Lyckas inte få ljud ur högtalare och hörlurar samtidigt

Permalänk

Lyckas inte få ljud ur högtalare och hörlurar samtidigt

Köpte för en månad sedan ett Asus TUF X570-Plus Gaming moderkort. Till kortet har jag både högtalare och hörlurar anslutna samtidigt, precis som till min tidigare dator. Men hur jag än gör så lyckas jag inte få ljud ur båda samtidigt när de är anslutna till bakre panelen. Att ansluta hörlurarna till frontpanelen är uteslutet eftersom det är massa störningar på det uttaget.

Tidigare hade Realtek en egen kontrollpanel där man kunde högerklicka på ljudtutgångarna och välja omformaruppdrag, så jag kunde köra fronthögtalare ut via två anslutningar samtidigt. Men nu är det istället en windows-app där jag inte lyckas få till samma funktion. Någon som lyckats med detta?

Har högtalarna anslutna till linje in, men kan bara välja linje in eller utgående sidohögtalare hur jag än experimenterar med alla alternativ. Har också prövat att använda uttaget för bakre högtalare ut, men sätter jag i kontakten där får jag inga alternativ alls. Det är de senaste drivrutinerna från Asus sida.

Det ser ut så här.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS X570 - XFX Radeon RX 6950 XT - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 - ADATA Legend 800 1TB - Kingston A400 960GB - Noctua NH-U12S - Corsair RM750 v2 - Cooler Master MasterCase H500M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cyberdyne:

Köpte för en månad sedan ett Asus TUF X570-Plus Gaming moderkort. Till kortet har jag både högtalare och hörlurar anslutna samtidigt, precis som till min tidigare dator. Men hur jag än gör så lyckas jag inte få ljud ur båda samtidigt när de är anslutna till bakre panelen. Att ansluta hörlurarna till frontpanelen är uteslutet eftersom det är massa störningar på det uttaget.

Tidigare hade Realtek en egen kontrollpanel där man kunde högerklicka på ljudtutgångarna och välja omformaruppdrag, så jag kunde köra fronthögtalare ut via två anslutningar samtidigt. Men nu är det istället en windows-app där jag inte lyckas få till samma funktion. Någon som lyckats med detta?

Har högtalarna anslutna till linje in, men kan bara välja linje in eller utgående sidohögtalare hur jag än experimenterar med alla alternativ. Har också prövat att använda uttaget för bakre högtalare ut, men sätter jag i kontakten där får jag inga alternativ alls. Det är de senaste drivrutinerna från Asus sida.

Det ser ut så här.
https://i.imgur.com/ig0PZCi.png

https://www.asus.com/se/Motherboards-Components/Motherboards/...

Installera realteks drivrutiner, så får du med ett program också.
Där kan det finnas det du söker.
PS. Kolla om det är fler drivare du ska uppdatera när du liks är där och tankar

Permalänk
Medlem

Om inte Milkabs lösning funkar kan du skaffa en 3,5mm splitter eller ett extern ljudkort. Kjell & co har en toslink till RCA DAC för 400kr kan duga. Toslink för att man slipper drivrutiner. Koppla ljudkortet till högtalarna.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Mikos:

Om inte Milkabs lösning funkar kan du skaffa en 3,5mm splitter eller ett extern ljudkort. Kjell & co har en toslink till RCA DAC för 400kr kan duga. Toslink för att man slipper drivrutiner. Koppla ljudkortet till högtalarna.

Det är väl dock inte helt säkert att högtalarnas förstärkare gillar att matas med samma nivå som hörlurarna.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det är väl dock inte helt säkert att högtalarnas förstärkare gillar att matas med samma nivå som hörlurarna.

Om högtalarna har problem med hörlursnivå brukar ljudet fungera men med en massa distortion. I och med att han inte får något ljud alls ur högtalarna och att han har högtalarna kopplade till en "linje in" kontakt alltså ljud in i datorn bör problemet ligga vid datorn och inte med högtalarna.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Mikos:

Om högtalarna har problem med hörlursnivå brukar ljudet fungera men med en massa distortion. I och med att han inte får något ljud alls ur högtalarna och att han har högtalarna kopplade till en "linje in" kontakt alltså ljud in i datorn bör problemet ligga vid datorn och inte med högtalarna.

Jag syftade mest på förslaget med 3,5mm-splitter, om du menade att ena delen av splittern ska gå till hörlurarna och andra till högtalarna.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Oj hade den här gamla frågan fått liv igen!

Tyvärr består problemet, vilket är besynnerligt. Har hela tiden använt Realteks drivrutiner och mjukvara som jag laddat ner från moderkortet supportsida hos ASUS. Alla tidigare moderkort jag har haft har det inte varit några konstigheter att mappa om ljudportarna. Installerade nyligen om och har den senaste mjukvaran som går att få tag i.

Har löst det genom att ha en splitter. Så det stör mig inte längre på annat vis än att jag tycker att det inte borde behövas en splitter. Det hade varit intressant om någon med samma moderkort stött på samma problem och löst det på annat vis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS X570 - XFX Radeon RX 6950 XT - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 - ADATA Legend 800 1TB - Kingston A400 960GB - Noctua NH-U12S - Corsair RM750 v2 - Cooler Master MasterCase H500M

Permalänk
Medlem

Såg på Asus ROG forumet att det var någon som ville ha sin subwoofer igång hela tiden med stereo signalen.
Han laddade ner ett equalizer program där han själv kunde välja vart signalen skulle gå. Jag är rätt säker på att du skulle kunna välja så att både höger/vänster fram och höger/vänster bak båda spelar stereo samtidigt.
Här är en länk till tråden: https://rog.asus.com/forum/showthread.php?99114-SOLUTION-to-E... . känner ej igen vad det är för program han använder så ladda inte ner något konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberdyne:

Det ser ut så här.
https://i.imgur.com/ig0PZCi.png

Eftersom det är störningar kan det vara något med moderkortet / frontkabeln (troligast). När jag kopplar in så har jag högtalarna i förstäraren (SPDIF) och hörlurar på fronten, då får man automatiskt om man vill samköra eller två separata, sedan väljer man i programet vart dom ska, inte i kontrollpanelen.

Om du kör "leksakshögtalare" direkt i datorn så ska du inte välja att ha linje in då denna är avsedd för mikrofoner. Här kan det vara en konflikt mellan OS kontrollpanel och den i programmet. Kan även vara något med HDMI då vissa program vill använda HDMI (HDMI tar både bild och ljud i samma kabel). Problemet finns både i Windows och Linux då det mer handlar om ett konfigurationsfel än ett program / drivrutinsfel.

Jag vet att man kan välja linje in för högtalare, men då gäller det att både programmet och OS har samma inställning.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon