2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Skrivet av omdull:

xh90 för 11990kr är väl 65 tum?
ser att laxpudding skrivit i guiden att xh90 ska vara mer lik q80t medans xh95 ska vara lite bättre

Ja du har så rätt var väldigt trött i skrivandes stund.
Lätt att blanda ihop alla nummer och bokstäver när man försöker ge sig in på något man inte förstår.

Har ändrat det nu, tack

Permalänk
Skrivet av Zoux:

För det första, sök i denna tråd, jag provade, skriv XH95 så kommer alla inlägg upp som nämner Tvn...

Avsaknaden av DV på Samsung blev en deal-breaker.

Köp Sonyn. Du får Dolby Vision och bättre bildhantering.

Okej tack för input ska lägga lite mer tid idag och kolla på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goasmurfen:

Ja du har så rätt var väldigt trött i skrivandes stund.
Lätt att blanda ihop alla nummer och bokstäver när man försöker ge sig in på något man inte förstår.

Har ändrat det nu, tack

Once you go 65" you never go down O:)

Permalänk
Medlem

Har fått hem en Q80T som jag vill köra HDMI arc till min förstärkare på. Går fint att gå in i ljudmenyn på TVn och välja extern högtalare, förstärkaren startar som den ska och visar "arc" i displayen. Höja/sänka på Samsung fjärren ändrar volymen på förstärkaren och allt är frid och fröjd.

Problemet blir när jag startar TV nästa gång då är TVn inställd på den inbyggda högtalaren igen.

Hur får jag TVn att köra HDMI arc som default och alltid starta förstärkaren när man klickar igång TVn?

Permalänk
Skrivet av Anders451:

Tänkte själv slå till på en The One, 58-tummaren. Står på Elgiganten och får ett bra intryck, snyggt format på 58 tum. Med tur så kostar den 6k om några dagar, definitivt värt pengarna.
Men läser sedan hur folk är missnöjda med den och lämmar tillbaka.
Gick tillbaka för att titta på Sony XH95, en toppmodell. Kampanjpris 10k. Men kommer från Elgiganten mer konfunderad än innan, fick inget wow-intryck.. jättesvårt att se nåt konkret i butik öht.. är det local dimming som är en av de största skillnaderna?
Byter TV var 10e år så lägger ner både tid och möda i detta

Edit: Det var XH90 som var för 10k men tittade på en XH95 H

En liten update. Bestämde mig för att nöja mig med The One som gick för 6k på Mediamarkt. Behöver prioritera annat än en 10k TV, helt enkelt. Gick in till Elgiganten som erbjuder prismatchning, kom istället ut med PUS9005 för 6k då de gick mer back på att gå ner med The One.. gött nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corran:

Satt just själv och kollade om jag skulle lämna tillbaka min (65nano86) och ta 70pus9005 tills jag trillade över trådarna på avforums om Philips och deras problem med apparna som inte längre tillåter 4K.

Det är ju inget problem att Disney+, Amazon (fler?) inte kör 4K via apparna så länge man kör med externa stickor, men vill man ha en allt-i-ett så är det ju allvarligt. Det finns info om att Philips nycklar (DRM) kanske är på vift.

Tillräckligt för att jag inte byter iaf. Nu klurar jag på om Q70T är en bättre TV än Nano86. Det verkar så...

Köpte en PUS8505 The One Philips på BF och alla appar fungerar med 4K!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Köpte en PUS8505 The One Philips på BF och alla appar fungerar med 4K!

Är du nöjd såhär en månad senare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Är du nöjd såhär en månad senare?

Jodå!

Man får tänka på att det är en LCD TV i mellanklassen och inte kan jämföras med OLED när det gäller bild.

Kan man komma över det så var det en riktigt bra deal tycker jag.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa denna tv https://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-58-smart-uhd-4k... men den har fått lite blandade recensioner av användarna. Vad tror ni som har kunskap om området? Är bilden kass eller är tv:n så bra som man kan då för denna prisklassen? Ifall ni har förlag på bättre får ni gärna dela med er tack ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Jodå!

Man får tänka på att det är en LCD TV i mellanklassen och inte kan jämföras med OLED när det gäller bild.

Kan man komma över det så var det en riktigt bra deal tycker jag.

Är det något liknande denna du köpte? https://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-58-smart-uhd-4k...
Den har fått lite blandande recensioner, men du är nöjd? 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empab:

Är det något liknande denna du köpte? https://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-58-smart-uhd-4k...
Den har fått lite blandande recensioner, men du är nöjd? 😊

Det är precis den vi köpte. Enda skillnaden är fjärrkontrollen.

Nöjd!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av Empab:

Jag funderar på att köpa denna tv https://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-58-smart-uhd-4k... men den har fått lite blandade recensioner av användarna. Vad tror ni som har kunskap om området? Är bilden kass eller är tv:n så bra som man kan då för denna prisklassen? Ifall ni har förlag på bättre får ni gärna dela med er tack ☺️

Många av oss som köpt den upplever stora problem med HDR-material och mycket brus och artefakter i mörka partier.

Se recensionerna på Philips hemsida:
https://www.philips.co.uk/c-p/58PUS8505_12/8500-series-4k-uhd...

Jag håller tummarna för en mjukvaruuppdatering, men jag är tyvärr väldigt skeptisk. Får de bukt med de här problemen skulle jag säga att den är oerhört prisvärd till reapris kring 6k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linderborg:

Många av oss som köpt den upplever stora problem med HDR-material och mycket brus och artefakter i mörka partier.

Se recensionerna på Philips hemsida:
https://www.philips.co.uk/c-p/58PUS8505_12/8500-series-4k-uhd...

Jag håller tummarna för en mjukvaruuppdatering, men jag är tyvärr väldigt skeptisk. Får de bukt med de här problemen skulle jag säga att den är oerhört prisvärd till reapris kring 6k.

Stort tack för svaret tyvärr för min del verkar den vara helt slut såld :/ jag får försöka hitta en annan

Permalänk
Medlem

@laxpudding

Jag tänkte skaffa en Sony A87 OLED. När jag tittar kan vi säga Netflix och de har en show med Dolby Vision, får jag då Player-baserad eller TV-baserad Dobly Vision? Hur är det också för TCL, Philips, LG och Panasonic? Tack

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dizzö:

@laxpudding

Jag tänkte skaffa en Sony A87 OLED. När jag tittar kan vi säga Netflix och de har en show med Dolby Vision, får jag då Player-baserad eller TV-baserad Dobly Vision? Hur är det också för TCL, Philips, LG och Panasonic? Tack

Bra fråga! Eventuellt har jag möjlighet att jämföra framöver. Nackdelarna med interna appar är att man inte riktigt vet vad som gäller. Med HDMI kan man alltid försöka verifiera sådant som metadata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Bra fråga! Eventuellt har jag möjlighet att jämföra framöver. Nackdelarna med interna appar är att man inte riktigt vet vad som gäller. Med HDMI kan man alltid försöka verifiera sådant som metadata.

Skulle faktiskt vara jäkligt kul att se en test mellan olika märkens appar jämförda mellan varandra som Netflix och kanske Amazon Prime som alla har i sina respektive OS.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dizzö:

Skulle faktiskt vara jäkligt kul att se en test mellan olika märkens appar jämförda mellan varandra som Netflix och kanske Amazon Prime som alla har i sina respektive OS.

Ja, hade varit riktigt intressant. Logistiken bakom dock...

Permalänk
Medlem

Köpte en LG OLED 55 CX och har kopplat in ett par Argon Alto 4 Active med optisk kabel. Finns det möjlighet att kontrollera volymen på högtalarna med LGs fjärr t.ex.? Eller måste man göra det via fjärren till högtalarna? Kör just nu med en "Chromecast with Google TV" och har förhoppningen om att enbart behöva använda Googles fjärr för allt. (starta TVn, ändra volymen, navigera i Chromecastens interface) (Så var det innan jag kopplade in de externa högtalarna)

https://www.hifiklubben.se/argon-audio-alto-4-active-traadlos...

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av linderborg:

Många av oss som köpt den upplever stora problem med HDR-material och mycket brus och artefakter i mörka partier.

Se recensionerna på Philips hemsida:
https://www.philips.co.uk/c-p/58PUS8505_12/8500-series-4k-uhd...

Jag håller tummarna för en mjukvaruuppdatering, men jag är tyvärr väldigt skeptisk. Får de bukt med de här problemen skulle jag säga att den är oerhört prisvärd till reapris kring 6k.

Provade du de inställningarna jag skrev om i min spoiler ("Visa innehåll" knappen) i inlägget nedan? Möjligt den helt eller delvis slår av HDR men spelar det någon roll när bilden blir bra?
#18826852

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Köpte en LG OLED 55 CX och har kopplat in ett par Argon Alto 4 Active med optisk kabel. Finns det möjlighet att kontrollera volymen på högtalarna med LGs fjärr t.ex.? Eller måste man göra det via fjärren till högtalarna? Kör just nu med en "Chromecast with Google TV" och har förhoppningen om att enbart behöva använda Googles fjärr för allt. (starta TVn, ändra volymen, navigera i Chromecastens interface) (Så var det innan jag kopplade in de externa högtalarna)

https://www.hifiklubben.se/argon-audio-alto-4-active-traadlos...

Jag tror jag löste det själv. Gick in i Settings på Chromecasten och i inställningarna som styr fjärrkontrollen så ändrade jag från att volymknapparna ska styra LGns ljud till att styra Chromecastljudet. Jag får då alltså ställa in en grundnivå på Argon-högtalarna som är konstant, och sedan justeras chromecastnivån med fjärren eller mobilen. En nackdel är att bara stereo stödjs, ej surround. Men då jag bara har stereo funkar det ju fint. Så nu klarar jag mig enbart med Chromecastens fjärr till vardags, men får plocka fram LG-fjärren om jag vill in och göra div inställningar av TVn.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Hej,

Har precis beställt en 70 tummare från Philips (elgiganten 8990), men efter att ha läst lite här undrar jag om jag har gjort ett misstag och borde har gått för 65" Samsung Q70 (netonnet 9990) istället. Jag är ju sugen på Ambilight, men inte på alltför stor bekostnad på bildkvalitet.

Bild: Samsung (mycket??) bättre
Ljusstyrka:???
Mjukvara: föredrar Google, så Philips bättre
Ambilight: Philips
Pris: Philips 1000 kr billigare
Storlek: Philips större, men kanske nästan blir fööör stort
Ljud:???

Är lite bränd på Samsung eftersom vår nuvarande Samsung brakat efter 5 år. Tycker att det är minst ett par år för kort livstid.

TVn ska hänga i ett ganska ljust rum med dåliga mörkläggningsmöjligheter, så ljusstyrkan är viktig. Endast Nintendo Switch som spelande, annars mest streamad sport/serier/film.

Hjälp?

Jag kröp till korset och beställde en Sony KD65XH9005 istället. Man lever bara en gång.

Permalänk

Jag har läst igenom första inlägget men kan inte riktigt vrida huvudet runt vad som vore bäst för mig. Mycket att ta in.
Letar efter en 65-tummare för 13k(ish) kr. Gillar Ambilight mycket på brorsans, men det där med att Phillips har lite överspänd kontrast låter ju sådär... Har ganska mörkt rum också. Kan tilläggas att jag HAAAATAR eftersläpningar.

Någon enhörning som dyker upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperGoodAdvice:

Jag har läst igenom första inlägget men kan inte riktigt vrida huvudet runt vad som vore bäst för mig. Mycket att ta in.
Letar efter en 65-tummare för 13k(ish) kr. Gillar Ambilight mycket på brorsans, men det där med att Phillips har lite överspänd kontrast låter ju sådär... Har ganska mörkt rum också. Kan tilläggas att jag HAAAATAR eftersläpningar.

Någon enhörning som dyker upp?

Har haft två versioner av Philips "The One" hemma, en 70" och en 65". Citerar mig själv från ett tidigare inlägg: "Mörka scener ser ut som skit med dassig svärta. Urtvättade färger, dålig kontrast, clouding över 1/3 av skärmen. Uppskalning av SD är extremt dålig med mycket artefakter, särskilt mörka bakgrunder. Åker tillbaka nästa vecka och nästa TV blir ingen Philips."

HiFi Klubben har 65" XH9005 för 11990:- med 3 års garanti:
https://www.hifiklubben.se/sony-kd65xh9005-uhd-tv/sonykd65xh9...

Köpte en 65" XH9505 på Elgiganten för 12990:-. Såg att dom höjt priset nu, men den är i mitt tycke ljusår bättre än Philips apparater. Tror att XH90 är ganska likvärdig bildmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Har haft två versioner av Philips "The One" hemma, en 70" och en 65". Citerar mig själv från ett tidigare inlägg: "Mörka scener ser ut som skit med dassig svärta. Urtvättade färger, dålig kontrast, clouding över 1/3 av skärmen. Uppskalning av SD är extremt dålig med mycket artefakter, särskilt mörka bakgrunder. Åker tillbaka nästa vecka och nästa TV blir ingen Philips."

HiFi Klubben har 65" XH9005 för 11990:- med 3 års garanti:
https://www.hifiklubben.se/sony-kd65xh9005-uhd-tv/sonykd65xh9...

Köpte en 65" XH9505 på Elgiganten för 12990:-. Såg att dom höjt priset nu, men den är i mitt tycke ljusår bättre än Philips apparater. Tror att XH90 är ganska likvärdig bildmässigt.

65 och 70 har olika paneler dock, IPS vs VA, men verkar inte gjort någon skillnad i ditt fall.

Intressant det här att folk bedömer The One så extremt olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Jag kröp till korset och beställde en Sony KD65XH9005 istället. Man lever bara en gång.

Tror du gjorde rätt val där. Dock så verkar leveranstiden vara EXTREMT lång. Väntat sen Black Friday och min har fortfarande inte kommit... beställde dock 55 tummaren, så kanske är annorlunda med 65 tummaren?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Skrivet av andr3a$:

Har haft två versioner av Philips "The One" hemma, en 70" och en 65". Citerar mig själv från ett tidigare inlägg: "Mörka scener ser ut som skit med dassig svärta. Urtvättade färger, dålig kontrast, clouding över 1/3 av skärmen. Uppskalning av SD är extremt dålig med mycket artefakter, särskilt mörka bakgrunder. Åker tillbaka nästa vecka och nästa TV blir ingen Philips."

HiFi Klubben har 65" XH9005 för 11990:- med 3 års garanti:
https://www.hifiklubben.se/sony-kd65xh9005-uhd-tv/sonykd65xh9...

Köpte en 65" XH9505 på Elgiganten för 12990:-. Såg att dom höjt priset nu, men den är i mitt tycke ljusår bättre än Philips apparater. Tror att XH90 är ganska likvärdig bildmässigt.

XH9505 ligger på 17k just nu så wew, du fick ett bra pris lol. XH9005 är ju överkomligt just nu men... Det är "bara" LED, va? Jag antog att valet skulle stå mellan QDOT och OLED, men har kanske fel? Kollade efter OLED för cirkus fyra år sedan men de var snordyra då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperGoodAdvice:

XH9505 ligger på 17k just nu så wew, du fick ett bra pris lol. XH9005 är ju överkomligt just nu men... Det är "bara" LED, va? Jag antog att valet skulle stå mellan QDOT och OLED, men har kanske fel? Kollade efter OLED för cirkus fyra år sedan men de var snordyra då.

Japp, det är en LCD. Man får ingen OLED 65" för 13000 kr.

Permalänk
Medlem

Oled och inbränning

Jag kan inte se att det skrivs något kring inbränning på OLED men många verkar ta upp det som ett "problem".
Jag har själv haft en 55" OLED sedan 2014 och har inga som helst problem med inbränning, och jag har inte gjort något för att direkt motverka det.
Hur oförsiktig måste man vara? Är det verkligen ett generellt problem?

Sneglar på 77-tums versionen av LGs CX serie.
När man lägger så mycket pengar på en tv vill man ju inte råka ut för inbränning efter något år.
Någon som vet?

Edit: svarar delvis på min egen fråga.
While burn-in is still something of a bogeyman for OLED, TV makers are tackling this problem too. LG, for one, has created a Screen Shift function that ever so slightly adjusts picture placement at regular intervals, to ensure no individual pixel is stuck in the same setting for hours on end (via LG). While this problem has always been limited to extreme cases, or sets used to loop promo videos in retail displays, any assurances are still very welcome.

Permalänk
Medlem

Var nära att klicka hem en tv nyss men blev lite fundersam, såg att den "bara" hade 2K HFR medan den andra tvn jag velat mellan har 4 K HFR. De här grejerna förstår jag inte riktigt när jag läser om för båda apparaterna kan visa 4K@60Hz.

Vad innebär det och bör jag välja en tv med 4K HFR framför en med 2K HFR?

Kollar mest streamat via Netflix och HBO och även lite vanliga tv-sändningar med motorsport.

@Laxpudding verkar ju ha koll på allt man behöver veta, känner sig någon annan manad att hjälpa mig så svara gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naslin:

Jag kan inte se att det skrivs något kring inbränning på OLED men många verkar ta upp det som ett "problem".
Jag har själv haft en 55" OLED sedan 2014 och har inga som helst problem med inbränning, och jag har inte gjort något för att direkt motverka det.
Hur oförsiktig måste man vara? Är det verkligen ett generellt problem?

Sneglar på 77-tums versionen av LGs CX serie.
När man lägger så mycket pengar på en tv vill man ju inte råka ut för inbränning efter något år.
Någon som vet?

Edit: svarar delvis på min egen fråga.
While burn-in is still something of a bogeyman for OLED, TV makers are tackling this problem too. LG, for one, has created a Screen Shift function that ever so slightly adjusts picture placement at regular intervals, to ensure no individual pixel is stuck in the same setting for hours on end (via LG). While this problem has always been limited to extreme cases, or sets used to loop promo videos in retail displays, any assurances are still very welcome.

Är lite av samma inställning, jag köpte en oled 2016 och den står och går dagligen i timmar med diverse statiska tv-kanaler. Det kanske finns inbränning på den men det är ingenting som syns i vardagligt användande, den visar lika bra bild nu som den dagen den packades upp