Bios startar inte efter flytt av moderkortsdistanser

Permalänk
Medlem

Bios startar inte efter flytt av moderkortsdistanser

Tjena

Efter att ha flyttat moderkortsdistanserna pågrund av distanserna var för nära"Case standoff keep out zone" så vägrar Bios starta då jag vill överklocka mitt RAM. Jag har försökt att starta bios med både delete knappen vid start och genom att hålla in shift medans man trycker på starta om i windows men båda resulterar enbart i svartskärm utan att något händer. Bortsett från detta så funkar allt annat normalt.

Innan jag flyttade distanserna så gick det att starta bios som vanligt så nog har jag mina misstankar på vad det kan vara men vill helst inte flytta distanserna till där dem va innan då det är ett aber att behöva plocka ut allt igen. Om det möjligen kan finnas en annan lösning så gör jag hellre det innan jag flyttar tillbaka dem igen.

Kan va värt att nämna att bara för ett par dagar sen bytte moderkort och CPU från Intel till AMD. Mer om detta här

Specsen är:

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Ryzen 5 3600
Processorkylare: Wraith Stealth
Moderkort: MSI B450-A Pro Max
Minne: 2x 8 GB Corsair Vengeance LPX 3200 MHz
Grafikkort: RX 5600XT
Hårddisk: WD Blue 1 TB
SSD: WD Blue 240 GB
Nätaggregat:Seasonic Core GC 500 W
Övrig kylning: 2x120mm insug och 1x120mm utblås i lådan
Övriga komponenter: Asus Xonar DGX Ljudkort

Tack på förhand

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Jag har försökt att starta bios med både delete knappen vid start och genom att hålla in shift medans man trycker på starta om i windows

Gissar att maskinen inte är i rätt läge för att nå bios!
Gör maskinen strömlös och prova igen.
Är det Moderkort: MSI B450-A Pro Max ska det vara Delete för att gå in i Bios.
Men detta kan man bara göra när maskinen är på väg att starta upp, inte i något
halvt avstängt windows-läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

[i]Men detta kan man bara göra när maskinen är på väg att starta upp, inte i något

Problemet med detta är att min skärm är av den långsammare typen så Windows hinner starta upp helt innan skärmen gått igång så vet inte riktigt när jag ska trycka. Men jag ska testa ditt förslag om att dra ur strömmen för den.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem

Spamma DELETE-knappen direkt efter att du tryckt på Power On!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Rekordmedlem

Distanserna kan bara sitta på 2 sätt, rätt eller fel så vad menar du med flytta ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Distanserna kan bara sitta på 2 sätt, rätt eller fel så vad menar du med flytta ?

Mitt chassi har plats för 9 distanser totalt (moderkortet har också plats för 9 distanser) men har bara 6 stycken jag flyttade 3 av dem så att distanserna sitter på yttersta raden dvs inga distanser i mitten hålen.

Bifogar en bild som, förklarar bättre än vad jag gör. Stjärnorna symboliserar hur distanserna sitter och cirklarna är tomma hål där distanserna satt innan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

Men detta kan man bara göra när maskinen är på väg att starta upp, inte i något

Skrivet av sp1k3n:

Spamma DELETE-knappen direkt efter att du tryckt på Power On!

Bios verkar ha funkat hela tiden har jag upptäckt nu bara det att Bios istället för på min primärskärm dyker upp enbart på min sekundärskärm så var det inte innan så undrar hur detta kan ha blivit? Inte för att det gör så mycket då jag ändå inte är där så ofta, passade även på att överklocka minnet med lyckat resultat.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeffan97:

Mitt chassi har plats för 9 distanser totalt (moderkortet har också plats för 9 distanser) men har bara 6 stycken jag flyttade 3 av dem så att distanserna sitter på yttersta raden dvs inga distanser i mitten hålen.

Bifogar en bild som, förklarar bättre än vad jag gör. Stjärnorna symboliserar hur distanserna sitter och cirklarna är tomma hål där distanserna satt innan.

https://i.imgur.com/jE1iBeq.png

Chansen finns att du böjt moderkortet så att nått glappar elerl möjligen har du brutit loss nån lödning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Chansen finns att du böjt moderkortet så att nått glappar elerl möjligen har du brutit loss nån lödning.

Om du kollar på tidigare svar så tror jag inte så är fallet då jag lyckades komma in i Bios dock på fel skärm. 🤔

Visa signatur