2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Medlem

Hej, kort fråga. Jag har en 10-11 år gammal plasma från Panasonic (P46S20) och börjar snegla på ny TV. LG CX ligger nära till hands men har också kollat på Sonys XH90.

Frågan då, hur känslig för inbränning är nya Oled kontra gammal plasma som min? Plasman har aldrig varit i närheten av någon inbränning på 10 år. Ska tillägga att jag inte är så orolig för Oled utan frågan är mest av nyfikenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Hej, kort fråga. Jag har en 10-11 år gammal plasma från Panasonic (P46S20) och börjar snegla på ny TV. LG CX ligger nära till hands men har också kollat på Sonys XH90.

Frågan då, hur känslig för inbränning är nya Oled kontra gammal plasma som min? Plasman har aldrig varit i närheten av någon inbränning på 10 år. Ska tillägga att jag inte är så orolig för Oled utan frågan är mest av nyfikenhet.

Har för mej @Laxpudding skrev någonstans att plasma var värre än oled med inbränning. Sen så blir säkert varje generation bättre och bättre på att förhindra detta. Tex rtings inbränningstest är väl nu 3-4 generationer gamla.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dizzö:

Vad tycker du om dem? Värda att ha på?

Var finns de i menyerna?

De finns i bildmenyerna.

Jag tycker inte de är värda att ha på, för an vet aldrig om det man ser beror på hur filmen är skapad eller om det är något TV:n godtyckligt lägger till. Finns alltid risk att man lär sig fel och nästa gången man byter TV eller liknande står man där och kliar sig i huvudet över att den nya, förmodligen bättre TV:n, inte "...ser lika bra ut som den gamla".

Annars är de alltså ganska milda och subtila funktioner hos Panaosnic. Som exempel: Om du har en bild med ett ansikte samt röda rosor kommer de röda rosorna blir rödare. De redan intensiva färgerna expanderas bortom rec.709-omfånget till panelens färgomfång. Men Panasonic behåller fortfarande hudtonerna väl, vilket sällan är fallet med andra "färgförbättrare" som kan dra till med någon slags apelsinfejs.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Joakim Ågren:

Tack för svar så här på Nyårsafton!

En sak som förvirrar mig nu är att jag tidigare läst bla från dig att Sony har så bra rörelsehantering (en uppfattning jag själv också haft sedan länge pga flera källor) men sen får jag höra från en YouTuber att Philips har bäst rörelsehantering. Vad är det som är sant egentligen?

Jag så bla denna video : https://youtu.be/NNogyGE9KMw?t=594 där man ser att bollen har lite mer eftersläp på Sony'n än på Philips apparat. Nån här som kan ryska och vet vad recensenten säger om respektive apparat angående detta?

Nu vet jag inte vad jag ska tro angående detta! Laxpudding finns det LCD apparater som som inte har nått eftersläp alls på fotbollar i snabb rörelse? Jag har själv aldrig sett en sådan TV. Det här har alltid varit en nackdel när man ser sport jämfört med min gamla CRT bakprojektor TV där sådana här fenomen inte finns!

Vet heller inte vad de jämför riktigt. Men en fotboll är ju filmad. Den är ju oskarp som följd av att den flyttar sig X meter över tiden för exponeringen som antagligen är 1/50–1/100-dels sekund beroende på kameramannens val. Som jag skrev i den gamla sport-tv-artikeln. Försök göra denna fotboll "skarp igen"

Själv ogillar jag begreppet "rörelsehantering" för det är en slasktratt för allt möjligt beroende på vem som använder ordet. Kan hålla med om att Sony har en interpolering som ger mindre synliga fel jämfört med andra. Men det är fortfarande fel. Philips har sina godtyckligheter där den största svagheten är för lite justeringsmån i deras interpolering. Det är tre lägen över "Off" som alla ger tydliga fel i bilden.

Men Philips kanske har just någon maskininlärd algoritm som gör fotbollen skarpare när den är ute på planen? Som då kanske gör fel i andra situationer? Sonyn kanske har ett temporalt brusfilter påslaget som smetar ut fotbollen? Omöjligt att säga utan att jämföra med den faktiska bilden som sändes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Köpte en PUS8505 The One Philips på BF och alla appar fungerar med 4K!

Min kommentar var riktad till PUS9005 för den verkar "paj", men även en hel del andra har rapporterat problem med andra Philips. 8505 har jag inte sett något om så bra om det funkar för dig.

Ref : https://www.avforums.com/threads/disney-stopped-streaming-4k-...

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk

Lyckades komma över en sprillans XH9505 på 55 tum för strax under 10 000 på Elgigantens outlet vilket kändes gött för missade den på BF. Är jäkligt imponerad av kvalitén faktiskt, bättre än vad jag trodde den skulle kunna leverera, var värt o gå upp lite över vad jag tänkt betala för en tv. Men... sen så visade det sig att 55’ är för stort för mig och sambon ändå. Så om nån känner till nåt tv-bytarforum där jag kan försöka hitta nån som vill byta mot en likadan 49’ så kan ni ju hojta haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrassen:

Lyckades komma över en sprillans XH9505 på 55 tum för strax under 10 000 på Elgigantens outlet vilket kändes gött för missade den på BF. Är jäkligt imponerad av kvalitén faktiskt, bättre än vad jag trodde den skulle kunna leverera, var värt o gå upp lite över vad jag tänkt betala för en tv. Men... sen så visade det sig att 55’ är för stort för mig och sambon ändå. Så om nån känner till nåt tv-bytarforum där jag kan försöka hitta nån som vill byta mot en likadan 49’ så kan ni ju hojta haha.

Bara FYI, går du ned på 49an så är det inte samma TV längre. Kommer inte ihåg i huvudet nu vad som skiljer, medän det står säkert i guiden.

Sidnot, jag kan för mitt liv inte förstå hur en 55a kan vara för stor... Sitter själv med en 75a på 2.8m avstånd från öga till bild, och är ledsen för att jag inte får plats med större tv då min vägg sätter begränsningar.

Men du måste väl ha öppet köp som vanligt på Elgiganten?

Permalänk

Ja jag har läst på om skillnaderna, är framförallt inbyggda högtalarna och wide angle-filter som skiljer dom åt, och ingen av dom spelar någon roll för mig. Vill väl egentligen ha 55’, men är en kombination av att få harmoni i inredning och samtycke för hemmafriden. Det viktigaste för mig är dock bildkvalitet framför storlek, kan med min tv-bänk enkelt dra fram tvn en bra bit när jag kollar mer seriöst.

Har öppet köp men 49’ ligger numera på 13 000:- och kommer inte in igen förräns slutet på januari. Så därav sökandet efter någon med samma problem fast tvärtom 🙃

Permalänk
Skrivet av Terrassen:

Vad tyckte du om bilden på TVn i övrigt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrassen:

Lyckades komma över en sprillans XH9505 på 55 tum för strax under 10 000 på Elgigantens outlet vilket kändes gött för missade den på BF. Är jäkligt imponerad av kvalitén faktiskt, bättre än vad jag trodde den skulle kunna leverera, var värt o gå upp lite över vad jag tänkt betala för en tv. Men... sen så visade det sig att 55’ är för stort för mig och sambon ändå. Så om nån känner till nåt tv-bytarforum där jag kan försöka hitta nån som vill byta mot en likadan 49’ så kan ni ju hojta haha.

Prova att placera tvn lägre, kan göra att den känns mindre. Ge det nån vecka sen kommer du säkert vänja dig vilket som, sen som alla andra vilja ha större tv 😄.

Permalänk
Medlem

Köpte äntligen en ny tv i mellandagarna efter jag vet inte hur många år utan en. Haft beslutsångest, velat fram och tillbaka. Följt den här tråden religiöst, läst diverse subreddits, plöjt youtube kanaler etc. Inte kunnat bestämma mig för modell, märke, storlek.

Målet att vara nöjd och tillfreds med film och serie streaming men även Xbox series X spelande. Blev efter många om och men en 55" Q80T och är mycket nöjd. En kompromiss på de flesta sett, men gör precis det jag vill och förväntade mig.

Stort tack till alla som deltagit i tråden. Och framför allt @Laxpudding; din sammanställning och framför allt dina pedagogiska youtube videos förtjänar en väldigt mycket större publik.

Permalänk
Medlem

Jag är lite sugen på en tunn tv ca 40-65" att sätta på väggen i sovrummet. Har någon något bra tips? Mest tv och streaming. Hellre bra bild färg+ kontrast än 4K

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

@Niklasjah

Är ingen tv-expert alls, o köpte först en billigare i tron om att utvecklingen kommit lite längre sen sist jag köpt tv för några år sen. Men lämnade tillbaka den och köpte då Sonyn. Är ganska petig med svärta men vill inte ha en oled, och då är denna riktigt bra.

@omdull

Den sitter redan lågt! Men kanske kan prova o gräva ner den en bit i golvet 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag är lite sugen på en tunn tv ca 40-65" att sätta på väggen i sovrummet. Har någon något bra tips? Mest tv och streaming. Hellre bra bild färg+ kontrast än 4K

En beggad oled kanske? Finns en hel del på Blocket 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wurf:

Köpte äntligen en ny tv i mellandagarna efter jag vet inte hur många år utan en. Haft beslutsångest, velat fram och tillbaka. Följt den här tråden religiöst, läst diverse subreddits, plöjt youtube kanaler etc. Inte kunnat bestämma mig för modell, märke, storlek.

Målet att vara nöjd och tillfreds med film och serie streaming men även Xbox series X spelande. Blev efter många om och men en 55" Q80T och är mycket nöjd. En kompromiss på de flesta sett, men gör precis det jag vill och förväntade mig.

Stort tack till alla som deltagit i tråden. Och framför allt @Laxpudding; din sammanställning och framför allt dina pedagogiska youtube videos förtjänar en väldigt mycket större publik.

Upplever du någon ”stuttering” som här?: https://www.avforums.com/threads/samsung-2020-qled-series-tv-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av le_kong:

Nej, men det är väldigt sällan (ända undantaget har varit hockey under mellandagarna) jag ser på "tv" och inte använder någon stream tjänst, mediaspelare eller liknande. Men inte upplevt några sådana problem.

Permalänk
Medlem

Har läst guiden flera gånger, och jag känner mig ändå alltid lika förvirrad om vad jag ska ta. Jag har läst runt på recensioner, olika subreddits för 4K TV och jag hoppar bara fram mellan "Denna TV ser lovande ut" till "Nej den var tydligen skräp". Det enda jag söker efter är en TV med okej bild för Netflix/Youtube som jag skulle kunna lägga 5-7k på, men det visar sig tydligen vara mycket svårare än vad jag först anade

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Solvis:

Har läst guiden flera gånger, och jag känner mig ändå alltid lika förvirrad om vad jag ska ta. Jag har läst runt på recensioner, olika subreddits för 4K TV och jag hoppar bara fram mellan "Denna TV ser lovande ut" till "Nej den var tydligen skräp". Det enda jag söker efter är en TV med okej bild för Netflix/Youtube som jag skulle kunna lägga 5-7k på, men det visar sig tydligen vara mycket svårare än vad jag först anade

Skulle säga att du gör det mycket svårare än vad det är. Dina anspråk är så enkla att du kan välja vad som helst av det som guiden tar upp. Du har inget särskilt krav – eller budget – där du behöver fiska efter specifik prestanda. Vore en annan sak om du vore ute efter en väldigt ljusstark TV, 120 Hz-kapacitet eller liknande finesser där det finns skillnader att tala om. Därför kan du gå raka vägen på enkel mellanklass eller budgetklass och välja vilket som.

Jag skulle säga att den frågeställning eller förvirring du känner inte handlar om tekniken, utan om att du behöver en dunk i ryggen av någon som säger att "Titta! detta är en bra TV för dina pengar". Det kan du få om du om du besöker en butik och talar med säljare. För allting duger för Youtube och Netflix.

Permalänk
Medlem

Jag skulle så gärna vilja se en TV med bra panel UTAN smart-tv. Jag vet att man kan inaktivera dess funktioner och så vidare. Men faktum kvarstår att jag måste in i det om jag ska ändra en inställning, TVn startar segare osv. Är skeptisk till att ha en funktion inbyggd som kommer att sluta få säkerhetsuppdateringar inom något år, så att den står och minar bitcoin år någon eller DDoSar (foliehatt). Jag vill inte köpa en ny TV för att interfacet är för segt eller att det är utdaterat. Jag vet att det blir billigare med smart funktioner, men jag lägger hellre nån tusenlapp mer.
Har haft min TV i över 10 år nu, den har överlevt otalet HTPCs/Chromecasts. Så det har vart dags för en ny nu i ett antal år. Men har endast hittat SWEDX som kör utan smart funktion. Dock är jag inte så inne på att köpa en panel från 2015 (?).

Skulle vilja ha en TV med bra panel (4K 120Hz @ HDR10+), gärna eARC men UTAN smart-funktion. Men det verkar som att man får leta bland stjärnorna för att hitta det.

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pars:

Jag skulle så gärna vilja se en TV med bra panel UTAN smart-tv. Jag vet att man kan inaktivera dess funktioner och så vidare. Men faktum kvarstår att jag måste in i det om jag ska ändra en inställning, TVn startar segare osv. Är skeptisk till att ha en funktion inbyggd som kommer att sluta få säkerhetsuppdateringar inom något år, så att den står och minar bitcoin år någon eller DDoSar (foliehatt). Jag vill inte köpa en ny TV för att interfacet är för segt eller att det är utdaterat. Jag vet att det blir billigare med smart funktioner, men jag lägger hellre nån tusenlapp mer.
Har haft min TV i över 10 år nu, den har överlevt otalet HTPCs/Chromecasts. Så det har vart dags för en ny nu i ett antal år. Men har endast hittat SWEDX som kör utan smart funktion. Dock är jag inte så inne på att köpa en panel från 2015 (?).

Skulle vilja ha en TV med bra panel (4K 120Hz @ HDR10+), gärna eARC men UTAN smart-funktion. Men det verkar som att man får leta bland stjärnorna för att hitta det.

Klassisk frågeställning – och till stor del också en tankevurpa – om att efterfråga produkter som INTE har något. Med risk för att man överväger att köpa en sämre produkt bara för att UNDVIKA något.

Smart-systemen är ganska intrikat sammanlänkade med TV:ns grundläggande funktioner. Så det finns där vare sig man vill eller inte. Att skapa en produkt utan detta skulle vara att utveckla ett helt nytt system utöver detta och alltså stå med dubbla kostnader för utveckling. Vilket man så klart inte gör. Särskilt som efterfrågan är så liten för denna "osmarta" TV och så enorm för hur man använder en TV idag.

Sony, TCL och Philips – samt till viss del Panasonic – har enklare, typiskt Linux-baserade system med rudimentära smart-funktioner, ofta Netflix och Youtube-klienter. Men det är antagligen mer för att ducka licenser och vinna något hundralapp i marginal på de riktigt enkla modellerna. För det är vad det är: De absolut enklaste modellerna.

Vill man ha en mer tekniskt raffinerad TV och undvika smart-systemet? Ja, koppla inte TV:n mot Internet. Fast man får ändå dras med dryga system och plingande menyer och annat.

Alternativet är då att köpa en skärm, en display, från företagsmarknaden. Man betalar ofta mer för sämre prestanda och de kommersiella, konsumentinriktade systemen är antagligen ersatt av något annat, ofta Linux-baserat system igen byggd för övervakning, fjärrstyrning och resurshantering.

Annars kan en Panasonic vara så nära du kan komma att äta kakan och behålla den. Det vill säga få både bildkvalitet och minimalt smart-system snarare än att välja antingen eller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pars:

Jag skulle så gärna vilja se en TV med bra panel UTAN smart-tv. Jag vet att man kan inaktivera dess funktioner och så vidare. Men faktum kvarstår att jag måste in i det om jag ska ändra en inställning, TVn startar segare osv. Är skeptisk till att ha en funktion inbyggd som kommer att sluta få säkerhetsuppdateringar inom något år, så att den står och minar bitcoin år någon eller DDoSar (foliehatt). Jag vill inte köpa en ny TV för att interfacet är för segt eller att det är utdaterat. Jag vet att det blir billigare med smart funktioner, men jag lägger hellre nån tusenlapp mer.
Har haft min TV i över 10 år nu, den har överlevt otalet HTPCs/Chromecasts. Så det har vart dags för en ny nu i ett antal år. Men har endast hittat SWEDX som kör utan smart funktion. Dock är jag inte så inne på att köpa en panel från 2015 (?).

Skulle vilja ha en TV med bra panel (4K 120Hz @ HDR10+), gärna eARC men UTAN smart-funktion. Men det verkar som att man får leta bland stjärnorna för att hitta det.

Du får nog köpa en datorskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Klassisk frågeställning – och till stor del också en tankevurpa – om att efterfråga produkter som INTE har något. Med risk för att man överväger att köpa en sämre produkt bara för att UNDVIKA något.

Smart-systemen är ganska intrikat sammanlänkade med TV:ns grundläggande funktioner. Så det finns där vare sig man vill eller inte. Att skapa en produkt utan detta skulle vara att utveckla ett helt nytt system utöver detta och alltså stå med dubbla kostnader för utveckling. Vilket man så klart inte gör. Särskilt som efterfrågan är så liten för denna "osmarta" TV och så enorm för hur man använder en TV idag.

Sony, TCL och Philips – samt till viss del Panasonic – har enklare, typiskt Linux-baserade system med rudimentära smart-funktioner, ofta Netflix och Youtube-klienter. Men det är antagligen mer för att ducka licenser och vinna något hundralapp i marginal på de riktigt enkla modellerna. För det är vad det är: De absolut enklaste modellerna.

Vill man ha en mer tekniskt raffinerad TV och undvika smart-systemet? Ja, koppla inte TV:n mot Internet. Fast man får ändå dras med dryga system och plingande menyer och annat.

Alternativet är då att köpa en skärm, en display, från företagsmarknaden. Man betalar ofta mer för sämre prestanda och de kommersiella, konsumentinriktade systemen är antagligen ersatt av något annat, ofta Linux-baserat system igen byggd för övervakning, fjärrstyrning och resurshantering.

Annars kan en Panasonic vara så nära du kan komma att äta kakan och behålla den. Det vill säga få både bildkvalitet och minimalt smart-system snarare än att välja antingen eller.

Du har så rätt i att det ligger pengar i det hela, men en tankevurpa skulle jag nog inte påstå. Att utveckla ett nytt styrsystem är inte billigt, jag vet. Men de har ju system för andra marknader som du säger. Så jag köper inte det resonemanget, däremot skulle jag tro att det är fler människor som vill ha allt-i-ett. Det är enklare för gemene man. Därtill gissar jag att den utvecklingskostnad som tidigare låg på tillverkaren nu istället skjuts över (till viss del) på exempelvis android. Plus att man får en liten slant av exempelvis Netflix för att ha en dedikerad knapp och andra förinstallerade appar. Så ja, det är helt klart pengar som styr, men inte dubbla utvecklingskostnaden.
Lite foliehatt: Jag väntar bara tills TV:n egna system lägger in egen reklam... Enligt LTT finns det redan i stora landet röd.

De tips du gav mig är värdefulla i sökandet, de tackar jag verkligen för!
Ska ta mig en kik på Panasonics uppsättning. Annars leta public-display eller datorskärm.

Åter igen, tack för ett utförligt och bra svar!

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Bildexpert 📺

Samsung Tizen OS lägger ibland upp reklam när den är uppkopplad. Får annonser för Disney+ som lägger sig som ett extra alternativ i navigeringen i home-menyn.

Panasonic är de som håller sig till ett enkelt system (Firefox OS) som ur smart-TV-synpunkt kanske kan ses som halvt kastrerad. Men det är definitivt inte i vägen samtidigt som man har en hög bildkvalitet och får sådant som Dolby Vision, eARC och andra funktioner man inte får på en display eller signage-skärm.

Tankevurpan ligger i att man prioriterar en exkludering, snarare än att prioritera de produkter som inkluderar de funktioner man söker. Till exempel bra bildkvalitet.

För tio år sedan var det samma diskussion runt 3D. "Jag behöver inte 3D" och så valde man en sämre TV för att den exkluderade 3D. När man kunde ha köpt en bättre TV med bättre bildkvalitet och helt enkelt strunta i 3D-funktionen.

För några år sedan var det samma resonemang runt 4K-panel. Man köpte en sämre TV för att man "...behöver inte 4K...". Vi kommer snart se samma resonemang oftare och oftare runt 8K när 8K blir mer och mer mainstream.

Samt då Smart-TV-diskussionen sedan tio år den med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Samsung Tizen OS lägger ibland upp reklam när den är uppkopplad. Får annonser för Disney+ som lägger sig som ett extra alternativ i navigeringen i home-menyn.

Panasonic är de som håller sig till ett enkelt system (Firefox OS) som ur smart-TV-synpunkt kanske kan ses som halvt kastrerad. Men det är definitivt inte i vägen samtidigt som man har en hög bildkvalitet och får sådant som Dolby Vision, eARC och andra funktioner man inte får på en display eller signage-skärm.

Tankevurpan ligger i att man prioriterar en exkludering, snarare än att prioritera de produkter som inkluderar de funktioner man söker. Till exempel bra bildkvalitet.

För tio år sedan var det samma diskussion runt 3D. "Jag behöver inte 3D" och så valde man en sämre TV för att den exkluderade 3D. När man kunde ha köpt en bättre TV med bättre bildkvalitet och helt enkelt strunta i 3D-funktionen.

För några år sedan var det samma resonemang runt 4K-panel. Man köpte en sämre TV för att man "...behöver inte 4K...". Vi kommer snart se samma resonemang oftare och oftare runt 8K när 8K blir mer och mer mainstream.

Samt då Smart-TV-diskussionen sedan tio år den med.

Laxpudding hur tror du det blir framöver med Smart TV systemen tex Android 9 som är vanligt i 2020 apparaterna kommer det bli som förr att appar slutar fungera redan efter ett par år eller har systemet mognat och apparna kommer fungera och uppdateras i åtskilliga år typ 4-5 år minst?

Vilket av systemen Android TV, Tizen och Web OS tycker du är bäst och varför?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Joakim Ågren:

Laxpudding hur tror du det blir framöver med Smart TV systemen tex Android 9 som är vanligt i 2020 apparaterna kommer det bli som förr att appar slutar fungera redan efter ett par år eller har systemet mognat och apparna kommer fungera och uppdateras i åtskilliga år typ 4-5 år minst?

Vilket av systemen Android TV, Tizen och Web OS tycker du är bäst och varför?

Det är ofta hårdvaran i TV:n som avgör och det är svårt att på förhand gissa vad som slutar fungera i framtiden. Appar och tjänster försvinner därför att den utveckling tjänsten/appen tar inte längre fungerar med den gamla hårdvaran, likt en specifikt codec.

Tycker alla smart-system håller låg nivå. Omständliga och in-your-face utan att vara särskilt behjälpliga. Det är väl Firefox OS på Panasonic som är minst i vägen för användaren, men rätt menlöst i övrigt.

Permalänk
Medlem

Hej. Tack för en otroligt informationsrik guide. Jag sitter och funderar över två modeller; Samsung Q70T och Philips PUS85x5. Bägge i storleken 65 tum. Skillnaden i pris är ca 1500 kr (10000 jmfrt med 8500). Har lite svårt att avgöra vilken som är mest prisvärd egentligen. Använder TV till film, serier och nyheter, d.v.s gamear inte. Tänker då att 120 Hz (Q70T) är överdrivet. Vet också att Q70T saknar FALD, vad jag förstår saknar även PUS8505 någon form av local dimming. Har någon tips på 65 tums TV för mitt behov? Tänker maxpris 10000 kr. Hur mycket jag än grottar ner mig blir jag inte klokare. Tack!

Permalänk
Skrivet av Xuhzer:

Hej. Tack för en otroligt informationsrik guide. Jag sitter och funderar över två modeller; Samsung Q70T och Philips PUS85x5. Bägge i storleken 65 tum. Skillnaden i pris är ca 1500 kr (10000 jmfrt med 8500). Har lite svårt att avgöra vilken som är mest prisvärd egentligen. Använder TV till film, serier och nyheter, d.v.s gamear inte. Tänker då att 120 Hz (Q70T) är överdrivet. Vet också att Q70T saknar FALD, vad jag förstår saknar även PUS8505 någon form av local dimming. Har någon tips på 65 tums TV för mitt behov? Tänker maxpris 10000 kr. Hur mycket jag än grottar ner mig blir jag inte klokare. Tack!

Vet att pus9435 kostar 12900kr men jag är väldigt nöjd med den. Så kolla upp den.

Permalänk

Vet inte riktigt vart jag ska vända mig med denna fundering.

Har sett att Mediamarkt har en del riktigt billiga priser på TV men när man sedan kollar in på sidan är det superslut

T ex
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-65oled854-12-65...

Någon som lyckats få tag på något sånt superkap via dem? Måste man vara idiotsnabb, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anothersheep:

Vet inte riktigt vart jag ska vända mig med denna fundering.

Har sett att Mediamarkt har en del riktigt billiga priser på TV men när man sedan kollar in på sidan är det superslut

T ex
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-65oled854-12-65...

Någon som lyckats få tag på något sånt superkap via dem? Måste man vara idiotsnabb, eller?

Det där är en OLED från 2019 dock rätt okej pris ändå tycker jag.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anothersheep:

Vet inte riktigt vart jag ska vända mig med denna fundering.

Har sett att Mediamarkt har en del riktigt billiga priser på TV men när man sedan kollar in på sidan är det superslut

T ex
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-65oled854-12-65...

Någon som lyckats få tag på något sånt superkap via dem? Måste man vara idiotsnabb, eller?

Jag såg denna OLED tvn på MM för 8-9 dagar sen och försökte lägga en beställning.. Men även då var den slut i lager och fanns inte i någon butik.
Känns som att de lockar folk till deras site.