Ett stort lagg i spel som ja inte blir av med!

Permalänk

Ett stort lagg i spel som ja inte blir av med!

Hej allihop! Hoppas nån kunnig här inne kan hjälpa mig med mitt problem.

När jag spelar speciellt battlefield lr cod så kommer det ett enorm dipp i fps lite då och då, nästan så bilden fryser och går ner till 1-10fps från 100+fps Har uppgraderat allt i datorn förutom minnen och nätagg och felet kvarstår.
Installerat om windows många gånger och även stängt av alla onödiga program men inget hjälper. Och installerat nya drivrutiner till Allt som går. Spelar ingen roll om ja spelar online lr singelplayer heller så det är inte uppkopplingen som spökar.

Alla tempraturer är också bra så det beror troligen inte på det heller.

Här e specen på min dator iaf.
Samsung odyssey g9
Asus rog helios chassi
Asus rog strix rtx 3080
Asus z390 moderkort
Intel i7 9700k
Pure rock prosessorkylare
Corsair 3000mhz 16gb 3 år gammalt
Corsair 750w +80 gold nätagg 3 år gammalt
Samsung 970 ssd.

Vill tillägga att inget av komponenterna är överklockat.

Snälla nån hjälp mig! Blir galen på detta😪

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Andreaz1, mod
Permalänk
Medlem

Har du kollat upp hur belastningen på cpu och gpu ser ut precis innan fps dropsen?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Skrivet av tJev:

Har du kollat upp hur belastningen på cpu och gpu ser ut precis innan fps dropsen?

Nej det har ju inte gjort. Finns det nått bra program till det? Var exakt samma fenomen innan med i7 6700k och 1080ti med annan skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BernoBuse:

Nej det har ju inte gjort. Finns det nått bra program till det? Var exakt samma fenomen innan med i7 6700k och 1080ti med annan skärm.

https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Permalänk
Medlem

Jag hade inte samma men andra skumma problem med ett ASUS TUF Z370-Plus Gaming, oftast gjorde den random reboots.
Det löstes med en bios-uppgradering. Inte alls säkert det hjälper ditt problem dock.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Jag hade inte samma men andra skumma problem med ett ASUS TUF Z370-Plus Gaming, oftast gjorde den random reboots.
Det löstes med en bios-uppgradering. Inte alls säkert det hjälper ditt problem dock.

Hittas i varje tråd.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk

Hwmonitor har ja installerat så ska testa de:)

Permalänk
Medlem

I BFV så bör man köra med DX11, DX12 har inte fungerat bra sedan det släpptes med exakta symptom som du beskriver.

Händer det i andra spel är det antagligen throttling eller drivrutiner som ställer till det.

Blir den t.ex. för varm så kan den dra ner CPU med flera hundra MHz och gå upp igen, märks av direkt.

Sen kanske du kör obegränsad fps som kan orsaka ovanstående, bättre att försöka hitta någon stabil fps och låsa den där, om du inte kan göra det i spelet så kan du använda ställa in begränsningen i GPU-drivrutinen eller hämta ner Riva Tuner.

Permalänk
Viking

Har du testat att installera om grafikkortets drivrutiner med DDU?

Edit: Såg att du hade installerat om Windows men det kan vara värt ett försök ändå.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

I BFV så bör man köra med DX11, DX12 har inte fungerat bra sedan det släpptes med exakta symptom som du beskriver.

Händer det i andra spel är det antagligen throttling eller drivrutiner som ställer till det.

Blir den t.ex. för varm så kan den dra ner CPU med flera hundra MHz och gå upp igen, märks av direkt.

Sen kanske du kör obegränsad fps som kan orsaka ovanstående, bättre att försöka hitta någon stabil fps och låsa den där, om du inte kan göra det i spelet så kan du använda ställa in begränsningen i GPU-drivrutinen eller hämta ner Riva Tuner.

Ja ska testa det! Kört dx12 och obegränsad fps så ska testa o låsa

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Har du testat att installera om grafikkortets drivrutiner med DDU?

Edit: Såg att du hade installerat om Windows men det kan vara värt ett försök ändå.

Har testat flera gånger med drivrutiner med mitt gamla 1080ti men ingen skillnad och igår fick jag mitt rtx 3080 och blev ingen skillnad på just den fronten:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BernoBuse:

Har testat flera gånger med drivrutiner med mitt gamla 1080ti men ingen skillnad och igår fick jag mitt rtx 3080 och blev ingen skillnad på just den fronten:/

För att det antagligen är CPUn.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

I BFV så bör man köra med DX11, DX12 har inte fungerat bra sedan det släpptes med exakta symptom som du beskriver.

Händer det i andra spel är det antagligen throttling eller drivrutiner som ställer till det.

Blir den t.ex. för varm så kan den dra ner CPU med flera hundra MHz och gå upp igen, märks av direkt.

Sen kanske du kör obegränsad fps som kan orsaka ovanstående, bättre att försöka hitta någon stabil fps och låsa den där, om du inte kan göra det i spelet så kan du använda ställa in begränsningen i GPU-drivrutinen eller hämta ner Riva Tuner.

Jag testade att låsa fps på 120 och blev betydligt bättre i cod! Stängde jag av dx12 och låste fpsen på bf så flöt det på som smör 😀 men tråkigt att ja inte kan använda raytracing med dx11! Var det ja såg fram emot o testa med nya kortet :/ men men dom 2 spelen funkar nu utan lagg iaf 😀 blir till att testa alla andra spel nu o se om det hjälper på dom också! Stort tack för hjälpen! 😀