och Far Cry. När du kastar en NPC i vattnet så är det som att vattnet inte finns. Kroppen hamnar direkt på botten. Kasta en granat i vattnet och samma där. Vattnet reagerar inte. Ljudet är precis som du kastade granaten på marken. Poliser som spawnar precis bakom dig oavsett var du är. Blir inga splash i vattnet när du skjuter i det och inte heller något på byggnader... kom igen nu

Och detta är inte ens buggarna. Det är bara bevis på hur lata de varit när de gjort spelet.

Som jag ser det har dom gjort Night City för komplicerat. Det är en komplex stad, och kan inte varit lätt att göra för ett företag som gjort Witcher spelen. En värld där mestadels var träd och buskar.

Förövrigt tycker jag det är tramsigt. Då kan man stämma hamburgare-bolagen för att burgarna inte liknar deras reklambilder heller...

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Inte förvånande. Hoppas det blir förändringar inom ledningen.

Crunch jobb.
Jobba extrema timmar
Ledning som ger ut datum som är helt åt skogen.

Kunder och anställda blir drabbade.

Hoppades verkligen att spelet istället kom ut Q1 2021, men jag antar att investerarna var lite för ivriga för att få sin vinst ca 3 månader tidigt.

9 år, behöver man cruncha efter så lång tid så har man stora problem, visst att få det till next gen är en sak men att grunden spelet är så ofärdigt finns det inga ursäkter för.

Tror inte ens 1 år till hade gjort det bättre, känns som de jobbat lite som Cloud imperium med Star Citizen, spelet har tusen nya coola grejer, inte en enda är 100% färdig när spelet släpps.

Men de borde ha skippat last gen konsoler helt.

Skrivet av KlyfftPotatis:

Spelet ser ut att vara riktigt skitspel. AI:s är ju tappade. du kan blocka en hel fil med trafik om din bil sticker ut 10cm på körfältet. de vägrar köra runt som typ i GTA och Far Cry. När du kastar en NPC i vattnet så är det som att vattnet inte finns. Kroppen hamnar direkt på botten. Kasta en granat i vattnet och samma där. Vattnet reagerar inte. Ljudet är precis som du kastade granaten på marken. Poliser som spawnar precis bakom dig oavsett var du är. Blir inga splash i vattnet när du skjuter i det och inte heller något på byggnader... kom igen nu

Och detta är inte ens buggarna. Det är bara bevis på hur lata de varit när de gjort spelet.

Blåögda fanboys, har man inte stött på buggar så är man antingen blind eller så har man inte spelat spelet.

Det är som du säger ganska skit, speciellt med tanke på vem som skapat spelet och hur lång tid man spenderat på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Spelet ser ut att vara riktigt skitspel. AI:s är ju tappade. du kan blocka en hel fil med trafik om din bil sticker ut 10cm på körfältet. de vägrar köra runt som typ i GTA och Far Cry. När du kastar en NPC i vattnet så är det som att vattnet inte finns. Kroppen hamnar direkt på botten. Kasta en granat i vattnet och samma där. Vattnet reagerar inte. Ljudet är precis som du kastade granaten på marken. Poliser som spawnar precis bakom dig oavsett var du är. Blir inga splash i vattnet när du skjuter i det och inte heller något på byggnader... kom igen nu

Och detta är inte ens buggarna. Det är bara bevis på hur lata de varit när de gjort spelet.

Ja, sen ser man typ en bugg var tredje minut av speltid.

Spelet kom helt klart ut ett år för tidigt. Om ens ett år hade fixat alla problem.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag närmar mig 180 timmar och knappt stött på en bug...

Permalänk
Medlem

Ingen ide att klaga de blir inte bättre just nu. Klart att dom borde ha väntat nåt år till innan släpp, nu är de dock bara vänta på updates, själv har jag inte sett nämnvärt mycke buggar, vissa får nog mer buggar pga hårdvaran dom sitter på. Verkar som pc har mindre buggar iallafall.

---------------------------------------------

CPU: I9 10900K / GPU: MSI RTX 2080TI Gaming X Trio / MB: Asus Rog Strix Z490-E Gaming / RAM: Corsair 32 GB 3200 MHz / PSU: Corsair RMX 850 Watt / CPU-Kylare: Corsair iCUE H150i / Chassi:Lian Li PC-O11 Dynamic XL / Lagring: M.2 1 TB + SSD 2 TB / SKÄRM: ACER XB270HU 1440p 144hz

Permalänk
Medlem

tycker det är lite tråkigt att se folk kalla själva utvecklarna, de som programmerar och gör grafiken etc lata och skit för att spelet har en hel del fel, skyll på management iställlet.
de som sett till att överhypea spelet, inte ge utvecklarna nog med tid, och inte vara helt ärliga. skyll inte på de som inte haft någon direkt makt och har fått slita som djur för att ens få ut spelet.

jag körde spelet på en base ps4, ganska få buggar. bara visual. låg fps vid hög action, då låg det runt 20fps. 10-15 crasher på runt 40h. inte omptimalt men inte lika illa som andra verkar ha det.

älskade spelet. för mig var det helt klart värt att köpa day 1.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Avstängd

Härligt, ställ dem till svars!