Proshop skickar hårddisk utan stötdämpande material – OK?

Permalänk
Medlem

Proshop skickar hårddisk utan stötdämpande material – OK?

Hej! Beställde en lös 14TB WD Gold disk från Proshop och fick den levererad i en kartong utan stötabsorberande material runt. Kartongen är helt stel.

Jag har har beställt en hel del diskar i mina dagar och jag har inte stött på en så dåligt förpackad disk förut. Jag har inte brutit plastförpackningen till disken och yrkade på fri retur och att de borde skicka en som är vettigt förpackad i stötdämpande material. Detta fick jag nobben på.

De vill att jag bevisar att disken lidit skada av hanteringen. Rimligt? Jag är ju fullt medveten hur det där paketet jonglerats runt i juletider.

Permalänk
Medlem

Då har du nog blivit lurad för du fick en 12TB

Tror det där dämpar mer än tillräckligt så de bör inte vara någon fara.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Har du inte brutit förpackningen så har du ju ryggen fri och kan nyttja ångerrätten?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mikae1:

Hej! Beställde en lös 14TB WD Gold disk från Proshop och fick den levererad i en kartong utan stötabsorberande material runt. Kartongen är helt stel.

https://i.postimg.cc/DwJ2cxBW/dvknt7irkc861.jpg

Jag har har beställt en hel del diskar i mina dagar och jag har inte stött på en så dåligt förpackad disk förut. Jag har inte brutit plastförpackningen till disken och yrkade på fri retur och att de borde skicka en som är vettigt förpackad i stötdämpande material. Detta fick jag nobben på.

De vill att jag bevisar att disken lidit skada av hanteringen. Rimligt? Jag är ju fullt medveten hur det där paketet jonglerats runt i juletider.

Det där är samma förpackningsform som jag fått diskar från andra tillverkare.
En hårddisk klarar 150 G om den inte är igång så oroa dig inte för att den där förpackningen ska vara något problem (vid 150 G så hade det inte varit mycket kvar av förpackningen så troligen är den inte utsatt för något i närheten av det som hade skadat disken).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

huvudet är dessutom parkerat så sluta noja

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikae1:

fick den levererad i en kartong utan stötabsorberande material runt. Kartongen är helt stel.

Hela kartongen är designad för att absorbera stötar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Tycker det där var en ypperligt gjord paketering, stabil, miljövänlig och tillräckligt för att klara av den mesta av postens hantering.
Och visst är ju sådan grov Wellpapp stötdämpande, visst den fjädrar inte tillbaka, utan den absorberar stötarna. Samt som andra har skrivit innan hårddisken tål en hel del ifall den inte är i bruk.
Så deras krav att du behöver bevisa att den är skadad innan de godkänner retur är helt rimligt.

Tar den hellre såhär än i HDDplastfodral i ett vadderat kuvert som jag har fått innan....

Men känner du dig inte säker på hur hårddiskarna levereras så åk och köp dem i butik då.

Permalänk
Medlem

Här har du Western Digitals riktlinjer för hur du ska packa en retur för att din garanti ska gälla:

https://www.westerndigital.com/support/packaging-instructions...

Till och med bubbelplast som bör vara rätt bra är inte godkänt:

https://www.westerndigital.com/support/packaging-instructions...

Självklart bör då minst samma krav gälla för en leverantör. Annars är din garanti från tillverkaren inte giltig.

Permalänk
Inaktiv

Ser ut att vara en perfekt paketering. Inga yttre skador och uppenbarligen designat att absorbera stötar.

Det är väl bara att börja använda den, om det är några fel på den så är det DOA hos återförsäljaren som gäller ändå.

Permalänk

Det är omkring 10 år sedan nån återförsäljare överhuvudtaget skickade hårdvara vettigt. Dvs med lika delar åt alla riktningar med "ostbågar" eller liknande. Antagligen för att blidka Greta och samtidigt minska sina kostnader.
Nu är detta inte kritiskt för ALL hårdvara, men hårdiskar.....:rolleyes:
Hårdiskar har jag själv fått i en plain kartong med disken liggande dikt mot ena sidan utan nåt emellan, och ett par luftfyllda påsar på andra sidan, med gott om "rattle-utrymme" däremellan.

Har kontaktat ett par ÅF om detta, men de är helt ointresserade. Welcome to the new normal.

Permalänk
Medlem

Köp hårddiskar enbart över disk i butik. Priserna blir tyvärr lite högre, men jag är för nojig för att acceptera risken för osynlig skada under transport. Jag har sett hur paket hanteras...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Sett värre. Dustin levererade 2st WD Red-diskar i antistatpåse i en jiffypåse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tar den hellre såhär än i HDDplastfodral i ett vadderat kuvert som jag har fått innan....

Jepp fått samma sak.

Skrivet av Marcusk:

Till och med bubbelplast som bör vara rätt bra är inte godkänt:

Bubbelplast bör ej användas alls till elektronik så länge det inte handlar om ESD bubbelplast.
Då bubbelpast kan skapa väldigt mycket/hög statisk elektricitet.
ESD påsar finns ju i tre olika typer.
Antistatic Bags
Billigast och sämst skydd men fortfarande betydligt dyrare än vanlig påse/bubbelplast.

Dissipative Bags
Mitten i pris o skydd.

Metallized Shielding Bags
Dyrast och bäst skydd.

Och har 3-4 gånger fått hd som snurrats in i vanlig bubbelplast (utan ESD påse/plastskal) så ESD bubbelplast är nog extremt ovanligt att dom använder.

Skrivet av Snickarboa:

Hårdiskar har jag själv fått i en plain kartong med disken liggande dikt mot ena sidan utan nåt emellan, och ett par luftfyllda påsar på andra sidan, med gott om "rattle-utrymme" däremellan.

Samma här och en gång i en box som hade rymt 3st hd på höjden och 2-3 diskar på längden och nästan 2 diskar på bredden.
Med 2 luftkuddar som troligen inte hade räckt till för samma kartong med 4-6 diskar i.
Den åkte tillbaks ca 5min efter jag öppnat den till CDON (för runt 5år sedan) då dom hade skickat med en returlapp och har närma till att kasta in skiten på posten.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Hela kartongen är designad för att absorbera stötar.

Skrivet av loefet:

Och visst är ju sådan grov Wellpapp stötdämpande, visst den fjädrar inte tillbaka, utan den absorberar stötarna.

Det är väl min invändning. Flyger den i golvet på sorteringen eller kastas in i en bil så hade en kartong med fyllnadsmaterial runt varit att föredra. Ogillar slapp förpackningteknik å det grövsta.

Skrivet av cat_fish_1:

Då har du nog blivit lurad för du fick en 12TB
Tror det där dämpar mer än tillräckligt så de bör inte vara någon fara.

Nice catch 🥳

Skrivet av DavidtheDoom:

Det där är samma förpackningsform som jag fått diskar från andra tillverkare.
En hårddisk klarar 150 G om den inte är igång så oroa dig inte för att den där förpackningen ska vara något problem (vid 150 G så hade det inte varit mycket kvar av förpackningen så troligen är den inte utsatt för något i närheten av det som hade skadat disken).

Skrivet av Spiffman:

huvudet är dessutom parkerat så sluta noja

OK, jag ger den ett försök. Ska ändå bränna genom några dygns tester 🙂

Permalänk

Fick mina 3 wd red diskar på samma vis. De är så de får oem-diskarna från wd tror jag. Vill du ha en bättre förpackning får du köpa retail.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Hur vill du ha den förpackat? Tycker det ser bra ut, sett sämre upp genom åren.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Jag fick sånt också när jag köpte Hårddisk från Proshop men min var det inget fel på då eller nu idag.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikae1:

Hej! Beställde en lös 14TB WD Gold disk från Proshop och fick den levererad i en kartong utan stötabsorberande material runt. Kartongen är helt stel.

https://i.postimg.cc/DwJ2cxBW/dvknt7irkc861.jpg

Jag har har beställt en hel del diskar i mina dagar och jag har inte stött på en så dåligt förpackad disk förut. Jag har inte brutit plastförpackningen till disken och yrkade på fri retur och att de borde skicka en som är vettigt förpackad i stötdämpande material. Detta fick jag nobben på.

De vill att jag bevisar att disken lidit skada av hanteringen. Rimligt? Jag är ju fullt medveten hur det där paketet jonglerats runt i juletider.

Även om det känns stelt så lär kartongen vara riktigt bra på att absorbera stötar. Du kan ju testa att slå knytnäven i den och jämföra med hur det känns att slå knytnäven i väggen

Personligen skulle jag inte ha några invändningar mot den typen av packning, men jag är å andra sidan inte så nojig över sånt. När det gäller lagring så kör jag alltid ett antal tester för att försöka upptäcka eventuella fel oavsett hur det är förpackat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikae1:

Hej! Beställde en lös 14TB WD Gold disk från Proshop och fick den levererad i en kartong utan stötabsorberande material runt. Kartongen är helt stel.

https://i.postimg.cc/DwJ2cxBW/dvknt7irkc861.jpg

Jag har har beställt en hel del diskar i mina dagar och jag har inte stött på en så dåligt förpackad disk förut. Jag har inte brutit plastförpackningen till disken och yrkade på fri retur och att de borde skicka en som är vettigt förpackad i stötdämpande material. Detta fick jag nobben på.

De vill att jag bevisar att disken lidit skada av hanteringen. Rimligt? Jag är ju fullt medveten hur det där paketet jonglerats runt i juletider.

Det där är väl ingenfara?
Fått HDDer ifrån Webhallen som ligger i en antistat påse och sen en liten pappers påse som läggs i brevlådan så det är nog ingenfara med denna om den/de som fraktade grejerna har kastat det.
Men du verkar ha fått 12GB istället för 14GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikae1:

Hej! Beställde en lös 14TB WD Gold disk från Proshop och fick den levererad i en kartong utan stötabsorberande material runt. Kartongen är helt stel.

https://i.postimg.cc/DwJ2cxBW/dvknt7irkc861.jpg

Jag har har beställt en hel del diskar i mina dagar och jag har inte stött på en så dåligt förpackad disk förut. Jag har inte brutit plastförpackningen till disken och yrkade på fri retur och att de borde skicka en som är vettigt förpackad i stötdämpande material. Detta fick jag nobben på.

De vill att jag bevisar att disken lidit skada av hanteringen. Rimligt? Jag är ju fullt medveten hur det där paketet jonglerats runt i juletider.

Tycker det är ett större problem att det står 12TB på disken än dom 14TB du säger att du beställde.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Tycker det är ett större problem att det står 12TB på disken än dom 14TB du säger att du beställde.

Snedskrivning, som jag antydde i detta meddelande. 🙂

Permalänk
Medlem

Köpte en disk från komplett i december åt en vänn, och den var betydligt mycket sämre packad än det där.
Det där tyckte jag var bra packat!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Diskarna jag köper levereras stötdämpade med gummibussningar i en stadig plastlåda med USB-anslutning och strömförsörjning, som i sin tur ligger väl förpackad i en kartong.

och när man har packat upp den ur emballaget så så har man ju dessutom en USB till SATA adapter med strömförsörjning som kan användas vid behov.