Är det frakt att besöka en butik och köpa en produkt som finns där?

Permalänk
Medlem

Är det frakt att besöka en butik och köpa en produkt som finns där?

Tycker Jula har en liten rolig definition av frakt när de skriver att frakten är "från 0 kr".

Det är alltså "frakt" att jag besöker deras butik som har produkten i lager och köper det.
Det är väl inget stort problem, men lustigt och helt klart vilseledande. Jag hade klickat vidare till den första bilden för några dagar sedan och var säker på att jag kunde få frakt gratis, och nu visar sig det att det inte stämmer.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ser väl schysst ut att kunna erbjuda "gratis frakt" på alla produkter

Permalänk
Medlem

Det är ju frakt mellan centrallagret och butiken du vill hämta i
Du reserverar inte en produkt som finns i butiken, utan din valda produkt skickas direkt från lagret ut till din valda butik. Lite underligt sätt att sköta det hela.. men men, det fungerar ju hehe.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det är ju frakt mellan centrallagret och butiken du vill hämta i
Du reserverar inte en produkt som finns i butiken, utan din valda produkt skickas direkt från lagret ut till din valda butik. Lite underligt sätt att sköta det hela.. men men, det fungerar ju hehe.

Nu fanns ju produkten i min vanliga butik som det står på sista bilden. Visst att de erbjuder att skicka det någon annanstans, men för min del hade det verkligen varit som en reservation. Vilket är ok i sig, men det är verkligen inte frakt i någon traditionell mening.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Nu fanns ju produkten i min vanliga butik som det står på sista bilden. Visst att de erbjuder att skicka det någon annanstans, men för min del hade det verkligen varit som en reservation. Vilket är ok i sig, men det är verkligen inte frakt i någon traditionell mening.

Men erbjuder dom reservation då? Alltså om du hade fullföljt den ordern, hade du kunnat hämta ut det efter några timmar, eller hade dom faktiskt skickat ett exemplar från centrallagret inom 2-5 dagar?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Nu fanns ju produkten i min vanliga butik som det står på sista bilden. Visst att de erbjuder att skicka det någon annanstans, men för min del hade det verkligen varit som en reservation. Vilket är ok i sig, men det är verkligen inte frakt i någon traditionell mening.

Det du ser är ju enbart ett lagersaldo för varuhuset, typ som att du skulle åka dit, gå in på butiken och sedan hämta varan själv (tänk Biltema). Handlar du online så är det lagersaldot i centrallagret som spelar roll

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Jula erbjuder inte reservation av varor i butik utan väljer man att hämta i varuhus så skickas varan från centrallagret till butiken istället för hem till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andhas7:

Jula erbjuder inte reservation av varor i butik utan väljer man att hämta i varuhus så skickas varan från centrallagret till butiken istället för hem till dig.

Och min poäng är att det verkligen inte är frakt på något sätt. Hur de hanterar varor internt ska verkligen inte erbjudas som "frakt" till slutkunden. Annars kan nästan varenda butik i Sverige erbjuda "frakt" för 0 kr om den definitionen tillämpas. Klart att de inte tar ut en kostnad för att skicka med produkten från centrallager, motsatsen hade varit absurt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Och min poäng är att det verkligen inte är frakt på något sätt. Hur de hanterar varor internt ska verkligen inte erbjudas som "frakt" till slutkunden. Annars kan nästan varenda butik i Sverige erbjuda "frakt" för 0 kr om den definitionen tillämpas. Klart att de inte tar ut en kostnad för att skicka med produkten från centrallager, motsatsen hade varit absurt.

Hade det varit möjligt att reservera hade jag hållt med dig, men eftersom varan skickas från centrallagret och du får välja på att betala för att åka till ett ombud och hämta ut varan, eller gratis åka till en butik och göra detsamma (utan att behöva gå igenom den och stå i kö) så tycker jag det är likvärdigt, Jula-butiken blir ett ombud.

Men det går ju att dividera om i evigheter, det är ju åsikter. Har för mig att Ikea tar ut en avgift också om man väljer att beställa något i webbshoppen och ta det till ett varuhus

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Frakt finns alltid med som en parameter, endast när man hämtar i butiken är frakten 0 kronor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Och min poäng är att det verkligen inte är frakt på något sätt. Hur de hanterar varor internt ska verkligen inte erbjudas som "frakt" till slutkunden. Annars kan nästan varenda butik i Sverige erbjuda "frakt" för 0 kr om den definitionen tillämpas. Klart att de inte tar ut en kostnad för att skicka med produkten från centrallager, motsatsen hade varit absurt.

Jag ser absolut inga konstigheter med detta. De kommer ju aktivt att skicka din produkt från sitt lager till ett ombud, i detta fall en av deras egna butiker. Det hade varit skillnad om de sedan lägger upp den på lagerhyllan och du får plocka den själv därifrån. Det handlar alltså inte om "hur de hanterar varorna internt", din order skulle plockas och packas som vanligt, men istället för att slängas i en binge som hämtas av exempelvis Postnord och går igenom postsystemet så läggs det på en pall och körs direkt till deras butik. Detta är alltså en kostnadseffektiv åtgärd eftersom de sannolikt är ganska många ordrar till en och samma butik, och fraktkostnaden blir därmed låg, varför de kan erbjuda detta gratis.

Du kan ju även beställa saker som inte finns i lager i den aktuella butiken, men då kanske du tänker att de i så fall ska ha en egen procedur för en sådan artikel och kan kalla det för "frakt"?

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Detta är alltså en kostnadseffektiv åtgärd eftersom de sannolikt är ganska många ordrar till en och samma butik, och fraktkostnaden blir därmed låg, varför de kan erbjuda detta gratis.

Dessutom kan de ju i princip på samma lastpall lägga en låda med prylar som ska placeras på hyllorna i butiken. Varor tar slut hela tiden, så det är alltid något som behöver fyllas på.