Sapphire Radeon RX 6800 Nitro+

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ja, jag blev själv lite förvånad men Amazon brukar stå sitt kast.
Knep ett Cyberpunk 2077 till pc för 271:- och det ska dyka upp senare idag.
Så jag är rätt nöjd med hanteringen av min order.

Jag köpte nätverkskablar från Amazon.se när priset var lite fel - så fick hem 50st 1meters och 50st 10meters för 68 SEK (inkl. frakt) 8-)

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Hade varit lite intressant med användning utav TrixxBoost när det ofta ingår en liten analys utav DLSS på Nvidia kort. Speciellt när det är ett Sapphire kort som det ska fungera på, och en feature som kanske skulle behövas lite mer information om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Vad är egentligen poäng med ett sådant här inlägg?

Det finns ingen annan som lyckats få ett 3080 för det priset och vill man köpa ett idag så får man snarare pynta 10.000kr.

Priserna är höga oavsett vilket lag man väljer, för höga eftersom det bara är tramsiga lockpriser de säljs till en början.

Ja poängen var väl mest att visa andra att det finns alternativ till snordyra 6800 om man har tur. Så köp inte ett 6800 för detta pris. För 8500 kronor kan man sätta sig i kö för 3080.

Vi verkar vara en hel del personer här på sweclockers som fått fördelaktigt pris från amazon.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Det är det som verkligen är konstigt. Mitt referenskorts kylare har inga problem att kyla GPUn och det är verkligen inte stort. Det är garanterat inte lika tyst som det på Nitro....men det är inte extremt högljutt heller. Det märks endast av vid full load i CP2077 än så länge. Referenskylaren är så liten att den enkelt får plats i ett Ghost chassie Mini Itx.
Behövs verkligen dessa "pråmar" till kylare på rx 6800...

Behövs är väl en definitionsfråga jag gillar riktigt tysta datorer, även när man spelar. Men nu råkade det vara den här modellen jag fick tag på först så det var mer en slump. Inte fel att kunna klocka upp och ändå ha nära ljudlöst.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

6900kr för mitt 6800 har nu blivit 8500kr.
Tråkig utveckling! Förhoppningsvis blir det bättre när denna öken är slut. När jag är klar med cyberpunk är det säkert någon lycklig iaf.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

AMD ljög, AMD ligger efter. Gör dem inga tjänster innan de kan leverara kort i den prisklass de så stolt uttalade sig om. Case closed.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Falistar:

Det börjar närmar sig slutet för mig vad gäller pc-spelande och byggande, en hobby jag haft i närmare 30år, jag kan inte motivera att lägga en halv månadslön på enbart ett grafikkort, samt hantering och lansering har helt enkelt blivit en riktigt trist historia.

Skulle säga att det är billigare nu än någonsin med en speldator. Nya i3 10100 och Ryzen 3 3300x spöar båda en i7 7700k i stock, vilket räcker till alla spel, 16gb ddr4 och SSD får man nytt för några hundralappar var. Köp ett begagnat GTX 1080 för ~2k så har du en speldator som klarar alla spel utan problem om du inte måste köra i 4k eller ha Raytracing.

Permalänk
Medlem

Suits run when I come undone
Can't kill me, I'm zero and one
Add justice to the people's math
Blaze your way down the rebel path
Hear my call, I'm chippin' in
Total war, I'm chippin' in
Casings fall, I'm chippin' in
Kill them all!

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tycker det är trist att alla övergivit 2-2.1 slots design, både Amd och Nvidia har ju visat att det går bra, så varför envisas 3dje part med att göra sämre kort? (storleksmässigt)

Därför att störst går först?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Ja, priserna har helt klart stuckit iväg en del. Kommer ihåg när jag köpte mitt första "high-end" kort, 8800 GTS 512 och jag inte vågade säga något till min dåvarande sambo, det kostade typ 3300 kr. Iofs var det en betydligt större del av min månadsinkomst då (pluggade och jobbade extra) än vad ett motsvarande kort skulle vara idag. Men ändå, klar inflation i grafikkortspriserna.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Högre pris än årets Nvidia-kort, prestanda i nivå med förrförra årets Nvidia-kort. Starkt jobbat av AMD.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Skulle säga att det är billigare nu än någonsin med en speldator. Nya i3 10100 och Ryzen 3 3300x spöar båda en i7 7700k i stock, vilket räcker till alla spel, 16gb ddr4 och SSD får man nytt för några hundralappar var. Köp ett begagnat GTX 1080 för ~2k så har du en speldator som klarar alla spel utan problem om du inte måste köra i 4k eller ha Raytracing.

Sålde mitt 1080 för 2.5k + frakt, med en skadad displayport, kunde säker ha fått 3k om den var hel.
Har alltid kunnat köpa 2 generationer gammalt skräp och para ihop det med en I3, lol.
Ett 970 med en riktig kylare kostade drygt 3.5k, ramminnen var snorbilliga och en I3 kunde spöade skiten ur AMDs Bulldozer i spel.
Jag hade då fan inte velat sitta på ett Gtx 1080 och en 1440p skärm om ett år när nästa generation konsoler tar över.
Cyberpunk visar vägen med 34fps i 1440p..

Fattar fortfarande att folk köper ett 4 år gammalt kort för 2.5k+, börjar du närma dig den normala livslängden på mekaniska prylar som fläktar etc.

Permalänk
Medlem

Amd må vara dyra nu och må ha minimal lager på kort.. men att säga att dem ligger efter i prestanda är fel.

Nvidia har åter igen konkurrens och tack o lov för det.. hade både korten funnits i lager hade jag gått amd. 3080s motsvarighet, 6800XT som i många spel presterar bättre än 3080. Mer minne också.

Tycker för övrigt XFX merc Speedster kort är ett av marknadens snyggaste kort Kostar dock 9500, och det är väl i samma prisklass som 3080s efter marknads släpp.

Edit: märkte att detta handlade om 6800..

Permalänk
Skrivet av voffen1:

6900kr för mitt 6800 har nu blivit 8500kr.
Tråkig utveckling! Förhoppningsvis blir det bättre när denna öken är slut. När jag är klar med cyberpunk är det säkert någon lycklig iaf.

Fick också tag på ett 6800 för 6890kr (Inet fick in 20-30 referens kort den 22 Dec)

(Hade planerat att köpa ett 6800XT eller 3080 men då jag såg dessa kort så slog jag till då jag inte orkar vänta ett par månader till för att göra klart mitt nybygge)

Fick hem kortet i förrgår och är riktigt nöjd med det.

Men det är riktigt synd att partnermodellerna är så sjukt dyra då 6800 är ett bra kort i grunden men går ju inte att rekommendera det när priserna ligger på 7800-9000 för partnerkorten.

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerar på att 6900XT inte är med i diagrammet? Finns det en dold agenda att Nvidia ska vara i topp i alla test?

Med tanke på allt man har läst om styrda tester och sidor som sitter i knäna på Nvidia så börjar man undra. Förr så sa man att man inte ville blanda grafikkort med 2 gpuer med övriga grafikkort frågan är vad anledningen kommer vara nu?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Sålde mitt 1080 för 2.5k + frakt, med en skadad displayport, kunde säker ha fått 3k om den var hel.
Har alltid kunnat köpa 2 generationer gammalt skräp och para ihop det med en I3, lol.
Ett 970 med en riktig kylare kostade drygt 3.5k, ramminnen var snorbilliga och en I3 kunde spöade skiten ur AMDs Bulldozer i spel.
Jag hade då fan inte velat sitta på ett Gtx 1080 och en 1440p skärm om ett år när nästa generation konsoler tar över.
Cyberpunk visar vägen med 34fps i 1440p..

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/22585?key=cc70819b53b7de846418b94390ed1ae1

Fattar fortfarande att folk köper ett 4 år gammalt kort för 2.5k+, börjar du närma dig den normala livslängden på mekaniska prylar som fläktar etc.

Det var inte mycket som stämde där...

Jag köpte 4st 1080 för 1700kr/st här på sweclockers för ett par månader sedan. Och har tidigare köpt 1070 för 1500kr, 1070Ti för 1700kr och 1080Ti för 2800kr, också här på sweclockers. Så man behöver inte betala 2500kr för ett trasigt 1080 om man letar lite. Visst är det svårt att hitta ett grafikkort just nu när alla ska köpa julklappar, eller köpa grejer för julklapspengar men året har 11 andra månader när det är betydligt lättare att hitta grafikkort billigare.

Att en i3 alltid har kunnat spöa skiten ur Bulldozer säger verkligen ingenting eftersom Bullzoer var sämre än den 12 år gamla Phenom II generationen. Varken Bulldozer eller Phenom II fungerar särskilt bra till dagens spel. Och inte heller nyare i3or har varit så roliga att använda då dom fram till 7e generationen var dual core och det är först nu med 10e generationen som dom fått HT vilket är ett måste för cpuer med 4 kärnor eller mindre i många spel om man inte vill ha hemska framedrops.

Kul att du tar ett spel som blivit ökänt för sin legendariskt dåliga optimering som måttstock för vad ett 1080 klarar av. Spelet är knappt spelbart på vissa konsoller men inte heller på PC är det särskilt bra optimerat. Tror tom. det var här på sweclockers jag läste om någon användare på reddit som hade hittat någon ini-fil som reglerade hur spelet använde hårdvaran och kunde förbättrade prestandan rejält genom att bara ändra vissar värden i filen.

Jämför tex med COD Warzone som också är ett krävande spel, där ligger ett 1080 runt 80 FPS med samma settings som testet i CP2077:
https://youtu.be/Q13bmXYR9bA?t=673

Och till slut så är den normala livslängden för ett kort och fläktar absolut inte 4 år. Nu för tiden har nästan alla kort dessutom semipassiva fläktar vilket minskar slitage på fläkten betydligt och även damm som dras in i kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Och till slut så är den normala livslängden för ett kort och fläktar absolut inte 4 år. Nu för tiden har nästan alla kort dessutom semipassiva fläktar vilket minskar slitage på fläkten betydligt och även damm som dras in i kylaren.

Precis, jag har ett HD5870 som är elva år gammalt och ett HD6850 som är tio år och de fungerar klockrent fortfarande. Det äldre kortet snurrade i princip 24/7 i nio år. Men så har jag rengjort grundligt i snitt varannan månad. Sköter man om grejorna så håller de längre. För att inte tala om AIO-kylaren som satt i den den äldre burken, den snurrade felfritt i nio år innan den började ge ifrån sig lagerljud. De har jag fått höra inte ska fungera längre än 3-4 år heller.

Så nej, 4 års livslängd är en grov underdrift, i alla fall om man sköter om grejorna.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

"Nvidia tar ockerpriser på sina GPUER".

"AMD - Hold your hats bros! Hold your hats!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Det var inte mycket som stämde där...

Jag köpte 4st 1080 för 1700kr/st här på sweclockers för ett par månader sedan. Och har tidigare köpt 1070 för 1500kr, 1070Ti för 1700kr och 1080Ti för 2800kr, också här på sweclockers. Så man behöver inte betala 2500kr för ett trasigt 1080 om man letar lite. Visst är det svårt att hitta ett grafikkort just nu när alla ska köpa julklappar, eller köpa grejer för julklapspengar men året har 11 andra månader när det är betydligt lättare att hitta grafikkort billigare.

Att en i3 alltid har kunnat spöa skiten ur Bulldozer säger verkligen ingenting eftersom Bullzoer var sämre än den 12 år gamla Phenom II generationen. Varken Bulldozer eller Phenom II fungerar särskilt bra till dagens spel. Och inte heller nyare i3or har varit så roliga att använda då dom fram till 7e generationen var dual core och det är först nu med 10e generationen som dom fått HT vilket är ett måste för cpuer med 4 kärnor eller mindre i många spel om man inte vill ha hemska framedrops.

Kul att du tar ett spel som blivit ökänt för sin legendariskt dåliga optimering som måttstock för vad ett 1080 klarar av. Spelet är knappt spelbart på vissa konsoller men inte heller på PC är det särskilt bra optimerat. Tror tom. det var här på sweclockers jag läste om någon användare på reddit som hade hittat någon ini-fil som reglerade hur spelet använde hårdvaran och kunde förbättrade prestandan rejält genom att bara ändra vissar värden i filen.

Jämför tex med COD Warzone som också är ett krävande spel, där ligger ett 1080 runt 80 FPS med samma settings som testet i CP2077:
https://youtu.be/Q13bmXYR9bA?t=673

Och till slut så är den normala livslängden för ett kort och fläktar absolut inte 4 år. Nu för tiden har nästan alla kort dessutom semipassiva fläktar vilket minskar slitage på fläkten betydligt och även damm som dras in i kylaren.

Så man ska inte sälja GPUer på Sweclockers, vad ska du ha 4st gtx1080 till?
Nästa generation spel ska inte vara spelbara på förra generationens konsoler,
COD är fortfarande optimerat för förra generationens konsoler och en jävligt dålig måttstock för framtiden.
GTA som är 7 år gammalt hade också svårt att hålla 30fps och hade gta 6 släppts idag så hade Rockstar haft liknande problem som CDprojekt. *Gta5 var iallafall I 1080p.
Det närmaste vi har nästa generation är cyberpunk och skulle behöva optimeras bättre, men jag tror inte man ska hoppas på några mirakel.
Utveckling/kraven kommer att rusa de första 2 åren och sen plana ut något, så rent taktiskt ska man köpa ett kort 2022.
Priserna på 970/290 generation efter 4år var knappast sämre på sin tid med tanke på att de kostade 3.5k nya.
Så jag ser inte hur det skulle vara bättre idag?
Dagens kort är deffinitivt bättre pga att de är semi-passiva, men 4 år i ett dammigt och varmt oem-chassi är fortfarande ett lotteri.
Dammade inte ens av mitt innan jag sålde det, var som nytt när jag plockade ut det, bra jobbat fractal.

Permalänk
Skrivet av galenmyra:

Skulle säga att det är billigare nu än någonsin med en speldator. Nya i3 10100 och Ryzen 3 3300x spöar båda en i7 7700k i stock, vilket räcker till alla spel, 16gb ddr4 och SSD får man nytt för några hundralappar var. Köp ett begagnat GTX 1080 för ~2k så har du en speldator som klarar alla spel utan problem om du inte måste köra i 4k eller ha Raytracing.

Vart hittar man 16 GB DDR4 och en SSD för totalt 500-600 kr nytt? Inte för att jag behöver det nu men tv-datorn skall uppgraderas så småningom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattebubben:

Fick också tag på ett 6800 för 6890kr (Inet fick in 20-30 referens kort den 22 Dec)

(Hade planerat att köpa ett 6800XT eller 3080 men då jag såg dessa kort så slog jag till då jag inte orkar vänta ett par månader till för att göra klart mitt nybygge)

Fick hem kortet i förrgår och är riktigt nöjd med det.

Men det är riktigt synd att partnermodellerna är så sjukt dyra då 6800 är ett bra kort i grunden men går ju inte att rekommendera det när priserna ligger på 7800-9000 för partnerkorten.

Vänta va, hade Inet fått in referenskort? Typiskt, är förmodligen borta. Hittar varken på Inet eller Prisjakt.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Skrivet av Bewise:

Vänta va, hade Inet fått in referenskort? Typiskt, är förmodligen borta. Hittar varken på Inet eller Prisjakt.

Dom kom in den 22 (kollade varje dag)
Det var 23 kort kvar när jag såg dom först.
3-4 timmar efter att jag såg dom så såldes det sista.

Gäller tyvärr att lyckas se dom i tid.

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Så man ska inte sälja GPUer på Sweclockers, vad ska du ha 4st gtx1080 till?
Nästa generation spel ska inte vara spelbara på förra generationens konsoler,
COD är fortfarande optimerat för förra generationens konsoler och en jävligt dålig måttstock för framtiden.
GTA som är 7 år gammalt hade också svårt att hålla 30fps och hade gta 6 släppts idag så hade Rockstar haft liknande problem som CDprojekt. *Gta5 var iallafall I 1080p.
Det närmaste vi har nästa generation är cyberpunk och skulle behöva optimeras bättre, men jag tror inte man ska hoppas på några mirakel.
Utveckling/kraven kommer att rusa de första 2 åren och sen plana ut något, så rent taktiskt ska man köpa ett kort 2022.
Priserna på 970/290 generation efter 4år var knappast sämre på sin tid med tanke på att de kostade 3.5k nya.
Så jag ser inte hur det skulle vara bättre idag?
Dagens kort är deffinitivt bättre pga att de är semi-passiva, men 4 år i ett dammigt och varmt oem-chassi är fortfarande ett lotteri.
Dammade inte ens av mitt innan jag sålde det, var som nytt när jag plockade ut det, bra jobbat fractal.

Dom har absolut inte hållit tillbaka COD Warzone till PC grafikmässigt bara för att det också släpptes på konsoller. För "Ultra RTX" settings rekommenderas ett RTX 2080 Super, så dom maxade ut grafiken i det spelet för den hårdvaran som fanns på marknaden när det kom tidigare i år. Det är ett av marknades mest krävande spel just nu med möjligt undantag för några extrema simulatorer.

Och det är ingen som vet vad som händer i framtiden men faktum är att ett 1080 duger utmärkt till alla dagens spel (med möjligt undantag för CP2077, men där är problemet snarare spelet än kortet), och jag tror personligen att 1080 kommer funka rätt bra under en lång tid framöver. Troligtvis kommer det funka bättre även i CP2077 i framtiden.

Permalänk
Skrivet av JonkenPonken:

Vart hittar man 16 GB DDR4 och en SSD för totalt 500-600 kr nytt? Inte för att jag behöver det nu men tv-datorn skall uppgraderas så småningom.

Jag skrev för några hundra var, alltså några hundra för SSD och några hundra DDR4, totalt blir det över tusenlappen. Går att hitta om man letar lite på prisjakt.

Permalänk
Skrivet av galenmyra:

Jag skrev för några hundra var, alltså några hundra för SSD och några hundra DDR4, totalt blir det över tusenlappen. Går att hitta om man letar lite på prisjakt.

Några är väl inte 6 eller mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Vänta va, hade Inet fått in referenskort? Typiskt, är förmodligen borta. Hittar varken på Inet eller Prisjakt.

De fick in 35 kort vid 13 tiden och slutsålt vid 17 tiden. Finns en tråd här på swec som folk skriver om kort finns i lager. Skulle kört på det men väntar på 6700/6700xt

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Allt är relativt. Jag tycker också priserna är horribla men samtidigt kostar det hälften av vad 2080Ti kostade men presterar minst lika bra eller bättre.

Allt beror på vad man jämför med.

Vi får nog vänja oss med högre priser från båda sidor tyvärr.

Mmm. Det får vi nog. Känner mest att man får förra generationens topp-prestanda för samma pris som ett RTX 3080. Nu kan man förvisso inte köpa 3080 men du fattar vad jag menar.

Jaja det är vad det är.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugu:

De fick in 35 kort vid 13 tiden och slutsålt vid 17 tiden. Finns en tråd här på swec som folk skriver om kort finns i lager. Skulle kört på det men väntar på 6700/6700xt

Då är jag med, det går.undan helt enkelt.
Det kan hända det blir så.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Högre pris än årets Nvidia-kort, prestanda i nivå med förrförra årets Nvidia-kort. Starkt jobbat av AMD.

Nja...snarare att det långsammaste AMD kortet av rx 6000 modellen har prestanda i nivå med förra årets värstingkort från Nvidia som kostade 2,5 gånger priset.
Rätt skall vara rätt. Detta gäller typ 95 % av alla gamers som fullkomligt struntar i RT och därför behöver använda DLSS för att kunna spela i acceptabel FPS rate.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Nja...snarare att det långsammaste AMD kortet av rx 6000 modellen har prestanda i nivå med förra årets värstingkort från Nvidia som kostade 2,5 gånger priset.
Rätt skall vara rätt. Detta gäller typ 95 % av alla gamers som fullkomligt struntar i RT och därför behöver använda DLSS för att kunna spela i acceptabel FPS rate.

Hur kortet står sig mot förra generationens Nvidia-kort är fullständigt irrelevant när dagens Nvidia-kort presterar bättre till lägre pris.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro