Pixel 4a vs 4a 5g vs pixel 5 vs OP 8T vs OP Nord

Permalänk
Medlem

Pixel 4a vs 4a 5g vs pixel 5 vs OP 8T vs OP Nord

tjena är ute efter en ny telefon och i början tänkte jag samsung galaxy s20 fe men tycker att den är lite dyr.
så nu står valet mellan
Pixel 4a
Pixel 4a 5g
Oneplus 8T
Oneplus Nord
vilken tycker ni man ska gå på?

Permalänk
Medlem

Den du har råd till såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

tjena är ute efter en ny telefon och i början tänkte jag samsung galaxy s20 fe men tycker att den är lite dyr.
så nu står valet mellan
Pixel 4a
Pixel 4a 5g
Oneplus 8T
Oneplus Nord
vilken tycker ni man ska gå på?

Beroende på hur viktig kameran är och storleken på telefonen, men jag hade valt Pixel före OnePlus. Jag stod i kvalet mellan 4a och 4a 5G och valde till slut 4a 5G versionen. Dels för att jag fick veta att jag får tillgång till 5G på mitt abonnemang, samt också att jag vill testa en vidvinkelkamera. Jag hade dock gärna haft telefonen i samma storlek som 4a.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Den du har råd till såklart

haha sant men i detta fallet har jag råd till alla

Skrivet av jnsson:

Beroende på hur viktig kameran är och storleken på telefonen, men jag hade valt Pixel före OnePlus. Jag stod i kvalet mellan 4a och 4a 5G och valde till slut 4a 5G versionen. Dels för att jag fick veta att jag får tillgång till 5G på mitt abonnemang, samt också att jag vill testa en vidvinkelkamera. Jag hade dock gärna haft telefonen i samma storlek som 4a.

ja asså jag är fett sugen på att beställa pixel 4a pga storleken och priset men måste fråga var du beställde din från och hur smidigt det gick då inte sverige säljer mobilerna

Permalänk
Medlem

Tänk på att Nord stannar på Android 11, officiellt sett. Visserligen en budgettelefon, men värt att poängtera.
https://swedroid.se/oneplus-nord-n10-och-n100-far-inga-fler-o...
Bara det i sig skulle vara skäl nog för mig att välja Pixeln.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tänk på att Nord stannar på Android 11, officiellt sett. Visserligen en budgettelefon, men värt att poängtera.
https://swedroid.se/oneplus-nord-n10-och-n100-far-inga-fler-o...
Bara det i sig skulle vara skäl nog för mig att välja Pixeln.

Oj det visste jag inte vet att pixel ska vara garanterad 3 OS uppdateringar vet inte vad 8t säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

haha sant men i detta fallet har jag råd till alla

ja asså jag är fett sugen på att beställa pixel 4a pga storleken och priset men måste fråga var du beställde din från och hur smidigt det gick då inte sverige säljer mobilerna

Köpte från Fnac som finns i Frankrike (dock en 4a 5G o inte 4a), de skickar till Sverige (iallafall för de flesta, läst att några har problem) utan några tricks, är som o handla på Elgiganten, fast på franska (eller via översättning om webbläsaren har det). Här har du länk till 4a https://www.fnac.com/Smartphone-Google-Pixel-4a-Simplement-no... Den finns inte i lager idag, men du kan beställa den, så skickas den så fort den kommer i lager. 11 euro i frakt, plus 349 euro för telefonen. Alternativt köpa den på någon tysk sida, skicka försändelsen till en forwardingtjänst som sedan skickar den till Sverige efter att du betalat frakten där.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Oj det visste jag inte vet att pixel ska vara garanterad 3 OS uppdateringar vet inte vad 8t säger

Japp, ska gälla 4a också så vitt jag vet.
Är det som är Pixlarnas största styrka skulle jag säga.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tänk på att Nord stannar på Android 11, officiellt sett. Visserligen en budgettelefon, men värt att poängtera.
https://swedroid.se/oneplus-nord-n10-och-n100-far-inga-fler-o...
Bara det i sig skulle vara skäl nog för mig att välja Pixeln.

Nja, det där med Nord, den första modellen av OnePlus Nord dvs den dyraste versionen kommer få 2 års Android uppgraderingar och 3års säkerhetsuppdateringar, men OnePlus Nord N10 som har 5G stöd kommer bara få en uppdatering, den kostar dock lite mindre än den första modellen

Skrivet av Ca1P3:

Oj det visste jag inte vet att pixel ska vara garanterad 3 OS uppdateringar vet inte vad 8t säger

Om det är denna du tänkt skaffa https://www.oneplus.com/se/nord?from=head så kommer den få 2års Android uppgraderar och 3års säkerhetsuppdateringar. Samma gällande OnePlus 8T

La till en 2:a innan år
Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nja, det där med Nord, den första modellen av OnePlus Nord dvs den dyraste versionen kommer få års Android uppgraderingar och 3års säkerhetsuppdateringar, men OnePlus Nord N10 som har 5G stöd kommer bara få en uppdatering, den kostar dock lite mindre än den första modellen
Om det är denna du tänkt skaffa https://www.oneplus.com/se/nord?from=head så kommer den få 2års Android uppgraderar och 3års säkerhetsuppdateringar. Samma gällande OnePlus 8T

Ja så är det, men hur många systemuppdateringar får den dyraste Nord?
Bara en? Dåligt kan jag tycka i så fall.
Visste inte vilken exakt som ts tänkte sig köpa, men bra att detta reddes ut.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ja så är det, men hur många systemuppdateringar får den dyraste Nord?
Bara en? Dåligt kan jag tycka i så fall.
Visste inte vilken exakt som ts tänkte sig köpa, men bra att detta reddes ut.

Ser att många jämför pixel 5 mot 8t men vad jag ser så om man inte bryr sig om trådlös laddning så finns där inget skäl till att köpa 5:an väl 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ja så är det, men hur många systemuppdateringar får den dyraste Nord?
Bara en? Dåligt kan jag tycka i så fall.
Visste inte vilken exakt som ts tänkte sig köpa, men bra att detta reddes ut.

Jag skulle räkna med 11, 12 och möjligtvis 13. OnePlus 6 får t.ex. Android 11, och den började med Android 8. OnePlus 3 fick t.ex. Android 7, 8 och 9.

Skrivet av Ca1P3:

Ser att många jämför pixel 5 mot 8t men vad jag ser så om man inte bryr sig om trådlös laddning så finns där inget skäl till att köpa 5:an väl 👍

Pixel 5:an har nog med stor sannolikhet en bättre kamera. och får uppdateringar oftare än OnePlus, sedan beroende på om man vill ha en liten telefon eller stor telefon.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag skulle räkna med 11, 12 och möjligtvis 13. OnePlus 6 får t.ex. Android 11, och den började med Android 8. OnePlus 3 fick t.ex. Android 7, 8 och 9.
Pixel 5:an har nog med stor sannolikhet en bättre kamera. och får uppdateringar oftare än OnePlus, sedan beroende på om man vill ha en liten telefon eller stor telefon.

Återstå att se helt enkelt om det blir 3 uppdateringar, 11 & 12 tycker jag man kan räkna med.
Men som sagt, Pixlarnas storhet ligger ju i att dom får snabbare och fler uppdateringar. Även om jag kan tycka att dom borde få ännu mer med tanke på att Google själva står bakom dom.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag skulle räkna med 11, 12 och möjligtvis 13. OnePlus 6 får t.ex. Android 11, och den började med Android 8. OnePlus 3 fick t.ex. Android 7, 8 och 9.
Pixel 5:an har nog med stor sannolikhet en bättre kamera. och får uppdateringar oftare än OnePlus, sedan beroende på om man vill ha en liten telefon eller stor telefon.

Skrev lite fel menade att man behöver ju inte köpa 5:an och istället tar n an 4a 5g dem är ju identiska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Skrev lite fel menade att man behöver ju inte köpa 5:an och istället tar n an 4a 5g dem är ju identiska

De är inte identiska. 4a 5G har inte 90Hz skärm, inte trådlös laddning, ingen officiell IP klassificering. Däremot har 4a 5G större skärm, 3.5mm jack

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

står nog mellan op 8t eller pixel 4a tror jag så himla svårt att välja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

står nog mellan op 8t eller pixel 4a tror jag så himla svårt att välja

Av de två skulle jag välja 4a 5G iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Gjorde samma val för två dagar sedan. För mig blev det 8T då jag inte bryr mig nämnvärt om trådlös laddning och klarar mig med en "B+" kamera.

Jag räknar med att ha telefonen i cirka två år och då får jag de senaste Android-versionerna oavsett. Med bättre SOC, skärm, stereohögtalare, 65W laddning etc. kändes valet ganska självklart för mig efter lite grubblande.

8T imponerar än så länge 🙂

Hoppas du blir nöjd vilken du än väljer!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Gjorde samma val för två dagar sedan. För mig blev det 8T då jag inte bryr mig nämnvärt om trådlös laddning och klarar mig med en "B+" kamera.

Jag räknar med att ha telefonen i cirka två år och då får jag de senaste Android-versionerna oavsett. Med bättre SOC, skärm, stereohögtalare, 65W laddning etc. kändes valet ganska självklart för mig efter lite grubblande.

8T imponerar än så länge 🙂

Hoppas du blir nöjd vilken du än väljer!

det som mest gör att jag lutar mot oneplus är att den finns hos svenska återförsäljare. så om det skulle hända nåt så är det mycket lättare ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

det som mest gör att jag lutar mot oneplus är att den finns hos svenska återförsäljare. så om det skulle hända nåt så är det mycket lättare ju

Det var en avgörande faktor för mig också. Prioriterar att kunna knatta in i en butik och köpa den 🙂

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Skrivet av Ca1P3:

det som mest gör att jag lutar mot oneplus är att den finns hos svenska återförsäljare. så om det skulle hända nåt så är det mycket lättare ju

Vilken telefon blev det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vilken telefon blev det?

haha har faktiskt inte bestämt mig än men tror det blir pixel 4a då du får väldigt mycket telefon för det priset.

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits och kan meddela att jag precis beställde en Pixel 4a från franska Fnac, kan återkomma när den har levererats. Vi är några syskon som köper telefon samtidigt och det blir nog även en Oneplus Nord i samma veva.

Jag använder för tillfället en Pixel 1 och är som förtrollad av gcam. Formfaktorn, hörlursuttaget och den riktiga fingeravtrycksläsaren är tunga argument, för att inte tala om prisskillnaden på 1000 kr.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Sitter i samma sits och kan meddela att jag precis beställde en Pixel 4a från franska Fnac, kan återkomma när den har levererats. Vi är några syskon som köper telefon samtidigt och det blir nog även en Oneplus Nord i samma veva.

Jag använder för tillfället en Pixel 1 och är som förtrollad av gcam. Formfaktorn, hörlursuttaget och den riktiga fingeravtrycksläsaren är tunga argument, för att inte tala om prisskillnaden på 1000 kr.

återkom gärna med lite text

Permalänk
Avstängd

Köpte en 4a till tjejen i julklapp och hon är nöjd än så länge. Hon hade en Pixel 1 tidigare och de är nästan exakt lika stora men skärmen är mycket större. Det enda negativa som jag kan säga är att den känns aningen plastig, jag har inget emot baksida av plast exempelvis men den känns lite ihålig liksom och power/läs-knappen har också en ganska plastig känsla. Men det är petitesser i sammanhanget egentligen. Kameran är grym och rent Android är underbart jämfört med min S10, hd-samtal är också ett stort lyft. Gest-styrningen är väl inte jättebra heller, men det är ju bara att ställa in det så man får "knapparna" längst ner istället.

Permalänk
Medlem

Köpte en 4a från franska Fnac i oktober. Vill man ha en lite mindre Android-mobil så finns det ju inte så många alternativ. Prestandan räcker mer än väl för min användning och den känns kvickare än den iPhone 11 jag har i jobbet.

Som @snajk skriver så är den kanske lite plastig men jag tar hellre det än de glas- eller metall-baksidor som varit vanligt. Att power-knappen skulle vara plastig har jag inte tänkt på.

Tänker man integritet och hur mitt data behandlas så känns det iaf bättre att det bara är Google som har tillgång till datat istället för Google plus en mobil-tillverkare som Samsung t ex.

Enda nack-delen jag kan komma på är om den skulle gå sönder eller om man tappar den och display-glaset går sönder. Då kan det bli lite krångligare än normalt att utnyttja garanti eller att kunna laga den. Det kan ju så klart bli en ganska stor nackdel om man har otur. Men jag tänker väl så här att enda rimliga alternativet som har en lite mindre storlek och bra kamera är iphone 12 mini och då kan jag köpa 2st pixel 4a för samma pris. Och jag föredrar Android.

Lagt till lite om integritet/data
Visa signatur

Daniel