Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

RTX värt det?

Hej!
Kommer köpa nytt grafikkort nu framöver, står lite i valet om ja ska köpa 6800xt eller ett 3080rtx, spelar i 1440p.
Nu till frågan, RTX är de verkligen så jävla bra, har sett ex antal videos ifrån spel med de på och av. Det enda jag gillar med RTX av vad jag kunnat se är vissa reflektioner i marken och fönster. Thats it av vad jag kunnat se. Ljus etc har många gånger enligt mitt otränade öga sett lika bra eller bättre utan RTX.
Sen fördelarna med Nvidia är ju deras DLSS2.0, men Amd's 6800xt om man bortser ifrån RTX är ju snabbare i många spel i 1440p än ex 3080 samt 3090rtx.

Så nu skrev jag på GeForce forumet för att höra med er som har 3080/3090 rtx kort om vad ni tycker just ang RTX i spel, är de värt det? Man förlorar ju extremt många fps för egentligen inte mycket enligt mig av vad jag kunnat se.
Men sen kanske videos på nätet inte gör de rättvist heller, just med RTX upplevelsen.

Hoppas på få lite klarhet och vettiga svar!

Permalänk
Medlem

Asså de finns ju inte många titlar som utnyttjar RTX, typ Control och Cyberpunk var ganska imponerande. Försökte hitta nån lista med alla spel som stödjer det när ja fick mitt 3080, den ja hittade hade typ max 10 titlar och på den listan hade majoriteten av spelen inte direkt full raytracing, nått kanske hade raytraced shadows, ett annat endast reflektioner, en tredjedel hade inte ens släppts ännu. De är ganska coolt när det är bra implenterat, men det är fortfarande så få titlar som de verkligen gör någon större skillnad på så imo spelar de ingen roll.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag RT är värt det så länge jag kan behålla hyffsade inställningar i övrigt och ligga stabilt över 50fps (helst 60), men då talar jag om de spel jag spelat med RT (Control, WD Legion och CP2077). Dock så är det inte en "wow-jag-kan-inte-vara-utan-detta-upplevelse" utan mer att jag tycker spelet blir plattare och mindre verkligt då jag stänger av det. Skulle inte heller säga att det är värt det i snabbare spel så som FPS, där är högre fps viktigare. DLSS2.0 tycker jag personligen fungerar bra, åtminstone i qualityläget, där jag för det mesta bara kan se en liten skillnad om jag stannar till och tittar noga, men definitivt märker de extra fps:en jag får ut.

Att gå till RT är för mig ett något mindre men liknande steg som när jag gick från 60 till 144Hz eller 1080p till 1440p eller icke-VRR till VRR, dvs jag märkte ingen jätteskillnad när jag tog steget dit, men när jag försöker gå tillbaka så saknar jag det direkt och spelupplevelsen blir direkt snäppet sämre.

För mig blev det ett 3080 främst för att jag har en G-sync monitor (ej någon freesync på den) och tycker personligen att VRR är bland det viktigaste att tänka på vid val av GPU. Hade jag inte varit låst med min skärm så hade jag personligen nästan lika gärna kunnat valt ett 6800xt, om jag haft möjligheten att köpa ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Personligen tycker jag RT är värt det så länge jag kan behålla hyffsade inställningar i övrigt och ligga stabilt över 50fps (helst 60), men då talar jag om de spel jag spelat med RT (Control, WD Legion och CP2077). Dock så är det inte en "wow-jag-kan-inte-vara-utan-detta-upplevelse" utan mer att jag tycker spelet blir plattare och mindre verkligt då jag stänger av det. Skulle inte heller säga att det är värt det i snabbare spel så som FPS, där är högre fps viktigare. DLSS2.0 tycker jag personligen fungerar bra, åtminstone i qualityläget, där jag för det mesta bara kan se en liten skillnad om jag stannar till och tittar noga, men definitivt märker de extra fps:en jag får ut.

Att gå till RT är för mig ett något mindre men liknande steg som när jag gick från 60 till 144Hz eller 1080p till 1440p eller icke-VRR till VRR, dvs jag märkte ingen jätteskillnad när jag tog steget dit, men när jag försöker gå tillbaka så saknar jag det direkt och spelupplevelsen blir direkt snäppet sämre.

För mig blev det ett 3080 främst för att jag har en G-sync monitor (ej någon freesync på den) och tycker personligen att VRR är bland det viktigaste att tänka på vid val av GPU. Hade jag inte varit låst med min skärm så hade jag personligen nästan lika gärna kunnat valt ett 6800xt, om jag haft möjligheten att köpa ett.

Bra skrivet, jag kör 1440p och spelar Witcher3, Cyberpunk2077, samt andra spel men jag syår i valet och kvalet på om jag ska köra Nvidia eller ej, i Cyberpunk tyckte jag RTX inte var något speciellt av de jag sett. Effekten var häftig på några ställen men åter igen så är de mest reflektioner på blöta ytor enligt mig.
Sett andra titlar med RTX med och kan inte påstå att jag är jätte imponerad med tanke på vad de kostar i fps. Så med tanke på att jag har en skärm med Freesync så kanske de skulle vart bättre med ett 6800xt. Hmm vet dock ej ännu!

Permalänk
Medlem

Raytracing i sig är kanske inte superspännande för alla, men tycker imo att dlss i sig självt gör det värt att satsa på ett rtx-kort. Inte jättemånga spel som stödjer det för tillfället, men det verkar som att fler och fler aaa-titlar implementerar det här, och det är då en rätt trevlig prestandaboost.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dyngsur:

Bra skrivet, jag kör 1440p och spelar Witcher3, Cyberpunk2077, samt andra spel men jag syår i valet och kvalet på om jag ska köra Nvidia eller ej, i Cyberpunk tyckte jag RTX inte var något speciellt av de jag sett. Effekten var häftig på några ställen men åter igen så är de mest reflektioner på blöta ytor enligt mig.
Sett andra titlar med RTX med och kan inte påstå att jag är jätte imponerad med tanke på vad de kostar i fps. Så med tanke på att jag har en skärm med Freesync så kanske de skulle vart bättre med ett 6800xt. Hmm vet dock ej ännu!

Om 6800XT hade varit billigare så visst, då hade det varit ett alternativ. Nu är de dock omöjliga att få tag på till skillnad från 3080 och kostar lika mycket. Så jag har svårt att se varför man tar 6800xt när man får mindre för samma pris. (dock är 6800xt oftare dyrare dock, att säga samma pris är inte riktigt korrekt).

Permalänk
Medlem

Så klart upp till var och en om det är värt det men det hjälper onekligen in i upplevelsen för min del

Permalänk
Medlem

Cyberpunk i 4K dlss 2.0 i Quality mode med RTX lighting och RTX Reflextions på medium ser riktigt bra ut.
Med tanke på att nya konsolerna stödjer dessa funktioner så kan man hoppas på fler såna spel.
men annars är det nog bara det spelet och Control som jag har fått wow upplevelse med RTX.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Om 6800XT hade varit billigare så visst, då hade det varit ett alternativ. Nu är de dock omöjliga att få tag på till skillnad från 3080 och kostar lika mycket. Så jag har svårt att se varför man tar 6800xt när man får mindre för samma pris. (dock är 6800xt oftare dyrare dock, att säga samma pris är inte riktigt korrekt).

Du får ju inte mindre egentligen, du får bara inte RTX och DLSS2.0 men annars får du ett snabbare kort i de flesta fall, OC'ar du kortet så får du ännu bättre prestanda. Det är till och med snabbare än 3090 i många spel, men som sagt det saknar 2 saker jag skulle vilja prova. DVS bra stöd för raytracing samt en snarlik funktion som dlss2.0
Så hur menar du? Det som lockar mig med 3080 RTX är just den funktionen i kombination med DLSS2.0 annars kan Nvidia med deras pissföretag fara åt ja..

Permalänk
Medlem

Med 3070 var jag inte ett dugg impad av RT. Känns mest som en gimmick med en satans massa detaljer som jag ändå inte orkar bry mig om när jag väl spelar.

Raytracing.. ja. om några år, när det inte äter upp 60% av datorns kapacitet. Jag väljer hellre 100 fps.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Ja, det är det. RT är framtiden och implementationerna kommer bli vanligare och bättre allt eftersom tiden går. I vissa spel och situationer är det som dag och natt.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Så klart upp till var och en om det är värt det men det hjälper onekligen in i upplevelsen för min del
https://youtu.be/6bqA8F6B6NQ

Ja absolut i vissa fall lär man märka det men i de flesta fall i alla fall i Cyberpunk2077 verkar man vara tvungen att verkligen stanna upp för att märka av rtx lightning men reflektions är en annan sak på blöta ytor och en annan sak som slagit mig exempel om vi nu ska snacka verklighetstroget så blir aldrig en en reflektion i vatten så klart som de blir med RTX men de är väl en smaksak, dock skulle jag vilja spela spelet med bra FPS och de lär man ej kunna göra med RTX på utan DLSS2.0 och vad är då bra fps? 60 antar jag man får kalla bra fps i de spelet isf, så frågan är om de är värt det.

Det är lite dit jag vill komma, men absolut så höjer de garanterat spelupplevelsen men till vilken kostnad är frågan. Därför jag ställer frågan till er som har kraftfulla gpuér som 3080 och 3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Ja, det är det. RT är framtiden och implementationerna kommer bli vanligare och bättre allt eftersom tiden går. I vissa spel och situationer är det som dag och natt.

Ja man har ju hört att de är framtiden men det har Nvidia sagt med andra funktioner som dumpats under tidens lopp.
Det verkar som konsolerna har svårt att få till realtime raytracing så vi är nog inte där ännu om vi nu inte vill spela spel i låg fps.
Men om de lyckas ordna så tror jag absolut på de men vet ej om de är värt prestanda förlusten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Raytracing i sig är kanske inte superspännande för alla, men tycker imo att dlss i sig självt gör det värt att satsa på ett rtx-kort. Inte jättemånga spel som stödjer det för tillfället, men det verkar som att fler och fler aaa-titlar implementerar det här, och det är då en rätt trevlig prestandaboost.

Ja precis DLSS är ju de som lockar, men om AMD får i ordning på sina drivare och funktioner så kanske deras liknande grej kan funka bra med. Men som sagt alltid kul att diskutera om olika fördelar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyngsur:

Ja man har ju hört att de är framtiden men det har Nvidia sagt med andra funktioner som dumpats under tidens lopp.
Det verkar som konsolerna har svårt att få till realtime raytracing så vi är nog inte där ännu om vi nu inte vill spela spel i låg fps.
Men om de lyckas ordna så tror jag absolut på de men vet ej om de är värt prestanda förlusten.

Fast nu tror jag inte att du förstår vad RT är. RT är ingen funktion som är dagens hype och kommer försvinna efter ett tag. Det är en gammal teknik som först nu kan användas i spel och som är här för att stanna. Det är det naturliga nästa steget för grafik. Kombinerat med DLSS så går det att få godtagbar FPS med RT idag.

Hur som helst, i och med att detta handlade om att köpa ett nytt grafikkort så ska du självklart välja ett från 3000 serien då du får bättre RT prestanda samt DLSS.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte heller om RTX i spel, men DLSS är riktigt nice.
Spelar man i 1440P så tycker jag bildkvaliteten är nästan svår att säga att det inte är native 1440P, däremot när man har DLSS på på den andra 1080P-skärmen kan det se lite suddigt ut ibland.
Men frameraten hoppar upp rejält.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Det är synd att raytracing fortfarande, även med ett 3080, är vansinnigt tungt att dra runt. Dlss är dock en teknik som jag alltmer börjar uppskatta. Det är ju inte så att man måste använda det tillsammans med raytracing vilket kommer ge längre livslängd åt kortet.

Jag tycker nog inte att vi riktigt har nått punkten där man gör ett stort misstag genom att välja ett grafikkort utan vettigt stöd för raytracing men för egen del skapar kombinationen av klassledande raytracing tillsammans med dlss ett mervärde som trumfar 6800xt vid samma pris.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Fast nu tror jag inte att du förstår vad RT är. RT är ingen funktion som är dagens hype och kommer försvinna efter ett tag. Det är en gammal teknik som först nu kan användas i spel och som är här för att stanna. Det är det naturliga nästa steget för grafik. Kombinerat med DLSS så går det att få godtagbar FPS med RT idag.

Hur som helst, i och med att detta handlade om att köpa ett nytt grafikkort så ska du självklart välja ett från 3000 serien då du får bättre RT prestanda samt DLSS.

Jodå jag förstår vad det är, och de kommer garanterat komma bli stort i framtiden när vi har teknik som orkar stödja det. Men både du och jag vet att de ej är skrivit i sten att de kommer vara RT som kommer bli nästa grej det kan likväl dyka upp nått annat som är liknande men inte kosta 50% prestanda.
Men i dagsläget så klarar ju inte ens 3090 RT med bra fps, hade de gjort detta så hade jag redan köpt det
Så de va lite dit jag ville komma, men som sagt ja DLSS är intressant men har nån en video med 6800xt vs 3080rtx med dlss igång, skulle vilja se skillnaden.
Har letat men ej hittat, varje video så vet jag ej om dlss är igång och skulle vilja se hur de korten står vid varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Det är synd att raytracing fortfarande, även med ett 3080, är vansinnigt tungt att dra runt. Dlss är dock en teknik som jag alltmer börjar uppskatta. Det är ju inte så att man måste använda det tillsammans med raytracing vilket kommer ge längre livslängd åt kortet.

Jag tycker nog inte att vi riktigt har nått punkten där man gör ett stort misstag genom att välja ett grafikkort utan vettigt stöd för raytracing men för egen del skapar kombinationen av klassledande raytracing tillsammans med dlss ett mervärde som trumfar 6800xt vid samma pris.

Ja precis DLSS2.0 är ju faktiskt helt okej, haha sen är ju frågan om mitt ROG Strix 650 W nätagg orkar dra runt 5900x som jag har med 3080rtx eller 6800xt kanske måste köpa nytt nätagg med hahaha herregud vad dator prylar kostar

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att fråga hur länge du tänker ha grafikkortet du köper nu.
Ju längre du planerar att ha det desto mindre värt blir RT.
Det krävs inget geni att räkna ut att spel med RT som släpps om två år som är i klass med Cyberpunk kommer vara tungdrivna för korten som släpps idag. RT kommer ett tag framöver vara den där tuffa grejen som alla som kan provar men dom flesta stänger av för dom vill ha högre fps.

Nästa serie kort från AMD och Nvidia lär kunna hantera det mycket bättre och med göra det mer som en standard grej i spel.
Det tar tid att få till finliret i hårdvara och mjukvara.
Det var trots allt inte alls längesedan RT var en våt omöjlig dröm att implementera i spel.

Sen en fråga till er alla.
Hur mycket värt tycker ni RT är på vad vi kan kalla budgetskärmar?
Vad krävs egentligen för att få ut mest av det?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av meanh:

Personligen tycker jag RT är värt det så länge jag kan behålla hyffsade inställningar i övrigt och ligga stabilt över 50fps (helst 60), men då talar jag om de spel jag spelat med RT (Control, WD Legion och CP2077). Dock så är det inte en "wow-jag-kan-inte-vara-utan-detta-upplevelse" utan mer att jag tycker spelet blir plattare och mindre verkligt då jag stänger av det. Skulle inte heller säga att det är värt det i snabbare spel så som FPS, där är högre fps viktigare. DLSS2.0 tycker jag personligen fungerar bra, åtminstone i qualityläget, där jag för det mesta bara kan se en liten skillnad om jag stannar till och tittar noga, men definitivt märker de extra fps:en jag får ut.

Att gå till RT är för mig ett något mindre men liknande steg som när jag gick från 60 till 144Hz eller 1080p till 1440p eller icke-VRR till VRR, dvs jag märkte ingen jätteskillnad när jag tog steget dit, men när jag försöker gå tillbaka så saknar jag det direkt och spelupplevelsen blir direkt snäppet sämre.

För mig blev det ett 3080 främst för att jag har en G-sync monitor (ej någon freesync på den) och tycker personligen att VRR är bland det viktigaste att tänka på vid val av GPU. Hade jag inte varit låst med min skärm så hade jag personligen nästan lika gärna kunnat valt ett 6800xt, om jag haft möjligheten att köpa ett.

Det är tråkigt att 144Hz skärmar är mer eller midnre skräp. Oftast gamingorienterade skärmar (Acer, Asus mm) där kvaliteten släpar efter en bra bit efter de vanliga 60Hz skärmar med bra kvalitet.

Raytracing eller mer eller mindre irrelevant idag men om 3-5 år kommer det vara mer eller mindre standard i de flesta stora spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyngsur:

Så med tanke på att jag har en skärm med Freesync så kanske de skulle vart bättre med ett 6800xt.

AMD och NVIDIA har ungefär lika bra stöd för VESA Adaptive Sync, a.k.a Freesync eller G-Sync Compatible, så just det är inte en anledning att välja någon av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är tråkigt att 144Hz skärmar är mer eller midnre skräp. Oftast gamingorienterade skärmar (Acer, Asus mm) där kvaliteten släpar efter en bra bit efter de vanliga 60Hz skärmar med bra kvalitet.

Raytracing eller mer eller mindre irrelevant idag men om 3-5 år kommer det vara mer eller mindre standard i de flesta stora spel.

Finns flera bra 144hz skärmar vad är det dom saknar tycker du?

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Så man kan säga att Raytracing inte är så gamebreaking som nvidia vill få oss att tro. Lutar då ev åt ett 6800xt med hybrid kylning.

Permalänk
Medlem

Raytrace, strålspårning är definitivt framtiden, men när framtiden förvandlas till "nu:et" så blir RTX 3000 serien helt irrelevant för det.

Korta svaret är, om du älskar att spela minecraft eller liknande lättdrivna spel som stödjer RT, så kan RT vara kul att ha, blir estetiskt trevligare med ljussättningen och material med relativ bra prestanda.
Det kan komma vissa få AAA titlar som Control där RT är trevligt, vilket är idag den enda fungerande samt passande speltitel för RT som inte är begränsad till enbart skuggor utan har en bra implementerad RT, där RT gör god visuell nytta till skillnad från rasterering.

Om du väljer mellan vilket kort/tillverkare du ska välja mellan, baserad på (utöver "vanlig" prestanda) deras features, så ska du titta på DLSS när det gäller nvidia. RTX seriens styrka är DLSS som fungerar idag och kommer även att fungera i framtiden. Tyvärr lider DLSS av att den används i relativt få titlar så nyttan för dig personligen är helt subjektivt; men mellan RT och DLSS så har DLSS en framtid med dagens RTX 3000 serie kort prestanda medans RT för denna serie inte har en framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyngsur:

Hej!
Kommer köpa nytt grafikkort nu framöver, står lite i valet om ja ska köpa 6800xt eller ett 3080rtx, spelar i 1440p.
Nu till frågan, RTX är de verkligen så jävla bra, har sett ex antal videos ifrån spel med de på och av. Det enda jag gillar med RTX av vad jag kunnat se är vissa reflektioner i marken och fönster. Thats it av vad jag kunnat se. Ljus etc har många gånger enligt mitt otränade öga sett lika bra eller bättre utan RTX.
Sen fördelarna med Nvidia är ju deras DLSS2.0, men Amd's 6800xt om man bortser ifrån RTX är ju snabbare i många spel i 1440p än ex 3080 samt 3090rtx.

Så nu skrev jag på GeForce forumet för att höra med er som har 3080/3090 rtx kort om vad ni tycker just ang RTX i spel, är de värt det? Man förlorar ju extremt många fps för egentligen inte mycket enligt mig av vad jag kunnat se.
Men sen kanske videos på nätet inte gör de rättvist heller, just med RTX upplevelsen.

Hoppas på få lite klarhet och vettiga svar!

RTX är en modellserie av Nvidia. RT är raytracing. Håll i isär begreppen så man fattar va du menar....

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Datavetare

Ingen lär kunna ge ett perfekt svar på vilket kort som är mest värt för just dig!

Vad man kan kika på är det som faktiskt skiljer mellan korten, funktionsmässigt är det rätt tung fördel för Nvidia.

  • GPGPU-stöd, d.v.s. använda GPU till annat än spel, total dominas för CUDA som tyvärr är Nvidia specifikt

  • DLSS är redan nämnt, här lär man ha klart för sig att även om AMD kan tråckla ihop någon egen variant lär det vara rätt svårt att göra något lika bra som DLSS då RDNA2 korten saknar något RTX-seriens tensor-kärnor. Tensor-kärnorna används inte i spel utanför DLSS, om motsvarande ska göras med de "vanliga" GPU-kärnorna kommer man endera få offra prestandavinsten alt. bildkvalitén

  • Nvidia-korten stödjer numera både Freesync och samt sedan tidigare Nvidia specifika G-sync

  • Turing/Ampere har betydligt bättre HW-stöd för att komprimera video-strömmar, om man t.ex. vill streama är det mer effektiv att göra det via HW-stöd i GPU än att belasta CPUn med jobbet

Att kunna göra ray-tracing i realtid kommer bli det mest revolutionerna som hänt GPU-marknaden sedan vi fick HW-accelererad T&L runt millenieskiftet. Men precis som med HW-T&L är det mycket som ska komma på plats innan tekniken riktigt slår igenom

  1. grundläggande ramverk måste ha tillräckligt bra stöd

  2. HW-stödet måste bli "tillräckligt" snabbt för att vara användbart

  3. spelmotorerna måste designas för att både kunna utnyttja tekniken, men framförallt kunna skala upp/ned effekterna för att anpassa sig till de olika nivåerna som finns på marknaden

Inte ens första punkten fanns egentligen inte när RTX-korten lanserades, detta då prestandaökningen i DXR 1.1 (DX12 "ultimate" uppdateringen) var så pass hög för existerande GPUer att man kan hävda att DXR 1.0 var illa designad.

Dagens GPUer har bättre ray-tracing stöd i HW än vad första generationens GeForce hade stöd för HW-T&L, detta då RTX-korten definitivt ger en förbättring i ray-tracingprestanda jämfört med att inte använda HW-stödet. De första HW-T&L låg på en nivå där det i vissa lägen blev en HW-deaccelerator. Men är ändå frågetecken kring andra punkten, för man måste ju kunna utnyttja tillräckligt mycket av tekniken för att det ska synas skillnad utan att FPS blir allt för lågt. Personligen tycker jag man nått en användbar nivå redan, det under förutsättning att det kombineras med DLSS.

Nvidia korten har en rad funktioner som endera helt saknas på RDNA2 korten eller där stödet är sämre. Dock har AMD gjort ett superjobb med grundläggande rastreringsprestanda med RDNA2.

Om man med 100 % säkerhet vet med sig att man inte har nytta av någon extrafunktionerna i RTX-serien kommer det ju enbart ned till att jämföra rastreringprestanda, och då blir det en ren prisfråga som sett till MSRP ger vinsten till AMD. Har man nytta av minst en av övriga funktioner kommer det helt ned till personliga preferenser: hur mycket värderar man dessa funktioner i SEK?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ingen lär kunna ge ett perfekt svar på vilket kort som är mest värt för just dig!

Vad man kan kika på är det som faktiskt skiljer mellan korten, funktionsmässigt är det rätt tung fördel för Nvidia.

  • GPGPU-stöd, d.v.s. använda GPU till annat än spel, total dominas för CUDA som tyvärr är Nvidia specifikt

  • DLSS är redan nämnt, här lär man ha klart för sig att även om AMD kan tråckla ihop någon egen variant lär det vara rätt svårt att göra något lika bra som DLSS då RDNA2 korten saknar något RTX-seriens tensor-kärnor. Tensor-kärnorna används inte i spel utanför DLSS, om motsvarande ska göras med de "vanliga" GPU-kärnorna kommer man endera få offra prestandavinsten alt. bildkvalitén

  • Nvidia-korten stödjer numera både Freesync och samt sedan tidigare Nvidia specifika G-sync

  • Turing/Ampere har betydligt bättre HW-stöd för att komprimera video-strömmar, om man t.ex. vill streama är det mer effektiv att göra det via HW-stöd i GPU än att belasta CPUn med jobbet

Att kunna göra ray-tracing i realtid kommer bli det mest revolutionerna som hänt GPU-marknaden sedan vi fick HW-accelererad T&L runt millenieskiftet. Men precis som med HW-T&L är det mycket som ska komma på plats innan tekniken riktigt slår igenom

  1. grundläggande ramverk måste ha tillräckligt bra stöd

  2. HW-stödet måste bli "tillräckligt" snabbt för att vara användbart

  3. spelmotorerna måste designas för att både kunna utnyttja tekniken, men framförallt kunna skala upp/ned effekterna för att anpassa sig till de olika nivåerna som finns på marknaden

Inte ens första punkten fanns egentligen inte när RTX-korten lanserades, detta då prestandaökningen i DXR 1.1 (DX12 "ultimate" uppdateringen) var så pass hög för existerande GPUer att man kan hävda att DXR 1.0 var illa designad.

Dagens GPUer har bättre ray-tracing stöd i HW än vad första generationens GeForce hade stöd för HW-T&L, detta då RTX-korten definitivt ger en förbättring i ray-tracingprestanda jämfört med att inte använda HW-stödet. De första HW-T&L låg på en nivå där det i vissa lägen blev en HW-deaccelerator. Men är ändå frågetecken kring andra punkten, för man måste ju kunna utnyttja tillräckligt mycket av tekniken för att det ska synas skillnad utan att FPS blir allt för lågt. Personligen tycker jag man nått en användbar nivå redan, det under förutsättning att det kombineras med DLSS.

Nvidia korten har en rad funktioner som endera helt saknas på RDNA2 korten eller där stödet är sämre. Dock har AMD gjort ett superjobb med grundläggande rastreringsprestanda med RDNA2.

Om man med 100 % säkerhet vet med sig att man inte har nytta av någon extrafunktionerna i RTX-serien kommer det ju enbart ned till att jämföra rastreringprestanda, och då blir det en ren prisfråga som sett till MSRP ger vinsten till AMD. Har man nytta av minst en av övriga funktioner kommer det helt ned till personliga preferenser: hur mycket värderar man dessa funktioner i SEK?

Bra skrivet! Som sagt jag spelar titlar som för de mesta är AAA titlar men känns sådär att ha en 1440p skärm 144Hz och inte kunna nytja den då de spel idag som har RT ber om ursäkt för att jag skrev RTX innan, gör så man får spela spel med en 60 fps upplevelse. Visst vissa titlar kan man göra detta med, men tyngre titlar med action inslag osv gör att man förlorar lite av själva njutningen av att inte kunna nyttja 144 fps på en bra skärm.
Men jag menar då heller inte att RT är dåligt, det är bra och förhoppningsvis kommer vara framtiden om de lyckas få fram gpuer som kommer stödja tekniken bättre etc. Men är de någon som har kolla på vad man kan få för FPS i exempel Cyberpunk2077 med RT och DLSS2.0 påslaget i 1440p? Kommer.man ens i närheten av 100fps eller kommer de ligga emellan 60-80fps beroende på inställningarna?
Lite därför jag frågar om de är värt det.

Varför jag även tar upp 6800xt är att jag sitter på en 5900x cpu där smart memory access fungerar, hoppas jag nu sa rätt term. Dock funkar de inte jättebra just nu men de kanske drivrutiner samt nyare bios kan få bukt på. Oavsett så får jag ju vänta ett tag till då de ej går att köpa några grafikkort än.

Sen RT är en väldigt snyggt inget snack om saken, men är de bara jag som tyvker de lyckats med reflektioner bra, för ljussättningen känns inte överdrivet bra.
Iaf inte i Cyberpunk2077, control har jag ej sett något vidare av men RT verkar funka bättre i de spel än många.

De blev ett långt inlägg men alltid kul att få information av er som kan nyttja RT och få ta del av er upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

RTX är en modellserie av Nvidia. RT är raytracing. Håll i isär begreppen så man fattar va du menar....

Ber ödmjukast om ursäkt för att jag lyckades blanda ihop behreppen när jag skrev på mobilen med autocorrect. Hoppas du lyckade klura ut vad jag menade ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ingen lär kunna ge ett perfekt svar på vilket kort som är mest värt för just dig!

Vad man kan kika på är det som faktiskt skiljer mellan korten, funktionsmässigt är det rätt tung fördel för Nvidia.

  • GPGPU-stöd, d.v.s. använda GPU till annat än spel, total dominas för CUDA som tyvärr är Nvidia specifikt

  • DLSS är redan nämnt, här lär man ha klart för sig att även om AMD kan tråckla ihop någon egen variant lär det vara rätt svårt att göra något lika bra som DLSS då RDNA2 korten saknar något RTX-seriens tensor-kärnor. Tensor-kärnorna används inte i spel utanför DLSS, om motsvarande ska göras med de "vanliga" GPU-kärnorna kommer man endera få offra prestandavinsten alt. bildkvalitén

  • Nvidia-korten stödjer numera både Freesync och samt sedan tidigare Nvidia specifika G-sync

  • Turing/Ampere har betydligt bättre HW-stöd för att komprimera video-strömmar, om man t.ex. vill streama är det mer effektiv att göra det via HW-stöd i GPU än att belasta CPUn med jobbet

Att kunna göra ray-tracing i realtid kommer bli det mest revolutionerna som hänt GPU-marknaden sedan vi fick HW-accelererad T&L runt millenieskiftet. Men precis som med HW-T&L är det mycket som ska komma på plats innan tekniken riktigt slår igenom

  1. grundläggande ramverk måste ha tillräckligt bra stöd

  2. HW-stödet måste bli "tillräckligt" snabbt för att vara användbart

  3. spelmotorerna måste designas för att både kunna utnyttja tekniken, men framförallt kunna skala upp/ned effekterna för att anpassa sig till de olika nivåerna som finns på marknaden

Inte ens första punkten fanns egentligen inte när RTX-korten lanserades, detta då prestandaökningen i DXR 1.1 (DX12 "ultimate" uppdateringen) var så pass hög för existerande GPUer att man kan hävda att DXR 1.0 var illa designad.

Dagens GPUer har bättre ray-tracing stöd i HW än vad första generationens GeForce hade stöd för HW-T&L, detta då RTX-korten definitivt ger en förbättring i ray-tracingprestanda jämfört med att inte använda HW-stödet. De första HW-T&L låg på en nivå där det i vissa lägen blev en HW-deaccelerator. Men är ändå frågetecken kring andra punkten, för man måste ju kunna utnyttja tillräckligt mycket av tekniken för att det ska synas skillnad utan att FPS blir allt för lågt. Personligen tycker jag man nått en användbar nivå redan, det under förutsättning att det kombineras med DLSS.

Nvidia korten har en rad funktioner som endera helt saknas på RDNA2 korten eller där stödet är sämre. Dock har AMD gjort ett superjobb med grundläggande rastreringsprestanda med RDNA2.

Om man med 100 % säkerhet vet med sig att man inte har nytta av någon extrafunktionerna i RTX-serien kommer det ju enbart ned till att jämföra rastreringprestanda, och då blir det en ren prisfråga som sett till MSRP ger vinsten till AMD. Har man nytta av minst en av övriga funktioner kommer det helt ned till personliga preferenser: hur mycket värderar man dessa funktioner i SEK?

Det jag gör mest med min dator är spela spel samt överklockning. Streamar ej än, för tiden finns ej. Men jag älskar att kräma ur så mycket prestanda som möjligt ur varje del i datorn så som CPU, Minnen och GPU. Så överklockning är väl.de jag brinner för! Spela spel med så bra grafik som möjligt med så bra fps som möjligt etc etc
Benchmarks och annat hehe ja nu vet du lite vad jag använder datorn till.