AMD Ryzen 5000 "Vermeer" – samlingstråd

Permalänk
Skrivet av hulkenstrong:

Kan inte vara till mer hjälp. Ny på AMD/PBO oc. Var en röra optimera. Inställningar överallt i BIOS. Två olika PBO menyer som på något sätt samverkar!? Känns som att nästa gång jag uppdaterar bios och ska göra om inställningarna att jag kan få ett annat resultat.
Har du testat köra fast oc/frekvens? Kanske ger bättre resultat i slutändan. Känns som 4.7GHz allcore är hyfsat normalt för dom flesta 5600x cpuer.

4.7ghz allcore med pbo menar du eller med fast frekvens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

4.7ghz allcore med pbo menar du eller med fast frekvens?

Med fast frekvens.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Skrivet av hulkenstrong:

Med fast frekvens.

Den gör 4700-4850mhz konstant på alla under spel osv.
Men i cb20 och i prime95 etc så blir boosten lägre all core. Provade ange pbo power limit manuellt men ingen skillnad. Testade även negative -15 och då gjorde den 4600mhz på alla i cb20 men crashade efter testet i idle.

Permalänk
Medlem

Läst att man inte behöver installera chipsetdrivisarna från AMDs hemsida. Stämmer det?

Skrivet av Aka_The_Barf:

Kör prime 95 small fft eller vad det heter och kör på 4 trådar så får du se på hetta och stress. Ligger på runt 65 grader i CB och spel men i prime så rusar tempen upp till 91 grader på nolltid med 4 trådar. 1 tråd blir det runt 85 och med alla trådar så går den svalt men det beror på att klockan enbart ligger på 3.7ghz. i prime 95 klockar den flera hundra mhz lägre än lättare laster.
Så vill du stressa din cpu är prime rätt väg att gå, extrem belastning.

Haha oj vad stekt CPUn blev 90C direkt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Läst att man inte behöver installera chipsetdrivisarna från AMDs hemsida. Stämmer det?

Haha oj vad stekt CPUn blev 90C direkt.

Är nog lika bra qtt göra det, du förlorar inget på det.

Prime 95 är brutalt och du kommer nog aldrig stöta på en liknande last. I mina yngre dagar när man ville testa att ens OC var tok stabil så var det prime 95 i ett par dygn som gällde. Dagens cpuer blir rejält varma. Har jag fattad det rätt så stressas delar av cpun som inte brukar stressas samtidigt som övriga delar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har ett B450 I AORUS PRO WIFI, körde med F60c och tog mig an F60e. Minnena verkar inte fungera nå vidare alls nu så får köra i 2133mhz utan att det ska krascha när jag startar upp spel.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk

Nu har jag suttit och pillat på min 5600x halva natten och kommit fram till följande (som kanske redan är konstaterat)

Lägre pbo override +mhz = mer negativ curve
Högre pbo överride +mhz = mindre negativ curve

Testade först att köra +200mhz med -10 på samtliga kärnor och fick följande i cb20:
Multi 4481p.
Singel 627p.
4550mhz all core boost.
4850mhz singel core boost.

Därefter testade jag med +150mhz och -15 på samtliga och fick då istället:
Multi: 4643p.
Singel: 619p.
4650mhz all core boost.
4800mhz singel core boost.

Sänker jag pbo override ytterligare ner till +100mhz men ökar den negativa kurvan till -20 så får jag:
Multi 4692p.
Singel 615p.
4670mhz all core boost.
4750mhz singel core boost.

Alltså, beroende på hur override/curve konfigureras så flyttas prestanda från multi>singel.

Vet inte riktigt vilken konfiguration som är att föredra för gaming (som är det enda jag gör).
Förmodligen allt på auto och slippa huvudvärk om systemet crashar.. MEN! Gratis är gott och mycket vill ha mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Enda nackdelen som jag ser det är för den som kör luftkylning där fläktkurvor blir lite smått irriterande att få pli på, förstår varför AMD rekommenderar vattenkylning (AIO i vart fall) för Zen3

Kan rekommendera Argus Monitor och tempen som ett genomsnitt över X sekunder så slipper fläktar revva upp och ner som galningar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Kan rekommendera Argus Monitor och tempen som ett genomsnitt över X sekunder så slipper fläktar revva upp och ner som galningar.

Argus Monitor har rea på sin 3-årslicens fram till årsskiftet. Just sayin'

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Argus Monitor har rea på sin 3-årslicens fram till årsskiftet. Just sayin'

Nice. Läser även detta:
"No subscription — once your license period has ended you will still be able to use all versions of Argus Monitor released previous to the expiration of your license."

Min räcker till 2022 så håller nog den och ser om jag behöver uppdateringar därefter om det fortfarande lever.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Kan rekommendera Argus Monitor och tempen som ett genomsnitt över X sekunder så slipper fläktar revva upp och ner som galningar.

Argus är jäkligt bra, har kört det länge nu utan strul, jag kör dock en styrning på alla fläktar efter hur varm gpu'n är då processorn går svalt nog även med alla fläktar i låg hastighet vilket gör att det blir lättare & styra resten efter gpu'n istället som kan pumpa ut 400W värme.

Men som du säger kan man köra efter genomsnittstemp eller på sockel temp eller på en sammanslagen temp mellan cpu/gpu osv. Mycket smidigt när man vill styra fläktar helt enkelt och klart värt den lilla summan för en licens.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Argus är jäkligt bra, har kört det länge nu utan strul, jag kör dock en styrning på alla fläktar efter hur varm gpu'n är då processorn går svalt nog även med alla fläktar i låg hastighet vilket gör att det blir lättare & styra resten efter gpu'n istället som kan pumpa ut 400W värme.

Men som du säger kan man köra efter genomsnittstemp eller på sockel temp eller på en sammanslagen temp mellan cpu/gpu osv. Mycket smidigt när man vill styra fläktar helt enkelt och klart värt den lilla summan för en licens.

Väldigt! Jag kör liknande, CPU-temp på CPUn och resten av fläktarna på GPU-temp (avg. 10 sek har jag stannat på).

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Även Webhallen har fått in:

https://www.webhallen.com/se/product/326489-AMD-Ryzen-7-5800X...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

Nice, känns som det släppt lite nu
(åtminstone på 5800X som väl i och för sig kanske är minst prisvärd av de nya)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ni som kör Argus Monitor. Vad tjänar jag på att köra den kontra att sätta en egen fläktkurva i bios exempelvis? Är det att man kan sätta fläktarna baserat på temperaturvärden över flera komponenter?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Ni som kör Argus Monitor. Vad tjänar jag på att köra den kontra att sätta en egen fläktkurva i bios exempelvis? Är det att man kan sätta fläktarna baserat på temperaturvärden över flera komponenter?

En tydlig sak du vinner är att du kan avända GPUns temperatursensor för fläktstyrning.

Sen kan du använda fler källor i kombination (upp till fyra olika sensorer i styrning av samma fläkt) och andra tidskonstanter än jag sett i mina BIOS (upp till 15 sekunders genomsnitt). Det är också smidigt att kunna ändra inne i Windows när man använder datorn och inte behöva boota om ned till BIOS hela tiden vid ändringar.

Permalänk
Medlem

Kan ju lägag till att Argus är gratis att prova i 30 dagar så det är bara att testa själv om man är lite nyfiken.

GUIt känns lite ålderdomligt eller ... tyskt ingenjörsmässigt. En flashback till 90-talet.

Jag har också fått konstiga mätvärden på hur mycket ström min CPU drar, eller orimliga rent av. Men det värdet använder jag ändå inte för styrning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

En tydlig sak du vinner är att du kan avända GPUns temperatursensor för fläktstyrning.

Sen kan du använda fler källor i kombination (upp till fyra olika sensorer i styrning av samma fläkt) och andra tidskonstanter än jag sett i mina BIOS (upp till 15 sekunders genomsnitt). Det är också smidigt att kunna ändra inne i Windows när man använder datorn och inte behöva boota om ned till BIOS hela tiden vid ändringar.

Snyggt tack 🙏

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Kan ju lägag till att Argus är gratis att prova i 30 dagar så det är bara att testa själv om man är lite nyfiken.

GUIt känns lite ålderdomligt eller ... tyskt ingenjörsmässigt. En flashback till 90-talet.

Jag har också fått konstiga mätvärden på hur mycket ström min CPU drar, eller orimliga rent av. Men det värdet använder jag ändå inte för styrning.

Om jag inte minns fel från när jag mailade med dem så var det just tyskar

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Ni som trimmat kärnorna separat med olika kurvor hur har ni kommit fram till bästa/sämsta kärnan samt värdet av kurva?
Läst att Ryzen master kan hjälpa till att se vilken kärna som är effektivast men mitt ryzen master funkar inte.
Eller kan man justera curve optimizer individuellt tills kärnan blir ostabilt för varje enskild kärna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Kan ju lägag till att Argus är gratis att prova i 30 dagar så det är bara att testa själv om man är lite nyfiken.

GUIt känns lite ålderdomligt eller ... tyskt ingenjörsmässigt. En flashback till 90-talet.

Jag har också fått konstiga mätvärden på hur mycket ström min CPU drar, eller orimliga rent av. Men det värdet använder jag ändå inte för styrning.

Sorry för OT här.

Hmm drog ner en trial men den verkar inte hitta mina chassifläktar, antar att det är kört om man har en fläktkontroll som dom går igenom?

Någon som kör Argus Monitor med ex Lian Li eller Corsair fläktkontroll? Hade ju varit nice att kunna få fart på chassifläktarna beroende på grafikkortets temp.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Sorry för OT här.

Hmm drog ner en trial men den verkar inte hitta mina chassifläktar, antar att det är kört om man har en fläktkontroll som dom går igenom?

Någon som kör Argus Monitor med ex Lian Li eller Corsair fläktkontroll? Hade ju varit nice att kunna få fart på chassifläktarna beroende på grafikkortets temp.

Normalt ska det inte strula med en PWM splitter/kontroller men det beror på hur den lirar mot mobot, annars kan det vara enklare med en simpel fläktsplitter direkt i mobots chassie fläktanslutningar men då får man se upp lite med hur mycket effekt de klarar. Sen kan du i Argus editera vilka fläktar som ska styras och genom "settings"-> "mainboard /fans"->"configuration", har du konfat fläktplatsen som den separata kontrollern ansluter till rätt ska det inte vara större problem att få det & funka normalt, såvida du inte har en lite ovanlig inbyggd kontroller på mobot som Argus inte stödjer ännu dvs.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Då var datorn isär- samt hopplockad.
Ut med R5 3600 med b450-moderkort och in med R5 5600x med b550-moderkort.
En skillnad var att jag fick upp mina Corsair minnen till 3200 mhz efter uppgraderingen med senaste beta BIOS.
Innan kom de "bara" upp till 2933 mhz med R5 3600 och b450-kortet.

I spel märks mest färre "frame drops" och mindre "lows".
Benchmarks i 1080p från Assasins Creed Odyssey före och efter bytet:

Cyberpunk 2077 tycker jag flyter på bättre med. Runt 5fps mer i lows.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Är inte så svårt att ställa in Zen 3, slå på PBO, kör scalar 10x, +200, resten på Auto. Motherboard limits är rekommenderat för PPT/TDC/EDC. Är det dubbla menyer, gör samma i båda. Ingen vcore offset behövs. Detta ger bra prestanda. Skillnaden mot ingen PBO är att multi blir bättre, single blir lite sämre. För att få tillbaka single kan man leka med Curve Optimizer och hämta tillbaka det mesta, på köpet kan man få multi ännu bättre.

Glöm inte att slå på CPPC och CPPC preferred cores, annars hittar inte Windows dom kärnor som boostar högst vid single, i princip allt annat kan vara auto.

Lite krångligare att klocka minnena högt, det beror på värdena VDIMM, VTT, VDDP, VDDG och SOC. Har märkt att senare bios kräver mer VDIMM än tidigare, värt att tänka på. VTT,VDDP, VDDG och SOC kan man behöva höja en hel del från default för att klocka minnena. Jag behöver kanske inte nämna att timings/subtimings på minnena är av största betydelse för en lyckad klock.

Och slutligen, hur högt CPU till sist boostar beror nästan bara på temperatur dvs hur bra kyllösning du har. Det är en avvägning mellan pris, storlek och ljudnivå. Dom som har riktigt bra boost kör i stort sett uteslutande vattenkylning på CPU.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Är inte så svårt att ställa in Zen 3, slå på PBO, kör scalar 10x, +200, resten på Auto. Motherboard limits är rekommenderat för PPT/TDC/EDC. Är det dubbla menyer, gör samma i båda. Ingen vcore offset behövs. Detta ger bra prestanda. Skillnaden mot ingen PBO är att multi blir bättre, single blir lite sämre. För att få tillbaka single kan man leka med Curve Optimizer och hämta tillbaka det mesta, på köpet kan man få multi ännu bättre.

Glöm inte att slå på CPPC och CPPC preferred cores, annars hittar inte Windows dom kärnor som boostar högst vid single, i princip allt annat kan vara auto.

Lite krångligare att klocka minnena högt, det beror på värdena VDIMM, VTT, VDDP, VDDG och SOC. Har märkt att senare bios kräver mer VDIMM än tidigare, värt att tänka på. VTT,VDDP, VDDG och SOC kan man behöva höja en hel del från default för att klocka minnena. Jag behöver kanske inte nämna att timings/subtimings på minnena är av största betydelse för en lyckad klock.

Och slutligen, hur högt CPU till sist boostar beror nästan bara på temperatur dvs hur bra kyllösning du har. Det är en avvägning mellan pris, storlek och ljudnivå. Dom som har riktigt bra boost kör i stort sett uteslutande vattenkylning på CPU.

Förlåt
AMD neewbie här. är detta inställning i bios eller i AMD Ryzen Master?
Jag har en 5800x på ett Gig X570i Aorus Pro wifi med ett EVGA 3080 allt vattenkylde i ett två rad kompakt SFF Ghost Louque bygge.
Extrema höga temps och 4,8 clocks direkt. Jag spela Godfall (79-85 grader) Doom Eternal (75 grader)
Jag har försökt bevandra mig i AMD ryzen Master med viss framgång
Jag har har nu gått in på Manuel mod på AMD Ryzen Master och fick idle volts till 1.100v och 3,8ghz, men ibland höjs till 4.8ghz för några sekunder.
Idle temps är nu "acceptabel" 55-57 grader men kan lätt överstiga till 70 grader om jag öppna Chrome eller Office
Som skrivit trotts Manuel mode kan både clocks och öka realt under gaming, 78-85 grader beroende på vilken spel
Nån tips tack

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Förlåt
AMD neewbie här. är detta inställning i bios eller i AMD Ryzen Master?
Jag har en 5800x på ett Gig X570i Aorus Pro wifi med ett EVGA 3080 allt vattenkylde i ett två rad kompakt SFF Ghost Louque bygge.
Extrema höga temps och 4,8 clocks direkt. Jag spela Godfall (79-85 grader) Doom Eternal (75 grader)
Jag har försökt bevandra mig i AMD ryzen Master med viss framgång
Jag har har nu gått in på Manuel mod på AMD Ryzen Master och fick idle volts till 1.100v och 3,8ghz, men ibland höjs till 4.8ghz för några sekunder.
Idle temps är nu "acceptabel" 55-57 grader men kan lätt överstiga till 70 grader om jag öppna Chrome eller Office
Som skrivit trotts Manuel mode kan både clocks och öka realt under gaming, 78-85 grader beroende på vilken spel
Nån tips tack

Glöm Ryzen Master, jag använder det bara ibland som komplement till HWINFO64 för att kolla att alla värden har "tagit"(alltså som rent mätprogram). Alla inställningar görs bäst i bios. Det är smart att spara en fungerande profil på USB som man alltid har sittande i datorn, så man snabbt kan återvända utan att knappa in allt igen om man testat något äventyrligt och måste resetta.

85C är egentligen inget problem för Zen 3, upp till 90C säger AMD är normalt, men höga temps hämmar boost algoritmen. Enklaste är att förbättra kylning och ha en välventilerad låda. Störs man av snabbt växlande fläktar bör man sätta fördröjning(ramp up) på dom i bios.

Ett effektivt sätt att sänka temps är att begränsa värdena PPT/TDC/EDC i bios, man får då en minimal prestandaförlust men mycket lägre temps.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Dom som har riktigt bra boost kör i stort sett uteslutande vattenkylning på CPU.

En bra slutsats inklusive vikten av bra luftflöde i lådan vilket väl ältats i en del trådar senaste åren, i synnerhet cpu kylning vatten vs luft, fördelar och nackdelar.